Vauva kohta kuukauden vanha ja multa loppuu maito :(
Pakko ollut antaa korviketta jo 2 päivää tissin lisäksi,miksi näin nyt käy,olen surullinen :( Vauva imee ehkä 5min ja sitten vaan karjuu kunnes saa pullosta loput
Kommentit (12)
Maito ei voi loppua yhtäkkiä, vaan loppuminen on prosessi, jota korvikkeen varmuuden vuoksi antaminen ruokkii.
Vauvan iltakitinöissä ei ole kyse nälästä, jos hän on tähän asti ollut täysimetyksellä. Kitinöitä ei kannata alkaa hoitaa korvikkeella, vaan ihan muilla keinoilla. Katso neuvoja imetystukilistan sivuilta.
Jos imetys on onnistunut kuukauden ajan ihan hyvin niin ei se maito nyt yhtäkkiä lopu!
Lopeta se pullon tarjoaminen ja jatka imetystä. Jos vauva raivoaa niin opettele kestämään se, rintaraivareita ja kaikkia muita raivareita maan ja taivaan väliltä joudut kestämään kuule seiraavat parikymmentä vuotta.
Mä luulin myös ensimmäisen lapsen kohdalla että maito loppuu, mutta neuvolasta sanottiin, että jos vauva kasvaa ja paino nousee normaalisti niin maito riittää. Tiheän imun kausi, anna tissiä aina kun haluaa, voi olla väsyttävää, mutta pian helpottaa.
Voisiko kyse olla myös siitä että alkutaipaleen rintojen kiristys, pingotus ja turvotus vähenee ja sinusta vain tuntuu että maito loppuu vaikka oikeasti sitä heruu ihan normaalisti?
No se on oppinut, että pullosta saa helpommalla, kun sitä ei tarvitse samalla lailla imeä. Mitä jos pumppaisit maitoa ja syöttäisit vauvaa pullolla? Maitoa tulee, jos imuärsyke pidetään yllä. Lapsella on nyt tiheän syömisen kausi, joten hän tarvitsee enemmän maitoa.
Koita tarjota tissiä usein, ei pelkästään silloin kun vauva änisee ruoka-aikaa. Jos stressaat, tulee maitoa heikommin. Koita myös pumpata tai lypsää käsin (lämmin suihku on hyvä paikka herutella), niin rinnat saavat ärsykettä maidon tuotantoon. Vauva kasvaa kovaa vauhtia ja saattaa tulla niitä tiheän imun kausia ja rintaraivareita sun muuta.
Käypäs imetystuki-sivustolla lukemassa niin saat asiantuntevaa tietoa. http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa
Onko vauva saanut pulloa alusta asti vai vasta nyt? Meillä pullo selvästi vaikutti vauvan imemismotivaation heikkenemisenä, hän huomasi että pullosta maito tulee niin helposti, joten tissi ei aina kelvannut. Maidon määrä yleensä riittää, koska määrä kasvaa mitä useammin vauva imee. Muistat myös itse juoda ja syödä tarpeeksi ja ravinteikasta ruokaa. Ja vippaskonsteina itse käytin alkoholitonta olutta ja imetysasentojen vaihtelua. Vauva imee voimakkaimmin leuan puolelta, jotennon hyvä imettää välillä kainalosta päin, makuultaan ja istualtaan, niin maitoa heruu tasaisemmin eri puolilta rintaa. Tsemppiä, olisko mahdollista jättää pullo kokonaan pois?
Juo paljon. Vettä pitää juoda - ja siis todella paljon. Syöthän myös? Nämä vaikuttavat maidon tuotantoon. Jos tämä osa on kunnossa, niin sitten tarjoat ensin rintaa ja jos tuntuu, että maito ei riitä vauvalle, niin lopuksi annat pullosta. Älä turhaudu vauvan ekaan raivariin vaan vaihda rintaa ja tarjoa siis pullosta vasta kun näyttää, että molemmat rinnat on imetty tyhjiksi. Äläkä stressaa. Kaikki positiiviset imetysvaikutukset tulevat myös osittaisimetyksessä, tärkeintä on, että pidät imetystä yllä. Imetä useasti eli vaikka vauva ei pyydäkään, niin imetä päivällä useammin, jotta tarjonta alkaisi vastata kysyntää. Yölläkin on hyvä imettää, eli jos vauva nukkuu yön läpeensä, niin heräile nyt vaikkapa viikon verran pumppaamaan, niin saadaan maidontuotanto taas vastaamaan vauvasi tarvetta.
Tsemppiä. Jos vauvasi voi hyvin, se on tärkeintä, ja muu ihan toisarvoista.
Runsaaseen maidontuloon.. Syön hyvin ja terveellisesti, mutta toisinaan tulee tunne, et loppuuko maito.. Silloin syön jotain herkkuruokaa kunnolla esim. pedrinasta tilataan ja haetaan. Sellainen rasvainen ja suolainen (ei liian) heruttaa hyvin nopeasti). Mulla on myös nopeasti auttanut, kun juon paljon lämmintä kaakaota ja herkuttelen vaikka pullan kanssa. Vauva pitää käyttää usein rinnalla joskun tunninkin välein, jos nälkäinen, kyllä se maidon tulo siitä lisääntyy. Itsellä kaksoset, jotka miltei puolivuotiaaksi pelkällä rinnalla ja nyt kohta yksivuotiaina juovat vielä tissimaitoa ruokien lisäksi. Vettä toki tarjolla myös koko ajan mutta sitä kuluu päivittäin vain noin desi per lapsi. Pissaa vaippoihin tulle hyvin. Sitä pitää tullakkin riittävästi.
Meillä joutui antamaan toiselle vauvoista maitoa pitkään myös pullosta, oli pienempi kuin toinen, eikä jaksanut imeä niin paljoa. Kun pienempikin alkoi imemään paremmin, otin käyttöön rintakumin ja nyt on senkin saanut jättää pois. Joten kokeileppa vaikka rintakumia, jos on tottunut pulloon, voi saada helpommin maitoa kumin avulla rinnasta.
Juo paljon, mulla on ainakin koko ajan 5 dl vesilasi täynnä, jäi jo raskausaikana tavaksi :D Luontaistuote kaupoista saa mammateetä, se on ainakin mulla auttanut. Ykkösolut auttaa myös, kokeileppa sitäkin.
Mutta suurin: ÄLÄ STRESSAA SIITÄ MAIDOSTA! Kun et stressaa, sekin auttaa jo paljon asiaan.
Imetyksen jälkeen voit myös ottaa tavaksi joko pumpata tai lypsää, vaikka sieltä tirahtaisi vain pari milliä, niin se voi jo seuraavana päivänä olla sitten kymmentä milliä :)