Digi(peli)riippuvaiset pikkulapset
Asuuko teillä digiriippuvaisia lapsia (IL http://www.iltalehti.fi/perhe/2013042416940675_pr.shtml)? Netti, verkkopelit, konsolipelit, älypuhelin/tablet-käyttö?
Meidän muksu on isänsä myötä kiinnostunut konsolipeleistä ja pelaa niitä hänen kanssaan melkein päivittäin. Minua ahdistaa ja tuskastuttaa, sillä en pidä mitään konsolipelejä/teknologialaitteita lapsen ajan arvoisina. Olen ehkä vanhanaikainen, mutta koen, että lapsen mielikuvitus kehittyy parhaiten silloin, kun sitä ei ruokita liioilla ärsykkeillä.
Surullisena katson (ehkä se on normaalia, ehkä ei) kuinka alle kouluikäinen muksu leikkii konsolipelimaailmaan liittyviä leikkejä erilaisillakin leluillaan. Ja ilman leluja hän välillä villiintyy matkimaan pelin pääsankaria. Olisimme varmasti potentiaalinen asiakasperhe digivieroitukseen :(
Kommentit (2)
Mies ei juurikaan edes pelaa ilman lasta... Jeps ja asiasta on keskusteltu useasti, mutta silti mies lupaa lapselle pelaamistuokioita tuon tuosta. Ja jep! Vaikka olisimme toisin sopineet. Hän ei näe asiassa ongelmaa, hänen mielestään se on vain hauskaa/suloista, kun lapsi leikkii noita leikkejä. Ja oppiihan lapsi peleistä sitätätätota mielikuvituksen suhteen jne. Edes neuvolasta tullut (minun junailemani) muistutus sopivasta ruutuajasta ei ole auttanut miehen asennoitumiseen.
Ja peliaika on hänen mielestään ajan viettämistä lapsen kanssa, "laatuaikaa" (en tiedä itkeäkö vaiko nauraa). Siinähän nuo istuvat vaan puhumatta pelin ajan ja sitten lähtevät omiin hommiinsa. Lapsi yleensä jatkaa pelin jälkeen leikkejään teeman parissa. Miehen hankkimat pelit eivät ole luojan kiitos mitään mäiskintää, sen kiellän heti tulisi sitä telkkarista tahi peleistä.
Koen itse olevani vastuullinen tästäkin ongelmasta, joka meille on kotiutunut. Mutta jos olen poissa kotoa, pelit on käynnissä. En siis välttämättä edes tiedä kuinka paljon he pelaavat minun ollessani muualla.
Olisiko paikallaan vakava keskustelu miehesi kanssa?
Meillä lapset viettävät aikaa pelien kimpussa max 1h viikossa ja silti on pientä riippuvuutta ilmassa.. aina haluttaisiin lisää.
Myös telkkari koukuttaa lapsia helposti.
Myös konsolipelien maailma on minun mielestä monesti sellainen johon en leikki-ikäisten soisi samaistuvan..
Minusta on ihan hullua että isät näyttävät lapsille mallia konsolipelaamiseen, varsinkin kun isien pelit on usein näitä pahimpia mäiskintäpelejä.
eräälle tutulle 4 vuotiaalle ainoa toimiva keino saada hänen tottelemaan on uhata kieltää pelaaminen siltä päivältä.
Nyt vaan ensin miehelle tiukka linja. aikuisten pelejä pelataan vaan silloin kun lapsi ei ole paikalla, ja muutenkin myös isän pelaaminen (lapsen läsnäollessa) rajoitetaan kohtuulliseksi.