Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintasyöpäkö?

Vierailija
01.07.2020 |

Olen menossa huomenna lääkärille, huomasin vahingossa patin. Rintojeni rakenne on sellainen... Ryynimäinen, joten olen aina ollut ihan varma etten koskaan voisi tuntea mitään poikkeavaa kaiken sen seasta. Kun se sattui käteen niin kyllä sen erotti. Se [i]ei[/i] ole ryynimäinen. Samoin on kainalossa herneenkokoisia patti/patteja, oletan että imusolmukkeita mutta kuuluuko niiden olla noin isoja?

Viikkoja olen ajanvarauksen kanssa vitkastellut. Tänään soitin, huomiseksi sain ajan terveyskeskukseen. Minusta tuntuu, että taidan pelätä. Ensimmäistä kertaa menen lääkärille toivoen hänen sanovan että se on ihan vain omaa kuvitelmaani. Ehkä se on. Tätini oli alle 60 vuotta kuollessaan rintasyövästä alkaneeseen syöpään, sittemmin metastasoitui aivoihin, maksaan ja munuaisiin ainakin.

Ehkä kuvittelen.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla fibroadenooma, siis hyvänlaatuinen sidekudosmuutos, joita on monilla. Ne voivat kasvaa isoiksikin, mutta ovat vaarattomia eivätkä muutu pahanlaatuisiksi. Imusolmukkeet nyt voivat turpoilla ties mistä syystä. Hyvä kuitenkin kun menet tutkittavaksi, saat mielenrauhan asiasta. 

Vierailija
2/19 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Kävin siellä lääkärissä; sain ajan mammografiaan ja ultraääneen, tarpeen vaatiessa ohutneulabiopsia (jos se tuon niminen oli). Todennäköisyys lie kuitenkin että kaikki on hyvin, ja että ellei kaikki ole hyvin todennäköisyys on kuitenkin täydellisen parantumisen puolella.

Olisi niin ironista kuolla johonkin tällaiseen nyt, kun vihdoin olen saanut itseni siihen kuntoon etten halua kuolla.

Ei voi sanoa paljon muuta kuin että "elämä on".

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Kävin siellä lääkärissä; sain ajan mammografiaan ja ultraääneen, tarpeen vaatiessa ohutneulabiopsia (jos se tuon niminen oli). Todennäköisyys lie kuitenkin että kaikki on hyvin, ja että ellei kaikki ole hyvin todennäköisyys on kuitenkin täydellisen parantumisen puolella.

Olisi niin ironista kuolla johonkin tällaiseen nyt, kun vihdoin olen saanut itseni siihen kuntoon etten halua kuolla.

Ei voi sanoa paljon muuta kuin että "elämä on".

Ap

Kiitos, kun tulit kertomaan, miten lääkärissä meni. Tsemppiä hurjasti ja peukut, että kaikki olisi ok tai ainakin hoidettavissa. ❤️

Vierailija
4/19 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni rintasyöpä löytyi mammografiaseulonnassa. Lääkärikään ei tuntenut mitään pattia. Ei mitään muitakaan oireita osapoistoleikkaus, oli pienehkö tuumori mutta hyvin agressiivinen laadultaan. Puolen vuoden sytostaattihoidot ja lopuksi 25 sädehoitokertaa. Leikkauksesta nyt 2 vuotta. Ei edes 5 vuoden päästä kannata luulla olevansa terve, sillä rintasyöpä voi uusiutua vuosikymmenten päästäkin. Jo alkuvaiheessa on voinut yksittäisiä syöpäsoluja lähteä kasvaimesta imusuonia pitkin muualle elimistöön ja mennä esim. luustoon nukkumaan. Uinuviin syöpäsoluihin ei sytostaatit ja sädehoito tehoa. Uinuvat solut voi sitten vuosien päästäkin aktivoitua ja silloin monesti ei ole leikattavissa tai parannettavissa. Ahdistava tauti, toivottavasti sulka ei syöpää ole.

Vierailija
5/19 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rintasyöpäkasvain (9mm) tuntui kovalta kaikkiin muihin muhkuroihin verrattuna. Myös kipuili jonkin verran, vaikka se ei olekaan tyypillistä.

Tsemppiä ❤️

Vierailija
6/19 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myötäelämisestä! <3

Ja kyllä, niinhän se on. Vaikka nyt tämä näennäinen uhka menisi ohi, joko hoidolla tai pelästyksellä, niin eihän täällä kukaan ikuinen ole ja jos ei kuole mihinkään muuhun niin syöpä vie. Vaikka onkin tietoinen ajan rajallisuudesta on jotenkin pysäyttävää saada muistutus siitä että se hupenee koko ajan.

Rauhaa ja rakkautta kaikille.

Ap

Vierailija
7/19 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa:

Mammografiassa/ultrassa löytyi parin sentin pituinen kasvain rinnasta (ei kuulemma ole kysta), ja kainalosta löytyi myös. Ultran yhteydessä ei otettu ohutneulanäytettä, vaan sain suoraan kiireellisen lähetteen erikoissairaanhoitoon magneettikuvaan koska kasvaimet olivat sen verran epäilyttäviä ja olen alle 40 vuotta. Viikon sisällä pitäisi olla jatkotutkimukset.

Vähän nyt jäi auki miten tämä etenee. Magneettikuva molemmista rinnoista sekä kainaloista, joo. Mutta leikataanko sitten ensin ja kysellään myöhemmin, vai meneekö se järjestyksessä magneetti - kudosnäyte - leikkaus? Se selvinnee pian.

Ihan teemaan sopiva jatkumo vuodelle 2020.

Ap

Vierailija
8/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Tuomio oli seuraava; aggressiivinen kainalon imusolmukkeisiin levinnyt syöpä. Luojan kiitos ei ollut ehtinyt lähteä vaeltamaan minnekään pidemmälle. Hoitohenkilökunta labrahoitajista lääkäreihin saakka ovat kaikki olleet ystävällisiä, tehokkaita, turvallisia. Olo on ihan ok nyt, kun tietää mitä vastaan taistelee ja miten tullaan etenemään. Hoidot alkavat sytostaateilla ensi maanantaina.

Naiset. Ihan oikeasti, olkaa tarkkana. Ja jos löydätte yhtään mitään outoutta, ottakaa lääkäriin yhteys älkääkä jättäkö toimimatta. Vasta tämän myötä tajusin sen, että rintojen tunnustelussa pointti ei ole että "opi oikeaoppisesti erottamaan syöpäkudos rintakudoksesta", vaan se että tuntekaa itsenne. Jos tunnette itsenne, huomaa myös helpommin jos käteen osuu jotain joka ei kyllä aiemmin ole ollut siellä.

Oivoi. Voivoi. Eipä mulla muuta. Toivon että se, että olen se 1/8 joka rintasyöpään sairastuu vähentäisi oikeasti teidän loppujen todennäköisyyttä sairastua. Ikävä kyllä ei elämä taikka syöpä kuuntele järjen ääntä vaan käyttäytyvät kovin mielivaltaisesti.

Rakkautta kaikille, maailma kaipaa sitä

Ap

Vierailija
9/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, toivon sulle kaikkea hyvää ja että hoidot menisi mahdollisimman hyvin <3 

Vierailija
10/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni rintasyöpä löytyi mammografiaseulonnassa. Lääkärikään ei tuntenut mitään pattia. Ei mitään muitakaan oireita osapoistoleikkaus, oli pienehkö tuumori mutta hyvin agressiivinen laadultaan. Puolen vuoden sytostaattihoidot ja lopuksi 25 sädehoitokertaa. Leikkauksesta nyt 2 vuotta. Ei edes 5 vuoden päästä kannata luulla olevansa terve, sillä rintasyöpä voi uusiutua vuosikymmenten päästäkin. Jo alkuvaiheessa on voinut yksittäisiä syöpäsoluja lähteä kasvaimesta imusuonia pitkin muualle elimistöön ja mennä esim. luustoon nukkumaan. Uinuviin syöpäsoluihin ei sytostaatit ja sädehoito tehoa. Uinuvat solut voi sitten vuosien päästäkin aktivoitua ja silloin monesti ei ole leikattavissa tai parannettavissa. Ahdistava tauti, toivottavasti sulka ei syöpää ole.

Etko ole estolaakityksella?

Vierailija
11/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen tuon saman läpikäynyt vuosi sitten. Tsemppiä hurjasti <3

Vierailija
12/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löyson rintojen välistä jonkinlaisen kohouman. Oletettavasti kovettunutta rasvaa, kun sellainen pitkänomainen. Voiko olla syöpä.

Vierailija
13/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat! Ihmettelen kyllä vähän miten olen niin hyvillä mielin, mutta ehkä varsinainen järkytys tulee jälkijunassa.

Ap

Vierailija
14/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löyson rintojen välistä jonkinlaisen kohouman. Oletettavasti kovettunutta rasvaa, kun sellainen pitkänomainen. Voiko olla syöpä.

Mene kiltti lääkäriin. Se osaa sanoa ja ohjata tarvittaessa jatkotutkimuksiin. Ehkä se on joku rasvapatti tai muuta vaaratonta, mutta olisihan se hyvä olla varma.

Ap

Vierailija
15/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää vitatabsin jodia. Halpa ja hyvä rintasyöpävakuutus.

Vierailija
16/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kyllä ottaa D-vitamiinilisää ja varmaan folaattiakin olisi hyvä syödä hoitojen aikana... No, se kaikki selvinnee huomenna. Mutta myös ruveta syömään vähähiilihydraattisesti, ei pelkästään sen takia että teorisoidaan sen auttavan taistelussa syöpää vastaan, mutta nyt syön lähinnä herkkuja joiden ravintoarvo on nolla. Vähähiilihydraattisesti syödessä syön yleensä jostain syystä automaattisesti niin paljon laadukkaammin/paremmin. Vielä kun saisi jaksamisen toteuttaa tämän muutoksen...

Ap

Vierailija
17/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, syöpä oli hormonipositiivinrn, joten mulla on vähintään 5 vuotta hormonilääke käytössä. Pirullisinta rintasyövässä on se, että tässä mun syöpätyypissä lähes joka kolmannella syöpä uusiutuu. Uusiutuminen monesti juuri sitä, etyä esim. jo ennen leikkausta pääkasvaimest irtoaa syöpäsoluja, jotka menee piiloon luuytimeen tai muualle nukkumaan, jolloin niihin ei säteet ja sytostaatit pure. Mulla ärhäkkä her2-positiivinen ja myös hprmonipositiivinen. Pueni tuumori oli, mutta oli yhteen imusolmukkeeseen kainalossa levinnyt. Vihaan tätä syöpää.

Vierailija
18/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää vitatabsin jodia. Halpa ja hyvä rintasyöpävakuutus.

Jodin PUUTE lisää tilastollisesti riskiä tietyntyyppisiin rintasyöpiin, mutta suomalaisilla ei ole jodioidun suolan ansiosta jodin puutetta.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5327366/

Ja jodia syöväkin voi ikävä kyllä sairastua rintasyöpään.

Vierailija
19/19 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanat! Ihmettelen kyllä vähän miten olen niin hyvillä mielin, mutta ehkä varsinainen järkytys tulee jälkijunassa.

Ap

Kiitos sinulle tästä ketjusta ja tsemppiä paljon tulevaan! ❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä