"Suomessa asuu yhä enemmän kaksikulttuurisia perheitä
joissa toinen vanhemmista on suomalainen ja toinen ulkomaalainen."
Maailma on muuttunut. Kuinka pitkään voidaan ylläpitää virallista kaksikielisyysideologiaa, jossa vain suomi/ruotsi on sallittua ja sitä tuputetaan pakolla jokaiselle? Eikö olisi aika ymmärtää, että kaksikielisyyttä on monenlaista ja tärkeintä on se, että meillä on Suomessa yksi yhteinen kieli, suomen kieli, jolla taustastamme riippumatta tulemme toimeen keskenämme? Suomen kielen rinnalla jokainen opiskelee ja ylläpitää ihan niin montaa kieltä kuin ikinä haluaa.
Kommentit (27)
Minkähänlaista muuten Räikkösen ruotsi on? Varmaan on kannattanut opiskella - kun on tuota kielipäätä niin muutaman kielen oppii helposti. Ja varmaan Kimin ruotsin opinnot ovat hyödyttäneet hänen englannin taitojaan kovasti. Not.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:07"]
Täällä on Suomen pääministeri, ja voi helveeette sentään kun minulle olisi ollut englannin kielen taidosta hyötyä urallani. Valitettavasti käytin vuosia ruotsin opiskeluun, joten englantini on järkyttävää sössötystä, josta ei saa selvää edes Räikkösen Kimi. Minunkin hommassani kielitaito olisi hyödyksi, mutta minkäs Suomen kielipolitiikalle voi.
[/quote]
Itsehän sinä Jykä mitätöit kokoomuksen puoluekokouksen äänestyksessä hyväksytyn pakkoruotsin vastaisen aloitteen. Taitaa ruotsinkielinen säätiöraha lämmittää taskun pohjalla ??
[/quote]
Kateellisten panettelua. Minä olen rahalle immuuni, teen työtäni koko Suomen kansan yhteisen edun hyväksi. Suomalaisen palkansaajan asia on lähellä sydäntäni, ja heidän kannattaa opiskella ruotsia, koska siitä hyötyy moni, erityisesti minä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:45"]
Täällä on Suomen pääministeri, ja voi helveeette sentään kun minulle olisi ollut englannin kielen taidosta hyötyä urallani. Valitettavasti käytin vuosia ruotsin opiskeluun, joten englantini on järkyttävää sössötystä, josta ei saa selvää edes Räikkösen Kimi. Minunkin hommassani kielitaito olisi hyödyksi, mutta minkäs Suomen kielipolitiikalle voi.
[/quote]
Itsehän sinä Jykä mitätöit kokoomuksen puoluekokouksen äänestyksessä hyväksytyn pakkoruotsin vastaisen aloitteen. Taitaa ruotsinkielinen säätiöraha lämmittää taskun pohjalla ??
[/quote]
Kateellisten panettelua. Minä olen rahalle immuuni, teen työtäni koko Suomen kansan yhteisen edun hyväksi. Suomalaisen palkansaajan asia on lähellä sydäntäni, ja heidän kannattaa opiskella ruotsia, koska siitä hyötyy moni, erityisesti minä.
[/quote]
Tiedoksi Jykä, että Elinkeinoelämän keskusliitto EK on jo pidempään kannattanut pakkoruotsin poistamista. Miksi ihmeessä kokoomuslainen pääministeri ei noudata EK:n ohjeita ?????
Itse en nyt ota kantaa tuohon pakkoruotsijankutukseen. Sen sijaan tuossa alkuperäisessä juttussa ihmetyttää taas se, että taas ollaan ruinaamassa yhteiskunnalta tukea täysin käsittämättömään tarkoitukseen. Luulisi, että he, jotka ryhtyvät monikulttuurisiin suhteisiin ovat myös valmiita siihen mitä ne tuovat tullessaan ja pystyvät rakentamaan suhteensa aivan kuten yksikulttuurisetkin perheet ilman, että siihen vaaditaan yhteiskunnalta erinäisiä tukitoimia.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 17:02"]
Maailma on muuttunut. Kuinka pitkään voidaan ylläpitää virallista kaksikielisyysideologiaa, jossa vain suomi/ruotsi on sallittua ja sitä tuputetaan pakolla jokaiselle? Eikö olisi aika ymmärtää, että kaksikielisyyttä on monenlaista ja tärkeintä on se, että meillä on Suomessa yksi yhteinen kieli, suomen kieli, jolla taustastamme riippumatta tulemme toimeen keskenämme? Suomen kielen rinnalla jokainen opiskelee ja ylläpitää ihan niin montaa kieltä kuin ikinä haluaa.
http://yle.fi/uutiset/saaran_mummola_on_meksikossa/6527051
[/quote]
Hohhoijaa. Joko toivuit siitä tiedosta, että Ahvenanmaalla on itsehallinto?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 17:02"]
http://yle.fi/uutiset/saaran_mummola_on_meksikossa/6527051
[/quote]
Hohhoijaa. Joko toivuit siitä tiedosta, että Ahvenanmaalla on itsehallinto?
[/quote]
Eli mielestäsi kaksikielisyyden rikkaus voidaan määritellä puhtaasti lain tasolla? Kaksikielisyys on rikkaus Vantaalla (ruotsinkielisiä 2,8%), mutta kaksikielisyys ei ole rikkaus Ahvenanmaalla (suomenkielisiä n. 5%), niinkö?
[/quote]