Mahtuuko 14 neliön yksiöön vauvan kanssa kahdestaan?
Voiko vauvan nukuttaa lattialla ja vieressäni isossa sängyssä? Vauvan pinnasänkyä asuntoon ei mahdu eikä paljon muutakaan. Lapsella on isä mutta en voi vauvavuoden aikana muuttaa pois, joten tässä on pärjättävä. Olisi varmasti ollut helpoin tehdä abortti mutten kyennyt. Isä tulee hoitamaan lasta ja muutamme yhteen isompaan asuntoon myöhemmin. En avaa syitä sen enempää ja ilkeät kommentit voi jättää sanomatta.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistui mainiosti. Vauva nukkui siinä äitiyspakkaus laatikossa. Tosin saimme kaupungilta aika pikaisesti isomman asunnon.
Oletteko vähävaraisia tai kenties työttömiä?
Ihan yleissivistyksenä. Suomessa vuokra-asuntotuotanto alkoi 80-luvun lopussa, 90-luvun alussa, eikä vuokra-asuntoja juuri ollut yleisillä markkinoilla. Kaupungin vuokra-asuntoja, ne mitä oli, jaettiin tulojen ja sosiaalisin perustein. Myös oman asunnon ostaminen oli haasteellista, koska omaan asuntoon tarvittiin 30% omarahoitus ja asuntolainan maksuaika oli sama kuin säästöaika eli maksimissaan 10v.
Vielä 80-90-luvulla moni nuoripari asui rintamamiestalon yläkerrassa lapsineen ja tuskin neliöitä oli edes 10m2, puhumattakaan suihkusta tai vessasta ja oli huutava asuntopula.
Suomen rakennustuotanto pääsi kunnolla vauhtiin vasta 2000-luvulla, kun 90-luvun lamasta oli selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kanssa 14 neliön kopissa.... Ja isä vankilassa?
Taitaa äitikin olla
Emme ole rikollisia vaan kunnon kansalaisia. Sitähän sinä provo et usko mutta minun ei sitä tarvitse todistella kenellekään. Hyvää yötä!
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä hulluja ennenkin nähty, jotka hankkiutuvat raskaaksi ja sitten asustavat jossain miniläävässä vastasyntyneen kanssa. Onnea vaan vauvallesi.
Taidan jättää terveisesi kertomatta vauvalleni kunhan hän on isompi. Vauva on toivottu ja olen täysissä sielun ja ruumin voimissa enkä hullu. En aio jättää vauvaa heitteille ja kerroinhan jo että asumismuoto on väliaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko sulla asunto täynnä roinaa, johon törmäät vauvan kanssa ja onko vauvalla tilaa ryömiä, voitko ottaa muutaman askeleen, jos hyssyttelet sylissä. Jos siellä on turvallista, niin se riittää. Äitini hoiti kahta lastani tuollaisessa miniyksiössä ja mahduin olemaan siellä kylässäkin. Sänkynä toimi levitettävä vuodesohva, suosittelen jotain tällaista ratkaisua. Vauvalle voi halutessa rajata sänkyyn erillisen alueen. Onko taloyhtiössä vaunuille paikka pyörävarastossa tms.? Turvakaukalo on välttämätön (jos tarvitsee lähteä vaikka päivystykseen äkkiä), mutta siinä voi myös syöttää ja pitää vauvaa, kun käyt vaikka suihkussa. Sellaiset tavarat kyllä mahtuu.
Roinaa ei ole enää, kun myin ja lahjoitin suuren osan pois. Pyörävarastoa en ole löytänyt ja vaunuja ei voi jättää ulos kun ne varastetaan heti.
Oot kaksi vuotta asunut samassa talossa ja et oo löytäny pyörävarastoa??
Yritin etsiä sitä muuttaessani asuntoon mutta en omista pyörää, joten ei ole ollut tarvetta pyörävarastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu vauvaperhe 19 neliössä. Ottavat vaunutkin sisään.
Nykyajan versio hellahuoneesta. Ahdasta on kahdella aikuisella ja vauvalla. Muissa länsimaissa yksiötäkin pidetään jo yhdelle merkkinä köyhyydestä.
Suurin osa kuitenkin kodin neliöistä käytetään tavaran ja huonekalujen säilytykseen ja todellisuudessa kotona vietetty aika vietetään muutaman neliön alueella, vaikka asunto olisi iso ja neliöitä paljon.
Tuo komero on turvoksissa jo yksistään kahden aikuisen välttämättömistä tavaroista ja vaatteista. Jo parisänky joka on oltava joku 170cm että siinä mahtuu nukkumaan. Muuten kuin toisessa kiinni ja liikkumaankin nukkuessa vie tilaa. Siihen vielä lastensänky. Mihin laitat ruokapöydän ja edes pienen sohvan?
Äidille ja rakastavaisille riittää hyvin 90-120cm sänky, joka vie neliöitä 2m2, lapsen sänky vajaan 0,8m2, ruoka pöytä 0,8m2, pari tuolia saman, pieni sohva 1.20x60=vajaan neliön eli huonekalut vievät n. 5m2 eli yksiön 14m2 vapaata tilaa on vielä käytössä 9m2.
Vierailija kirjoitti:
Roinaa ei ole enää, kun myin ja lahjoitin suuren osan pois. Pyörävarastoa en ole löytänyt ja vaunuja ei voi jättää ulos kun ne varastetaan heti.
Kannattaa harkita, tarvitsetko niitä vaunuja ollenkaan.
Meillä syntyi vauvamiehen poikamiesboksiin, joka oli alle 40 neliötä, mutta ei oikein vaunuille tilaa eikä hissiä. Me oltiin muuttamassa vauvan syntymästä 2,5kk eteenpäin ja päätin, että pärjään sen 2,5kk ilman vaunuja. Ja hyvin pärjäsin ja aika vähissä oli ne tilanteet, jolloin vaunuista olisi ollut iloa (esim. kahvilakäynti, mutta eipä sitä tuossa vauvavaiheessa tullut käytyä kuin kerran tai kaksi). Sitten kun 2,5kk oli mennyt, olin niin tottunut siihen että vauva on siinä lähellä liinassa, minulla kädet vapaat ja voin kulkea tuttuja reittejä eikä tarvitse ihmetellä mistä vaunujen kanssa pääsee. Ei tehnyt ollenkaan mieli vaunuja sinne uuteen asuntoon, tuntui paremmalta pitää vauva lähellä.
En minä silloinkaan päättänyt, että ei vaunuja ikinä, mutta ajattelin kokeilla pärjättäisiinkö kantoliinalla kunnes voidaan siirtyä rattaisiin. Ei niitä rattaitakaan sitten lopulta hankittu.
Mutta noin pienessä tilassa kannattaa ehdottomasti miettiä onko ne vaunut oikeesti tarpeelliset, vai tuleeko ne ostettua ajattelematta, koska on vaan se kuvitelma, että ne on pakolliset. Kantoliina on ihan pätevä vaihtoehto ja menee paljon pienempään tilaan.
Aina kun vielä erehdyn luulemaan että mulla menee huonosti, niin muistelen tällaisia apn kaltaisia elämäntilanteita. Suomessa on hienosti ehdollistettu lampaat suostumaan elämään vaikka epäinhimillisissä oloissa mukisematta, eli kyllä tietysti mahdutte, ja katsotaan hyveeksi jos on vielä ylpeä tuosta tilanteesta!
Vierailija kirjoitti:
Aina kun vielä erehdyn luulemaan että mulla menee huonosti, niin muistelen tällaisia apn kaltaisia elämäntilanteita. Suomessa on hienosti ehdollistettu lampaat suostumaan elämään vaikka epäinhimillisissä oloissa mukisematta, eli kyllä tietysti mahdutte, ja katsotaan hyveeksi jos on vielä ylpeä tuosta tilanteesta!
Ai, Suomessa lampaat suostuvat elämään epäinhimillisesti? Ehkä Suomi sanan kannattaisi vaihtaa johonkin muuhun maahan.
Suomessa asunnont ovat uusia ja korkeatasoisia ja nyt on jopa vuokralaisten markkinat eli vapaita asuntoja pilvin pimein, toisin kuin Euroopassa tai suurkaupungissa. Siellä asunnot maksavat maltaita, myös vuokraasuntot.
Kannattaisi sinunkin tututus vaikka Lontoon asuntotilsnteeseen tai jossakin Italiassa nuoret eivät pysty edes muuttamaan lapsuuden kodista, kuin joskus yli 30v jos on hyväpalkkainen työ.
Ja ap. kertoi olevansa ulkomailla, jossa 14m2 yksiöt ovat arkipäivää, jopa pienemmät. Siellä saattaa talvella vesi jäätyä keittokomerossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syntyi vauvamiehen poikamiesboksiin, joka oli alle 40 neliötä, mutta ei oikein vaunuille tilaa eikä hissiä. Me oltiin muuttamassa vauvan syntymästä 2,5kk eteenpäin ja päätin, että pärjään sen 2,5kk ilman vaunuja. Ja hyvin pärjäsin ja aika vähissä oli ne tilanteet, jolloin vaunuista olisi ollut iloa (esim. kahvilakäynti, mutta eipä sitä tuossa vauvavaiheessa tullut käytyä kuin kerran tai kaksi). Sitten kun 2,5kk oli mennyt, olin niin tottunut siihen että vauva on siinä lähellä liinassa, minulla kädet vapaat ja voin kulkea tuttuja reittejä eikä tarvitse ihmetellä mistä vaunujen kanssa pääsee. Ei tehnyt ollenkaan mieli vaunuja sinne uuteen asuntoon, tuntui paremmalta pitää vauva lähellä.
En minä silloinkaan päättänyt, että ei vaunuja ikinä, mutta ajattelin kokeilla pärjättäisiinkö kantoliinalla kunnes voidaan siirtyä rattaisiin. Ei niitä rattaitakaan sitten lopulta hankittu.
Mutta noin pienessä tilassa kannattaa ehdottomasti miettiä onko ne vaunut oikeesti tarpeelliset, vai tuleeko ne ostettua ajattelematta, koska on vaan se kuvitelma, että ne on pakolliset. Kantoliina on ihan pätevä vaihtoehto ja menee paljon pienempään tilaan.
Kantoliina on varmasti paras pienelle. Kun lapsi on isompi ja jos vielä asutte samassa, niin voi harkita kokoontaittuvia matkarattaita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä hulluja ennenkin nähty, jotka hankkiutuvat raskaaksi ja sitten asustavat jossain miniläävässä vastasyntyneen kanssa. Onnea vaan vauvallesi.
Väitän että vauvalle muut asiat ovat tärkeämpiä kuin asunnon koko, esim turvallisuus, läheisyys, rakkaus, hyväksyntä, tarpeiden (uni, nälkä, jano, terveys) täyttäminen. Mulla on puolivuotias vauva eikä se ainakaan ole kiinnittänyt huomiota asuntomme kokoon. Pääasiassa viettää ajan sängyssään, sohvalla syömässä tai lattialla leikkimatolla ja sen läheisyydessä. Ei sitä ne loput vajaa sata neliötä kiinnosta.
Kaikki lapset ovat ekat vuotensa nukkuneet mun kanssa parisängyssä. Pinnasängyssä nukuivat joskus päikkäreitä, mutta hyvin olisi pärjännyt ilman pinnasänkyäkin.
Kyllä vaikka pieni kaksio olisi parempi. Yksiössä katsot vain samoja seiniä päivästä toiseen. Jatkuva siivouksen tarve. Kaksioon mahtuisi myös pinnasanky.
Minä luulen myös, vauva viis välittää, onko sen ympärillä 14m2 vai 140m2, eikä se lisää vauvan hyvinvointia.
Tärkeintä vauvalle on rakkaus ja huolenpito ja jos sinä olet tähän saakka mahtunut tavaroineen 14m2, niin myös vauva mahtuu, kun lapsen ensimäisenä vuotena se tuskin on sinua monta metriä kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikka pieni kaksio olisi parempi. Yksiössä katsot vain samoja seiniä päivästä toiseen. Jatkuva siivouksen tarve. Kaksioon mahtuisi myös pinnasanky.
Suomessa on helppo sanoa, ota kaksio tai kolmio, kun on vapauta asuntoja mistä valita, mutta ap. kertoi asuvansa ulkomailla, eikä siellä noin vain oteta asuntoja. Jo pelkästään asunnon vakuudet tuottavat ongelmia, kun se voi olla kymmeniätuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan versio hellahuoneesta. Ahdasta on kahdella aikuisella ja vauvalla. Muissa länsimaissa yksiötäkin pidetään jo yhdelle merkkinä köyhyydestä.
Suurin osa kuitenkin kodin neliöistä käytetään tavaran ja huonekalujen säilytykseen ja todellisuudessa kotona vietetty aika vietetään muutaman neliön alueella, vaikka asunto olisi iso ja neliöitä paljon.
Tuo komero on turvoksissa jo yksistään kahden aikuisen välttämättömistä tavaroista ja vaatteista. Jo parisänky joka on oltava joku 170cm että siinä mahtuu nukkumaan. Muuten kuin toisessa kiinni ja liikkumaankin nukkuessa vie tilaa. Siihen vielä lastensänky. Mihin laitat ruokapöydän ja edes pienen sohvan?
Äidille ja rakastavaisille riittää hyvin 90-120cm sänky, joka vie neliöitä 2m2, lapsen sänky vajaan 0,8m2, ruoka pöytä 0,8m2, pari tuolia saman, pieni sohva 1.20x60=vajaan neliön eli huonekalut vievät n. 5m2 eli yksiön 14m2 vapaata tilaa on vielä käytössä 9m2.
Rakastavaisille? Ei mies asu meidän kanssa. Minä ja vauva tulemme väliaikaisesti asumaan asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnossa on vaatekaappi, sänky, pieni kirjoituspöytä joka toimii myös ruokapöytänä, mutta sohvaa ei ole. En ole koskaan omistanut sohvaa.
Kyllä mahdutte, ei vauva tai tarvikkeetkaan vie paljon tilaa. Vauva tarvitsee lähinnä sinut. Paljon tsemppiä vauva-aikaan!
Hyvin mahdutte, tärkeintä ei ole asunnon koko. Itse asiassa vauva tuntee olonsa turvalliseksikin, kun äiti on koko ajan lähellä:)
Hyvin se menee, onnea odotukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantoliina on harkinnassa tai sitten sellainen reppu. Mies on ostanut vaunut, mutta ne tulevat olemaan miehen luona.
En ole katkera eikä kukaan tule maksamaan minun eläkettäni. En asu kaupungin asunnossa vaan ulkomailla.