Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takimmainen hammas on kuollut :( R.I.P. Pitäisikö se poistaa?

Vierailija
21.04.2013 |

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Kaikista takimmainen ylähammas on kuollut. Viisaudenhampaita ei ole eli tuo on ihan takimmainen. Se heitti veivit. Mitä minä teen? Poistatanko sen? Sitä särkee ja siinä on iso kolo mihin jää ruoat. Ja siinä on tulehdus. Vai teenkö juurihoidon mikä maksaa todella paljon eikä ole takuita siitä, että hammas pysyy oireettomana?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä poistettiin viides ylähammas edestä lukien. Lähti helposti yhtenä kappaleena, aikaa meni ehkä minuutti. Puutui hyvin, vaikka hampaan vedettyään lääkäri sanoi, että juuressa oli mätäkertymä. Kuulemma olisi ollut epätodennäköistä, että juurihoito olisi onnistunut, koska hampaassa oli lyhyet juuret (?). Aion laitattaa implantin tulevaisuudessa, koska aukko näkyy nauraessa, sinulla olisi niin takana ettei näy.

Minulla hammas kuoli aika vähästä. Pari päivää särki hammasta sitten olikin jo tummunut. Aion nyt vaalia hampaitani ja käydä vuosittain tarkastuksessa, etten menettäisi muita. Vähän tuo ien on herkkä siltä aukon kohdalta, joudun varomaan , etten hinkkaa hammasharjalla tai pure jotain terävää.

Vierailija
2/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli huonosti paikattu reikä, jossa bakteerit pääsivät muhimaan. En tiennyt tästä mistään, hammas oli vain hieman kylmänarka. Lopulta tuli kova särky joka kesti noin viikon ja sitten kun pääsin hammaslääkäriin asti todettiin että hammas oli jo kuoliossa. Siihen tehtiin juurihoito, hammas kesti kolme vuotta jonka jälkeen se käytännössä lohkesi keskeltä kahtia niin ettei sille voinut enää mitään tehdä. Meni siis poistoon.

Juurihoidettu hammas ei ilmeisesti ole mikään kovin kestävä, eikä varmaankaan silloin jos hammas on päässyt jo kuolioon asti. Todennäköisesti kuitenkin jos sama kävisi uudelleen, menisin silti ensin juurihoitoon. Saisinpa pitää oman hampaani edes sen muutaman vuoden. Ja toisillahan ne juurihoidetut kestää todella kauankin, joten mistäs sitä tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä poistatin vastaavassa tilanteessa, vaikka mulla oli täysin kivutonkin.

Vierailija
4/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta! Jäikö sinulle vaivoja? Paraniko se reikä nopeasti? Onko se kamalaa? Miten kauan poistaminen kestää? Meinaako poiston aikana kuolla? Pelottaa niin hirveästi :(

ap

Vierailija
5/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 16:49"]

Kiitos tiedosta! Jäikö sinulle vaivoja? Paraniko se reikä nopeasti? Onko se kamalaa? Miten kauan poistaminen kestää? Meinaako poiston aikana kuolla? Pelottaa niin hirveästi :(

ap

[/quote]

Ei siitä tullut mitään ongelmia, ihan nätisti kävi kyllä. Joo, mulla on pari sellaista hammasta nytkin suussa, että saa nähdä meneekö poistoon, paha vaan etteivät ole takimmaisia. En ole saanut mentyä lekuriin vielä, kun eivät ole kipeitäkään.

Vierailija
6/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kiitos! Ehkä minäkin sitten uskallan. En halua mennä montaa kertaa sinne juurihoitoon,ne kipeät piikit ja kaikki kaivelu... Ei kiitos. Mieluummin ottaisin kerralla sen pois ja kärsisin vain kerran.

ap

Vierailija
7/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi teidän hampaat kuolee? 

Vierailija
8/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poisto on pikkujuttu juurihoitoon verrattuna. Pari minuuttia vääntelyä ja kääntelyä, eikä tunnu missään jos ei ole pahasti tulehtunut ja siis puutuu kunnolla. Ottaisin kunnon antibiootit alle, jos koko systeemi on tulehtunut, koska tällöin puudutus ei välttämättä toimi ja kipu on sen mukainen.

Ja tosiaan hampaat voi kuolla monesta syystä. Mulla on pari hammasta poistettu ja juurihoidettu koska sain kovan iskun päähän, joka mursi useita hampaita, osan ienrajan alapuolelta.

Vierailija
9/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pois vaan!

Ei satu kun puudutetaan. Viikon on sitte kipee. Purskuttelet suolavedellä ahkeraan. 

Vierailija
10/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois vaan!

Miehellä oli juurihoidettu takahammas joka oli hoidosta huolimatta kipeä ja tulehtunut.

Poisto meni hyvin ja se monttu parani tosi hyvin.

Nyt toinen juurihoidettu takahammas oireilee: siihen on tullut halkeama johon jää ruokaa jumiin ja sitä särkee.

Saa kuulemma sekin hammas lähdöt ;)

Vierailija
11/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidetun päälle on aina rakennettava kruunu, ei ne muuten kestä.

Vierailija
12/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suu näytä rumalta jos on poistettuja hampaita?

Vierailija
13/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm

Vierailija
14/21 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko lommoposket jos takahammas poistetaan?

Vierailija
15/21 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistoa suosittelen, jos et halua ottaa riskiä juurihoidon kanssa. Nuo seiskat ei yleensä ole purennan kannalta tärkeitä, pärjäät hyvin ilmankin. Lommoposkia ei tule eikä noin takaa edes huomaa, että hammas on poistettu.

Vierailija
16/21 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juuri hoitoja, mutta niissä on aika vaikea onnistua. Kun ei siitä tullut mitään, niin sitten poistelin hampaita, mutta siitäkin seurasi tulehduksia.

Jatkossa en tee näitä juttuja itse, vaan menen hammaslääkäriin.

Vierailija
17/21 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kysy hyvä ihminen asiaa hammaslääkäriltä! :-D

Vierailija
18/21 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille! Minä kysyin hammaslääkäriltä ja tämä vain sanoi vaihtoehdot, joko juurihoidot tai hampaanpoisto. Minun pitää päättää. Hammaslääkäri ei suositellut kumpaakaan! Siksi kysyn teiltä kun av-mammat tietää kaiken ja teillä on kaikesta kokemusta! Kiitos.

ap

Vierailija
19/21 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi se hammas kuoli. Siihen tuli kai reikä enkä huomannut sitä enkä käynyt pariin vuoteen hammaslääkärissä. Sitten sitä alkoi särkeä ja kävin hammaslääkärissä ja se olikin jo kuollut.

ap

Vierailija
20/21 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

R.I.P.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan