Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijä miksi sinua ärsyttää, että jalankulkija kulkee vasenta reunaa?

Vierailija
02.07.2020 |

Ihmettelen miksi joitakin pyöräilijöitä harmittaa se, että yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija kulkee vasenta reunaa.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevytliikenneväylällä kävelijä kulkee aina oikealla puolella. Jos väylällä on erikseen viivalla jaettu kävelijöille oma kaista, hän kulkee siinäkin oikeata puolta. Maantiellä, jossa ei ole kevytliikenneväylää, hän kulkee vasemmalla puolella.

Oiskin näin. Mutta nykyään kun kenenkään mieltä ei saa pahoittaa, niin tällaisistakin säännöistä on luovuttu. Ainoa sääntö Mikä on vielä voimassa: maantiellä jos ei ole jalkakäytävää, kävellään vasemmassa reunassa, jotta autot ei tule takaapäin.

Vierailija
62/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävellään vastakkain niin aina oikealta ohi. Tuo tuntuu olevan kyllä hirmu vaikeeta joillekkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi 80-luvulla, myös jalankulkijoiden tuli käyttää kevyen liikenteen väylällä oikeaa laitaa. Tämä opetettiin myös ala-asteen kansalaistaidon tunnilla liikennesääntöjen yhteydessä. Laki on sen jälkeen höllentynyt, eli jalankulkijalle ei ole enää selvää ohjeistusta. Luulisi tietysti helpottavan omaakin elämää, kun ei palloile koko ajan muiden tiellä. Eli jonkun verran kyllä pyöräilijänä ja kävelijänäkin harmittaa, kun on tämän asian itse jo lapsena sisäistänyt :)

Ja osa ihmisistä sekoittaa tuon selvästi siihen, että autotien reunassa pitää kävellä vasenta puolta. Eli kuvittelevat kevyen liikenteen väylälläkin, että vasen on nimenomaan ohjeistuksen mukainen. En tiedä muutettiinko lakia nimenomaan siksi, että nämä menevät helposti sekaisin, ja autotiellä tuo vasen on kuitenkin jalankulkijalle selvästi turvallisempi. 

Ennen kaikilla oli oikeanpuoleinen liikenne, mutta jalankulkija sai maantiellä valita myös vasemman reunan. Lakia ei ole höllennetty, vaan muutettu.

Pyöräilijöitä ajatellen vasen reuna on halankulkijalle parempi. Muita kävelijöitä ajatellen yksi reuna, oli se mikä tahansa olisi parempi. Nyt saa olla koko ajan väistelemässä ja arpomassa miltä puolelta vastaantuleva kävelijä ohittaa.

Ei pidä paikkaansa, jalankulkijan piti tiellä kulkea vasenta laitaa, ainakin näin opetettiin 60-luvulla kansakoulussa, eikä poukkoilla mihin sattuu.

Ja tosiaan kun kylään tuli pyörä/jalankulkutiet liikenne oli oikean puoleista. Hyvin selvää, pari metriä kapealla käytävällä tiesi mihin suuntaan jokaisen piti väistää, jos kolmekin kohtasi saati useampi.

Vierailija
64/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkusen-Hüllü kirjoitti:

Vanhan kaavan mukaan meni niin että maantiellä ja isoimmilla teillä kulkijan on hyvä kulkea vasenta laitaa ja pysyä siellä. Oikealla menivät pyöräilijät, skootterit, mopot välissä autot mutta vaan mite sitten toiseen suuntaan? Luulis et jalkakäytävälläkin.Menen vanhojen neuvojen ja ohjeiden mukaan olenhan melkein 40 vuotias. Siis vasenta laitaa. Maailma tosin muuttuu miten nyt sitten mennään? Enskaa Enskaaaaa!!!

No sittenhän sinun pitäisi tietää, että aiemmin oli laissa määrätty jalankulkijat kävelemään kevyenliikenteenväylällä oikeaa laitaa. Sitten keksittiin se älyvapaa laki, että jalankulkija voi kävellä missä huvittaa.

Vierailija
65/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikee, vasen puoli, KUMMASTA SUUNNASTA KATOTTUNA??? :D

Kulkusuuntaan mennessä.

-Sillonhan jos kaikki kattoo omaan kulkusuuntaan sitä vaikka oikeaa puolta, niin sillonhan missään ei ole ns vapaata tilaa koska toiset tulee edesta toiselta puolelta ja toiset toiselta puolelta???

Tää viesti antaa viitteitä siihen, miksi niitä satunnaisesti siellä täällä poukkoilevia esiintyy: ovat kuten tämä kirjoittaja: sekaisin.

-haluisko joku selittää mulle tän asian, koska mun aivoihin ei mahdu tämä asia mitenkään. Toi syyttely ei ainakaan auta ketään tai opeta ketään.. :D Mä en vaan ymmärrä.

Kävelet OMAA kulkusuuntaasi nähden oikeaa laitaa. Miten vaikeaa tää on ymmärtää? Sinulla ei siis ole ajokorttia, koska muuten töhöilisit vastaantulevien kaistalla, jos et ymmärrä näin yksinkertasta asiaa.

Vierailija
66/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen yksin aina oikealla, mutta koiran kanssa vasemmalla. Huomioin kyllä liikenteen aina, kun olen koiran kanssa ja haluan tehdä pyöräilijöille ohituksen mahdollisimman helpoksi.

Kerran olin koiran kanssa vasemmalla puolella. Huomasin, että pyörä oli tulossa vastaan, joten siirryin sitten vielä enemmän vasemmalle, jotta pyöräilijä pääsee ohitseni helposti. Seisoin melkeinpä ojassa, kun koira halusi haistella siellä jotain. Tosin eipä kelvannut pyöräilijälle, vaikka en edes ollut asfaltilla vaan pyöräilijä pysähtyi ja alkoi huutamaan pää punaisena, että olen väärällä puolella. Siirryin sitten oikealle koiran kanssa ja hän tyytyväisenä lähti polkemaan. Kauheaa säätämistä, vaikka hän olisi ihan hyvin päässyt ohitseni.

Ihmettelen, että millä oikeudella hän ylipäätään puhui sinulle. Tällaisilla täytyy olla muutama ruuvi löysällä.

Vierailija
67/71 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelet OMAA kulkusuuntaasi nähden oikeaa laitaa. Miten vaikeaa tää on ymmärtää? Sinulla ei siis ole ajokorttia, koska muuten töhöilisit vastaantulevien kaistalla, jos et ymmärrä näin yksinkertasta asiaa.

-No noinhan mä oon tehnykki.. Mutta sitten edestä tulee toiset kävelijät toiselta puolelta, ja takaa pyöräilijä mistä?????

Mulla on ajokortti, tosin sen saamisessa kesti ties kuinka kauan, tein melkein autokoulun ennätyksen koska joitain asioita en vaan ymmärtänyt.

Vierailija
68/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-No noinhan mä oon tehnykki.. Mutta sitten edestä tulee toiset kävelijät toiselta puolelta, ja takaa pyöräilijä mistä?????

Mulla on ajokortti, tosin sen saamisessa kesti ties kuinka kauan, tein melkein autokoulun ennätyksen koska joitain asioita en vaan ymmärtänyt.

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️Pyöräilijä tai nopeampi kävelijä ohittaa vasemmalta, kuten autotkin. Toivottavasti et aja autoa, jos et ymmärrä mitä kautta ohitetaan.

Vierailija
69/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sentään valtaosa liikkujista noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Koettakaapa pyöräillä Virossa. Siellä kukaan ei tiedä, missä kohtaa pitää kävellä, ajaa tai potkulautailla ja varsinkin jalankulkijat hyppivät pois alta milloin mihinkin suuntaan.

Vierailija
70/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Ihmetyttää miksei sitä ole sovellettu laissa myös jalankulkijoihin. Itse kävelen aina oikeassa laidassa. Toinen mihin pitäisi puuttua ovat rinnakkain ajavat pyöräilijäpariskunnat. 

Olen pitkälti samaa mieltä. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, joka tekee jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumisesta sujuvaa. Ajattelenpa tilannetta jossa yksi jalkakulkija ja yksi pyöräilijä kohtaavat vastuuntulevan yhden jalankulkijan ja yhden pyöräilijän. Tuossa neljän liikkujan tilanteessa on huomattavasti helpompi arvata ja päätellä muiden liikkeet kun kaikki neljä noudattavat oikeanpuoleista liikennettä. Pyöräilijät voivat periaatteessa luottaa siihen että oikeaa laitaa kävelevät jalankulkijat pysyvät omilla laidoillaan eikä niin että oikean laidan kävelijä joutuu väistämään vastaantulevaa kävelijää keskelle ajoväylää koska vastaantuleva haluaa välttämättä kävellä sitä vasenta laitaa. Mahdollisessa törmäystilantessa pyöräilijä saisi myös luultavasti jalankulkijaa pahemmat vammat, joten sekin kannustaa pyöräilijöitä varovaisuuteen ohitustilanteessa.

Vaikka kyse olisi vain kahden jalankulkijan kohtaamisesta, niin siinäkin tapauksessa oikeanpuolisen kulkusuunnan noudattaminen on järkevää, jotta ei tarvitse erikseen arvuutella ja ottaa nokkapokkaa jokaisen vastaantulijan kanssa.

Se ikivanha sääntö että jalankulkijan tulisi kulkea vasenta laitaa liittyy lähinnä niihin tilanteisiin, joissa joutuisi kulkemaan maantien vieressä olevaa kapeaa pienarta pitkin, jolloin kävelijä havaitsee paremmin vastaantulevat autot eikä niinkään polkupyörät. Tuolloin ei siis ole olemassa mitään erillistä jalankulku- pyörätietä

Vierailija
71/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona tarttuu vasemmasta reunasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi