Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko aikuiselta leikata pihtipolvet suoriksi?

Vierailija
22.04.2013 |

Olen yrittänyt googlettaa leikkaataanko yksityisillä lääkäriasemilla aikuisen pihtipolvia suoriksi, mutta missään en ole löytänyt tietoa. Suomessa yksityiset ortopedit tekevät paljon polvileikkauksia lääkäriasemilla, mutta miten mahtaa olla pihtipolvien kanssa?

Tietääkö kukaan, saako pihtipolvia suoristettua leikkauksella, kun on jo aikuinen? Kun seison jalat suorassa ja polvet yhdessä, niin nilkkojen etäisyys toisistaan on 19cm eli pihtipolvisuus on todella häiritsevä.

Entä mahtaako kukaan tietää, leikataanko polvista vai ylhäältä lonkista, eli missä se vika on? Suomalaisilta sivuilta löytyy pihtipolvien korjauksesta todella huonosti tietoa. Ulkomailla leikkauksia tehdään, mutta miten mahtaa olla meillä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
2/9 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne leikataan lyhentämällä sääriluuta toiselta sisäsivulta, tehdään kiila jolloin sääri suoristuu. Leikataan yksi jalka kerrallaan, toipuminen vie n. puoli vuotta/jalka ja vaatii keppien käyttöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä leikataan sairaala Ortonissa.

Vierailija
4/9 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihtipolvet voivat olla erilaisista syistä, omani johtuvat jäykistä lihaksista. Löysin youtubesta videon jossa on liikkeitä joiden kuuluisi vähitellen suoristaa pihtipolvia (kirjoita youtubeen knock knees fix corrections)

Vierailija
5/9 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ja kaksoissiskolla oli väärät sääret lapsena ja 1,5 vuotiaina meillä oli A-kipsit nilkoista nivusiin oikaisemassa luustoa. olivat kuulemma ehdotelleet yhtenä vaihtoehtona vanhemillemme että jos sitten oikaistaan aikuisen. Onneksi päätyivät tuohon kipsiratkaisuun ja nykyisin sääret on kohtuu suorat. 

Vierailija
6/9 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla ja kaksoissiskolla oli väärät sääret lapsena ja 1,5 vuotiaina meillä oli A-kipsit nilkoista nivusiin oikaisemassa luustoa. olivat kuulemma ehdotelleet yhtenä vaihtoehtona vanhemillemme että jos sitten oikaistaan aikuisen. Onneksi päätyivät tuohon kipsiratkaisuun ja nykyisin sääret on kohtuu suorat. 

meillä siis syynä että luulivat että on vain yksi vauva tulossa ja äidille hoettiin että ei saa syödä kun lihoo. näin siis 70-luvulla.

Vierailija
7/9 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut huomaavinani, että rumien säärteni asento on parantunut, kun olen kulkenut venyttelyissä, salilla ja lihaskuntojumpissa. En tiedä kuvittelenko, vai enkö enää ole niin itsekriittinen, mutta ei ne peilissä enää niin rumilta omaan silmään näytä. Minä en oikein osaa edes selittää, mutta tosi venkurat sääret mulla on. Sellainen pihtipolven ja länkisäärten yhdistelmä. 

Vierailija
8/9 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuntosalia ja hyvää fysioterapeuttia ensin.

Olen huomannut monen pihtijalkaisen seisovan aivan vääränlaisessa asennossa, johtuen mm.surkeasta lihaskunnosta tai ettei osata harjottaa oikeita lihaksia.

Omat suorat ja kauniit jalkani 'pihtimäistyivät' istumatyön, pitkien työpäivien ja liikkumattomuuden seurauksena parissa vuodessa.

Jalkapöydän ja -holvin lihakset, ojentajat ja lähentäjät, reisilihasten tasapaino, työtön pakara, keskivartalon hallinta, rintakehän oikea asento jne jne vaikuttavat asiaan ainakin (näin maallikkona ja omasta kokemuksesta).

Hyvältä fyssarilta saat luotettavampaa tietoa sekä etsimällä tietoa ja tarkkailemalla omia virheasentoja.

Vierailija
9/9 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on pihtipolvet, mutta osa siitä on ihan läskiä, joka on sisäsivulla. Minullakin hyvä lihaskunto ja hoikkuus pitävät jalat paremman näköisinä, vaikka toki ne sisäänpäin hieman könöttävätkin. Itse pitäisin hulluutena, että joku antaisi leikata oman terveen vartalon näin radikaalilla tavalla. Olisit käytännössä vuoden sänkypotilas, joka köpöttelisi kepeillä. Kuntosi rapistuisi ja joutuisit opettelemaan kävelemään uudelleen (jalan asento on muuttunut ja lihaksesi/hermostosi ei sitä tunne). Olisiko parempi ostaa salikortti ja vuoden käynnit psykologille, joka auttaisi sinua keskittymään muuhun kuin pihtipolviisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan