Miten pienet kengät voi maksaa saman kuin aikuisten kengät?
Esim. koon 20 kenkä maksaa 60€ vaikka materiaaleja kuluu paljon vähemmän verrattuna aikuisten kenkiin.
Kommentit (9)
Yleensä lasten kengät on tehty hyvin. Ne muotoilevat oikeasta kohtaa jalkaa, ovat tukevat oikeista kohdista jne. Aikuisten kengät taas voivat olla vaikka minkälaiset läpyskät. Mä ostin aikoinaan lapsille Eccon sandaaleja, koska mun mielestä muut olivat huonoja. Kamalia muovikenkiä tai sitten hihnat hankasivat rakkoja tai muuten vain huonot kengät. Niistä saikin sitten parhaimmillaan maksaa 100 euroa, kun lapsilla alkoi olemaan iso jalka, mutta eivät valittaneet kesäreissuilla jalkojansa kuten kaveriperheiden lapset.
Koska työ maksaa? Koon 20 kenkä on laadukas, jos maksaa 60€. Aikuisen laadukas kenkä on usein aika paljon kalliimpi.... Sitä en väitä, etteikö kengät ole kalliita.
Kengän materiaalit maksaa tekijälle senttejä, ne ovat loppuhinnassa täysin merkityksetön kuluosa. Ja toisekseen, lasten kenngät on kyllä keskimäräin halvempia kuin aikuisten, suurin säästö lasten kengissä taitaa tulla kuljetuksessa ja säilytyksessä, niitä mahtuu rekkaan enemmän.
Ei ne materiaalit vaan se työ. Pienissä kengissä on yhtä paljon työtä kuin aikuisen kengissä, itse asiassa pienene kengän kokoaminen saattaa olla jopa hankalampaa kuin isomman. Materiaalikulut ovat loppujen lopuksi ehkä pienin osa kenkien hinnasta.
Lasten kenkiä tehdään pienempiä eriä, naisia kun on esim. kokoa 37 huomattavasti enemmän kuin tyttölapsia koko 20. Isompi erä = pienemmät tuotantokustannukset.
Ostin just eilen tytölle Clarksin 25 1/5 kokoa vaaleanpunaiset ballerinat, hinta 62 euroa. Nikottelematta maksoin, koska niillä menee koko kesän - niiden lisäksi hankitaan vain sandaalit. Ja tyttö oli niin onnellinen että nukkui kengät vierellään :-)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 10:03"]
Ostin just eilen tytölle Clarksin 25 1/5 kokoa vaaleanpunaiset ballerinat, hinta 62 euroa. Nikottelematta maksoin, koska niillä menee koko kesän - niiden lisäksi hankitaan vain sandaalit. Ja tyttö oli niin onnellinen että nukkui kengät vierellään :-)
[/quote]
Aika vähillä kengillä selviätte, jos pelkät balleriinat ja sandaalit riittää. Meillä ostettiin lisäksi kävelykengät, saappaat ja croksit rantakäyttöön.
Kokeilepa itse. ota ompelukone ja onpele vauvalle vaikka pusero. Ja sama barpinukellle, Työvaiheet on suhteessa paljon hankalampia pienessä.
Miten narustringit voi maksaa saman verran (tod. näk. jopa enemmän) kuin mummokalsarit, vaikka materiaalia kuluu varmaan 50 kertaa vähemmän? Siksi, että niistä maksetaan :D