Pääsykoetulokset 2020- TILASTOJA JA SPEKULOINTIA
Onko täällä muita joiden mielenterveys on kärsinyt (useasta) hakukeväästä? En oo lukenut koko tätä ketjua eli en tiedä onko asiasta täällä jo käyty keskustelua, viime vuoden ketjussa jonkun verran kirjoittelin (jäin 2. varasijalle). Tänä vuonna pääsin toiseen vaiheeseen ja odottelen tuloksia kuin kuuta nousevaa. Kuitenkin nämä hakuvuodet ja etenkin tämä kevät on ollut niin raskaita, että mun mielenterveys petti ihan täysin ja kärsin nyt mm. uniongelmista, lähes jatkuvasta ahdistuksesta, paniikkikohtauksista ja masentuneisuudesta. En tiedä tuliko mulle jonkin sortin burnout vai mistä tämä yhtäkkinen romahdus tarkalleen ottaen johtui, hyvin mahdollista on että taustalla on muitakin tekijöitä kuin ”pelkkä” äärettömän stressaava hakukevät.
Ongelmat eivät siis tosiaankaan ole kadonneet mihinkään vieläkään, enkä tiedä kauanko tästä palautumisessa kestää. Suvussa on myös paljon mielenterveysongelmia, eli en tiedä oliko tämä vain piste i:n päälle mt- ongelmien puhkeamiseen.
Halusin tällä viestilläni saada mahdollista vertaistukea ja muistuttaa pitämään itsestänne huolta🙏 Ajattelin olevani tässä tilanteessa vaan tosi huojentunut että kokeet on ohi, mutta päivittäinen ahdistus on sen sijaan seuralaisenani 🤷♀️
Kommentit (5)
Jos jotakuta kiinnostaa, niin täällä voi seurata tulosten julkaisua
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tulosten-julkaisu-pa...
Onko tietoa onko Oulun insinööriteiteet ja lääkis jo ilmoittaneet tuloksia valintakokeesta?
Moni hakija koki vääryyttä yliopistojen toiminnasta ja se toi kantelutulvan – nyt apulaisoikeusasiamies kertoo, mitä voi olla luvassa
Vierailija kirjoitti:
Samaistun aika paljon, olen hakenut nyt 4krt ja en usko että sisäänpääsyn ovet vieläkään aukenee. Väittäisin tällaisen ''oireilun'' (ahdistus, stressi, uniongelmat, huonommuuden tunne) olevan aika tyypillistä psykan opiskelijoille, kun psykalle hakee sellaisia suorituskeskeisiä 5L oppilaita suoraan lukiosta. No shade, olenhan itsekin sellainen ;) paitsi ei noin monta ällää, muutenhan olisin jo todistuksella sisällä.
Hakuahdistusta kaikkine oireineen on muillakin kuin psykan opiskelijoille. Ihan samalla lailla se kaikkia stressaa, jossei pääse sisään, ja joutuu moneen kertaan hakemaan ja joka kevät ahdistumaan siitä, että pääseekö tälläkään kertaa sisälle, mitä jos ei pääsekään jne.
Samaistun aika paljon, olen hakenut nyt 4krt ja en usko että sisäänpääsyn ovet vieläkään aukenee. Väittäisin tällaisen ''oireilun'' (ahdistus, stressi, uniongelmat, huonommuuden tunne) olevan aika tyypillistä psykan opiskelijoille, kun psykalle hakee sellaisia suorituskeskeisiä 5L oppilaita suoraan lukiosta. No shade, olenhan itsekin sellainen ;) paitsi ei noin monta ällää, muutenhan olisin jo todistuksella sisällä.
Paljon on kyse vaativuudesta itseä kohtaan, toisaalta myös siitä että mä luulen meidän milleniaalisukupolven olevan jotenkin opetettu siihen että unelmia pitää olla ja niitä kohti pitää tähdätä.. Me ollaan sellasen sukupolven lapsia tai lapsenlapsia joista monet on ollu vaan alalla joka tuo leivän pöytään ja meitä sitten on kannustettu ajattelemaan myös työn mielekkyyttä. Myös se, jos oma identiteetti on kovin rakentunut hyvän suoriutumisen ympärille (menestyy koulussa, töissä, suhteissa jne.) ja nyt tulee tosi monta isoa kolausta tämän kouluunhakuprosessin kanssa, niin eihän se itselle hyvää tee. Mä aion ainakin yrittää loppukesän ottaa tosi chillisti ja ihan vaan rentoutua ja nollata päätä. Kyllä se tästä paremmaksi muuttuu! Kannattaa nyt vaan yrittää ottaa aikaa itselle, mennä vaikka luontoon tai biitsille rauhoittumaan. Isoin urakka on nyt ohi ja nyt ei voi muuta kuin vaan odotella tuloksia.