Pyöräilijä miksi sinua ärsyttää, että jalankulkija kulkee vasenta reunaa?
Ihmettelen miksi joitakin pyöräilijöitä harmittaa se, että yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija kulkee vasenta reunaa.
Kommentit (71)
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Ihmetyttää miksei sitä ole sovellettu laissa myös jalankulkijoihin. Itse kävelen aina oikeassa laidassa. Toinen mihin pitäisi puuttua ovat rinnakkain ajavat pyöräilijäpariskunnat.
Kerran kun kuljin vasenta laitaa ja pyöräilijä tuli vastaan, pyöräilijä tuli vain suoraan kohti eikä tehnyt elettäkään väistääkseen ja pysäytti pyörän eteeni. Sitten tuli ripitystä siitä, että pitäisi kulkea oikeaa laitaa. Vastasin, että tieliikennelain mukaan voin valita kumpaa puolta kuljen. Vastaukseksi sain huutoa ja kiroilua pyöräilijän jatkaessa matkaa.
Ei minua haittaa, kunhan pysyt siellä laidassa. Mikään ei ärsytä enemmän kuin poukkoilijat, jotka eivät tiedä missä laidassa tulisi kävellä.
Kun olin lapsi 80-luvulla, myös jalankulkijoiden tuli käyttää kevyen liikenteen väylällä oikeaa laitaa. Tämä opetettiin myös ala-asteen kansalaistaidon tunnilla liikennesääntöjen yhteydessä. Laki on sen jälkeen höllentynyt, eli jalankulkijalle ei ole enää selvää ohjeistusta. Luulisi tietysti helpottavan omaakin elämää, kun ei palloile koko ajan muiden tiellä. Eli jonkun verran kyllä pyöräilijänä ja kävelijänäkin harmittaa, kun on tämän asian itse jo lapsena sisäistänyt :)
Ja osa ihmisistä sekoittaa tuon selvästi siihen, että autotien reunassa pitää kävellä vasenta puolta. Eli kuvittelevat kevyen liikenteen väylälläkin, että vasen on nimenomaan ohjeistuksen mukainen. En tiedä muutettiinko lakia nimenomaan siksi, että nämä menevät helposti sekaisin, ja autotiellä tuo vasen on kuitenkin jalankulkijalle selvästi turvallisempi.
Yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä, jota ei ole jaettu yhtenäisellä valkoisella viivalla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kaistoihin, pyöräilijät ajavat keskellä noudattaen keskenään oikeanpuoleista liikennettä. Jalankulkijat kävelevät joko oikeaa tai vasenta laitaa. Tää on lainsäätäjän ajatus, ja jos näin toimitaan, kaikki sujuu hienosti. Yleensä ei toimita.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi 80-luvulla, myös jalankulkijoiden tuli käyttää kevyen liikenteen väylällä oikeaa laitaa. Tämä opetettiin myös ala-asteen kansalaistaidon tunnilla liikennesääntöjen yhteydessä. Laki on sen jälkeen höllentynyt, eli jalankulkijalle ei ole enää selvää ohjeistusta. Luulisi tietysti helpottavan omaakin elämää, kun ei palloile koko ajan muiden tiellä. Eli jonkun verran kyllä pyöräilijänä ja kävelijänäkin harmittaa, kun on tämän asian itse jo lapsena sisäistänyt :)
Ja osa ihmisistä sekoittaa tuon selvästi siihen, että autotien reunassa pitää kävellä vasenta puolta. Eli kuvittelevat kevyen liikenteen väylälläkin, että vasen on nimenomaan ohjeistuksen mukainen. En tiedä muutettiinko lakia nimenomaan siksi, että nämä menevät helposti sekaisin, ja autotiellä tuo vasen on kuitenkin jalankulkijalle selvästi turvallisempi.
Kyllä jalankulkijalle on olemassa ihan selvä ohjeistus: kevyen liikenteen väylää voi kulkea kumpaa reunaa tahansa.
Jotkut pyöräilijät ajavat tosi kovaa. Mieluummin näen kun lähestyvät kaukaa kuin se, että ohittavat yllärinä ihan vierestä.
Koska vasenta puoltaan kävelevät vastaantulijat ovat tiellä ja haittaavat eteenpäin pääsyä paljon enemmän kuin oikeaa puolta kävelevät. Varsinkin jos osa kåvelijöistä kävelee oikeaa puolta ja osa vasenta, jolloin niitä on jokapuolella menossa joka suuntaan.
Se johtaa ihan liian usein tilanteisiin, joissa pyöräilijä joutuu tähtäämään kahden vastaantulijan väliin (kävelijän ja pyöräilijän Tai kahden kävelijän) kevyenliikenteen väylällä, jossa ei ole tilaa tuollaiseen eikä myöskään selkeää väistämissääntöä. Sehän on tietty selvä, että yksikään kävelijä ei ainakaan aio väistää, vastaantuleva pyöräilijä ei ole väistämisvelvollinen ja sinä siinä sitten yrität päästä eteenpäin jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi 80-luvulla, myös jalankulkijoiden tuli käyttää kevyen liikenteen väylällä oikeaa laitaa. Tämä opetettiin myös ala-asteen kansalaistaidon tunnilla liikennesääntöjen yhteydessä. Laki on sen jälkeen höllentynyt, eli jalankulkijalle ei ole enää selvää ohjeistusta. Luulisi tietysti helpottavan omaakin elämää, kun ei palloile koko ajan muiden tiellä. Eli jonkun verran kyllä pyöräilijänä ja kävelijänäkin harmittaa, kun on tämän asian itse jo lapsena sisäistänyt :)
Ja osa ihmisistä sekoittaa tuon selvästi siihen, että autotien reunassa pitää kävellä vasenta puolta. Eli kuvittelevat kevyen liikenteen väylälläkin, että vasen on nimenomaan ohjeistuksen mukainen. En tiedä muutettiinko lakia nimenomaan siksi, että nämä menevät helposti sekaisin, ja autotiellä tuo vasen on kuitenkin jalankulkijalle selvästi turvallisempi.
Ennen kaikilla oli oikeanpuoleinen liikenne, mutta jalankulkija sai maantiellä valita myös vasemman reunan. Lakia ei ole höllennetty, vaan muutettu.
Pyöräilijöitä ajatellen vasen reuna on halankulkijalle parempi. Muita kävelijöitä ajatellen yksi reuna, oli se mikä tahansa olisi parempi. Nyt saa olla koko ajan väistelemässä ja arpomassa miltä puolelta vastaantuleva kävelijä ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska vasenta puoltaan kävelevät vastaantulijat ovat tiellä ja haittaavat eteenpäin pääsyä paljon enemmän kuin oikeaa puolta kävelevät. Varsinkin jos osa kåvelijöistä kävelee oikeaa puolta ja osa vasenta, jolloin niitä on jokapuolella menossa joka suuntaan.
Se johtaa ihan liian usein tilanteisiin, joissa pyöräilijä joutuu tähtäämään kahden vastaantulijan väliin (kävelijän ja pyöräilijän Tai kahden kävelijän) kevyenliikenteen väylällä, jossa ei ole tilaa tuollaiseen eikä myöskään selkeää väistämissääntöä. Sehän on tietty selvä, että yksikään kävelijä ei ainakaan aio väistää, vastaantuleva pyöräilijä ei ole väistämisvelvollinen ja sinä siinä sitten yrität päästä eteenpäin jotenkin.
Kevyenliikenteenväylillä pyöräilijälle on jalankulkijan nähden väisyämisvelvollisuus. Osaksi myös ennakointi velvollisuus. Sorry mutta pitää tähdätä siihen tyhjään tilaan keskellä tai soittaa kelloa. Sit voi jännittää kuuleko kävelijä kellon vai nappikuulokkeidensa äänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi 80-luvulla, myös jalankulkijoiden tuli käyttää kevyen liikenteen väylällä oikeaa laitaa. Tämä opetettiin myös ala-asteen kansalaistaidon tunnilla liikennesääntöjen yhteydessä. Laki on sen jälkeen höllentynyt, eli jalankulkijalle ei ole enää selvää ohjeistusta. Luulisi tietysti helpottavan omaakin elämää, kun ei palloile koko ajan muiden tiellä. Eli jonkun verran kyllä pyöräilijänä ja kävelijänäkin harmittaa, kun on tämän asian itse jo lapsena sisäistänyt :)
Ja osa ihmisistä sekoittaa tuon selvästi siihen, että autotien reunassa pitää kävellä vasenta puolta. Eli kuvittelevat kevyen liikenteen väylälläkin, että vasen on nimenomaan ohjeistuksen mukainen. En tiedä muutettiinko lakia nimenomaan siksi, että nämä menevät helposti sekaisin, ja autotiellä tuo vasen on kuitenkin jalankulkijalle selvästi turvallisempi.
Kyllä jalankulkijalle on olemassa ihan selvä ohjeistus: kevyen liikenteen väylää voi kulkea kumpaa reunaa tahansa.
Mikähän tässä alapeukututtaa? Se, että on liikaa valinnanvaraa?
Ohis
Pyöräily kaupunkialueella pitäisi kokonaan kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Koska vasenta puoltaan kävelevät vastaantulijat ovat tiellä ja haittaavat eteenpäin pääsyä paljon enemmän kuin oikeaa puolta kävelevät. Varsinkin jos osa kåvelijöistä kävelee oikeaa puolta ja osa vasenta, jolloin niitä on jokapuolella menossa joka suuntaan.
Se johtaa ihan liian usein tilanteisiin, joissa pyöräilijä joutuu tähtäämään kahden vastaantulijan väliin (kävelijän ja pyöräilijän Tai kahden kävelijän) kevyenliikenteen väylällä, jossa ei ole tilaa tuollaiseen eikä myöskään selkeää väistämissääntöä. Sehän on tietty selvä, että yksikään kävelijä ei ainakaan aio väistää, vastaantuleva pyöräilijä ei ole väistämisvelvollinen ja sinä siinä sitten yrität päästä eteenpäin jotenkin.
On olemassa ihan selkeä väistämissääntö, pyöräilijä ohittaessaan jalankulkijan väistää jalankulkijaa. Pyöräilijä väistää vasemmalle.
Kävelijällä on oikeus kulkea kummassa tahansa reunassa. Kumpi väistää, kun kaksi kävelijää kohtaa saman puolen reunalla?
Minua tämä ärsyttää kyllä enemmän jalankulkijana. Pyöräilijänä väistän kyllä aina vastaantulevia, mutta kumman kohdakkain tulevista jalankulkijoista kuuluu väistää? Varsinkin jos samalla pitää huomioida muu liikenne, eli juuri nuo ohisuhahtelevat pyörät?
Oikee, vasen puoli, KUMMASTA SUUNNASTA KATOTTUNA??? :D
Vierailija kirjoitti:
Kävelijällä on oikeus kulkea kummassa tahansa reunassa. Kumpi väistää, kun kaksi kävelijää kohtaa saman puolen reunalla?
Kumpi tahansa voi väistää, mutta tähän ei taida sääntöä olla. Harvemmin jalankulkijat kuitenkaan vaarallisesti törmäilevät toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Oikee, vasen puoli, KUMMASTA SUUNNASTA KATOTTUNA??? :D
Kulkusuuntaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vasenta puoltaan kävelevät vastaantulijat ovat tiellä ja haittaavat eteenpäin pääsyä paljon enemmän kuin oikeaa puolta kävelevät. Varsinkin jos osa kåvelijöistä kävelee oikeaa puolta ja osa vasenta, jolloin niitä on jokapuolella menossa joka suuntaan.
Se johtaa ihan liian usein tilanteisiin, joissa pyöräilijä joutuu tähtäämään kahden vastaantulijan väliin (kävelijän ja pyöräilijän Tai kahden kävelijän) kevyenliikenteen väylällä, jossa ei ole tilaa tuollaiseen eikä myöskään selkeää väistämissääntöä. Sehän on tietty selvä, että yksikään kävelijä ei ainakaan aio väistää, vastaantuleva pyöräilijä ei ole väistämisvelvollinen ja sinä siinä sitten yrität päästä eteenpäin jotenkin.
Kevyenliikenteenväylillä pyöräilijälle on jalankulkijan nähden väisyämisvelvollisuus. Osaksi myös ennakointi velvollisuus. Sorry mutta pitää tähdätä siihen tyhjään tilaan keskellä tai soittaa kelloa. Sit voi jännittää kuuleko kävelijä kellon vai nappikuulokkeidensa äänen.
Voi jännittää, ja jännittäessään samalla jarruttaa. Ajonopeus sovitetaan tilanteeseen, ja jos vaikuttaa että kaikki osapuolet eivät ole kartalla, ennakoidaan pudottamalla nopeus tarvittaessa jopa nollaan. Hyvin se sit menee.
No en voi sanoa, että ärsyttää, mutta olisihan liikenne sujuvampaa, jos kaikki käyttäisivät tuollaisissa paikoissa kulkusuuntansa mukaista oikeaa laitaa. Mutta samapa tuo, pyörässäni on ohjaustanko, joka kääntyy kyllä sen verran, että saa väistettyä.