Vaimo jättää ikkunan auki
Miten pitäisi selittää että ilmastointi päällä ei avata ikkunaa?
Kommentit (33)
Täällä se on mies, joka aukoo jatkuvasti ikkunoita eikä usko järkipuhetta. Kovalla helteelläkin ikkunat auki, että "talo tuulettuu", ja verhot kiskotaan tietysti myös aina auki, vaikka yritän pitää ne kiinni, ettei sisälle tulisi kamalan kuuma. Ja kun ulkona sataa, niin ikkunat on tietysti silloinkin auki - tulee hyvin happea, viis siitä että tulee myös erittäin paljon kosteutta, kun ilmankosteus on 95.
Inhoan että ikkunat ovat kiinni, tulee ummehtunut olo. Hyh. Ikkunat auki!
Kutsun tuota tuulettajasyndroomaksi. Meilläkin mies tuulettaa heti kun silmä välttää. Aina on ikkunat ja ovet auki olipa helle tai sadesää tai pakkanen.
Naiset ei juuri tekniikasta mitään ymmärrä.
Sanoin mun muijalle että ostan sille teltan takapihalle niin riittää raitista ilmaa
Vierailija kirjoitti:
Täällä se on mies, joka aukoo jatkuvasti ikkunoita eikä usko järkipuhetta. Kovalla helteelläkin ikkunat auki, että "talo tuulettuu", ja verhot kiskotaan tietysti myös aina auki, vaikka yritän pitää ne kiinni, ettei sisälle tulisi kamalan kuuma. Ja kun ulkona sataa, niin ikkunat on tietysti silloinkin auki - tulee hyvin happea, viis siitä että tulee myös erittäin paljon kosteutta, kun ilmankosteus on 95.
Missä on ilmankosteus 95%?
Meillä on ollut koko päivän ikkunat auki, ja pitkään oli myös parvekkeen ovi auki. Sisällä ilman kosteus on 46,8%. Länpötila 24,8 astetta. Ulkona on varmasti kostteusprosentti vähän enemmän, koska siellä on alhaisempi lämpötila kuin meillä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin mun muijalle että ostan sille teltan takapihalle niin riittää raitista ilmaa
Kai siellä teltassa on ikkuna tai ilma-aukko? Muuten ei ole tarpeeksi raitista.
Ilmastointi päällä ei tietysti avata ikkunoita tai ovia levälleen. Mutta jos ilmastointia ei ole, niin itse ainakin tuuletan ja pidän ovia auki oikein sydämen kyllyydestä, sillä inhoan tunkkaista sisäilmaa. Pahinta oli kerran kuumana kesäpäivänä vierailla rippijuhlissa pienessä kerrostaloasunnossa, jossa emäntä ei antanut avata mitään luukkua, kun tulee siitepölyä sisään. Itsekin olen siitepölyallerginen, mutta hoidan oireilun allergialääkkeillä. Tosi tukalaa ja ahdistavaa istua muiden vieraiden kanssa tuhannen kuumassa kämpässä kuin sillit suolassa plus perheen kaksi isoa lemuavaa koiraa nuuhaamassa jaloissa. Ei pystynyt olemaan kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut koko päivän ikkunat auki, ja pitkään oli myös parvekkeen ovi auki. Sisällä ilman kosteus on 46,8%. Länpötila 24,8 astetta. Ulkona on varmasti kostteusprosentti vähän enemmän, koska siellä on alhaisempi lämpötila kuin meillä sisällä.
Ilmankosteus on 95 % tietysti ulkona sateella, ei sisällä. Toki niin kostean ilman sisään päästäminen nostaa vähän myös sisäilman kosteusprosenttia, mutta ei tietenkään samalle tasolle tai lähellekään. Silti vähäinenkin kosteuden lisääntyminen sisällä näin kesäaikaan tuntuu epämiellyttävältä, ja mitä kuumempi on, sitä ikävämpää se on. Lämpö ja kosteus yhdessä saavat myös aikaan sen, että kalusteiden ja muiden sisustusmateriaalien VOC-päästöt lisääntyvät, mikä on erityisen ikävää, kun sattuu olemaan niille herkistynyt.
Avaisin oven ja sanoisin että tuohon suuntaan.
Kuule kun äiti jaäidinäiti on tuulettanut niin pitää tuulettaa, ei se ilmastointi tätä perinnettä saa sotkea.
Ikkunat pitää olla helteellä kiinni ja yöllä auki. Mutta turha noille on järkeä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mittariasi juhannuksen seutuvilla jos ennusteet pitävät paikkaansa. Ukkos sateella äkkiä nousee.
Samoja ihmisiä,, joiden mielestä patteri on rikki, jos se ei tunnu käteen lämpimältä. Aina täytyisi olla suurinpiirtein tulikuuma.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään haittaa jos ikkunat ovat sateella auki. Ei tule kosteusvaurioita.
Minun lihava ukko kuorsaa autuaasti ilmastoidussa huoneessa, minä en voi, koska haluan nukkua raikkaassa ulkoilmassa. Minä haluan nukkua talvisinkin ikkunat auki, joten meille sopii järjestely, että nukumme eri huoneissa. Minä nukun ulkona helteillä, ukko kuorsaa huoneessaan. Ehkä tämä on meidän pitkän liiton salaisuus.
Sama täällä, käy jotain nakkia syömässä ja jättää ikkunan auki.
Saa kaitsea kun jotain nelivuotiasta