Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja uudelle äidille?

Vierailija
26.04.2013 |

Mammat hoi! Täällä olisi lista tyhmiä kysymyksiä esikoisen syntymää odottavalta. Arvostaisin kovasti jos viitsisitte vastailla ja kertoa omia kokemuksia. Nämä ovat siis hankintoihin liittyviä juttuja, olen tekemässä nettikaupan tilausta ja seuraava neuvolakäynti on liian kaukana eikä sieltäkään kehtaa kaikkea kysyä :)

-Lakanat: laitetaanko vaunuihin lakanat? Entä jos äitiyspakkauksen laatikkoa käytetään päiväunisänkynä, pitääkö siihen laittaa lakanat? Toki laittaisin kasvojen kanssa ihokosketukseen pääsevälle osalle esim. harson väliin, mutta tarvitaanko ihan aluslakana? Paljonko aluslakanoita pitäisi olla?

-Tarvikkeet: paljonko niitä harsoja kannattaisi olla? Ne on kai pukluja varten, päänalusiksi, kasvojen pyyhkimiseen (?), ja mihin kaikkeen? Riittäisikö parikymmentä? Jos ostaa kangaskaupasta harsokangasta ja leikkelee sopiviksi palasiksi, minkäkokoinen olisi hyvä palanen "yleiskäyttöön" ja pitäisikö sen reunat kantata?

Entä kestovaipat, mistä tietää kestääkö vauvan iho niitä? Ihottumaa kai tulee kertakäyttövaipoistakin, mistä tietää onko ihottumaa liikaa ja onko syytä jättää kestovaippojen käyttö pois? Kauanko olette kokeilleet kestovaippoja ennen niistä luopumista vauvan ihottuman takia? Monetko kestot ja/tai imut teillä on ollut alkuvaiheessa käytössä?

Kiitos jos jaksatte vastata!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:38"]

Luin vain kysymyksesi otsikon, mutta haluan MIEHENÄ antaa ERITTÄIN TÄRKEÄN NEUVON uudelle äidille:

Se tulee tässä:

PYSY HELVETTI EROSSA TÄSTÄ VAUVA-PALSTASTA

pelastat sillä perheesi, lapsesi ja ennenkaikkea oman mielenterveytesi

[/quote]

Vuosi sitten ihmetytti ja nauratti tämä viesti, kun törmäsin siihen melkein heti aloittaessani palstailun uutena äitinä. Luin sen miehellenikin kummastuneena.

Nyt voin sen täysin allekirjoittaa, samoin mies.

Vierailija
2/23 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt kestoilemaan, niin tee vaipparumbasta mahdollisimman sujuva prosessi. Meillä menee näin:

Hoitopöydän vieressä harva muovikori. Vaippaa vaihdettaessa se puretaan kotiin. Pissavaippa reunalle kuivahtamaan, kakkavaipasta kakat pönttöön, vaippa huuhdotaan ja siihen pannaan sappisaippuaa. Kerran päivässä kori tyhjennetään pyykkikoriin, joka pesukoneen vieressä. Joka 2. päivä aamulla (koska yövaippa on se joka haisee) vaipat pesukoneeseen. 60 pesu, ekstrahuuhtelu, huuhteluaineeksi etikkaa. Pesukoneen vieressä sellaiset ripustettavat pyykkijutut, joissa pyykkipojat valmiina. Suoraan koneesta siihen kuivumaan. Kuivat vaipat täytetään suoraan kuivumasta ja viedään hoitopöydän laatikkoon. Päivällä meillä käytössä taskuvaipat, yöllä täyttövaippa&villahousut. Villiksiä on kahdet, käytetään vuoroöin että ehtii kunnolla tuulettua. Yövaipan sisällä vanhasta urheilupaidasta leikattu kaistale, joten iho pysyy kuivana eikä vaippaa tarvitse vaihtaa yöllä. Heti kun vauva oppii istumaan, on käytetty potalla heti herättyä ja ennen unia.

Kolme lasta hoidettu näin, ei iho-ongelmia eikä hajuongelmia.

Osta ensin pari vaippaa käytettynä, ja vasta sitten lisää kun huomaat mallin sopivan juuri sinun vauvallesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt kestoilemaan, niin tee vaipparumbasta mahdollisimman sujuva prosessi. Meillä menee näin:

Hoitopöydän vieressä harva muovikori. Vaippaa vaihdettaessa se puretaan kotiin. Pissavaippa reunalle kuivahtamaan, kakkavaipasta kakat pönttöön, vaippa huuhdotaan ja siihen pannaan sappisaippuaa. Kerran päivässä kori tyhjennetään pyykkikoriin, joka pesukoneen vieressä. Joka 2. päivä aamulla (koska yövaippa on se joka haisee) vaipat pesukoneeseen. 60 pesu, ekstrahuuhtelu, huuhteluaineeksi etikkaa. Pesukoneen vieressä sellaiset ripustettavat pyykkijutut, joissa pyykkipojat valmiina. Suoraan koneesta siihen kuivumaan. Kuivat vaipat täytetään suoraan kuivumasta ja viedään hoitopöydän laatikkoon. Päivällä meillä käytössä taskuvaipat, yöllä täyttövaippa&villahousut. Villiksiä on kahdet, käytetään vuoroöin että ehtii kunnolla tuulettua. Yövaipan sisällä vanhasta urheilupaidasta leikattu kaistale, joten iho pysyy kuivana eikä vaippaa tarvitse vaihtaa yöllä. Heti kun vauva oppii istumaan, on käytetty potalla heti herättyä ja ennen unia.

Kolme lasta hoidettu näin, ei iho-ongelmia eikä hajuongelmia.

Osta ensin pari vaippaa käytettynä, ja vasta sitten lisää kun huomaat mallin sopivan juuri sinun vauvallesi.

Vierailija
4/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuihin ei tarvitse laittaa lakanaa, paitsi jos vauva on kova puklaamaan, silloin voi laittaa lakanan (tai puklurätin) pään alle. Samaten jos tulee usein kakat yli vaipasta, voi lakana olla hyvä vaunuissa. Äitiyspakkauksen laatikkoon tarvitsee lakanan, koska se vaahtomuovipatja likaantuu nopeasti, ellet suojaa sitä. Kolme, neljä lakanaa on yleensä riittävästi. Mutta tosiaan, riippuu hyvin paljon siitä, paljonko lapsesi puklaa, kuinka usein kakkaa ja onko kakka niin löysää, että se valuu yli vaipan reunoista. Silloin voi tarvita tosi paljon lakanoita. Pukluräteissä sama juttu. Parikymmentä on varmasti hyvä alkuun, osta sitten lisää, jos näyttää siltä, että niitä tarvitset. Reunat kannattaa ommella, joudut pesemään niitä niin paljon, että muuten ne purkautuvat. Omat puklurätit on olleet siinä 45-50cm x 2. Kestovaipoista en tiedä mitään.

Vierailija
5/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo kyllä koskaan kuullut, että joku olisi joutunut lopettamaan kestovaippojen käytön ihottuman takia. Eikö se yleensä mene niin päin, että kertseissä on ihoa ärsyttäviä kemikaaleja ja hauduttavaa muovia ja kestot on monasti hengittävämpiä?

Vierailija
6/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuihin en pistäisi lakanaa, laatikkoon kylläkin, mutta se on tullut laatikon mukana. En nukuttanut laatikossa. Minulle riitti ne harsot, jotka tulivat laatikon mukana ekalla, mutta sitten kun kolmannen ja neljlännen vauvan kanssa kestoilin, ostin harsoja. Tee vaikka erikokoisia paloja, itse käänsin leikatut reunat ja ompelin, en kantannut. Kestovaippana harso oli minusta paras alussa ainakin. Reilu pala, mikä on järkevä taitella.

Mulla ainakin oli kestovaipan kanssa parempi iho ja jos pidin enemmän kertoja, iho punoitti enemmän. Käytin siis molempia, mutta en ekalla vauvalla. Hänellä käytin vasta isompana. Vaipat voi vaan huuhtoa ja jättää sitten odottamaan pesua, ei tartte liotella missään vesissä ämpärissä. Koskaan en ole luopunut ihottuman takia. Nyt neljännellä pidin yli vuoden ikäiseksi, mutta kun elämä oli niin kiireistä, unohtui liian usein vaivan vaihto ja siitähän ei peppu tykkää. Niin kauan kuin jaksaa tunnin välein vaipan tarkistaa, niin selviää, itse en sit enää jaksanut.  Eniten ihottumaan mulla tuli yhden lapsen kanssa Lidlin vaipoista.

Vierailija
7/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt vaunuissa lakanaa ja siinä laatikossa. Lapset meillä ei ole kyllä siinä tykänneet nukkua. Puklurättejä riittää alle 10. Kestoista en tiedä.

Vierailija
8/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon vastauksista, tämä selvensi jo paljon!

-Ap

Vierailija
9/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:35"]

Mä en oo kyllä koskaan kuullut, että joku olisi joutunut lopettamaan kestovaippojen käytön ihottuman takia. Eikö se yleensä mene niin päin, että kertseissä on ihoa ärsyttäviä kemikaaleja ja hauduttavaa muovia ja kestot on monasti hengittävämpiä?

[/quote]

Mä olen nyt selvästi vaan ymmärtänyt tämän asian ihan väärin päin :D Onneksi tuli kysyttyä täälläkin!

Vierailija
10/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestoista; mulla on nyt uuden vauvan kanssa bambusta tehtyjä, muotoon ommeltuja kestoja. todella hyviä! imukyky näissä parempi kuin puuvillassa ja yhdessä villavaippahousujen tai nylon kuoren kanssa menee helposti vaikka koko yöunien aika -meillä n.8- 10 tuntia, eikä vuoda eikä punoita... Ainoa haittapuoli on, että kuivuvat hitaasti pyykkäyksen jälkeen. mulla näitä vaippoja on n. 18 + muutama ekstra imu + 2 villahousuvaippaa + 3 nylon kuorta. 

Vierailija
11/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:50"]

kestoista; mulla on nyt uuden vauvan kanssa bambusta tehtyjä, muotoon ommeltuja kestoja. todella hyviä! imukyky näissä parempi kuin puuvillassa ja yhdessä villavaippahousujen tai nylon kuoren kanssa menee helposti vaikka koko yöunien aika -meillä n.8- 10 tuntia, eikä vuoda eikä punoita... Ainoa haittapuoli on, että kuivuvat hitaasti pyykkäyksen jälkeen. mulla näitä vaippoja on n. 18 + muutama ekstra imu + 2 villahousuvaippaa + 3 nylon kuorta. 

[/quote]

18! Kuulostaa tosi isolta määrältä, vaikka kyllähän ton ymmärtää kun aattelee että pitää olla pyykkivaraakin.

Riittääkö muuten yksi imu vaipan sisään vai pitääkö esim. yöksi laittaa useampia? Vaikuttaa varmaan käyttömukavuuteen jos on monta imua?

Vierailija
12/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaipoista saat paljon lisätietoa osoitteesta:

http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewforum.php?f=23

Niitä voi ostaa myös käytettynä vaikka huuto.netistä, ja monilta lastenvaatekirppareilta. Ei ehkä aluksi kannata ostaa yhtä mallia kovin montaa. Käytön ja kokemuksen myötä opit sitten tietämään, mikä sinun vauvallesi parhaiten sopii.

Noita bambuvaippoja tarvitaan tod.näk. noin paljon sen vuoksi, että ne ovat pesun jälkeen hitaita kuivumaan. Imujen määrää riippuu ihan siitä, kuinka kova lapsi on pissaamaan ja kuinka usein haluat vaipan vaihtaa. Imun tarve vaihtelee myös lapsen iän myötä, joten mitään yksiselitteistä vastausta siihen ei ole.

Vierailija
13/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippojen määrästä, mun vauva kakkasi päivisin parin tunnin välein monta kuukautta, ja yölläkin kerran tai kahdesti. 18 vaippaa ei olisi mitenkään riittänyt. Toisaalta yhden kaverini vauva kakkasi kahden viikon välein, sekin aivan normaalia rintaruokitulle. Osta siis lisää vaippoja vauvan synnyttyä, jos tarvitset. Ja sitten tiedät myös paremmin, mitkä vaipat sopii parhaiten vauvallesi.

Vierailija
14/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain kysymyksesi otsikon, mutta haluan MIEHENÄ antaa ERITTÄIN TÄRKEÄN NEUVON uudelle äidille:

Se tulee tässä:

PYSY HELVETTI EROSSA TÄSTÄ VAUVA-PALSTASTA

pelastat sillä perheesi, lapsesi ja ennenkaikkea oman mielenterveytesi

Vierailija
15/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei vaunuissa käytetty lakanaa mutta toki paljon puklaavalla voi olla tarpeen. Sen varmaan tiedätkin, että tyynyä ei vastasyntyneellä voi käyttää.

Patjalle tosiaan lakana myös äityspakkauslaatikossa. Lakanoiden kulutus riippuu varmaan aika paljon siitä paljonko vauva puklailee ja tuleeko välillä esim. pissat vaipoista läpi. Pieniä lakanoita voi myös tehdä vanhoista lakanoista. Muistelen, että itse laitoin joskus äitiyspakkauslaatikkoon myös ohuen pyyhkeen kun kaikki lakanat olivat pyykissä, meillä ei ollut kovin montaa pikkulakanaa. Joten ylipäätään hätä keinot keksii.

Harsojen määrääkin on vaikea määritellä. Itse en kitsastelisi niissä, vallankin jos teet itse tai ostat käytettyjä niin ovat kai tosi halpoja. Harsoja voi käyttää luettelemiesi lisäksi myös esim kyläillessä vauvan pienenä alustana lattialla (toki äitiyspakkausmakuupussi voi olla mukavampi mutta esim. vauvakahviloissa minä ja moni muukin käytti harsoa tässä tarkoituksessa, vaipanvaihdossa alustoina, vaikka pyyhkeenä kylpemisen jälkeen, kestovaippailussa imuina, vaunuissa suojana (usein lapsi nukkuu paremmin kun ei keskity katselemaan kaikkea ympärillä ja suojaa myös uteilijoiden katseilta yms.). Itse olen käyttänyt harsoja myös käsipyyhkeinä, siivouksessa ym. varsinaisen tarpeen loputtuakin. Mielestäni harsot ovat monikäyttöisiä ja niiden hankinnassa on siinä mielessä turha pihistellä. Parikymmentä harsoa kuitenkin on varmaan ihan hyvä määrä, ainakin alkuun, lisäähän voi hankkia. En ole ommellut harsoja mutta ehkä kanttaisin ne reunat, kestäisivät varmaan paremmin useita pesukertoja mutta en ole oikein ompeluihminen kyllä eli voin nyt neuvoa väärinkin. Kaiken määrä muuten riippuu vähän siitä, miten usein pyykkäät ja miten kuivaat pyykin, harsot nyt tosin kuivuvat nopeasti. Jos itse tekisin harsoja niin tekisin sellaisia perusharson kokoisia ja aika isoja. Osasta taas vain sellaisia nenäliinan kokoisia, joihin voisi pyyhkiä esim. suttuja kun vauva alkaa harjoitella kiinteiden kanssa ja sotkee naamansa ja muutkin paikat... Ylipäätään harsojenkin asemasta voi monessa tilanteessa käyttää vaikka vanhoja ohentuneita pyyhkeitä jos sellaisia sattuu olla.

Tiedän itse yhden pahoin allergisen lapsen, jolle ei käynyt vauvana ollenkaan kertakäyttövaipat ja kestoissakin kävivät vain luonnonkuidut mutta tämä voi varmaan olla toisinkin päin. Luulisin kuitenkin, että yleensä kestoilu onnistuu jos siihen halua on koska kestoissa on nykyään kovasti valinnanvaraa. Oleellista lienee onko vauva sellainen, että vaatii pintakuivuutta vaipalta, jolloin voi vaikka coolmax kankaasta leikellä paloja (näitä ei tarvi kantata) jos ei vaippa itsessään ole pintakuiva. Osa taas ei välttämättä kestä noita tekokuituja mutta ei kärsi siitä jos bambu, hamppu tai puuvilla esim. on ihoa vasten märkä (suosittelen tosin vaihtamaan vaippoja usein, ja myös pissattamaan lavuaarilla tms mutta itse en ainakaan unilta halua kesken vauvaa herätellä niin väkisin vaippa voi välillä olla aika täynnä pissaa.) Villahousut sopivat useimmille lapsille, erityisesti merino mutta joitakin villa voi ärsyttää. Jos ärtymystä tulee voi kokeilla sinkkivoidetta (suosittelen weleda merkkistä) tai silkkivaippoja (silkkivaippa siis laitetaan vaipassa lähimmäksi ihoa ja se hoitaa ihoa mutta välttämättä ei sovi jos vauvan iho ei yhtään kestä ei pintakuivuutta). Myös ilmakylvyt auttavat vauvan ihoa ja niitä suositellaan käyttäisi vauva sitten kertsejä tai kestoja. Meillä lapsella oli vauvana vähän ihottumaa pepun alueella mutta nuo konstit auttoivat aika hyvin, eikä ihottuma mennyt pahaksi. Kaikentyyppisiä vaippoja käytettiin.

Toisin kuin joku toinen suositteli minä suosittelen vauva palstaa. Täällä on moneen lähtöön ihmisiä ja kukin löytää kyllä oman tyylinsä olla äiti vauvapalstasta huolimatta. Täällä on kuitenkin monesti ihan asiallistakin keskustelua.

Vierailija
16/23 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harsoja on minusta aika työlästä kantata itse, ja niitä saa edullisesti esimerkiksi tori.fi-sivustolta ja lastentarvikekirppiksiltä, jos ei halua ostaa uutena. Siellä on tarjolla paljon myös pieniä lakanoita, joilla on kuitenkin aika lyhyt käyttöikä. Esimerkiksi pinnasänkyyn voi aivan hyvin laittaa normaalin lakanan kaksin kerroin, ja se pysyy siinä paremmin ja hiostaa vähemmän (jos lakanan alla siis muovifrotee) kuin pinnikseen tarkoitettu lakana.

Oma vauvani oli kova puklailemaan, ja tein tiiviistä puuvillasta n. 60 cm korkeita suikaleita, jotka taittelin kolmin kerroin. Petasin tällaisen aina sängyn päätyyn vauvan pään kohdalle, ja puklun tullessa taitoin vain uuden, puhtaan puolen esille (siis jos niin pieni puklu että oli lähinnä kosteutta). Harsot ja tyynyliinat eivät vauvalla pysyneet vaan menivät myttyrälle, mut tämä pysyi aina sileänä vauvan poskea vasten. Käytin näitä myös rattaissa, siitä syystä että muuten se pukluinen harso oli mytyssä kopassa ja sitä puklua ympäriinsä, myös vauvan kasvoilla. Näillä suikaleilla oli myös lyhyt käyttöikä joten varta vasten niitä ei ehkä kannata tehdä, mutta jos sulla on puklaileva vauva ja joku vanha lakana, niin kannattaa harkita.

Kummallekaan lapselleni eivät kestot ole sopineet, ja tiedän paljon niitä jotka ovat yrittäneet sinnikkäästi kestoilla, mutta kestot eivät ole pitäneet pissaa, tai lapsen iho on oireillut.  Kokeile siis avoimin mielin ja valitse se vaihtoehto joka vauvallesi on parhaaksi.

Vierailija
17/23 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hirmuisesti hyvät ihmiset vastauksistanne! Arvelinkin että täältä voisi saada näitä käytännön vinkkejä tollukalle :)

Vastaukset herättivät kuitenkin lisäkysymyksiä. Mulla olisi paljonkin käyttämättömiä "aikuisten lakanoita" (mies osti joskus vääränkokoisia) joita voisin leikellä/taitella vauvan sänkyyn ja vaunuihin, mutta mites kun ne ovat kaikki tosi tummia? Onko se vanhentunutta tietoa että väriaineet saattaa ärsyttää vauvan ihoa? Entäs voisko niitä väriaineita "laimentaa" ahkeralla pesulla vaikka 90 asteessa ennen käyttöönottoa?

Vielä erikoiskiitos Sinulle joka laitoit linkin kestovaippaneuvoihin! Tähän onkin uppouduttava kunnolla. Haluaisin kestoilla talous- ja ympäristösyistä mutta vauvan ehdoillahan se on joka asiassa mentävä.

Pelottavaa kun ei yhtään tiedä minkälainen tyyppi mahasta on tulossa :)

-Ap

Vierailija
18/23 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 13:48"]

Kiitos hirmuisesti hyvät ihmiset vastauksistanne! Arvelinkin että täältä voisi saada näitä käytännön vinkkejä tollukalle :)

Vastaukset herättivät kuitenkin lisäkysymyksiä. Mulla olisi paljonkin käyttämättömiä "aikuisten lakanoita" (mies osti joskus vääränkokoisia) joita voisin leikellä/taitella vauvan sänkyyn ja vaunuihin, mutta mites kun ne ovat kaikki tosi tummia? Onko se vanhentunutta tietoa että väriaineet saattaa ärsyttää vauvan ihoa? Entäs voisko niitä väriaineita "laimentaa" ahkeralla pesulla vaikka 90 asteessa ennen käyttöönottoa?

Vielä erikoiskiitos Sinulle joka laitoit linkin kestovaippaneuvoihin! Tähän onkin uppouduttava kunnolla. Haluaisin kestoilla talous- ja ympäristösyistä mutta vauvan ehdoillahan se on joka asiassa mentävä.

Pelottavaa kun ei yhtään tiedä minkälainen tyyppi mahasta on tulossa :)

-Ap

[/quote]

Eihän se vauva alasti niissä lakanoissa nuku. Pese jokatapauksessa pariin kertaan että ei enää irtoa väriä. Ja kyllä vauvanvaatteissa on myös tummia.. 

Vierailija
19/23 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt lakanan lisäksi vauvan pään alla ihan normityynyliinaa. Myös kun olen ottanut vauvaa viereen imetettäväksi olen laittanut tyynyliinan alle, niin mahdolliset puklut ei aiheuta kaikkien lakanoiden vaihtoa, tyynyliina vaan pesuun (vinkin sain synnäriltä kokeneelta lastenhoitajalta). Harsoja meillä on ollut kahdenlaisia, valkoisia olen käyttänyt pepun kuivaukseen ja värillisiä/kuviollisia puklurätteinä tai kasvojen/käsien kuivaamiseen, niin ei ainakaan koskaan mene sekaisin. Harsoja tosiaan kannattaa olla riittävästi koska puklurätit saattaa välillä joutua vaihtamaan montakin kertaa päivässä.

Tummat värit tosiaan ovat helposti allergisoivia mutta etenkin jos ei ole ihokontaktissa vauvaan niin hyvin pestyinä voi käyttää. Tämän takia käytänkin mieluiten kirpparivaatteita joita on pesty tarpeeksi, uusista vaatteista kun ei koskaan tiedä millaisilla myrkyillä on käsitelty... Jostain muuten luin, että petivaatteiksi vauvan ensihetkiin kannattaisi valita punaiset lakanat sun muut, koska sen värin vauva tuntee kotoisaksi, tiedä sitten miten pitää paikkansa :)

Vierailija
20/23 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks neuvo. Ei kannata ostaa ihan hirvittäviä määriä tavaraa ennen kuin tiedät, että ihan oikeasti niitä tarvitset ja käytät. Kyllä sä sitten ajan kanssa ja sen mukana kun lapsi kasvaa kerkeät kaikenlaista ostelemaan. Ehkä semmonen yksi kaupassa myytävä pakkaus harsoja riittää aluksi.

Mä tosiaan olen kyllä käyttänyt vaunuissa lakanaa... Eli kukin taablaa tyylillään. Muista siis, että sä äitinä tiedät kaikki parhaiten. Mitä sinä ja sinun lapsesi tarvitsee. Ostat niitä tavaroita sitten sen mukaan.

Inhottava huomata sitten  kun lapsi on vaikka 2 v., että kaapit on täynnä jotain kestovaippoja joihin ei ole koskenutkaan.

Ja huom! Äitiyspakkauksen mukana tulee paljon tavaraa, lakanoja yms. Niillä pääset oikein hyvin alkuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme