Paniikkihäiriö vai ahdistuneisuushäiriö?
Kyse ystäväni veljestä. Asiahan ei minulle muuten kuuluisi, ellei ystäväni tätä asiaa minulle itkisi ja sen vuoksi tätä ollaan yhdessä pohdittu.
Eli kyse 28v miehestä. Hän on ollut aina vähän erilainen..vähän jörö ja sosiaalisesti kömpelö. Ei ole harrastanut mitään, mutta muutama kaveri hänellä on aina ollut. Perheessä 5 lasta ja tämä toisiksi vanhin.
Kävi amiksen ja oli pari vuotta alan hommissa. Sitten yhtäkkiä irtisanoi itsensä ja sen jälkeen ollut käytännössä koko ajan työtön (lukuunottamatta ihan muutamia määräaikaisia sopimuksia. Näistäkin saanut yleensä potkut tai sopimusta ei ole jatkettu 2vko jälkeen)
Hänellä on oma asunto, mutta käytännössä kuitenkin asuu vanhempiensa luona. Hänellä ei ole asunnossaan juuri mitään muuta kuin sänky. Ei käy itse kaupassa eikä missään, missä hänellä tulisi sosiaalisia kanssakäymisiä. Hän ei ole mikään pelipoika, vaan urheilee itsekseen lenkkeillen jne.
Ystäväni sanoi että hän ei halua mennä ihmisten pariin koska häntä ahdistaa. Mietin mielessäni että olisiko kyse masenuksesta ja sitä kautta ahdistuneisuushäiriöstä? Ystäväni itse epäili paniikkihäiriötä...mutta itse ajattelen sen olevan vähän eri tyyppinen sairaus. Eikös ne paniikkikohtaukset lähes lamauta ihmisen ja hänellä olisi varmaan tähän haettuna jo lääkitys yms. Hänellä ei siis ole mitään diagnoosia ja hänen vanhemmat eivät anna hänen mennä lääkäriin asian takia ettei hän leimaannu tai sai diagnoosia. Ytsäväni on ihan hädissään kun pelkää veljensä puolesta ja minua surettaa asia myös.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Älä arvaile diagnooseja, kun et ymmärrä niistä mitään.
Voisitko sinä sitten kertoa minulle asiasta kun tiedät? Ap
Sosiaalistentilanteidenpelko. Ei tarvitse välttämättä lääkitystä, voi riittää psykoterapia. 28 vuotiaan terveydenhoidosta ei päätä vanhemmat vaan aikuinen itse.
Älä arvaile diagnooseja, kun et ymmärrä niistä mitään.