Lastensuojeluta kysymys? 14vuotias jätetty
yksin kotiin kun äiti ja äidin mies ovat lähteneet ulkomaille lomalle. Lapsella seurana 20vuotias isoveli joka ei kuitenkaan ole ihan kykeneväinen välttämättä huolehtimaan edes itsestään (lievää autismia tai jotain)
Lapsi kertonut koulussa terkalle olevansa vähän masentunut (mikä nyt tuossa iässä on varmasti normaalia) asia mennyt jo lastensuojeluun. Tämä ei tietysti tarvitse liittyä asiaan mitenkään.
Yritin soittaa sosiaalitoimistoon mutta sieltä ei vastattu. Kehtaanko kysyä sieltä miten asiassa voi toimia? En asu samalla paikkakunnalla joten en pääse lasta katsomaan. Enkä voi myöskään tälle soittaa koska en ole asianomainen.
Kommentit (41)
mä olisin ollut tuossa iässä vaan iloinen, jos olisin saanut viikon lomaa vanhemmistani tuolla tavalla.
Tuota noin... Itse olin tuossa iässä kerran-pari vuodessa viikon yksin kotona, kun vanhempani matkustelivat. Ja tällä tytöllä on vielä seurana täysi-ikäinen.
Jatkan vielä (olen numero 4):
Jotkut muuttavat 16-vuotiaana omilleen, kun muuttavat opiskelemaan. Ja 14-vuotias ei voisi olla viikkoa täysi-ikäisen veljensä kanssa?
Miten tää koko asia suhun liittyy?
Lapsella on täysi-ikäinen "hoitaja".
niin kuka ja mikä sinä sitten tälle lapselle olet? jäi vähän epäselväksi.
No, itse en olisi jättänyt mutta kyllähän monet asuvat jo omillaan 15v. Ja jos isoveli kuitenkin ollut paikalla...
meillä (teini-ikäiset) lapset myös olisivat vain tyytyväisiä jos saisivat jäädä keskenään. Huomauttelevat että menisit vaikka baariin joskus. Ei vaan kiinnosta sen sortin räkälätouhu.
Itsekin olen ollut viikon kotona yksin, kun vanhempani lähtivät Lappiin. Asiasta tiesi hyvinkin moni aikuinen, eikä se kellekään ollut ongelma. Toki sanoivat, että voin jäädä kaverilleni yöksi, mutta halusin nukkua kotona. Yksin. Ihanaa.
Kukaan ei soittanut lastensuojeluun eikä muutakaan. Enkä usko masennuksen tähän liittyvän. Masentua voi vaikka ärsyttävistä vanhemmista.
Minusta ap ei suinkaan hyysää liikaa.14-vuotias tarvitsee kokemusta, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen elämästään ja hyvinvoinnistaan, ja haluavat viettää aikaa hänen kanssaan. Huolimatta siitä (tai juuri siksi), että 14-vuotias on itsenäistymässä. Viikoksi yksin jättäminen (jos veli ei huolehdi, niin teini on käytännössä yksin) antaa hyvin toisenlaisen viestin, vaikka yksittäisenä asiana ei välttämättä ole niin kauheaa.
Mutta lastensuojelu ei varmaan kyllä tee/pysty tekemään asialle mitään.
Ylipäätään lapsia hyysätään (=ollaan kiinnostuneita lapsista ja heidän tekemisistään, osoitetaan lämpimiä tunteita, kanneustetaan) Suomessa liian vähän, varsinkin teinejä. Suomalaiset eivät vain tätä huomaa, kun meillä vallitsevat normit kannustavat tietynlaiseen "kylmyyteen.
(OT, mutta kuulin juuri eräältä suomalaiselta kiintymyssuhdetutkijalta, että kun ulkomaiset tutkijat katsovat suomalaisista äideistä ja heidän lapsistaan otettuja videoita, niin yleisin kommentti on, että ovatko nuo äidit masentuneita, kun eivät puhu mitään eivätkä hymyile lapsille juuri lainkaan (ja eivät siis ole, vaan terveitä suomalaisia äitejä).
Olin 14-vuotiaana kesätöissä. Muu perhe lähti viikoksi lomalle. Isovanhemmat asuivat muutaman kilometrin päässä ja kävinkin siellä kerran tämän viikon aikana. Ei minulla ollut mitään hätää. Suunnittelin yhdessä vanhempieni kanssa viikon ruuat (jotka osasin tuon ikäisenä ihan itse valmistaa).
eli 14vuotiaan masentuneen lapsen voi jättää kotiin viikoksi yksin?
ap
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:38"]
niin kuka ja mikä sinä sitten tälle lapselle olet? jäi vähän epäselväksi.
No, itse en olisi jättänyt mutta kyllähän monet asuvat jo omillaan 15v. Ja jos isoveli kuitenkin ollut paikalla...
meillä (teini-ikäiset) lapset myös olisivat vain tyytyväisiä jos saisivat jäädä keskenään. Huomauttelevat että menisit vaikka baariin joskus. Ei vaan kiinnosta sen sortin räkälätouhu.
[/quote]
Muuta tuo baariehdotus vaikka teatteriksi/elokuviksi ja ravintolaillaksi? :)
Ap:lle voisin sanoa, että tuon ikäisen on hyväkin oppia hieman itsenäisyyttä. Johan vain tietää mihin ottaa yhteyttä hätätapauksissa eikä ole pumpulissa kasvatettu curling-lapsi.
Ei ihme että lastensuojelussa ruuhkaa. Kyllä minä tuon ikäisenä pärjäsin yksinäni kotona, minulla ei ollut saman katon alla ketään minkäänikäistä, mutta sukulaisia kyllä asui samassa kaupungissa, ja vanhemmat olivat jättäneet puhelinnumeroita ja olivat itsekin puhelinsoitolla tavoitettavissa, siltä varalta että tulee joku hätä.
Hitto näitä jotka haluavat seuraavasta sukupolvesta täysin uusavuttoman. Minusta oli ainakin teininä hienoa olla viikko vuodesta ihan itsekseen ja leikkiä kotista ja opetella vastuuta.
Minusta tämä on verrannollinen tuohon äiti baarissa ketjuun.
En kyllä jättäisi 14 vuotiasta viikoksi, tosin tuo aikuinen isoveli muuttaa asiaa. Tosin jos hän on autistinen, niin menee vaikeaksi. hmm...
Niin mikä AP on tuolle tytölle? Sitä jo jotkut on kyselleet? Jos ei vastaa esitettyyn kysymykseen vaan puhuu muuta, niin epäilen vahvaasti perinteistä Porvoolaista aloitusta.
Mä sain alkaa jäädä 14v yksin kotiin kun muut menivät mökille muutamaksi päiväksi tai vaikka viikoksi. Eikä siellä mökillä 100km päässä ollut esim. puhelinta. Oli ihanaa saada olla rauhassa kotona yksin. Kyllä mäkin tiesin minne mennä tai soittaa jos joku hätä tulee ja osasin tehdä ruuat ja käydä kaupassa (2km matkaa fillarilla). Ei ollu pizzatakseja tai muita keksitty.
Voi hyvät hyssykät sentään. Minä en halua jättää 14-vuotiastani edes yhdeksi illaksi yksin kotiin. Minkälaisia vanhemmat nykyään oikein ovat? En ihmettele, jos lapset voivat huonosti.
NYKYÄÄN? Hei haloo, kyllä minä olin monta päivää yksin kotona sillon kun vanhemmat lähtivät mökille, ja itse jo sen ikäinen että aloin pelätä mökkihöperyyttä jos vanhempien kanssa joutuu liian tiiviisti olemaan keskellä ei-mitään.
Ja kyllä mun vanhemmat olivat tosi paljon mukana elämässäni, välittivät ja huolehtivat, mutta kesällä sain välillä muutaman päivän vapaata siitä kaikesta, ja samalla tilaisuuden osoittaa omaa vastuuntuntoani ja aikuisuuttani. Jokainen teini on omasta mielestään tosi kypsä, ja voi olla opettavaista olla yksin, jolloin valkenee mitä aikuisten elämään oikeastaan kuuluu (äiti ei pyyhi enää pyllyä kun on neljäntoista, kuten epäilemättä nro 18:n lapset ajattelevat tekevän)
Niin ja toi oli siis ysikytlukua toi mun tapaus. Että se siitä NYKYÄÄN.
Miksi et muka voi soittaa sille 14veelle, jos kerran käydä voisit, jos asuisit lähempänä???
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:28"]
Täh, vastasyntynyt vauva oli minun hoidossani vielä kauemmin enkä ollut edes 20v hoitaja vaan vasta 18v. Oisko tästä pitänyt ilmoittaa lastensuojeluun?
Tiedän myös 15 ja 16-vuotiaita jotka hoitaneet vastasyntyneitä ihan kuukausiakin yksin.
Jos moni on äiti 15-18v ja asuukin ihan yksin vauvan kanssa niin miksei 20v voisi kattoa 14v perään viikon?
Tuskin isonveljen autismi on sitä tasoa ettei voisi nuoremmasta huolehtia, ei varmaan olisi jätetty muuten kahdestaan.
[/quote]
Jep, ja entäs 80-luvulla..minä 17-v hoidin kolmea ( 1,5 v,1,5 v sekä 3 v) lasta noin yhdeksän tunnin rupeamia. Tykkäsin kauheasti työstäni, sain hyvää palkkaa ja lapset aivan ihania! Ja kaikesta selvisin hienosti! Että silleen 80-luvulla! Ja toi oli ihan yleistä, että kaupan seinällä lapulla etsittiin lastenhoitajaa, yleensä nuoria.