Mihin koulun johtokuntia tarvitaan?
Meillä tämä on ajankohtainen, kun johtokuntia ollaan lopettamassa säästösyistä. Vantaan kaupunki jopa säästää 30 000 €/vuosi tällä leikkauksella.
Nyt johtokuntien jäsenet keräävät vanhempia kasaan keskusteluiltoihin, että koulun ja kodin yhteistyö pysyisi yhtä jouhevana kuin tähänkin mennessä.
Olen miettinyt asiaa, että mä olen sujuvasti opettajien kanssa nenätysten, Wilman tai puhelimen välityksellä hoitanut kodin ja koulun väliset asiat. En mä ole johtokuntaa mihinkään kuuden vuoden aikana tarvinnut, tietääkseni. Mulla on vain aavistus, mitä se porras tekee.
Sen tiedän, että naapurin mies on lastemme koulun johtokunnan puheenjohtaja ja kovasti taistelee johtokunnan puolesta. Kerran illanistujaisissa vahingossa (?) kertoi, että käsittelevät kokouksissa koulun häiriöitä. Esim jos lapset ovat tapelleet keskenään ja toinen osapuoli on loukkaantunut. Miksi? mitä se niille kuuluu? Asiat on hoidossa reksin, opettajien, kuraattorin, ehkä poliisin välitykselläkin.. Tunnustan, että siinä vaiheessa mulla nousi karvat pystyyn. Jos oma lapsi mokaisi, niin en haluaisi naapurin setien käsittelevän meidän perheen asioita selkämme takana.
Lisäksi tässä koulussa on erittäin aktviinen ja toimiva vanhempainyhdistys, eikö se riitä. Perustuu täysin vapaaehtoisuuteen ja on kaupungille täysin ilmainen projekti.