Antakaa ihania kanakeitto-ohjeita potilaalle
En ole koskaan tehnyt enkä syönyt, mutta nyt tekee mieleni ihan tosi paljon.
Sais olla vähän sakeampi, hieman tulinen, ehkä kermainen... emt.
Kommentit (6)
Yrttituorejuustoa purkki liemen sekaan, nam. Tulee "kermaista" nimenomaan, vaikkei olekaan kermaa.
Tämä on kermaton mutta muuten hyvä:
- broilerinpaloja ilman marinadia
- suikalejuureksia
- spagettia tai nuudeleita
- kanaliemikuutio ja mausteita
Pannulle öljyä, siihen mieluisia aasialaisia mausteita: currya, jeeraa, chiliä, india-maustetta, nelimaustetta - mitä tahansa. Anna lämmetä öljyssä ja ruskista sitten kananpalat siinä. Kuumenna samalla kanaliemi. Laita kananpalat kiehuvaan liemeen, lisää suikalejuurekset ja spagetin pätkiä (nuudelit vasta kun on lähes kypsää). Loraus sweet-sour kastiketta ja korianterisilppua jos tykkää. Meillä lasten herkkukeitto:D
Kermaisen kanakeiton tekisin paahtamalla broilerinpalat kypsäksi pannulla, samalla tekisin vahvan purjoperuna+valkosipulikeiton. Ja sitten yhdistäisin, joko kokonaisilla kanan paloilla tai bamiksilla sosekeitoksi. Kermaa tai smetanaa tilkka sekaan....
Nyt tuli nälkä....
Inkivääristä saa tulisuutta ei tarvi muuta
Kanaa on aika hankalasti saatavilla (pakaste), josta tulisi paras eli ekana keitettäs koko kana niin kypsäksi, että siitä saa riivittyä kanan lihaa.
Mutta toiku broiskukin käy. Suikaleista vaikka. Paista suikaleet, mausta oman maun mukaan, variaatioita on miljoona. perinteinen kanakeittohan on kirkas, enkä itsekään lähtisi kermalla "pilaa". Osaatko enkkua? Tässä eri maiden versioita ihan wikista. Ja googlettamalla läytyy lisää. Olen itse kokeillut ainakin sadalla eri tavalla. Sen mukaan mitä kaapista löytyy. Itse tykkään mausteisista ja lisään nuudeleita en perunaa.
Keität perunaa ja porkkanaa (liemeen laitoin kanan makuisen Fond Cupin), paistat broilerin suikaleet pannulla sipulin, curryn ja chilihiutaleiden kanssa. Lisäät broiskut sekaan kun perunat ja porkkanat melkein kypsiä, lisäksi vielä maissia. Lopuksi lurautat purkin kermaa ja pikkusen koskenlaskijaa joukkoon! :) NAM NAM!
Itse tein niin, kuin tein elämäni ensimmäistä kanakeittoa, että pistin kiehumaan perunaa ja soppujuurespussin, ja paistoin kanan pannussa. Perunan ja juuresten sekaan laitoin chiliä, valkosipulia, suolaa, mustapippuria, valkopippuria ja kanan maustoin pannulla currylla, suolalla ja valksoipulilla ja chilillä. Kun perunat oli lähes kypsiä heitin kananpalat keittoon mukaan ja lisäsin vähän kermaa. Hyvää tuli =)