Opettaja, syötkö kouluruokaa vai tuotko omat eväät?
Kouluruoka on usein ravitsemuksellisesti aika surkeaa. Mitä, jos tuo omat eväät?
Kommentit (56)
Kouluruoka on ruokaympyrän mukainen ja ihan riittävä päivän toiseksi ateriaksi, että jaksaa työpäivän. : )
Viime vuosituhannella opettajatkin söivät usein kouluruokaa. Nykyään on sellaista, että syövät jotain muuta.
Syön kouluruokaa. Näytän samalla esimerkkiä oppilaille.
No. Kun menet koulun ruokasaliin ja ruoka näyttää lanttulaatikolta, maistuu vain suolalta mutta on listan mukaan perunamuusi-jauhelihavuoka, niin tulee kyllä mieleen, että jatkossa omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se kouluruoka on ihan ala-arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti. Siinä opetellaan pöytätapoja ja veitsen ja haarukan käyttöä, perunan kuorimista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti. Siinä opetellaan pöytätapoja ja veitsen ja haarukan käyttöä, perunan kuorimista jne.
Täh? Pitäähän nyt kouluun tullessa osata syödä veitsellä ja haarukalla ja kuoria peruna?
Syön päivittäin kouluruokaa. Meillä on useampaa salaattia, pääruoka ja kerran viikossa jälkiruoka. Keittopäivinä on ruokaisampi salaatti myös tarjolla. Päivittäin tarjolla ruisleipä ja näkkileipää ja silloin tällöin sämpylöitä tai vaaleaa leipää. Ruokajuomina kotikalja, piimä, maito, vesi.
Ammattilaiset valmistaa ruoan ja se on ihan hyvää perusruokaa. Kahdeksan viikon kiertävä ruokalista.
Tällaista siis ammattiopistossa.
Olen varma ettei kaikkien kotona ole noin monipuolista tarjontaa mitä kouluruokamme on.
Olen eskarissa töissä ja maksaisin ruokailusta verotusarvon, jos siis söisin sitä. En todellakaan syö vaan lämmitän omia eväitä. On halvempaa ja parempaa sekä terveellisempää.
Olen ollut useassa koulussa sijaisena. Ruoan taso on laskenut siitä, kun olin itse peruskoululainen.
Vierailija kirjoitti:
Näytät siis huonoa esimerkikiä.
Kouluruuan taso on mielestäni laskenut omien kouluaikojen jälkeen. Meillä se on eineksiä, jotka on keskuskeittiöllä pakattu useita päiviä aiemmin. Liikaa hiilareita, mautonta, raakaa tai ylikypsää. Onneksi olen aineenopettaja, joten ei tarvitse olla näyttämässä esimerkkiä. Syön opehuoneessa omat eväät.
Opettajien pitäisi saada ilmainen ateriaetu koulussa jo pelkästään siitä syystä, että kestävät ja valvovat niitä haistattelijoita. Ja en ole muuten opettaja itse.
Tähän asti olen syönyt, koska aikaa omien eväiden syömikseen ei ole ja oppilaiden ruokailun ajan olen joka tapauksessa valvomassa ruokalassa. Ruokailussa on myös kasvatuksellinen näkökulma, istutaan yhdessä,syödään ja jutellaan. Kiva hetki oppilaiden kanssa.
Nyt korona-aikaan en syönyt, koska ruokailu on samalta linjastolta oppilaiden kanssa. Mielestäni järjetöntä, että muualla oli buffet-ruokailu kielletty, mutta kouluissa se oli ok. Ja lasten hygienia on hieman erilaista mitä aikuisten: käsipesun jälkeen kädet ehtivät moneen kertaan nenään, suuhun ja peppuun, ottimia tiputetaan ruokaan, ruokaa otetaan käsin, lautaselta laitetaankin osa takaisin, linjastolta yskimään ja aivastellaan. Ja kaikki tämä, vaikka me opettajat calvomme haukkoina. Tätä kirjoittaessa mietin, miksi yksikään ope syö sanalta linjastolta lasten kanssa..
Olen yli 20 vuotta syönyt oppilaiden kanssa kouluruokaa, mutta ajattelin jatkossa syödä omia eväitä. Syynä korona ja ruoan turhan korkea hinta. Eväiden syömiseen ei ole oikein sopivaa rakoa (kouluruokalassa oppilaita valvoessa eväitä ei syödä), mutta jollakin valvonnasta vapaalla välitunnilla voi nopeasti jonkun voileivän ehtiä syömään.
Olen syönyt kouluruokaa joskus. En oo töissä koulumaailmassa. Monipuolista hyvää ruokaa. Toista se oli kun itse kävin koulua.
Aina omat eväät. En moniallergisena voisi kuvitella rasittavani keittiöhenkilökuntaa omalla päivittäisellä erikoisruokavaliollani.
Vaikka saisin syödä ruokia, en menisi ruokalaan syömään heikon hygienian ja ruoan laadun takia.
Sain kouluruoasta mahakatarrin. En kestä niitä lisäaineita ja säilöntäaineita.
En ole ope vaan koulunkäynninohjaaja. Valvontaruokailu joka päivä, josta maksan verotusarvon. Ihan ok mielestäni. Kouluruoka on paaljon parempaa kuin omina kouluvuosina 80-luvulla.
Nykyään vain se ero, että henkilökuntakin valittaa ja nirsoilee.
Tuon aina omat eväät, ei ole se ruoka 6€ arvoista.