Eilinen Vihreä valhe dokkari femiltä
Viime yönä tuli saksalais-itävaltalainen dokumentti erilaisista vihreistä ja reilun kaupan merkeistä. Varmaan tullut parempaankin aikaan ja nyt uusinta. Olen aina hieman epäillyt noita merkkejä ja sertifikaatteja, nyt tuli puhdasta faktaa, että ne ovat hölynpölyä. Surullista, kun kuluttaja ei voi luottaa mihinkään. Sanoma dokumentissa oli aika karu ja jos ei meno lainsäädännön avulla muutu, taitaa tuleville sukupolville jäädä aika ankea pallo. Mitä mieltä olette, vieläkö vihreät merkit ja sertifikaatit houkuttavat maksamaan ylihintaa samoista tuotteista kuin 'vähemmän' vihreästi tuotetuista?
Kommentit (66)
Tässä toinen dokkari.
Koskahan tuo tulee YLEltä suomeksi tekstitettynä:
Planet of the humans:
Ihan hanukasta, kun mihinkään ei voi enää luottaa.
Dokkari on esitetty ensimmäistä kertaa 2018, silloinkin Yle Fem kanavalla klo. 22.00. Ihme, ettei tästä ole ollut laajempaa keskustelua, ainakin itseltä mennyt ohi.
Jos haluaa tehdä ympäristölle hyvän teon, niin ostaa pientuottajalta tai tuottajalta suoraan.
Suomessakin käytetään niin paljon Glyfosaattia että kaikki tehotuotetut pellot on käytännössä pilattu. Ja noissa vihanneksissa on sellasia määriä sellasia myrrkyjä, etten pysty enää syömään.
ter. PeruS biodynaaminen viljelijä
Vierailija kirjoitti:
Dokkari on esitetty ensimmäistä kertaa 2018, silloinkin Yle Fem kanavalla klo. 22.00. Ihme, ettei tästä ole ollut laajempaa keskustelua, ainakin itseltä mennyt ohi.
Ja mikään ei ole muuttunut, paitsi palmuöjyn viljelyala kasvanut lähes kaksinkertaiseksi. Me kyllä tuhotaan tää pallo ja vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt tuotakaan, kuinka tuhoisaa ja luonnonvaroja kuluttavaa litium-akkujen tuotanto on. Taitaa tuo nykymuotoinen sähköautoilukin viedä meidät vain ojasta allikkoon.
Myös Suomen luontoa koskee tämä akkumineraalien kaivaminen. Tämä akkuasia on hankala.
Katsokaa dokumentti tästä akkumetallien kaivamisesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/10/suomalaisia-akku-unelmia-kasik…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette te hölmöjä, me lätkitään kypsyttämössä niihin samoihin banaaneihin milloin mitäkin tarroja. Kauppias sitten hinnoittelee tuotteet tarrojen ja laatikoiden mukaan ja te hölmöt maksatte.
Voiko tämä olla totta?
Tuskin on, mutta pohjimmiltaan VOISI olla. Sitä ei vain tehdä Suomessa vaan ehkä Hollannissa.
Ei tietoa, mutta arvailua.
T: Kauppias
Ettekö te pysty tarkistamaan tuotteen alkuperää ja eettisyyttä? Tuo kommentoijahan tuntui tietävän noista tarroista ja vaikutti olevan ainakin olleen kypsyttämössä töissä.
Internet=totta. Ei ihme että kusetetaan joka käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa? Uli uli uli
Koita nyt vaan "suvaita".......sitähän te saarnaatte
Mä en kyllä usko enää mihinkään luomuhöpötyksiin ja ekomerkkeihin. Monikansalliste suuryritysten tapa laskuttaa meiltä hölmöiltä kuluttajilta vaan enemmän samoista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
väärä keskustelupaikka tällaselle
Totta. Vauvapalstalaisia kiinnostaa Temptation Island, Sara Sieppi ja Maisa. Kiinnostus elämään vaikuttaviin asioihin tulee vasta iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Se on tämä meidän vastuullinen Yle........ei pysty klo 19 lähettämään kun on Siskonpeti sarjan neljäs uusinta menossa
Pitääkin katsoa. Löytyi näköjään elisa viihteen kautta myös niin ei tarvitse noilla Suomi24 tunnuksilla pelata.
Oli todella hyvä ohjelma, joka todistaa, että viherpesua tehdään korkealla tasolla ja että yritykset ovat saaneet aivan liikaa valtaa ja rahaa. Kaikki muut tanssivat niiden hirviöyritysten pillin mukaan. Esim. Unileverin.
Amerikkalaisen professorin haastattelu lopussa oli todella kiinnostava. Hän sanoi, että ainoastaan asiakkaiden itse omistamat yritykset voivat pelastaa maapallon, koska ne eivät ajattele vain voittoa ja riistämistä, vaan tuottavat hyvää ilman pakkoa, ts. itsestään selvänä asiana. No olenhan minä HK-Elannon jäsen, joten alku ok, mutta mitenkäs ne valvovat tuottajia? Siis mitään sertifikaatteja (feikkejä) ei tarvita, jos perusperiaate on tuottaa luomua automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oli todella hyvä ohjelma, joka todistaa, että viherpesua tehdään korkealla tasolla ja että yritykset ovat saaneet aivan liikaa valtaa ja rahaa. Kaikki muut tanssivat niiden hirviöyritysten pillin mukaan. Esim. Unileverin.
Amerikkalaisen professorin haastattelu lopussa oli todella kiinnostava. Hän sanoi, että ainoastaan asiakkaiden itse omistamat yritykset voivat pelastaa maapallon, koska ne eivät ajattele vain voittoa ja riistämistä, vaan tuottavat hyvää ilman pakkoa, ts. itsestään selvänä asiana. No olenhan minä HK-Elannon jäsen, joten alku ok, mutta mitenkäs ne valvovat tuottajia? Siis mitään sertifikaatteja (feikkejä) ei tarvita, jos perusperiaate on tuottaa luomua automaattisesti.
Itse tykkäsin kanssa noiden asiantuntijoiden ratkaisumalleista. Pitivät faktana, että aidosti päästään kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksien sekä luonnon kunnioitukseen vain lainsäädännön avulla. Suhtautuivat kuitenkin skeptisesti, koska lainsäätäjät ovat näiden monikansallisten suuryhtiöiden marionetteja ja hyötyvät itse yritysten voitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa? Uli uli uli
Koita nyt vaan "suvaita".......sitähän te saarnaatte
Mitä v..tua, en vaan jaksa näiden viherpiipertäjien jatkuvaa itkua. Kerran täällä vain eletään.
Ihan ekana ois varmaan ihan hyvä koettaa muistaa banaanisodat..
Suosittelen vaikka itse en luomuista ym. välitäkkään niin onhan tuo aika härskiä. Uutuutena tuli se että kuinka hyvin nämä on kohdennettu juuri Euroopan markkinoille.
Uppista, katsoin nyt tuon dokkarin ja avasi silmiä kyllä. Eniten pidin sen MIT proffan ajatuksista.