Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvo edistäminen arjessa?
Kertokaas minulle konkreettisia esimerkkejä siitä, miten voi tavallinen kaduntallaaja itse omassa arjessaan edistää yhdenvertaisuuden ja tasa-arvo kehittymistä?
Tämä tuntuvat niin suurilta teemoilta, jotka liittyvät yleisempiin ja rakenteellisiin ongelmiin. Tuntuu, että nämä asiat ovat enemmäkseen päättäjien vastuulla ja pään vaivana. Onko mitään keinoja, miten yksittäinen ihminen voisi näitä toteuttaa? Siis muuta kuin nämä itsestään selvät, että kohtele kaikkia saman arvoisesti ja älä syrji.
Ja kiitos, asiallisia vastauksia :).
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valkoinen heteromies, myönnä olevasi pohjasakkaa, joka on pilannut tämän maailman ja vastuussa kaikesta kurjuudesta.
Tossa hyvää lähtökohtaa.
Aika helppoa: suhtaudu ihmisiin ihmisinä, äläkä sukupuolensa / uskontonsa / värinsä / edustajana. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, osa mukavia ja osa vähemmän mukavia. Ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Aika helppoa: suhtaudu ihmisiin ihmisinä, äläkä sukupuolensa / uskontonsa / värinsä / edustajana. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, osa mukavia ja osa vähemmän mukavia. Ei se sen kummempaa ole.
Kyllä, tämä on helppoa ja ilmiselvää. Mutta jos pitäisi miettiä muita, ihan konkreettisia tekoja, niin onko mitään sellaisia?
Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista. Eli jatka samaa tyyliin kuin ennenkin
No worry
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valkoinen heteromies, myönnä olevasi pohjasakkaa, joka on pilannut tämän maailman ja vastuussa kaikesta kurjuudesta.
Tossa hyvää lähtökohtaa.
En ole mies. Ja lähtökohtana tässä mietinnässäni oli se, että KAIKKI ovat saman arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista. Eli jatka samaa tyyliin kuin ennenkin
No worry
Tää on itse asiassa mun koulutehtävä... Joten jotain pitää yrittää kehitellä.
Vierailija kirjoitti:
Äänestä vihreitä.
Äänestys on kyllä hyvä keino, kiitos tästä.
Eli ääni kristillisille.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Myönnän, että näen som alit massana, jossa naisilta on revitty klitta.
:(
Konkreettista voisi olla ihan vain tiedon lisääminen, sekä itselleen että muille. Ottaa asioista selvää ja keskustella avoimesti ja tiedostaen, myös niistä epäkohdista.
Se auttaa, jos maa han tulijat opettelevat edes bähän suomea. Se tuntuu kunnioitukselta maata kohtaan ja edistää vuorovaikutusta.