Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kaikkivoipaisuudentunteesta lapsella?

Vierailija
14.04.2013 |

Meidän perheessä oli vielä hetki sitten sulavakäytöksinen, tasapainoisen tuntuinen ja äitiinsä kiintynyt pikkupoika. No nyt tämä kuopus kirkuu vain ärsyttääkseen, huitoo käsillään ja välillä lyökin isompia sisaruksiaan. Kaiken tämän päälle hän nauraa ja sanoo, että "Ette voi minulle mitään". Vastaan, "Kyllä minä voin". Vähän aikaa sitten näytti sentään olevan pahoillaan aiheuttamastaan kärsimyksestä, reagoi siksi yli itkemällä, kunnes pyysi anteeksi ja ihmetteli  itsekin, että mistä tämä omituinen käyttäytyminen tuli.

Nykyisin hän ei haluaisi pyytää anteeksi ja on jotenkin uskossa, että kyllä ne kestävät hänen puuskansa, mutta kun emme haluaisi kestää ja sen hänelle jo kerrommekin!!! Hän vain jatkaa, vaikka kiellämmekin ja kerromme että sattuu ja voi olla vaarallistakin, eikä saa tehdä niin. Ei kuulu käytöstapoihin ym. Menee sitten siihen, että pidän kiinni, kunnes hän rauhoittuu. Normaaliako ja miten tämä tästä?

Isommilla sisaruksilla on ollut omat oudot vaiheensa, mutta tämä kuopuksen tapa reagoida on silti meille uudenlaista. Eikö hän ymmärrä, että voi satuttaa? Miten oppii ymmärtämään? Miksi ei lopeta? Miksi ylipäätänsä aloitti näinkin vanhana? On pian 5 v. En edes aavistanut, että tällainen vaihe tulisi, mutta niin vain tuli ja vielä näin vahvana.

Luulin hänen selviävän vähemmällä kiukulla, koska on temperamenttia, mutta tähän asti se on suuntautunut lähinnä vain positiiviseen tekemiseen. Kiitosta ja kehua haluaa ja jos en muista kehua, niin oikein kysyy niitä. Haluaisi sekä positiivisen, että negatiivisen huomion itselleen ja yritän pitää tilannetta hallussa niin, että edelleen olisi enemmän positiivista palautetta. On nimenomaan saanut ikänsä kehuja. Keskustelemme, mutta hän on sulkeutuneempi kuin aikaisemmin. Nukkuu hyvin eikä esim näe pahoja unia. Tiedostaa itsekin, että haluaa käytöksellään huomiota, mutta kun meidän perheeseen kuuluu muitakin kuin hän ja ei me haluta hänestä narisistiakaan kasvavan.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan itse lapsena, joskus 4-5 vuotiaana oivaltaneeni, että mun vanhemmat ei oikeasti voi mulle mitään. Tajusin, että ainoa mitä ne voisi tehdä, on tappaa, mutta tajusin senkin että sitä ne ei tee. Mihinkään mua ei voinut pakottaa, sillä jos yritti, menin veltoksi makaamaan ja olin kuin kuollut, en reagoinut mihinkään, en sanoihin, enkä edes fyysiseen rankaisemiseen. Siitä tuli oikein peli minulle, että en koskaan anna periksi niille kusipäille. Enkä antanut. 

Olin varmaan tuossa iässä aika raskas koska minäkin tosiaan esim. pyrin kiusaamaan pikkuveljeäni ja hajottamaan esineitä, että pääsisin testaamaan vanhempieni voimattomuutta. Mutta itsestään se meni kasvamisen myötä ohi, tuon voimantunteen uutuudenviehätys vaan väheni eikä jaksanut siitä enää niin innostua että olisi sitä tarvinnut koko ajan testata. Kouluiässä aloin olla jo aika rauhallinen, ihan vain kasvamisen ja viisastumisen myötä. Vaikka edelleen tiesin ettei aikuiset mulle mitään voi jos minä niin päätän ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä