Jos jossain aloituksessa näet toisen satuttavan jollainlailla muita
klo 9:46 | 6.7.2020
Alatko satuttaa aloittajaa? Mä en, koska itselleni tulee aina mieleen, että sitä aloituksen tekijää on satutettu. Minusta on ihan käsittämätöntä, että jos joku näkee palstalla, että joku satuttaa muita alkaa heti haukkua ja kiusata tätä. Vaikka luultavimmin kyse on avuttomuudesta ja siitä, että toinen tarttisi apua ja että häntä itseään on satutettu en usko ollenkaan mihinkään tahalliseen pahuuteen satuttamistilanteissa. Eihän sellaisesta ole mitään hyötyä tekijälle. Tuntuu, että ne, joiden mielestä kaikki satuttaminen on aina pahuutta, satuttavat ITSE tahallaan ihmisiä ja ajattelevat siksi näin.
Kommentit (7)
Läheisten satuttaminen johtuu siitä, että itseä on satutettu, eikä se kohta ole korjaantunut vielä.
Ap
Se, että joku näkee toisia satuttavassa käytöksessä pahuutta kertoo näkijästä, ei kohteesta. Koska ilmeisesti sellaisen ihmisen repertuaariin toisten tahallinen satuttaminen sitten kuuluu, kun voi nähdä sitä toisissa. Vaikka eniten ihmisiä satuttavat toisten ei-satuttamaan tarkoitetut teot.
Ap
Minun äitini satutti minua kun olin pieni siksi, että uskoi vikojeni olevan pahuutta. Se oikeutti hänet satuttamaan minua.
Ap
...ja siis ikävä kyllä osa palstalaisista jakaa tällaisen epäterveen katsantokannan. Ja katsoo sen takia, ettei tee pahaa, kun on ilkeä muille tms.
Ap
Äitini raivosi sellaisesta, että jokin minun lapsena tekemäni toiminta satutti ja loukkasi häntä. Hän ei tajunnut yhtään, että ei lapsen vastuulla ole kiertää aikuisen traumoja.
Ap
...ja että lasta ei saa satuttaa sillä oikeutuksella, että uskoo ja kuvittelee sellaista lapesta, joka ei ole totta. Hän on sen velkaa, että tajuaisi satuttaneensa minua. Myöntäisi sen.
Ap
Ei ole näin. Mitä hyötyisin siitä, että haluaisin läheisiäni satuttaa?
Ap