Skitsofrenia ja älykkyys
Minulla on skitsofrenia ja sain mensan testistä 140 pistettä. Miten selität tämän?
Kommentit (16)
Moni skitsofreniaa sairastava on älykäs ja hankkinut hyvän koulutuksen. Olen työskennellyt tohtoreiden, tutkijoiden ja muiden akateemisten skitsofrenikkojen kanssa, enkä hämmästy lainkaan pisteistäsi. Moni myös sairastuu juuri opintojen aikana. Skitsofreenikot voivat olla myös lahjakkaita musiikissa tai matematiikassa, tai muuten taiteellisia.
Tarkoitatko että olisit tyhmä koska sinulla on skitsofrenia, tai että ei olisi skitsofreniaa koska olet älykäs? Ei siinä, tiiän toisten ajattelevan että mielenterveyden problematikasta kärsivät ovat sen vuoksi myös jotenkin tyhmiä. Kuten eräs sukulainen minullekin on todennut... (Itsellä Bipo)
Kyllä hullu saa olla, kunhan ei ole tyhmä.
En mitenkään. Itse olen syrjäytynyt ja sain nettitestissä 117, vaikka luulisi että vain 99 tai alle syrjäytyy.
Vanhalla sanonnalla: hullun ja neron rajana on monesti veteen piirrety viiva.
Skitsofreniaan sairastuminen on monesti seurausta aivojen ylikuormituksesta eli äärimmäisestä stressistä. Älykkäät ja eteenpäin pyrkivät kuormittavat aivojaan enemmän kuin tavalliset jantterit. Osa tavallisista janttereistakin sairastuu, mutta silloin polku skitsofreniaan voi alkaa peliongelmista, huumepsykooseista tai muista kuormitustilanteista, vaikka läheisen poismenosta.
Jos olet älykäs skitsofreenikot, niin oletko kuormittanut itseäsi ja opiskellut? Kerro sairastumisesi vaiheista.
Mukavaa kuulla että tilanteeni ei ole erittäin poikkeava
ap
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Itse olen syrjäytynyt ja sain nettitestissä 117, vaikka luulisi että vain 99 tai alle syrjäytyy.
Jos tekee nettitestin ja uskoo tulokseen niin on äo oikeasti alle 80.
Olisit varmaan saanut vielä enemmän ennen sairastumistasi.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreniaan sairastuminen on monesti seurausta aivojen ylikuormituksesta eli äärimmäisestä stressistä. Älykkäät ja eteenpäin pyrkivät kuormittavat aivojaan enemmän kuin tavalliset jantterit. Osa tavallisista janttereistakin sairastuu, mutta silloin polku skitsofreniaan voi alkaa peliongelmista, huumepsykooseista tai muista kuormitustilanteista, vaikka läheisen poismenosta.
Jos olet älykäs skitsofreenikot, niin oletko kuormittanut itseäsi ja opiskellut? Kerro sairastumisesi vaiheista.
Oma kokemus hoitajana vastaavanlainen. Perustyypeillä laukaisijana on yleensä päihteet, kun taas toiset ns lukevat itsensä sairaiksi.
Jokaisen ihmisen aivoissa tapahtuu paljon omituisia asioita joita normaalit ihmiset eivät yleensä ollenkaan tiedosta. Skitsofreenikoilla nämä asiat työntyy tietoisuuteen ja niitä voi tulkita väärin esim. naapurin puheena tai jumalan yhteydenottona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee nettitestin ja uskoo tulokseen niin on äo oikeasti alle 80.
Mensan nettitestin ja varsinaisen testin tehneillä tulokset ovat olleet hyvin lähellä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisit varmaan saanut vielä enemmän ennen sairastumistasi.
En tiedä, ehkä mahdollista. ainakin keskittymiskyky huonontunut sen jälkeen kun sairaus puhkesi täyteen voimaansa. Vaikka se on nyt lääkkeillä ja tasapainossa on se silti huonompi kuin kymmenen vuotta sitten.
Erään ystäväni isä oli akateeminen skitsofreenikko, sairastui varsin myöhään.
Työskenteli ison yhtiön johtoportaassa, josta joutui eläkkeelle.
Taiteellisesti lahjakas.
Toista tuntemaani skitsofreenikkoa olen luullut syntymätyhmäksi, mutta hän näytti kansalaiskoulun päättötodistusta ja se oli mainio(suurin osa kaseja) huomioonottaen hänen kotitaustansa, josta ei ollut kyllä mitään apuja kouluun, päinvastoin.
Henkilö on taantunut psykoosien seurauksena.
Väärä diagnoosi tai väärän henkilön testitulos. Ehkä ap ei ole tehnyt koko testiäkään, vaan lukenut esim. jostain Newtonia käsittelevästä Wikipedia sivustolta iq-arvion ja kuvittelee olevansa itse keksijä?
Varmaan joku 115-120äo on raja, jossa skitsofrenia lakkaa olemasta skitsofrenia, jos tällaiseksi oletettu henkilö lukee diagnoosin kriteerit. Korkeampi äo mahdollistaa ja takaa, torjuvasti harhaluulojen vahvistumisen "todeksi", eli psykoosiksi. Äo siis parantaa/ehkäisee psykoosia ja tekee näin mahdottomaksi skitsofrenian sairastamisen.
Jos äo taas on 100-85äo, niin ihmekkös että on silloin sairas.
Joku sinussa, ap valehtelee tai sitten osoitat aikamoista asennevammaa ja "hourailut" ovat asennevammasi syytä. Aidosti älykäs voi torjua koko psykoosin ja tumpata skitsofreniankin siihen, kuin viimeisen sätkänsä, ilman lääkkeitä.
Ei ole mitään korrelaatiota.