Kysymyksiä lentokonematkustamisesta! T: ensikertalainen
Kyselen siis nyt tyhmiä, kun olen parin kuukauden päästä matkustamassa lentämällä ekaa kertaa elämässäni.
1. Tiedän, että käsimatkatavaroissa saa olla vain alle 100ml nestepakkauksia minigrippipussissa. Kysymys kuuluukin, voinko siihen ruumaan menevään matkalaukkuun pakata esimerkiksi isoja hiuslakkapulloja ilman ongelmia? Pitääkö ne pakata tietyllä tavalla?
2. Meillä on kaksi koneen vaihtoa molempiin suuntiin, koska lennämme Afrikkaan ja halvimmalla mahdollisella tavalla. Mennessä vaihdot ovat Frankfurtissa, ja Addis Abebassa (etiopiassa kai?), ja ne ovat kestoltaan molemmat vain n. 2h. Ehtiiköhän matkatavarat mukaan? Vai onko iso riski, että ei ehdi?
3. Jos käy niin, että matkatavarat ei ehdi, miten sitten käytännössä toimitaan?
Kiitos paljon jos joku viitsii vastailla edes osaan!!
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:12"]
Afrikkaan mennessa on kaikilla tosi paljon käsimatkatavaroita, eli koneen sisätila on täysi. Mutta suosittelen 2 tunnin Addis vaihdon takia, ottamaan käsimatkatavaroihin kaikki tärkeimmät, että selviät ekat päivät. Jos tavarat ei tule, niin kentällä, matkatavara-alueella ilmoituksen teko ja hotellin/asuinpaikan nimi ja osoite. Tuovat sitten tavarat joskus tai haet itse ne joskus. Matkavakuutus korvaa hätävaraksi ekana päivänä ostetut tavarat. Afrikassa aika marginaaleihin kannattaa lisätä aina muutama tunti. Aerosoleja saa laittaa ruumaan max 2 litraa ja max 0,5 litran yksittäispakkauksessa. Suojattava hyvin, ettei pääse vuotamaan. Eri firmoilla voi olla jonkin verran eri käytäntöjä. Mitään tupakansytyttimiä tms.kaasuja ei saa ruumaan laittaa, ei edes tulitikkuja. Frankfurtin kenttä on pitkä, eli kannattaa katsoa ajoissa miltä portilta kone lähtee. Matkalaukku joutuu sielläpäin yleensä aika kovaan käsittelyyn ja ruumakin on ihan täysi, puristusta löytyy. Kannattaa pakata hyvin ja vaikka laittaa kentällä ne suojamuovit päälle. Ei kannata säikähtää. Nämä ohjeet ovat vain huonointa säkää varten. Eli kaikki yleensä menee hyvin ja sujuvasti.
[/quote]
Siis tarkoitatko että Addis-kentällä on hyvin todennäköistä, että matkatavarat ei ehdi mukaan?
Meillä siis on tosiaan tarkoitus kierrellä eri maita ja mantuja, joten siksi vähän pelottaa ettei matkatavarat kerkeä mukaan, miten ne meidän sitten tavoittaa kun ei itsekään tiedetä missä ollaan? Kuinka kauan siinä yleensä menee että hukkuneet tavarat tulee perille? päivä-kaksi, vai esim yli viikko?
Mulla on pidennykset ja siksi fööni ja hiuslakka tarpeellisia. Hiuslakkaa en käytä pullotolkulla päivittäin, mutta ollaan tosiaan reissussa useampi kuukausi, ja sinä aikana varmasti hiuslakkaakin kuluu enempi kuin yksi pullo. Mulla asuu ystäviä afrikassa, ja ovat sanoneet, että hiuslakka on se yksi asia mitä sieltä ei kovin helposti löydä, siksi siitä puhun:) shampoot jne löytää kyllä helposti.
Me kierrellään ystävien, tuttujen ja miehen sukulaisten luona, eli ei hotelleissa, ja ihan hienoilla alueilla, eli voin hyvin keskittyä tukkaani sen 5min aamuisin :)
ap
Siis edelleen, jos matkatavarat eivät ehdi mukaan, niiden tulo voi kestää päiviäkin. Lentoyhtiö ei toimita niitä kuitenkaan ihan mihin vain, eli jos teillä on lento Kapkaupunkiin, todennäköisesti joudutte odottamaan niitä siellä. Tämä siis perustuu ihan omaan kokemukseeni.
T. Se jonka rinkka seikkaili 8 päivää maailmalla
Mitä järkeä lähteä heti Afrikkaan jos ei ole koskaan lentänyt?
Jos laukusta löytyy kymmenen pulloa hiuslakkaa tms. aerosoleja, lentokentän henkilökunta luultavasti pysäyttää laukun matkan jo ensimmäisessä läpivalaisussa. Ja pahimmassa tapauksessa myös sinä jäät koneesta, jos turvaselvityksessä on ruuhkaa tai asian selvittely kestää muusta syystä...
Asiasta löytyy ihan säädökset: http://www.trafi.fi/ilmailu/matkustajalle/turvatarkastukset/nain_pakkaat_oikein
Sinuna en pakkaisi mukaan pullon pulloa hiuslakkaa, sillä ko. tuotteen posahtaminen ilmanpaineen vaihtelujen vuoksi tekee aika rumaa jälkeä laukun sisällölle. (Ja jos ihan pakko on hiuslakkaa pakata, älä nyt ainakaan jo avattua pulloa :)
Kyydistä jääneet matkatavarat tulee yleensä seuraavalla lennolla. Eli katso milloin yhtiön seuraava lento tulee Addiksesta J-burgiin ja varaudu siihen. Lääkkeille resepti tai lääkärin kirjoittama todistus mukaan. Muuten voit joutua niitä selittelemään (lue maksamaan) moneen kertaan. Luotan siihen, että laukut tulee samalla kyydillä. Joskus on omat laukut tulleet jokainen omalla koneellaan ja minä yksinäni sillä ensimmäisellä. Aina vesipullo mukana vaikka olisit menossa puolentunnin bussi matkalle. Ne voi kummasti venähtää. Toinen minkä pidän käsilaukussa on taskulamppu. Kun on pimeää, minä en näe yhtään mitään. Otatko föönille adapterit mukaan? Erilaisille pistokkeille.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 16:50"]
Kyydistä jääneet matkatavarat tulee yleensä seuraavalla lennolla. Eli katso milloin yhtiön seuraava lento tulee Addiksesta J-burgiin ja varaudu siihen. Lääkkeille resepti tai lääkärin kirjoittama todistus mukaan. Muuten voit joutua niitä selittelemään (lue maksamaan) moneen kertaan. Luotan siihen, että laukut tulee samalla kyydillä. Joskus on omat laukut tulleet jokainen omalla koneellaan ja minä yksinäni sillä ensimmäisellä. Aina vesipullo mukana vaikka olisit menossa puolentunnin bussi matkalle. Ne voi kummasti venähtää. Toinen minkä pidän käsilaukussa on taskulamppu. Kun on pimeää, minä en näe yhtään mitään. Otatko föönille adapterit mukaan? Erilaisille pistokkeille.
[/quote]
Kiitos taas vastauksesta!
Meillä on adapterit valmiina, kun mies oli jo joululomalla Afrikassa ja osti sillä reissulla. Nehän nyt tarvii muuhunkin kun fööniin, esim. laturiin, silitysrautaan ja kaikkeen muuhun sähköön, ei pelkästään fööniin :)
Mulla on lääkärikaveri joka kirjoitti mulle kauheen kasan reseptejä mukaan, ihan perus buranaankin, ettei tartte selitellä. On iso muovikassillinen lääkkeitä mukana, niin parempi olla reseptit kaikkiin. (Allergialääkkeitä, astmalääkkeitä, ehkäisylääkkeitä, herpeslääkkeitä, malarialääkkeitä, kipulääkkeitä, antibiootteja, unilääkkeitä jne) Se lääkäri kirjoitti reseptit ihan Lactosevenillekin varmuuden vuoksi :) Vaikka tuskin lääkkeistä tulisi ongelmaa muutenkaan, mutta parempi pelata varman päälle.
ap
Tuota, otatko sä oman silitysraudankin mukaan?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:02"]
Tuota, otatko sä oman silitysraudankin mukaan?
[/quote]
:D Mies totesi viime reissulta tullessaan, että seuraavalle reissulle on sitten otettava silitysrauta! Luotti viimeksi siihen, että tottakai sielä kaikilla on silitysraudat, mutta ei ollutkaan, ja mies kun tykkää kauluspaidoista niin oli koko reissunsa hävennyt ja ollut vittuuntuneena ryppyisissä vaatteissa, kun ei ollut hotelleissa, ei sukulaisilla, ei kellään silitysrautaa, eikä itse ollut tajunnut ottaa mukaan. Eli olen aika varma, että mies ottaa. Mä en edes Suomessa juuri silittele vaatteitani, eli itse en sitä kaipaa
ap
Johannesburgissa myydään ihan normaalistai hiuslakkoja kaupoissa. Tuttuja merkkejä jopa. Älä roudaa kahta enempä siis mukana osta sieltä sitten. Sukulaisiani asuu sielläpäin, joten tiedän.
P.S. Joburgissa kannattaa olla varovainen ja todella katsoa, missä liikkuu ja minkälaista porukkaa lähistöllä pyörii. Auton ovet lukkoon ajaessa ja aroesineet visusti piiloon.Taskuvarkaita (ja pahempiakin) ihan joka paikassa, sukulaiseni on ryöstetty nyt jo kahdesti. Moni muu paikka on toki siten turvallisempi, maaseudulla en itse ainakaan ole koskaan kohdannut mitään ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Näin on. Mutta kai sillä ekalla lennolla lennetään sinne minne lento-opettaja neuvoo. Useimmiten taidetaan kyllä laskeutua takaisin samalle kentälle, vaikka olisi esim. simulaattorissa paljon harjoitellut.
No, vakavasti puhuen, oletko nyt ihan tosissasi? Jos nyt miehen sukulaiset asuu Afrikassa, niin ei niitä kovin helposti Kööpenhaminasta käsin tapaa, niin pakkohan se Afrikkaan asti on mennä. Eihän nyt lentomatkustaminen junamatkustamista kummempaa ole, että se nyt erityisesti harjoittelua vaatisi. Kaukomaakohteet ovat toki oma lukunsa, mutta kyllä siinä voi kokenutkin Teneriffan kävijä olla manner-Afrikassa ihmeissään, ihan niin kuin kaikki muutkin.
Ajattelin myös, että hyvä ensietappi on Johannesburg. Sieltä saa kaupoista mitä vaan, jos ne laukut jää matkalle. Pesulapalvelut on yleensä edullisia, silityksineen. Uteliaisuudesa kysyisin, mihin maihin menette? Menettekö safarille?
Tuli mieleen, että pitkillä lennoilla minun iho kuivuu. Eli rasvaan sitä koneessa vähänväliä. Iso huivi on myös hyvä matkavaruste. Se toimii hameena, pyyhkeenä, hattuna, takkina ja koneessa telttana. Se pään yli ja saa nukkua omassa rauhassa. Niskatyyny Ja hyvät lämpöiset sukat koneessa helpotta oloa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:19"]
Ajattelin myös, että hyvä ensietappi on Johannesburg. Sieltä saa kaupoista mitä vaan, jos ne laukut jää matkalle. Pesulapalvelut on yleensä edullisia, silityksineen. Uteliaisuudesa kysyisin, mihin maihin menette? Menettekö safarille?
[/quote]
Meillä ei ole ihan tarkkaa suunnitelmaa, mutta aateltiin että etelä-afrikan lisäksi poikettais ainakin Zimbabwessa, Keniassa, Tansaniassa ja Ugandassa. Eli siis lähinnä etelä- ja itä-afrikassa seilataan varmasti. Meillä ei ole ihan tarkkaa suunnitelmaa matkasta, eikä edes siitä, kuinka kauan reissulla ollaan, koska mennään vähän fiiliksen mukaan. Tansaaniassa on paljon tuttuja, eli sielä ollaan varmaan iso osa ajasta.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Tallinnaanko se ensilento kuuluu tehdä? :D
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:37"]
En ole käynyt Addis Abebassa mutta Frankfurtin kautta lentänyt usein. Se on ehkä yksi Euroopan huonoimmista lentokentistä, sokkeloinen ja huonoakin huonommat opasteet. ELI: olkaa tarkkoina, ettette itsekin myöhästy jatkolennoilta:)
[/quote]
Höpö höpö! Selvät opasteet on Frankfurtissa joka paikassa.
Huonoista kentistä jos on puhe niin de Gaulle vasta syvältä on...
Kassi täyteen kaikkia helyjä, blig bling koruja. Tapaat perheiden naisia ja tyttöjä, niin lahjat on must. Ne voi olla omia käyttökoruja, joita sitten annat ihanille emännille ja sitten olet osa perhettä. Se on ihan kiva tapa, vaikka joku nyt sitä voikin kritisoida.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 14:37"]
En ole käynyt Addis Abebassa mutta Frankfurtin kautta lentänyt usein. Se on ehkä yksi Euroopan huonoimmista lentokentistä, sokkeloinen ja huonoakin huonommat opasteet. ELI: olkaa tarkkoina, ettette itsekin myöhästy jatkolennoilta:)
[/quote]
Molemmat yhtä kamalia.
Höpö höpö! Selvät opasteet on Frankfurtissa joka paikassa.
Huonoista kentistä jos on puhe niin de Gaulle vasta syvältä on...
[/quote]
(Siltä varalta, että niin käy, menette kentän transfer-tiskille).
Jos kaikki menee hyvin, eikä mikään lennoista ole myöhässä, pitäisi matkatavaroiden ehtiä hyvin perille. Itselläni kiersi kerran rinkka 8 päivää ympäri maailmaa. Oli tarkoitus lähteä eteenpäin sieltä lentokohdekaupungista jo aiemmin mutta jouduin odottelemaan rinkkaani, sillä he eivät olisi ajattaneet mua ympäri Pohjois-Amerikkaa sen kanssa.