15-vuotiaan tytön lääkärintarkastus, menetkö vielä mukaan?
Käykö teillä 15-vuotiaat jo itsekseen lääkärintarkastuksessa?
Kommentit (34)
Vanhemmat tosiaan kutsutaan ja TOIVOTAAN, että tulisivat myös! Puhutaan laajoista tarkastuksista 1., 5. ja 8 lk:lla, mutta ne eivät ole laaja tarkastus, jos vanhemmat eivät osallistu. Se on yksi osa sitä. Itse olisin mennyt joka tapauksessa, mutta nyt menin tietysti, koska sain vielä palkan siitä, koska olen sen koulun terkkari! Ei meillä ainakaan ketään siinä kokonaan riisuta. Itse olen jo heidät aina ennen tarkastanut ja riisuttanut kasvuja ottaessani ja ryhdin katsoessani. Ja harva koululääkärille avautuu, vaan ennemmin tutulle terkkarille. Oi kuinka usein oltaisiin kaivattu vanhempaa...........
En mä pääse edes itse käymään lääkärissä kesken työpäivän, jos en nyt ihan tosi tosi sairas ole, siis niin sairas, että on pakko suunnilleen ambulanssilla mennä. Mies onneksi pystyy kiikuttamaan omia lapsia hammaslääkärissä ja lääkärissä, mutta ei teinien lääkärireissuilla enää kumpaakaan meistä tarvita.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:04"]
Vanhemmat tosiaan kutsutaan ja TOIVOTAAN, että tulisivat myös! Puhutaan laajoista tarkastuksista 1., 5. ja 8 lk:lla, mutta ne eivät ole laaja tarkastus, jos vanhemmat eivät osallistu. Se on yksi osa sitä. Itse olisin mennyt joka tapauksessa, mutta nyt menin tietysti, koska sain vielä palkan siitä, koska olen sen koulun terkkari! Ei meillä ainakaan ketään siinä kokonaan riisuta. Itse olen jo heidät aina ennen tarkastanut ja riisuttanut kasvuja ottaessani ja ryhdin katsoessani. Ja harva koululääkärille avautuu, vaan ennemmin tutulle terkkarille. Oi kuinka usein oltaisiin kaivattu vanhempaa...........
[/quote]
Tuskin olet mikään terkkari.
Jos olet, niin taatusti tietäisit että teini-ikäiset eivät halua vanhempiaan terveystarkastukseen. Eikä se johdu mistään muusta, kuin siitä että ne ovat teinejä.
Ainakin mun tyttöni terkkari tajuaa tämän ihan hyvin.
Mikä äiti sinä olet, jonka lapset eivät halua sinua mukaan? Ei ole tainnut onnistua ihan tuo vanhemmuus teidän perheessänne. Paska juttu sulle ja sun lapsellesi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:04"]
[/quote]
Tuskin olet mikään terkkari.
Jos olet, niin taatusti tietäisit että teini-ikäiset eivät halua vanhempiaan terveystarkastukseen. Eikä se johdu mistään muusta, kuin siitä että ne ovat teinejä.
Ainakin mun tyttöni terkkari tajuaa tämän ihan hyvin.
[/quote]
Yläkouluun menessä oli terveystarkastus, sinne toivottiin vanhempia mukaan ja rupateltiin niitä näitä, mutta sopivassa vaiheessa käskettiin käytävälle odottamaan, kun varsinainen terveystarkastus tehtiin.
Koulun tiedotteen mukaan laajoihin terveystarkastuksiin toivotaan vanhemmat mukaan 1., 5. ja 8.luokalla.
En epäile että toivojana olisi tämä 8.luokkalainen, vaan että lapsen terveydentilan kannalta hyödyllisintä olisi että vanhemmat tai ainakin toinen olisi mukana. Tietenkin teinin pitää olla myös ilman vanhempia vastaanotolla, jotta voi puhua asioista ilman omien vanhempien kuulevia korvia.
Kyllä aion mennä mukaan kun lapseni ovat myös siellä 8.luokalla. Jos joku pystyy hyvin perustelemaan miksi siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä, niin sitten harkitsen asiaa uudemman kerran.
Haittaa haittaa,PALJON HAITA!:) En jaksaa perustella,huomio aurinkoon kiitos:) goodbye my friend.
Minun mielestäni ilman muuta on syytä mennä. Muu on piittaamattomuutta. Lapseni on 12-vuotia vasta, mutta en voisi kuvitellakaan, että en menisi mukaa. (Tuon ikäisellä, 15-vuotiaalla, ei ole vielä niin kehittynyt kyky ymmärtää asioita ja kertoa oleellisia asioita, etteikö vanhemmista mukana olisi apua.)
Mikä lääkärintarkastus? Riippuu siitä.
En menisi koulun lääkärintarkastukseen mukaan, sillä en itsekään olisi missään nimessä halunnut sinne äitiäni mukaan. Mutta kun sitten kävin sairauteni vuoksi sairaalassa puolivuosittaisissa lääkärintarkastuksissa, niin otin kyllä mielellään äidin mukaan. En itse olisi muistanut kaikkia ohjeita ja oli hyvä kun äitikin oli kuuntelemassa miten tyttären sairaus etenee/paranee.
Mutta esim. intiimivaivojen tapauksessa kysyisin kyllä lapselta, haluaako hän vanhemman mukaan.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 13:40"]
Mikä lääkärintarkastus? Riippuu siitä.
En menisi koulun lääkärintarkastukseen mukaan, sillä en itsekään olisi missään nimessä halunnut sinne äitiäni mukaan. Mutta kun sitten kävin sairauteni vuoksi sairaalassa puolivuosittaisissa lääkärintarkastuksissa, niin otin kyllä mielellään äidin mukaan. En itse olisi muistanut kaikkia ohjeita ja oli hyvä kun äitikin oli kuuntelemassa miten tyttären sairaus etenee/paranee.
Mutta esim. intiimivaivojen tapauksessa kysyisin kyllä lapselta, haluaako hän vanhemman mukaan.
[/quote]
Nämä puolivuosittaistarkastukset kohdallani olivat siis kun olin 11-16-vuotias.
Täällä 23. Kyllä minä ihan oikea yläasteen terkkari olen :) ! Ja välillä vähän huolestunutkin sellainen :( ! Te ketkä ette pidä osallistumista lapsen lääkärintarkastukseen tärkeänä, niin mitä te ajattelette esim. näistä! SAAKO VANHEMPI OSTAA ALAIKÄISELLE PÄIHTEITÄ, TUPAKKAA JA/TAI ALKOHOLIA? HALUAISITKO TIETÄÄ, ETTÄ YLÄKOULUIKÄINEN TYTTÖSI SYÖ E-PILLEREITÄ TAI SATUNNAISESTI JÄLKIEHKÄISYPILLERIN? ONNISTUUKO SINULTA RAJOITTAA RUUTUAIKAA YMS. (telkkari, kännykkä, pleikkarit jne.), niin, että niitä max. 2(-3) h/pvä? SYÖKÖ LAPSESI AINA AAMUPALAN? ONKO LAPSESI MIELI ILOINEN? Jos kaikki nämä ok, niin ei tarvitse osallistua! Minä kyllä osallistuisin ilman ammattipakkoanikin, koska välitän noista "pennuistani" NIIIIIN PALJON ja olen kiinnostunut myös heistä ja tämä on yksi tapa se myös heille näyttää! Tiedän, että he myös sydämessään sen ymmärtävät, vaikka murkkuikäisen vaikea sitä myöntää ja jos heiltä kysyisin, niin tiedän etteivät he todellakaan pyytäisi minua tarkastukseen, vaan takuulla päinvastoin.
Täällä 23. Kyllä minä ihan oikea yläasteen terkkari olen :) ! Ja välillä vähän huolestunutkin sellainen :( ! Te ketkä ette pidä osallistumista lapsen lääkärintarkastukseen tärkeänä, niin mitä te ajattelette esim. näistä! SAAKO VANHEMPI OSTAA ALAIKÄISELLE PÄIHTEITÄ, TUPAKKAA JA/TAI ALKOHOLIA? HALUAISITKO TIETÄÄ, ETTÄ YLÄKOULUIKÄINEN TYTTÖSI SYÖ E-PILLEREITÄ TAI SATUNNAISESTI JÄLKIEHKÄISYPILLERIN? ONNISTUUKO SINULTA RAJOITTAA RUUTUAIKAA YMS. (telkkari, kännykkä, pleikkarit jne.), niin, että niitä max. 2(-3) h/pvä? SYÖKÖ LAPSESI AINA AAMUPALAN? ONKO LAPSESI MIELI ILOINEN? Jos kaikki nämä ok, niin ei tarvitse osallistua! Minä kyllä osallistuisin ilman ammattipakkoanikin, koska välitän noista "pennuistani" NIIIIIN PALJON ja olen kiinnostunut myös heistä ja tämä on yksi tapa se myös heille näyttää! Tiedän, että he myös sydämessään sen ymmärtävät, vaikka murkkuikäisen vaikea sitä myöntää ja jos heiltä kysyisin, niin tiedän etteivät he todellakaan pyytäisi minua tarkastukseen, vaan takuulla päinvastoin.
Jos on kypsä vanhemmuuteen on kypsä myös tukemaan lastaan aikuisikään asti. Parhaimmassa tapauksessa äiti/isä-lapsi -suhde pysyy läheisenä ja luottavaisena myös lapsen aikuistuttua eikä silloinkaan ole mikään ihmeellisyys, jos ja kun perheenjäsenet tukevat toisiaan niin sairastaessaan kuin muissakin elämäntilanteissa. Täysin luontevaa on kulkea läheisensä mukana lääkärintarkastuksissa ja muiden viranomaisten luona. Jokainen, joka on toista mieltä, harkitkoon kahdesti ennenkuin sitten tekee ratkaisunsa. E ihme, että Suomi on täynnä päästään sairasta porukkaa, jos oma kotikaan ei osaa olla koti ja perhe.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 21:25"]
Koulun terveydenhoitaja sanoi, että parempi on ettei äiti ( yleensä se on se äiti) ei tule mukaan, koska tosiaan silloin tämä nuori pystyy puhumaan avoimemmin ja on huomattavasti välittömämpi. Olen samaa mieltä.
[/quote]
Outoa, muualla maassa noudatetaan THL:n valtakunnallista ohjetta, jonka mukaan vanhempien nimenomaan toivotaan olevan paikalla. Jos terveydenhoitaja sanoo noin, toimii hän erittäin epäammattimaisesti.