Täysikuu
Onkos muut huomanneet uniongelmia täysikuun aikaan?
Isäni väittää ettei koskaan nuku täysikuun aikana hyvin, ja olen pitänyt tätä höpinänä.
Iän myötä kuitenkin olen alkanut huomaamaan samaa vikaa itsessäni. Nyt nukuin kaksi yötä tosi huonosti, ja viime yönä maattiin miehen kanssa umpiväsyneinä vielä kolmelta unenpuutteessa hereillä. Hoksasin vasta aamulla että täysikuuhan se.
Mitäs mieltä olette?
Lisätään tähän vielä se ravintolatyöntekijöiden myytti että täydenkuun aikana liikkeellä ovat kaikki hullut asiakkaina, onko kokemuksia?
Kommentit (3)
Eihän se nyt mahdotonta ole, enkä ihmettele vaikka kuuhulluus joskus todistettaisiin ihan tieteellisestikin.
Kuuhan liikuttelee vuorovesiäkin. Ihmisestä on suurin osa vettä, olisiko siis ihme jos erittäin herkät ihmiset reagoisivat kuuhun ihan jo fysiologisinkin perustein.
Minä olen aina nuoruusvosien jälkeen nukkunut huonosti jo 3-4 yötä ennen täysikuuta, sitten helpottaa taas. Ihan sama, pidetäänkö sitä humpuukina, edes unilääkkeet eivät silloin auta minua.
Tunnen useita samanlaisia henkilöitä. Yksikään tapaamani lääkäri ei tähän usko, mutta paljonpa se ilostuttaa kun valvon joka tapauksessa. Ihan sama, onko taivas pilvessä ja tiedänkö kuun vaiheen - yritän olla tietämättä eli en seuraa asiaa mutta valvon silti.
No, tämän kanssa voi elää ja olen kyllä kertonut töissä, että nyt ei kannata huippisuorituksia odottaa kun olen torkahdellut jotain mikrounia monta yötä perätysten.
Tästä saisi kyllä tehdä kunnon tutkimuksen, olisin heti vapaaehtoinen siinä toivossa, että jotain selitystä edes löytyisi vaikkei tilann mitenkään paranisikaan.
No sairaalassa me hoitsut aina höpötetään, että täydenkuun aikaan tulee enemmän tietyntyyppisiä potilaita (olen teholla), mutta jos jotain yhteyttä asioiden välillä olisi, se olisi tieteellisesti jo todistettua, sillä niin vahvaa tuo kuuhulluuteen uskominen on. En siis ihan ihan oikeenoikeesti usko täydenkuun vaikutukseen mutta nukuinpa kyllä itsekin viimeyönä tosi huonosti ;)