Missä kodittomat pitää kirjojaan, jos ei ole Maistraattiin ilmoittaa mitään osoitetta? Voiko Suomessa asua osoitteettomana?
Siinäpä tuossa otsikossa se kysymys. Minua kiehtoo asua matkailuautossa läpi vuoden. Työ on hyvin liikkuvaa ja saatan työpäivän aikana ajella tapaamisissa jopa 500km. Nyt harkitsen mitä teen, kun haluaisin säästää rahaa nopeammin. Asun kaksiossa, jossa käyn vain nukkumassa. Olen ajatellut, että käyttö on todella vähäistä. Lähden aamulla ja tulen illalla. Siihen päälle pidemmät työmatkat hotelleissa. Hotelleihinkin olen kyllästynyt. Olisi jotenkin ihanne, kun koti kulkisi mukana ja saisi herätä joka aamu samoihin rutiineihin.
Kommentit (23)
Ei ole pakko olla vakituista asuntoa, mutta jossain on oltava kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Poste restante
On muutettu maksulliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poste restante
On muutettu maksulliseksi.
Kaikki maksaa.
ohis
Poste restante. Tosin siellä säilytetään kirjeitä vain pari viikkoa, joten joutuisit usein käymään siellä. Mutta melkein kaikki laskut saa jo sähkö- tai nettipostiin, joten eräpäivistä ei tarvitse kummemmin huolehtia.
Kelpaako Posste restante pankeille ja osakevälittäjille? Kun niiden pitää tuntea asiakkansa niin jostain olen lukenut ettei kelpaa asiakkaaksi jos on poste restante osoitteena. Olenko väärässä?
Niitten kaikki kirjat ovat pahvilaatioissa äiteensä vintillä.
Mä haaveilen kans valokuvaaja-graafikkona matkailuautoelämästä. Nyt kesäsesongin aikana siitä olisi mittava hyöty kotimaassa. Talvella voisin ajaa Etelä-Eurooppaan tekemään muita kuvaus- ja suunnitteluhommia. Maksan nyt asuntolainaa asunnosta, jonka käyttöaste on pieni. Laittaisin rahat mieluummin pakettiautoon, josta on tehty asunto ja saisin työhöni sisältöä enemmän. Ainoa lapseni täytti juuri 18 ja muutti omilleen. Ei ole syytä pitää asuntoa enää tai sitten laitan sen vuokralle.
N42
Suomessa ei tarvitse nykyään olla vakiosoitetta.
Olin vuodet 2017-2019 ilman vakiosoitetta ja asuin missä sattui. Soitin maistraattiin, miten minun tilanteessani olisi viisainta toimia.
Sovin kuitenkin lähiomaiseni kanssa, että kaikki virallinen posti saa mennä hänelle ja hän ilmoittaa kun postia minulle tulisi. Eli niin, että ensin sinun nimesi Matti Meikäläinen ja sitten c/o MAuri Meikäläinen, osoite .
Nykyään voi suurimman osan hoitaa sähköpostilla tai palvelutuottajan sivuilla kirjautumalla sinne pankkitunnuksilla esim. Omavero tai Netposti tai Suomi.fi
Mikään ei estä sinua luopumasta asunnosta, asumasta asuntovaunussasi, mutta kannattaa maistraatista selvittää mikä olisi sinun kannalta järkevintä virallisten asioiden hoitamista varten tai jos tarvitset lääkäripalveluja yms.
Mitä jos ostaa pelkän tontin ja siirtää siihen kirjansa? Pitääkö tontilla olla asumiseen tarkoitettu rakennus? Halpoja pieniä tontteja on välillä myynnissä (paitsi Hki). Siihen voisit parkata asuntoautosikin silloin, kun tulet "kotiin".
Minä taas tarttisin ison työtilan ja keittokomeron. En juuri asuintilaa tarvitte. Olen verhoilija ja vailla kunnon työtilaa. Olen ettinyt sellaista, missä olisi 1 huone ja wc+suihku. Asuisin hallilla firmani kanssa. Saisin ajettua ne teidän asuntoautot siälle verhoiltavaksi :) Tattarisuolla Helsingissä oli kerran vuokralla ihanne paikka, mutten tiedä saisiko sellaisessa asua.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako Posste restante pankeille ja osakevälittäjille? Kun niiden pitää tuntea asiakkansa niin jostain olen lukenut ettei kelpaa asiakkaaksi jos on poste restante osoitteena. Olenko väärässä?
Ei kelpaa. Joku osoite pitää olla antaa, vaikkei siellä asuisikaan. Joku sukulainen tai ystävä, jolle sopii että tulee postit ja henkilö on muka siellä kirjoilla. Huomioden sen, ettei järjestely vaikuta oikean asukkaan mahdollisiin tukiin tms. Muuta haittaahan siitä ei liene.
Kirjoilla pitää jossain olla jo senkin vuoksi, että on kunnallisten palvelujen piirissä mm. terveydenhuollon takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostaa pelkän tontin ja siirtää siihen kirjansa? Pitääkö tontilla olla asumiseen tarkoitettu rakennus? Halpoja pieniä tontteja on välillä myynnissä (paitsi Hki). Siihen voisit parkata asuntoautosikin silloin, kun tulet "kotiin".
Minä taas tarttisin ison työtilan ja keittokomeron. En juuri asuintilaa tarvitte. Olen verhoilija ja vailla kunnon työtilaa. Olen ettinyt sellaista, missä olisi 1 huone ja wc+suihku. Asuisin hallilla firmani kanssa. Saisin ajettua ne teidän asuntoautot siälle verhoiltavaksi :) Tattarisuolla Helsingissä oli kerran vuokralla ihanne paikka, mutten tiedä saisiko sellaisessa asua.
Pitää olla postilaatikko, minne postit saa vietyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kun ollaan niin ei tietysti saa mutta jos saisi kirjat vanhemmille, tutuille yms. niin olisi vaikea kenenkään estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa. Joku osoite pitää olla antaa, vaikkei siellä asuisikaan. Joku sukulainen tai ystävä, jolle sopii että tulee postit ja henkilö on muka siellä kirjoilla. Huomioden sen, ettei järjestely vaikuta oikean asukkaan mahdollisiin tukiin tms. Muuta haittaahan siitä ei liene.
Kirjoilla pitää jossain olla jo senkin vuoksi, että on kunnallisten palvelujen piirissä mm. terveydenhuollon takia.
No jos on noin, niin miksi poste restante on käytössä? Eikö kodittomilla ole tiliä tai oikeutta sairaanhoitoon?
Olin parikymmentä vuotta koulun vaksina ja huomasin että joka vuosi koululle tuli äänestylipukkeita uppo-oudoilla nimillä varustettuna.
Oletin että olivat henkilöitä jotka olivat antaneet jollekin taholle osoitteekseen koulun osoitteen, enkä nostanut asiasta suurempaa hälyä :-)
Asuin muutaman vuoden itsekin asuntoautossa ja pidin osoitteenani kuitenkin työpaikkaani jonne postini tuli.
Olettaisin tämän olevan aika yleinen käytäntö jos haluaa asua "irtolaisena", mutta jokin taho, esim. työnantaja haluaa työntekijälleen jonkin "virallisen" osoitteen.
Postithan voi myös kääntää Poste restante osoitteeseen ja hakea ne itse postista.
Tuossapa esim. muutamia ”osoitefirmoja” joihin voi laittaa hätätapauksessa tai muuten tarvittaessa virallisen osoitteensa jonka esim. pankit ja vakuutusyhtiöt hyväksyvät.
https://www.mushrooming.fi/fi/listings/498740-osoitevuokraus-i-address-…
Vierailija kirjoitti:
Olin parikymmentä vuotta koulun vaksina ja huomasin että joka vuosi koululle tuli äänestylipukkeita uppo-oudoilla nimillä varustettuna.
Oletin että olivat henkilöitä jotka olivat antaneet jollekin taholle osoitteekseen koulun osoitteen, enkä nostanut asiasta suurempaa hälyä :-)
Asuin muutaman vuoden itsekin asuntoautossa ja pidin osoitteenani kuitenkin työpaikkaani jonne postini tuli.
Olettaisin tämän olevan aika yleinen käytäntö jos haluaa asua "irtolaisena", mutta jokin taho, esim. työnantaja haluaa työntekijälleen jonkin "virallisen" osoitteen.
Postithan voi myös kääntää Poste restante osoitteeseen ja hakea ne itse postista.
Tukihuijauksia yleensä nämä opiskelijoiden koulussa asumiset.
Kokemuksesta tiedän, että henkilön kotipaikkana säilyy kunta jossa on viimeksi ollut kirjoilla.
Esim. lekuriin ja muihin kunnan palveluihin pääsee entiseen kotikuntaansa vaikka olisikin jossain vaiheessa muuttanut asumaan villinä ja vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukihuijauksia yleensä nämä opiskelijoiden koulussa asumiset.
Tai asumistukihuijauksia.
Asuin itsekin vuosikausia entisen naiseni luona, vaikka osoitteenani oli työpaikkani osoite.
Nainen oli virallisesti yksinhuoltaja ja sai suuremmat yksinhuoltaja ja asumistuet kuin että olisimme asuneet virallisesti yhdessä.
Poste restante