Pääseekö hygieniapassitestistä läpi jos ei ole etukäteen perehtynyt asioihin?
Menen myös koulutukseen, en pelkkään testiin. Mutta koulutuskutsussa sanottiin, että kannattaa etukäteen tutustua Eviran sivuilla. Mutta siellähän on niin hirveästi tietoa etten edes ehdi kaikkeen perehtyä!
Kommentit (7)
Helposti. Ne kysymykset ovat johdattelevia eism. tyyliin "Onko blaa blaa aina turvallista". No ei tietenkään mikään ole aina turvallista.
Itse olin koulussamme järjestettävässä Eviran parituntisessa hygieniapassikoulutuksessa, jossa koe tehtiin heti tunnin päätteeksi, en ollut lukenut kokeeseen etukäteen, enkä ollut myöskään saanut etukäteen mitään materiaalia, mitkä muut osallistujat olivat saaneet, mutta läpi meni koe silti! :) tämä vuonna 2010, mutta uskoisin, että maalaisjärjellä pärjää pitkälle, oli siellä muistaakseni pari vähän kompakysymykseltä vaikuttavaa, mutta muuten tosiaan kysymykset sitä luokkaa, että saako esim. lattialle tippuneen ruuan laittaa tarjolle?, tms. :) Tsemppiä, hyvin se menee! :)
Ainakin ennen testin pystyi kokeilemaan ihan netissä etukäteen, että vähän näkee, millaisia kysymykset ovat. Suurin osa oli maalaisjärkeä, mutta vähän asioita, joita liittyi säilytyslämpötiloihin ym. oli sellaisia, että ne piti tietääkin.
mulla on passi ollu jo vuosia ja muutaman vuoden työskentelin keittiöllä. nytkin erityistä hygieniaa vaativassa paikassa, muuta nippa nappa olis nuo mallisarjat menny läpi. suurin osa kysymyksistä kyllä ihan tiedolla, mut iteni yllätti miten paljon oli sellaisia mitä ei enää muista/tiedä..
Maalaisjärjellä se testi pitäisi läpäistä ihan ilman mitään kursseja tai mitään muutakaan.
Enintään voi olla, että ei tiedä jotain tietyistä bakteereista tms, jotka toki olisi hyvä tietää, mutta koe menee läpi kyllä ihan pelkällä maalaisjärjellä. Ainakin toivottavasti, koska jos ei ja jos ikä ei ole alle 10v, niin kannattaisi kyllä alkaa vähän kehittään sitä huomiokykyään ja älyään ihan yleisestikin ottaen. Saattaa elämästä tulla paljon helpompaa.
Se riippuu vähän mitkä kysymykset siihen testiin tulee, kun nehän taitaa olla jokakerta ainakin osittain eri kysymyksiä. Kyllä ne tärkeimmät asiat käydään siinä koulutuksessa läpi. Kysymyksissä on luultavasti kysymys tai kysymyksiä eri viruksista tai bakteereista, jotka saattavat olla hankalia, mutta muutama saa mennä väärin. Minä myös menin yhdessä kysymyksessä hämyyn kun olin ajatellut sen kysymyksen eri lailla kun testin tekijä.
http://www.kehittamispalvelut.fi/liitteet/mallikysymyksia.pdf