Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 5vko, unen määrä

Vierailija
02.07.2020 |

Vauva täytti 5 viikkoa, eikä enää nukahda "itsestään", vaan sinnittelee hereillä tosi pitkään ja sitten huutaa yliväsyneenä. Esimerkkinä unet eilisaamusta saakka: aamulla heräsi klo 9. Hereillä sinnitteli klo 13 saakka, kunnes lähdin autoajelulle. Sitten nukkui 2h+3h unet, heräten välissä vain syömään. Klo 18 heräsi, sinnitteli klo 00 saakka, kunnes lopulta nukahti yöunille. Siitä nukkui klo 5 asti, kävi hetken hereillä, nukkui klo 9 asti. Ja tänään aika samat päivänukkumiset kuin eilen..

Paljonko tämänikäisen pitäisi nukkua? Miten ihmeessä nukuttaa vauva, jolla ei ole pienintäkään halua nukahtaa, vaikka olisi väsynyt? Kokeiltuna tissitainnutus, koliikkikeinu, keinutuolissa sylissä tai rinnalla, sänkyyn nukuttaminen, vaunuilu, liinassa kantaminen (päivällä)..

Nyt illalla huudetaan ihan selvää yliväsymystä, ja ennen päikkäreitäkin on selvää tyytymättömyyttä, ininää ja äninää. Ei kuitenkaan ole ollut selviä vatsakipuhuutoja kuin kerran pariviikkoisena. Tiheää imuakaan tämä ei ole, maitoa tulee yli tarpeen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä ekat 2kk nukkui ihan ok ja sitten ei enää nukkunutkaan (vauva nyt 6kk). On raskasta kun ei ole mitään varmaa keinoa saada vauvaa nukahtamaan. Omaa oloani helpotti kun lopetin stressaamisen, nukkuu jos nukkuu. Monet ehdottavat vaunukävelyitä, meillä nekään ei auta. Ainut minkä oon huomannut vähän auttavan on pimeässä syömisen. Ei ole muita virikkeitä niin saattaa jonkun aikaa unisyödä, sitten kyllä havahtuu ja on edelleen väsynyt.

Vierailija
2/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan vaan huudetaan sitä väsymystä, niin pitäisi sen takia keksiä miten saadaan unille. Tuo tissitainnutus on siis pimeässä makkarissa ja toimi ennen, ei vaan enää :/

Tuntuu hassulta kun toinen saman ikäisen äiti päivittelee että kun vauva nukkuu 20h/vrk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis jaksan tätä ihan hyvin, mutta surku tulee kun toinen huutaa väsyneenä jokusen tunnin ennen kuin tulee uni.

Vierailija
4/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille vauvojen vanhemmille! Päiväunet kyllä yleensä helpottuu ja vakiintuu puolivuotiaasta eteenpäin, ja yötkin alkaa olla ehjiä yleensä 1.5-2 ikävuoteen mennessä. Yrittäkää luottaa siihen että lapsi nukkuu tarpeeksi kunhan hänelle annetaan siihen mahdollisuus ja ei ole kovaa refluksia tms.

Vierailija
5/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta nukuttaa mahallaan. Auttaa vatsavaivoihin.

Vierailija
6/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pulauttelee kyllä, mutta en nyt tiedä olisiko ihan refluksia..

Vierailija
7/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahallaan ei suositella nukutettavaksi. Lisää kätkytkuoleman riskiä.

Vierailija
8/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rauhoitu vatsalleenkaan. Päivällä voisin nukuttaa vatsalleenkin, kun olen vahtimassa vieressä.

Vierailija
9/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkuu, kun tietää olevansa turvassa. Mitä varmempi minä olen, sen paremmin vauva uskaltaa nukahtaa. Nukuttamaan en suostu, se on päättymätön tarina.

Vierailija
10/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siis jaksan tätä ihan hyvin, mutta surku tulee kun toinen huutaa väsyneenä jokusen tunnin ennen kuin tulee uni.

Ymmärrän, mustakin tuntui pahimmalta se että toisella on paha olla. Syötätkö vauvalle maitohappobakteereita? Ne voi auttaa masun toimintaan. Cuplaton ei eroa lumelääkkeestä mutta maitohapoobakteerit voivat auttaa. Oletko koittanut kapalointia? Meillä käytössä unipussi jossa ainakin jalat pysyvät hyvin mytyssä. Sellaisiakin olet nähnyt jossa myös käsille on omat paikkansa. Jos kapalo aukeaa helposti niin luulisi että kapalopussi pysyisi paremmin muodossaan.

Vierailija
11/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen hakee vielä unirytmiään ja voit tukea vauvaa siinä.

Esim aamu-unet on usein miltei heti aamysyömisen jälkeen. Voitko lähteä vaunulenkille, jotta vauva nukahtaa. Kannattaa tarjota myös tuttia nukahtamisen helpottamiseksi.

Vauvaa imettäessä on usein helppoa se, että vauva nukahtaa tissille ja on helppo siirtää siitä nukkumaan sänkyyn.

Jos vauva ei nukahda syömisen jälkeen voi olla että syödessä menee vatsaan ilmaan. Se pitää tietysti hoitaa röyhtäyttämällä.

Kapalointi rauhoittaa ja auttaa nukkumaan npäivällä ja yöllä.

Olet varmaan saanut neuvolasta ne kirjaset tuon ikäisen unimäärästä vuorokaudessa.

Vierailija
12/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pulauttelee kyllä, mutta en nyt tiedä olisiko ihan refluksia..

Vatsavaivoja siis. Röyhtäytteletkö vauvan hyvin? Sängyn päädyn voisit nostaa ylemmäksi lisäpalojen tai kirjan avulla.

Vierailija
13/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koliikkivauvan äitinä kommentoin, että kuulostaa erittäin normaalilta tuo teidän tilanne. Vauvoilla unirytmit heittelee jopa viikottain ja koskaan et tiedä milloin alkaa uusi vaihe. Itse en ole toipunut koliikkivauvan vauvavuodesta vieläkään, sillä lapsella on nykyäänkin erittäin vähäiset unet. Menee hieman ennen yhdeksää nukkumaan ja herää joka aamu klo 5-5.40. Lapsi on siis 5 vuotias jo. Lapset ovat kaikki ERILAISIA. Itsellä meni noin 4 vuotta ymmärtää, että meille tuli nyt tällainen tapaus meidän perheeseen. Nyt jo voiton puolella onneksi kun lapsen omatoimisuus lisääntyy joka päivä.

Vierailija
14/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva nukkuu, kun tietää olevansa turvassa. Mitä varmempi minä olen, sen paremmin vauva uskaltaa nukahtaa. Nukuttamaan en suostu, se on päättymätön tarina.

Kerrohan ihmeessä mitä teen väärin, kun tunnut väittävän että vauvani ei koe oloaan turvalliseksi edes äitinsä sylissä tai rinnalla?

Päätyä on kohotettu. Röyhtäytän joka kerta, ja pystyasennossa on pidettävä 10-15min syötön jälkeen. Pulautukset eivät vauvaa itseään kiusaa, mitä nyt haluaa lisää tissiä jos vatsa tyhjenee kunnolla.

Tuttia ei huoli. Swaddle up on öisin käytössä. Neuvolasta ei ole saatu mitään kirjasia.

Vierailija
15/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis esikoisella oli tosi paha koliikki, joten tiedän mitä vatsavaivat on.

Vierailija
16/16 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun vauva ikinä nukkunut. Koliikkivauva nukkui ehkä 8h/vrk, vaikka jotkut muka nukkuvat 20h. Tiedän turhautuneisuutesi ja huolesi. Tiedän myös, että vaikka käsken sua relaamaan, niin se ei välttämättä huoliasi poista :D mutta kyllä lapsia on hyvin erilaisia ja osaa ei saa unille sitten millään. Molempien päivää kenties helpottaa, kun lakkaat kokoajan odottamasta, että vauva viimein nukkuisi. Leikkiä ja aktivointia vaan monta tuntia putkeen, sitten tissille ja unille. :) jotkut ei jaksa olla tuntiakaan hereillä, mutta muistan kaverin vauvan, joka oli 2kk ja valvoi 12h putkeen. Se ei ollut edes koliikkivauva. Vasta vanhempana alkoi sekin lapsi nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan