Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisinkona sterilisaation...?

Vierailija
27.04.2013 |

Ikää 28v. ja kaksi lasta. Periaatteessa kolme mutta annoin hänet adoptioon.  Ensimmäinen (adoptioon annettu) ja toinen lapsi samalla miehelle, kolmannen isä on nykyinen aviomieheni.

Haluaisin sterilisaation koska lapsia en halua missään nimessä enempää. En vain uskalla/kehtaa mennä lääkäriin kyselemään asiasta.

Vai pitääkö tässä tosiaan odottaa kaksi vuotta ennen kuin saan sen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
hän on täyttänyt 30 vuotta
raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.

Eli periaatteessa sinun kohdallasi kriteerit täyttyvät, kun olet synnyttänyt kolme lasta. Omasta näkökulmasta (kohta viisikymppinen) 28-vuotias on kuitenkin niin nuori, että mieli voi muuttua vielä moneen kertaan. 

Vierailija
2/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän puolesta odota vielä. Varsinkin jos muut ehkäisykeinot sinulle sopii.

Odotan itse sterilisaatioon pääsyä ja mulle ainoa sopiva ehkäisy on ollut kondomi, eikä sekään aina luotettava, koska muutaman kerran joutunut rikkoutumisen takia käyttämään jälkiehkäisyä.

Ikää on jo yli 40v, että en enää lapsia tässä iässä halua, vaikka toisaalta hiukkasen haluaisinkin. Tiedän kuitenkin etten jaksa enää vauva aikaa ja mulle raskaudet ja synnytykset ei ole helppo juttu ollenkaan. Eli mun kohdalla toi henkensä ja terveytensä vaarantaminen raskaudella osuu myös kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:11"]

Odotan itse sterilisaatioon pääsyä ja mulle ainoa sopiva ehkäisy on ollut kondomi, eikä sekään aina luotettava, koska muutaman kerran joutunut rikkoutumisen takia käyttämään jälkiehkäisyä.

[/quote]

Tuota kondomin rikkoutumista olen ihmetellyt. Miten se onnistuu siten, ettei tiedä sitä riskiä ennen yhdyntää? Me ollaan ehkäisty kondomilla 20 vuotta jossa toki neljä taukoa, eikä olla rikottu yhtään kondomia.

Vierailija
4/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

Meillä on myös kondomi ehkäisynä, koska muut eivät sovi (kokeiltu on). Miestä tietenkin ärsyttää sen käyttö (ymmärrän hyvin, koska se ärsyttää minuakin välillä) mutta kumpikaan meistä ei halua lapsia enempää. Noh, mies ehkä vähän epäröi (ja ikänsä puolesta hän saisi sterilisaation) mutta minä olen hyvin varma asiasta. Ei lapsia enempää.

Meillä kolmas lapsi tarkoittaisi isompaa asuntoa jne. johon meillä kahdella pienituloisella ei olisi varaa. Ja minä en jaksa enää raskausaikaa puhumattakaan vauva-ajasta. Enkä usko, että omat hermoni kestäisivät kolmatta enää.

Koska olen saanut lapset nuorena (eka 19v., toinen 21v. ja kolmas 25v.) , haluan nyt keskittyä koulutukseen (minulla ei ole ammattia vaikka töitä olenkin tehnyt) ja töiden saamiseen. Kuopus täyttää pian 3v. eli olen syksyllä menossa takaisin koulun penkille.

Itseni tuntien en tulisi katumaan sterilisaatiota. Vaikka olen kasvanut ns. suurperheessä, en koe halua useampaan lapseen.

Vierailija
5/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:30"]

Itseni tuntien en tulisi katumaan sterilisaatiota. 

[/quote]

Kyllä täällä palstalla tiedetään paremmin kuin sinä itse.

Eikös ole ärsyttävää kun kyseenalaistetaan ihmisten päätökset, nimim. Vela joka okuunnellut vuosikymmenet tuota "tulet vielä katumaan lapsettomuuttasi"- mantraa

Vierailija
6/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain sterilisaation 28 vuotiaana kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Minulle raskaudet olivat aika rankkoja ja oli täysin varma että hankkisi lisää lapisia, en vaikka puoliso vaihtuisi, enkä todellakaan ole katunu.

t. 43v mamma

Vierailija
7/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:11"]

[/quote]

Tuota kondomin rikkoutumista olen ihmetellyt. Miten se onnistuu siten, ettei tiedä sitä riskiä ennen yhdyntää? Me ollaan ehkäisty kondomilla 20 vuotta jossa toki neljä taukoa, eikä olla rikottu yhtään kondomia.

[/quote]

Kyllä meilläkin on aikanaan pari kumia hajonnut yhdynnän aikana, vaikika niitä käytettiin seurustelun alussa vain ehkä ensimmäinen vuosi.

Vierailija
8/8 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää 36 ja kävin vasta ehkäisyneuvolan lääkärillä sterilisaation vuoksi. Lääkäri oli sitä mieltä että minä olen vielä niin nuori. Entä jos mieli muuttuu jos mies vaihtuu tms. Olin revetä räkänauruun, 36-vuotias nuori. No ei todellakaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme