Kosmetiikkamainosten retoriset tehokeinot 1950- ja 2010-lukujen Kotiliesi-lehdissä
https://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20201125/urn_nbn_fi_uef…
1950-luvun mainoksissa huomattavin retorinen tehokeino oli lukijan puhuttelu. Lukijaa teititeltiin säännönmukaisesti monikon 2. per-soonassa. Teitittely ilmeni persoonapronomineissa sekä verbien persoonapäätteissä ja substantiivien possessiivisuffikseissa. Ominaispiir-teensä mainoksiin toi etenkin persoonapronominien käyttö, jota ilmeni puolessa 1950-luvun mainoksista. Myös 2010-luvun mainoksissa puhuteltiin lukijaa usein, mutta lähinnä verbien ja substantiivien persoonapäätteiden kautta. 2010-luvulla teitittely muuttui sinutteluun eli lukijaan viitattiin yksikön 2. persoonassa. Lisäksi lukijaa puhuteltiin kummankin aikakauden mainoksissa imperatiiveilla ja kysymyksillä.2010-luvun mainoksissa korostui auktoriteetteihin vetoaminen. 2010-luvun mainoksissa tukeuduttiin eniten asiantuntijoihin sekä tyyty-väisiin käyttäjiin ja yleiseen tietoon. Myös tutkimukseen viitattiin suhteellisen usein. 1950-luvun mainoksissa vedottiin huomattavasti eniten tyytyväisten käyttäjien joukkoon sekä yleiseen tietoon.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mitä haluat asiasta keskustella?
Pitääkö kaikesta aina keskustella?
Tämä on keskustelupalsta. Aloitus on outo.
Onpa mukavaa nähdä gradu, jossa on käytetty tavutusta, jonka reunat on tasattu ja jonka ulkoasu on muutenkin viimeistelty (esim. otsikko ei ala sivun viimeiseltä riviltä)!
Taas opin jotain mitä ilman en pärjää elämässäni.
Niin? Mitä haluat asiasta keskustella?