Kaksosraskaus
Kokemuksia kaksosraskauksista, sain juuri tietää odottavani kaksosia. Ensijärkytys melkoinen!!!
Miten synnytys? Miten kahden vauvan kanssa pärjää? Miten tuplat pitää ottaa huomioon " varustelussa" ? Esikoinen on vauvojen syntymän aikaan melkein 3 vuotias.
Nyt tuntuu siltä että A-P-U-A !!
jethuu 10+3 x2
Kommentit (8)
Tuplaonnittelut!!!
Ja pelko pois, hyvin kaikki menee. Sinullahan on jo yksi harjoituskappale! Ja onneksi hänkin on jo noin iso. Ja jos vauvat ovat terveitä ja kehittyvät normaalisti, uni-ja ruokajutut menee ok, niin nou hätä! Vapaa-ajan ongelmia tuskin syntyy;)
Eka vuosi on aikamoista touhua, mutta sitten helpottaa -tietyltä osin. Ja paras ja ihanin juttu kaksosissa on se, että heillä on aina kaveri omasta takaa!! Ja on tosi antoisaa seurata kahden samanikäisen kehitystä. Kalliiksi kaksoset kyllä tulevat siltä osin, kun kaikkea tarvitaan kaksin kappalein, mutta onneksi saa kaikkea käytettynä. Ja Kelakin on näköjään parantanut kaksosvanhempien etuuksia:)
Itselläni on jo lähes 8-vuotiaat kaksoset, tyttö ja poika, ja pikkukolmosta tässä odottelen rv:lla 28.
Mulla meni raskausaikakin tosi hyvin, ei ollut vaivoja kuin ihan lopussa, kun olin niin valtava:) Nyt olen paljon rasittuneempi. Sektiolla (suunnitellusti) vauvat syntyivät, koska olivat molemmat perätilassa.
Vauvavaihe meni myös hyvin, koska opetettiin vauvat samaan rytmiin jo sairaalassa. Ei ollut juurikaan vatsavaivoja, ja yöt nukuttiin noin 5kk iästä eteenpäin. Imetin heitä osittain 5kk. Touhua kyllä riitti, mutta siitä selvittiin, vaikka ei apujoukkoja ollut käytetävissä. Ja vaikka kaikki ei sujuisikaan noin hyvin (riippuu paljon vauvoista), kyllä siitä selviää!
Joten, kun ensijärkytys:) laantuu, ala ajatella positiivisesti, ajattele, että sinulla on etuoikeus kokea kaksosraskaus ja kaksosvauvat!
Kaikkea hyvää sinulle odotukseen!!
ulriina ex-haahuista rv27+4
Omakohtaista kokemusta kaksosraskaudesta ei ole, mutta äitini kanssa ollaan paljon juteltu asiasta, nuoremmat sisarukseni ovat nimittäin kaksoset. Hän kertoi ensimmäisen raskautensa ja synnytyksen myös olleen paljon hankalammat kuin tämän toisen, kaksosraskauden ja -synnytyksen. Kaiken lisäksi äiti sai tietää odottavansa kaksosia vasta joskus rv 26+ (ei ollut aiemmin ultrassa), eikä ollut huomannut mitään erikoista raskaudessa (päinvastoin, oli ollut helpompi). Lopussa maha tietenkin oli jonkin verran suurempi kuin yhtä odottaessa.
Kaksosten hoitoakaan hän ei kokenut mitenkään erityisen vaativaksi. Korosti myös sitä, että oli hyvä kun lapsilla oli koko ajan seuraa toisistaan.
Onnea matkaan!
anzq79, mulla masu pullahti ulos hyvissä ajoin (on siis nyt jo vauvamaha). Mä ihmettelin sitä hieman itse, mutta aattelin sit että esikoisen jäljiltä pullahtaa helpommin.. Eli tää oli täysi ylläri, lääkäri näytti ultrasta että kaksihan täällä on =) itku pääsi siinä tilanteessa, olin niin järkyttynyt. Hyvä, että tietää jo nyt, osaa valmistautua sekä henkisesti että hankkia vauvoille kaikki tarpeellinen..
Mun pappa (äidin isä) on kaksonen, joten tää hyppäsi nyt sitten sieltä. Pappa kun oli kuollut jo kauan ennen minun syntymää, niin asia ei ole ollut puheena kuin oikeastaan vasta nyt.. =) Enpä olisi arvannut omalle kohdalle!
Musta tuntuu että toivoisin sektiota, alkoi synntys pelottaa.. Esikoisesta oli heikot supistukset -> imukuppisynnytys. Toivottavasti jo tuolla " perusteella" saisi sektion..
Kiitos vielä Ulriina ja Viipero rohkaisevista viesteistä!
jethuu 10+4x2
Meillä 5kk vanhat kaksoset ja ihmeen hyvin ollaan pärjätty. Raskaus meni hyvin, vaikka olinkin pahoinvoiva lähes koko raskauden. vauvat syntyivät rv 38+2, A vauva alateitse ja B kiireisellä sektiolla kyynärtarjonnan takia. Mies oli pari ekaa viikkoa kotona, mutta sen jälkeen olen ollut päivät yksin. Nämä vauvat olleet suht helppoja, nukkuneet yöt hyvin ym. Nyt on menossa vaikein ikä tähän mennessä, kun tarvitsevat niin paljon aktiviteettia, jota on koko ajan lähes mahdoton tarjota. Itse olin varautunut vaikeampaan, joten se että on ollut näinkin " helppoa" on ollut yllätys.
Kaksosista keskustelua löytyy myös osoitteesta:
http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet/index.php?mforum=monikkoperhe…
Tsemppiä odotukseen!
En kannata sektiota sinulle - suosittelen ihan normaalisynnytystä. Tietty siellä synnärillä voidaan kuitenkin sektioon päätyä (kuten ihan " normaali" raskauksissakin, eli yhden lapsen synnytyksissä), mutta se on ratkaisu sitten. Toipuminenkin on nopeampaa normaalisynnytyksen jälkeen (alateitse). Älä sektiota harkitse vain siksi, että yhden sijasta tulossa onkin kaksi. Tämä siis vain minun mielipiteeni.. =)
Ehdottomasti kannattaa synnyttää alateitse, jos olosuhteet on siihen oikeat. Mua harmitti tosi paljon että B vauvan kohdalla päädyttiin sektioon. Olin leikkauksen jälkeen tosi kipeä, eikä vauvojen hoidosta tullut aluksi mitään. Vieläkin leikkaushaava välillä vihloo sisäisesti ja päältä iho on ihan tunnoton.=(
Kaksosten alatiesynnytys tapahtuu ihan samalla tavalla kuin yhdenkin lapsen synnytys. Ainut on että ponnistusvaiheita on kaksi ja synnytyksessä on mukana suurempi miehitys. Vaikka B vauva olisi perätarjonnassa, se ei ole este alatiesynnytykselle.
Onnea tuplauksesta!!
Itselläni on 8-vuotiaat kaksospojat. Raskausaika meni hyvin ja synnytin terveet esikoispoikani tasan viikolla 37. Molemmat painoivat yli 2 kg, joten päästiin kotiinkin jo suht pian. Olihan se ensin opettelua kun vauvanhoidosta ei ollut ollenkaan kokemusta. Mutta arki alkoi rullaamaan pian. Syötin aina toista rinnasta ja toiselle annoin joko lypsämääni maitoa tai korviketta. Joskus söivät eri aikaankin, että saatoin imettää molemmat vuorollaan. Täytyy myöntää, että ensimmäinen kesä oli sohvalla makoilua ja imettämistä.. ;)
Tulin uudelleen raskaaksi kun pojat olivat vain pikkuista yli vuoden. Ensin säikähdin, mutta sitten aloin odottaa innolla uutta pikkunyyttiä, yhtä sillä kertaa.. ;) Tytär syntyi poikien ollessa 1v 10kk. Ja taas pärjättiin. Kolme oli yhtä aikaa vaipoissa ja aika lailla seurattavia. Vilinää riitti.
Nyt kun pojat ovat 8-vuotiaita ja tyttö 6-vuotias, leikkivät kaikki mukavasti yhdessä. Lyhyt ikäero ja kaksosuus on ollut mielestäni palkitsevaa. Nyt olen jälleen raskaana viikolla 39+6. Nyt onkin jo isommat kaverina hoitamassa vauvaa! :)
Kaikkea hyvää sinulle odotukseen, synnytykseen ja vauvanhoitoon. Synnytä ihmeessä, olethan sen tehnyt jo kerran ennenkin! Kaksosraskautta seurataan hyvin. Neuvolakäyntejä, ultraa ym paljon useammin. Hyvin kaikki menee! :)
alkoiko masu näkymään aijemmin? Oliko pahempia oireita? Vai tuliko kaikki yllätyksenä vasta ultrassa... Itseäni arveluttaa tuo masun mieletön turpoaminen, mutta onhan se kai ihan normaalia.