***ELOhiiret tiistaihin***
Guten morgen meine damen! (jos meni väärin, niin syytän huonoa kahden kurssin koulusaksaani!)
Kerrankin ehdin ennen Opemammaa aloittamaan päivän pinon. Tulin noin tunti sitten suihkusta ja olin suuntaamassa nukkumaan kun Pikku-Ukko aloitti ihan hysteerisen yöriehunnan. Ei siis toivoakaan nukkumaan pääsystä ainakaan vähään aikaan, sillä tuntuu että tuo pieni miehenalku heittää vähintään kolmoisvoltteja kerien tuolla mahassa. No, eipä tarvii ainakaan huolestua liikkeiden vähyydestä.
Tänään on siis rv 36+4 ja aamulla ennen kymmentä olisi sitten neuvolalääkäriaika. Odotan innostuneena sisätutkimusta (päässä viiraa?) kun on jo viikon ajan yhä enenemässä määrin supistellut jokseenkin epämukavasti. Olisikin kiva tietää tuo kohdunkaulan tilanne, että jos vaikka olisi synnytys jo lähellä... (...tai sitten ei).
Eilen puuhailin vihdoin imetystyynyn, johon olin ostanut kankaat jopari kuukautta sitten. Lisäksi ompelin pariin aluslakanaan käännökset reunoihin kun en kaupasta löytänyt sopivia.
PingPongista 8,5 viikkoa sitten tilatut vaunut ovat vieläkin tulematta. Soitinkin eilen asiakaspalveluun ja kyselin tilauksen perään. Teutonialla toimitukset kuulemma kestävät tällä hetkellä, mutta lupailivat että niiden pitäisi lähteä tällä viikolla heiltä eteenpäin. Saas nähdä kuinka käy - pitääkö kohta perua koko tilaus jos vauvakin ehtii syntyä ennen kuin saadaan vaunut. En kyllä millään haluaisi maksaa samoista menopeleistä 200 euroa enemmän Suomesta ostettuina, mutta kohta on varmaan pakko...
Mutta nyt tuntuu maha hieman hiljenevän, joten kauniita unia kaikille - yritän hiipiä hiljaa nukkumaan.
Karmiini.
Kommentit (35)
Heräsin juuri päiväunilta, pojat vielä koisivat. Olo on vielä erittäin pöllähtänyt (ja hikinen). Ei ole edelleenkään täällä satanut, mutta onneksi ulkona sentään hieman tuulee. Sekin helpottaa kuumaa oloa.
Mistäs täällä onkaan keskustelut... Ainakin VAUVAN KOTIUTUMISVAATTEISTA. Minä olen pakannut laukkuun ohuen lyhythihaisen bodyn, puolipotkarit, pitkähihaisen paidan sekä myssyn. Mukaan lähtee myös ohut peite, jonka voi heittää kaukalon päälle, jos sattuisi olemaan kova tuuli tms.
LIIKKEIDEN LASKEMISESTAKIN on ollut jotain puhetta. Tässä raskaudessa ei ole KERTAAKAAN täytynyt vielä miettiä liikkeiden laskua, sillä masussani on erittäin eläväinen (vähän liiankin) tyttönen. Esikoinen oli paljon laiskempi, tämä taas möyryää ja pörrää masussa aivan valtavasti. Luulisi, että tila alkaisi jo kohta loppumaan ja liikkeet vähenisi.
Ai niin, pitää hieman hehkuttaa: sain viime viikolla postista Hug-a-bub -KANTOLIINAN ja se vaikuttaa aivan loistohankinnalta. Olen nyt harjoitellut liinan sitomista ja eihän se vielä kovin hyvin onnistu, mutta eiköhän harjoitus tee mestarin. Miehenkin epäileväinen asenne mokomaa hankintaa kohtaa hieman lieveni, kun näytin hänelle mukana tuleen esittely-DVD:n. Toivottavasti liina tuo toivomani avun kahden pienen lapsen hoitoon.
Taidanpa siirtyä tästä välipalan laittoon. Olisi tarkoitus tehdä banaani-puolukka-rahkaa.
Kivaa päivänjatkoa kaikille!!
Pepper (36+5)
NUKKUMA-ASENTO: esikoista ootellessa ehdoton ykkös asento oli puoliks kyljellään. Eli selän taakse tyyny ja sitä vasten sitten nukkua posotin.. nytten nukun molemmil kyljil ja välillä selällään, riippuen siitä miten kovasti mahassa raivostutaan epämukavista asennoista.
Miula on pari päivää ollu TISSIT KIPEET. no nyt sitten selvis syykin, ensimmäiset " maito" tipat bongattu... ekassa raskaudessa tää alko jo vähän aiemmin.... toivottavasti vaan tälleen sillon tällön tihkuttaa eikä lähde ihan valtoimenaan vuotamaan..
Täälläpäs on tänään aktiivista palstalla! Taitaa moni kykkiä sisällä siestaa viettämässä :) Tuli syötyä juuri litra mansikoita. NAM.
Hanneli: se vedenjuonti kuidun kanssa oli tosiaan hyvä pointti muistaa.
No ainakaan ei ole maidontulosta sitten huolta, jos vähän etukäteen jo nousevat. Minäkin eilen bongasin keltaista nestettä tulevan pikkasen taas, kun froteepyyhkeellä tein pari mukamas hiekkapaperikoetta ettei tulisi niin kipeiksi sitten.
ode71: ei taida olla ketään elokuisia early birdsejä heinäkuussa kehiin ilmestynyt vielä. Mutta onhan täällä niitä joilla on ennustettu synnytyksen käynnistyvän jo pian...
Pia 37+0
NUKKUMISESTA: joo mä en voi selälleen olla,alkaa asukki myllää ja potkii sen verran :) kaippa se on koklattava tyynyjä jalkojen väliin tai masun alle.
HARSOISTA: mä ostin muistaakseni anttilasta ihan joskus.
KOTIUTUMISVAATTEET: ihan aattelin jonku lyhythihasen bodyn,pipo,ja puol potkarit (ohuet),sit joku peitto jos sattuu olee viilee pvä.
olikohan muuta,en nyt muista palaan myöhemmin,nyt kiisselii tekee :P
Tajusin juuri teidän viestejänne lukiessa, että meillä ei ole yhtään lyhythihaisia pieniä bodeja, joita vauva kyllä vielä tarvitsee!! Esikoinen syntyi syyskuussa eli kaapit ovat pullollaan vain pitkähihaisia paitoja. Hyvä homma että kotiutumisvaatteista tuli puhetta, täytyy muistaa ostaa pari bodya kun seuraavan kerran käyn kaupungilla.
Ilma on ihanan raikas, aurinko meni pilveen ja tuulee mukavasti. Eilen satoi pari tuntia, mutta ukkosta ei tänne kuitenkaan saatu. Kivasti tuntui sadekin virkistävän ilmaa eikä sisällä enää ole liian kuuma.
Kantoliinasta: Olin ensin sitä mieltä, että hankin tälle uudelle vauvalle uuden kantoliinan, koska en ole ollut ihan 100% tyytyväinen esikoiselle ostettuun Kanga-reppuun. Nyt olen kuitenkin miettinyt, että mitenkähän sekaisin pikkuneiti mahtaa mennä, jos vauva kulkee äidin rinnalla jatkuvasti eikä esikoinen pääse syliin samalla tavalla kuin ennen. Onko kenelläkään kokemuksia esikoisen suhtautumisesta liinailuun uuden vauvan kanssa?
Tänään on ollut tavallista enemmän kipeitä supistuksia, mutta luulen niiden johtuvan aika pitkästä vaunuttelulenkistä ja leikkipuistossa pyörimisestä. Ajatukset menevät kuitenkin koko ajan väkisinkin lähestyvään synnytykseen ja synnytyksen ajankohdan miettimiseen, varsinkin kun limatulpan lähdöstä on jo muutama päivä...
Nyt täytyy mennä patojen ja kattiloiden ääreen ruokaa laittamaan.
Pantoufle 37+1
Hellettä riittää ja olo on sen mukainen. Pitäisi varmaan koko ajan olla suihkun alla. Eilisestä pienestä ukkosestakaan ei kyllä ollut apua kuin pieneksi hetkeksi.
Täälläkin on harsot, lakanat ja suurin osa vaatteista ja turvakaukalon ja sitterin päälliset pesty, mut vaatepyykkiä ois vielä tiedossa. Ja lisäksi jotain pienempiä hankintoja. Imetystyynyn aattelin miekin vielä ommella, kiitos vaan täytevinkistä, eipä olis tullut mieleen.
Siivousinto ei kyllä oo kovin suuri. Johtuu varmaan taloprojektista, mikä vie tällä hetkellä aika paljon energiaa ja aikaa. Siihen uuteen kotiin kun pääsee syksyllä muuttamaan, niin ei viitsisi tätä vanhaa asuntoa jynssätä niin perusteellisesti.
Ai Hannelikin tykkää Nightwishistä! Miekin oon aina tykännyt. Lisäks niistä melkein kaikki on miulle ihan tuttuja, kun ovat samalta paikkakunnalta kotoisin. En kyllä oo huomannu mitään mahan kovettumista musiikkia kuunnellessa.
Jeps, palailen taas myöhemmin. Pitää suunnata miettimään sisustusmateriaaleja taloa varten. Sori, kun tuli vaan höpötettyä omista kuulumisista.
Kaikille voimia helteiden keskellä!
Babyperhonen ja Onnikki rv 33+2
Eilen kävin kirjoittelemassa pitkät lurinat vaivastani, mutta hävis kun tuhka tuuleen viestini enkä jaksanu uutta raapustaa. Se oli pelkkää valitusta, et ehkä sinänsä hyväkin kun hävis...Nyt lyhyesti eli mul oli eilen ja su tosi tukala olo; Sydän hakkaili miten sattuu, pulssi oli yli 90 ja välillä jätti välistä, tuntu ettei henkeä saanut ja ahdisti. Jollain kans oli tota hengenahdistusvaivaa täälä, nimimerkkiä en tietenkään muista.? Juu, oltiin su rippijuhlissa ja sen jälkeen se vaiva äityi tosi pahaksi ja kävinkin päivystyksessä sydänkäyrällä. Pulssi oli korkea ja lääkäri käski lepäilemään, ei se oikeen osannu mitään syytäkään sanoa, helteet nyt lähinnä. Tänään onkin sitten ollut aivan ihanaa, ei yhden yhtäkään kertaa ole vaivannut kyseinen asia! Itse epäilen, et vauva vaan oli jotenki sellasessa asennossa, et paino johki mikä vaikutti noin inhottavasti. Toivottavasti ei enää menis siihen asentoon...
Mul oli neuvola ja viimenen lääkäri tänään, kaikki oli ok. Sf-mitta oli 34 cm, nätisti yläkäyrää menty koko ajan. Paino oli vähän tippunu, mut saatto johtua siitä, kun viimeks oli sijainen ja mitattu eri vaaálla. Paikat kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä niinku pitiki. Vauvakin on pää alaspäin. Nyt on taas ihan hyvä olo kun kaikki näyttää olevan hyvin:) Eilen olin kyllä tosi rikki niitten sydänvaivojen takia.
3:STA SSS:TÄ; Ei oo saunassa tullu ainaka reilu viikkoon nyt näitten helteitten takia käytyä, vaik normaalisti käyn pari kertaa viikossa ainakin. Ei vaan kiinnosta, ahdistaa koko ajatus. Ja taitaa olla se toinenkin ässä nyt katkolla, kun ei vaan tällä valaankokoisella ruholla jaksa eikä kiinnosta. Viimeksi kun hommaa yritettiin joku vajaa viikko sitten, tuntu et toi alakerta on vaan jotenki puuduksissa et ei mitään tuntoo koko paikassa... Ja mul kans se kun joku muuki sano, et homman jälkeen tuntuu et joku hermopinne tosi inhottavasti jumittaa, vetää peräpuolesta takareiteen. Et voi voi ukkoraasuani...;)Siivous on kans nyt jäissä näitten helteitten ajan, kunhan sateet tulee ja vähän viilenee, sitten siivoan. Tämän hetken tilanne on se, et suuret matot on vielä pesemättä (mies saa pestä viikonloppuna) lyhyet matot olen pessyt koneessa ja odottavat lattiaan pääsyä kunhan ensin saan siivottua. Täl hetkellä harjailen vaan sillon tällön suurimpia roskia pois näköetäisyydeltä, kunnon siivous tiedossa kuhan tosiaan ilmat huononee. Toivottavasti ennen vauvan syntymää sais kodin putipuhtaaksi. Neuvolantäti oli kuullut jonkun sammakkomiehen ennustavan, et elokuun loppuun kestäis nää helteet...
Mut nyt taidan hieman levähtää, ennenku tyttö herää.
raskausviikot 35+3
maidon tulosta et mulla on jo pitkään tihkunu jotaki nestettä,tänään tuli touhuillessa ehkä isoin tippa ikinä:D
joo ja aristaakin tisuja pikkasen,alkaa siellä jotain tapahtuu hihih.. tänään koottiin pinnasänky,sitteri on pesty ja valmiina.
ainaskin muuten hihattomia bodeja saa h&m mä osti 2kpl on muuten sulosen pikkasii :)
nyt meen taas morot!
Yksin kotona, olen pysynyt sisällä ja nukkunut.
Hengenahdistusta on ollut täälläkin. Vaikea löytää hyvää nukkumasentoa muualla kuin sohvalla - yleensä muutan sinne viimeistään aamulla lepäileen. Syynä varmaan nämä kauheat liikakilot ja nekkusen perätila, kun se on niin kovin ylhäällä ja jyskää päällä palleaan ja pistää keuhkot lyttyyn:(
Nyt on meidänkin vauvan vaatteet kaapissa. Latasin sinne niin punaiset kuin sinisetkin. Saa sitten erotella sieltä väärät pois kun sukupuoli selviää. Minusta tämä on poika, mutta miehen mielestä tyttö. Katsotaan kumpi tulee - molempia siis on jo. Minä arvioin omaa olotilaa ja tuntemuksia ja mies puolestaan minun käyttäytymistä ja muutosta raskauden aikana (aika hyvin hän kyllä pystyi perustelemaan miksi on tytön kannalla rouvan olotilan perusteella ;D)
Kretu 36+5
ookko sie kiteeltä kotosin??? Mie olen siitä vierestä rääkkylästä :) ja nyt siis joensuussa... Juu, tuo nightwish on ollu monta vuotta miun sydäntä lähellä. Innolla odotan uutta matskua ja laulajaa... niin mahtavia biisejä ja paljon tunnetta, ei mikään muu bändi saa minnuu niin täpinöihin mitä tää. Esikoista kun mentiin synnyttään ni miula oli once levy mukana, muttei siellä ollukaan soitinta millä soittaa :(.... ja meidän tyttö otti ekat tanssinytkytykset kontillaan over the hills and far away -biisin tahtiin:)
LYHYTHIHASETBODYT: miula on vaan tuo yksi minkä ostin... pitäsköhän ostaa toinenki... hmm... miten lämmin sillon elokuussa onkaan??? yleensä taitaa olla aika helle,....... ja mie ku aattelin etten mitään ostele, mutta joo, meillä on kans niin että esikko on talvilapsi ja tää sitten loppukesä/alkusyksy, eli kaikki vaatekoot menee silleen hassusti ristiin...
TISSIHIKI on kamalaa..... eikä miula ole ees vielä hirveen isoo mahaa mikä hiostuttas entisestään, mutta silti...
Kiitos harsovinkeistä. Pitää käydä marketeissa katselemassa. Itse tehtyinä tietenkin säästäisi rahaa, mutta ei, enpä taida jaksaa. Ompelukonekin on runtattu niin syvälle kellariin, että pitäisi purkaa koko verkkokaappi, jos sen sieltä haluaisi.
Tissihiki: juu, hanneli, olet oikeassa. Onhan muuten harvinaisen inhottavaa. Mulla yöllä kyljellään nukkuessa rintojen väli hikoilee ihan kamalasti. En kuitenkaan halua nukkua rintaliivit päällä. Se on vielä inhottavampaa.
Kai se on sitten pakko vaan viikonloppuna lähteä ratasostoksille. Pinnasängyn patja myös puuttuu ja se hoitotaso. Mä vähän luulen, että vaatteita alkaa olla kylliksi. Kaappiin laitettujen lisäksi on vielä tyttömäisiä 50-70cm vaatteita muovikassillinen, jos tämäkin tulokas sattuisi olemaan tyttö.
Kotiintulovaatteita ja sairaalakassia en ole jaksanut vielä ajatella. Mulla ei kyllä aiemminkaan ole ollut mitään ihmeellistä mukana. Peseytymiskamat, omia terveyssiteitä, hiusharja, pinnejä tukkaan ja neuvolakortti. Toivoisin, että pääsisin lähtemään tällä kertaa viimeistään 2 yön jälkeen. Mieluumin jo yhden yön. Vaikka sairaalassa on kiva levätä, mutta tällä kertaa tuntuu siltä, että haluaisin vain tulla sitten vauvan kanssa mahdollisimman pian kotiin.
Meillä nuo kaksi vanhempaa ovat vuodenvaihteen lapsia, joten tällä kertaa on aika outoa miettiä näitä vaateasioita jne. Vaatteiden koot myös menevät pahasti ristiin tällä kertaa...
Jamssa rv35+3
No niin, nyt tuli muutama kesäinen vaate haettua tulokkaalle, kun ei tosiaan kaapissa ollut kuin niitä pitkähihaisia valmiina. Valikoima oli kyllä kovin vaaleanpunaista tai -sinistä, mutta löysin jotain keltaista ja vaaleanvihreää, jotka menevät sitten kummallekin. Kun vauva syntyy niin täytyy sitten hakea lisää jos näyttää että helteet jatkuvat ja lyhythihaisia vaatteita tarvitaan.
Limatulpasta: tänään illalla taisi sitten tulla loputkin siitä limatulpasta ja nyt on supistellut reippaasti koko illan. Supparit eivät kyllä ole lainkaan kipeitä, mutta masu kovettuu parin minuutin välein ihan kivikovaksi. Kiva nähdä miten kauan tätä harjoittelua jatkuu ennen kuin oikeat synnytystä enteilevät supparit alkavat. Esikoisen kanssa mulla tosin meni ensin vesi ja supistukset alkoivat ehkä noin kolme varttia veden menon jälkeen, mutta loppu kävikin sitten nopeasti...:/
Ihanaa, äitini on luvannut ottaa pikkuneidin koko viikonlopuksi hoitoon ja saamme miehen kanssa tehdä jotain ihan kahdestaan, nukkua päiväunet ja yöunet niin pitkään kuin halutaan ja käydä vaikka leffassa tai ihan vain syömässä. Alkaa olla viimeiset hetket viettää näitä laatuhetkiä ja pianhan sitten on kaksi ipanaa, jotka molemmat täytyisi saada hoitoon jos vapaata kaipaa:)
Voi tuota kelloa kun se rientää, pakko kai siirtyä pikkuhiljaa makkarin puolelle...
Pantoufle
...jos nyt vielä joku tänään käy tän lukaseen! =)
Neuvolassa meillä kaikki hyvin! =) Sydänäänet vaihteli 140:n ja vähän yli 150:n välillä, verenpaine oli ihan hyvissä lukemissa ja painoakaan ei kai ollu liikaa tullu, kun terkkari ei mitään siitä maininnu! =) Sf-mitta oli 34cm eli yläkäyrällä mennään, tosin musta tuntu et muksu oli just päivällä taas tunkenu itteensä tonne ylemmäs! =) Verikoetta ei meinannu terkkari saada otettua, kolmannen yrityksen jälkeen haki sitten labrasta ihmisen sen ottaan! Toi oli kyllä tosi harvinaista, kun yleensä aina multa löytyy suoni helposti! Mutta pääasia, että se verikoe saatiin sit loppujen lopuks otettua! =)
Alkaa kiukuttaan, kun meille on pitäny sohvakaluston tulla jo juhannus viikolla, mutta ei oo viekään tullu!!! =( Ens viikoks ne sen nyt sitten lupas, kun sohvien perään soittelin! En sitten tiedä, mikä sielä viivyttää, mutta toivottavasti nyt sit tulee ens viikolla, että saadaan ne edes ennen pikkusen syntymää! =)
Nyt taas lahopää unohti mitä piti muuta kommentoida, joten poistun takavasemmalle ja palailen huomenissa ainakin lueskelemaan teidän juttuja jos en ite keksi mitään vähänkään järkevää kommentoitavaa! =D
-Mömmeli06 rv36+4-
..ei mitään kommentoitavaa tällä kertaa,huomenna takas kotiin ja nettipimentoon joten sanon nyt heit ja supistuksia kaikille niitä kaipaaville,hyviä vointeja ja kesän jatkot..kirjoittelen taas!ei tiedä vain kuinka kauas menee seuraava kontakti..=(
kyllä alkaa huumonrintajua loppua täälläkin näiden helteiden suhteen. Eilen pari hassua ukkoskuuroa ja loppuviikoksi taas lämpenevää! Miehellä alkaa perjantaina loma, mutta silti pitää jaksaa poikaa ja arkiaskareita pyörittää itse että mies saisi tehtyä kylppäri- /wc-rempan.
Piti tosiaan laittaa kylppäriin kalusteet, jotka jääneet hankkimatta vaikka laatoitus ym. uusittiin jo pari vuotta sitten. Tavarakin on jo haettu, mutta eilen huomattiin kun vielä mittailtiin että kalusteet on liian isot. Tulee kylppäritila ihan täyteen ja pitäisi varoa kahden pienen vesileikkejä kylvyssä yms..arghh!!! Pinna ja suunnitteluinto ei ole häikäissyt tässä loppuajalla! Onneksi kalusteet sopivat toiseen vessoista, joten saatiin ongelma lopulta ratkaistua.
OMA OLO JA VAUVAN ASENTO
Illalla oli taas itku kurkussa ja pinna kireellä tästä asiasta ja alamahassa taa kipuili...pitäisi rauhoittua. Neuvolalääkäri on jo tällä viikolla 34+6 kun ei ollut seuraavilla viikoilla enää tilaa. Lähinnä olen jännittänyt joko vauva on asettunut oikein ja siltä kyllä tuntuu. Pieniä töytäisyjä oikealle kylkiin ja alamahassa pientä mylvintää varmaankin käsillä. Ja tuntuu, että pääsee jo paremmin kasaan kenkiä laitettaessa, että olisiko sitten tosiaan asettunut lähtökuoppiin.
petraelena 34+4