YO-juhlat/rippijuhlat; eri lautaset suolaisille ja makealle syötäville vieraiden käyttöön?
Te, jotka olette järjestäneet kotona juhlia tyyliin rippijuhlat tai yo-juhlat ja tarjolla on ollut paljon sekä suolaista että makeaa - oletteko laittaneet vieraille erikseen pinoon (jos buffatyyppinen tarjoilu) lautaset suolaisten syöntiin ja erikseen pinoon omat lautaset makeiden tarjoilujen syöntiin? Entä onko suolaisten tarjottavien osalta ollut käytössä leipälautanen vai ihan ruokalautanen? Olen kaavaillut syksyn ylioppilasjuhlaan tarjolle salaattibuffaa tai pari valmista salaattisekoitusta, lihapullia, savulohta, karjalanpiirakoita munavoilla, erilaisia suolaisia piirakoita ja pari voileipäkakkua ja mietin nyt tätä lautasasiaa. Vieraita tulossa reilut 30.
Kommentit (13)
Sama lautanen, mutta meillä suolaiset ovat olleet voileipäkakkua tai muuta sellaista helposti samalta lautaselta syötävää.
Salaatille ym. laittaisin vähän isomman lautasen.
Tottakai eri lautaset. En syö normiarjessakaan samalta lautaselta suolaisia ja makeita.
Varataan lautaset ja vieras tekee lopullisen päätöksen lautasvalinnasta, jos on moukka syö samalta kaikki ja jos omaa käytöstapoja käyttää kahta lautasta.
Kahdet lautaset ja lautaskoko alkuruokalautanen suolaisille ja jälkiruokalautanen makeille.
Pääruokalautaset ovat tämäntyyppisissä juhlissa ehdottomasti etikettivirhe.
Tuossa tapauksessa omat lautaset. Jos suolainen olisi pientä eikä sotke lautasta niin samat käy.
Yleensä ihmiset silti käyttävät samaa lautasta.
Katsoin, että ruokalautasen koko on n. 25 cm ja alkuruokalautasen koko n. 22-23 cm eli kovin suuri ero. Mutta varmaan olisi parempi suolaisille olla tuo alkuruokalautanen.
Salaatit eivät ole YO-juhla ruoka. Niitä syävät vain viherpipertäjänaiset. Miehet ja lapset, vanhukset ym. eivät voi syödä salaatteja. Raaát vihannekset eivät vain sovi kaikkien vatsalle ja hampaille. Yksi vieras kertoi että oli kahvin kanssa vain suolaista ja outoa kuivaa salattiia. Kyllä juhliin kuluu makeat herkut, eikä salaatit. Juhlakirjoissa on hyviä kokoaisuuksisia tarjoilusta. Siis ei mitään salaatti -buffaa yo-juhliin. Syö ne vaan itse. Ei rehut ole juhlaruokaa. Jos tulee sukulaisia kaukaa, ptiää olla oikeeta ruokaa m yös miehille ja lapsille.Vieraat joutuu menemään Mäkkäriin syömään kun emäntä tarjoo tammenlehväsalaattia. Ottaisin sitten lahjarahan takaisin, kiitos. En tule koskaan, jos tarjolla vain raakoja vihanneksia. yök.
No mitä makeita juhlaruokia on aikomus tarjoillla. Olen se makean ystävä,
Aika monissa isoissa häissä on joutunut turvautumaan grilliruokaan. Aivan hirveän kauan kesti saada ruokaa. Häät olivat Finlandia talolla, isot julkkisten häät.
Aina omat lautaset suolaiselle ja makealle.
Meillä on ollut lautasia tarjolla niin paljon, että jokainen juhlavieras on voinut itse päättää, ottaako uuden lautasen vai syökö samalta. Usein aika moni käyttää sitä samaa. Tarjottavat ovat kuitenkin olleet samalla pöydällä, niin lautasetkin vain yhdessä pinossa. Jos itsellä ei ole niin paljon lautasia, että riittäisi, jos kaikki ottavat kaksi, niin nehän voi lainata vaikka joltakin ystävältä tms. Tai ostaa jotain halpoja peruslautasia, jos on uusiakin juhlia joskus tulossa. Itse en ole tarjonnut kovinkaan mitään salaatteja. Juhlissa on muutenkin vaikeaa aina säilytystilat, ja salaattikulhoja pitäisi olla melkoinen määrä jääkaapissa on valmiina, vievät paljon tilaa. Meillä on ollut juuri tuollaiset karjalanpiirakka + voileipäkakkutarjottavat, usein jos on ollut pitkämatkalaisia, niin olen tehnyt lihapullia ja laittanut niiden kanssa vaikka minitomaatteja joihinkin kulhoihin. Tämä on johtunut ihan säilytystiloista, tomaatit voi pitää pöydällä ja lihapullatkin vielä viimeiseen saakka vaikka pusseissa jääkaapissa. Suolaista tarjottavaa menee juhlissa aina paljon enemmän kuin makeaa. Täytekakkua tms. otetaan aina huomattavasti vähemmän kuin jotain voileipäkakkua. Ota tarjottavissa huomioon, että jos tarjoat suolaisia piirakoita ja voileipäkakkua, niin kaikkia tarjottavia tulee olla reilusti niin, että riittää varmasti jokaiselle. Kaikki ottavat siis usein kaikkea. Se tuli vaan mieleen, kun mainitsit että tarjolla olisi pari voileipäkakkua. Ne täytyy sitten olla kaksi kahdenkymmenen hengen kakkua kolmellekymmenelle vieraalle, jos haluat, että ei ei lopu kesken.
Joo. Omat lautaset. Yleensä ruokalautanen suolaiselle ja leipälautanen makealle (riippuen tietysti, mitä makea tarjottava on, flan pysyy vähän huonosti lautasella).