Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko säännöllisiä suppareita, että tietää synnytyksen olevan käynnissä?

Vierailija
14.04.2013 |

Niin siis montako tuntia tms. tietyin minuuttivälein tulevia suppareita pitää olla, jotta siitä voisi päätellä mitään? Tänään rv 41 ja illalla alkoi säännöllinen supistelu 20 minuutin välein. Nyt aamulla väli on 10 minuuttia. Eivät satu juurikaan, tosin.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö oli aika kamala, kolmelta otin lisää kipulääkettä ja sitten sain torkuttua aamuun saakka. Supparit olivat tosi napakoita yöllä ja limatulppaa tuli pönttöön kunnon klöntti aamuyöstä. Nyt on ollut rauhallista, supistuksia tulee muutamia tunnissa mutta ovat siedettäviä.

Vierailija
2/34 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, kyllä siellä lähellä jo ollaan!

Minulle sanottiin, että siinä vaiheessa kun panadol ei auta supistuksiin niin on "ne oikeat" supistukset kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut mieleen ottaa kipulääkettä kotona supistuksiin; onko tämä jokin uusi juttu? Ap, kun noinkin pitkään on jo "varoitellut", niin loppu voi tosiaan mennä nopeastikin.

Itselläni meni lapsivesi, joten siinä sitten rauhassa lähdin taksilla sairaalaan (mies töissä). Matkalla vasta alkoivat supistukset, mutta onneksi matka ei ollut pitkä, sillä ehdin olla sairaalassa kaikkinensa vajaan tunnin, kun lapsi oli jo maailmassa!

Kyseessä oli toinen lapsi.

Vierailija
4/34 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin Panadolia supistuksiin, koska minulla on tosi matala kipukynnys enkä olisi saanut nukuttua ilman sitä ollenkaan. En tiedä onko "uusi" juttu, kätilö synnäriltä neuvoi tämän..?

Olen tässä nyt siivoillut ja touhuillut, ihmeen puuhakas olo. Janottaa kamalasti! Kiitoksia mukanaelämisestä ja tsempistä. :)

Vierailija
5/34 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä Panadolia voi supistuksiin ottaa, auttaa jos auttaa. Parasta aina soittaa sinne synnärille, että kannattaako tulla jos epäilee. Jos matka on lyhyt, niin toki voi mennä myös käymään :)

Vierailija
6/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas, kuulumisia.

Supparit katosivat, tai ainakin muuttuivat epäsäännöllisiksi. Nyt iltaa vasten ne ovat selvästi kivuliaampia mutta tulevat toisaalta paljon harvemmin. Vuotoa ei ole tullut pahemmin lisää, juuri ja juuri erottaa siteessä jotain oranssinruskeaa siellä täällä.

Vierailija
7/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Ok, sulla voi olla tuollaista tiedossa pitkäänkin, päivä pari. Joten koeta helpottaa oloasi. Käy pitkässä, lämpimässä suihkussa ja koeta saada unta yöllä. Pidetään peukkuja, että supistukset tuosta terheentyvät ja käyvät säännöllisiksi.

-12, joka on pitkän päivän töissä ja palstailee hommien lomassa-

Vierailija
8/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 09:58"]

Säännöllisiksi supistuksia sanotaan vasta, kun ovat alle 10 minuutin välein. Synnytyksen voisi ajatella olevan käynnissä kun on ainakin pari tuntia supistellut 5 minuutin välein. Kivuttomat supistukset ovat harvoin synnytyssupistuksia. Kuulostavat ennoakoivilta supistuksilta nuo aloituksessa kuvailemasi.

[/quote]

No johan... sit mä en olis vissiin synnyttänyt ollenkaan jos sitä noin mitattaisi... Enhän minä ole ikinä vielä supistuksista kärsinyt noin kauaa. Mulla on takana kaksi synnytystä, ja mitään ei tunnu, ennen kuin neljässä sentissä, ja sitten loppu tapahtuu nopeasti. Toista lasta tehdessä heräsin siihen, että jotain tuntuu ja lapsi oli sitten tunnin päästä jo syntynyt...

Vierailija
9/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ottaa kipulääke, äsken tuli 45 sekuntia kestänyt suppari ja paljon kivuliaampi kuin aiemmat. Huhhuh, saas nähdä millainen yö tulossa jos tämmöisinä jatkuvat..!

Vierailija
10/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:14"]

Piti ottaa kipulääke, äsken tuli 45 sekuntia kestänyt suppari ja paljon kivuliaampi kuin aiemmat. Huhhuh, saas nähdä millainen yö tulossa jos tämmöisinä jatkuvat..!

[/quote]

;-) No, toisaalta, hyvähän se olisi, jos nyt muuttuisivat kipeämmiksi. Mutta tietenkin aika kurjaa, jos tulevat harvakseltaan ja tuollaisina: et saa nukuttua, muttei kannata synnärillekään lähteä.

-12-

Vierailija
11/34 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta oli kamala, yö kamalampi. 10 minuutin välein alhaalla tuntuvia supistuksia, jotka pistivät voimaan pahoin ja kiroilemaan. Lääkkeistä ei ole enää apua, mutta synnytys ei edisty mihinkään eikä lapsivesikään ole mennyt. :( Tänään neuvola, aion pyytää että saisin lähetteen synnärille jo, ei tästä tule mitään...kaksi tuntia nukuin yöllä.

Vierailija
12/34 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että synnytät tänään :)

Vierailija
13/34 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) ei sinne synnärille lähetettä tarvita: kun olo on liian tukala olla kotona, voi sinne mennä ihan omin avuin. Ja mistä tiedät ettei synnytys edisty, tuskin olet itse pystynyt kohdunsuutasi tarkkailemaan. Lapsiveden meno ei ole merkki mistään, se voi mennä vasta juuri ennen ponnistusta tai sitten kun / jos kalvot puhkaistaan, tosiaankaan kaikilla ei vedet mene kotona.

Vierailija
14/34 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Minulla on kokemukset kahdesta hyvin erilaisesta synnytyksestä, eikä niistä kummassakaan olisi voinut luottaa synnärin ohjeisiin.... 

Ensimmäinen synnytys käynnistu yliajalla vesien menolla. Soitin synnärille, ja sain ohjeen tulla aamulla näytille, vesien menosta olisi silloin 8h. Sanottiin että kotona voi muuten olla voinnin mukaan niin pitkään kuin kykenee, ei puhuttu mistään supistusväleistä tms, sanottiin vain että kunnes tulen liian kipeäksi, niin sitten tervetuloa. Aamulla menin näytille. Supistuksia oli tullut läpi yön säännöllisesti, ensin 15min, sitten 10min, 5min ja lopulta synnärille mennessä 2min välein. Ne kestivät 1½min kerrallaan. Mutta en ollut kipeä. LAINKAAN. Tunsin vain jomotusta ja painetta niiden aikana. Kätilö tutki minut sairaalassa, ja epäuskoisena sanoi minun olevan 9cm auki ja passitti vauhdilla saliin. Siellä keinuttelin keinutuolissa ja juteltiin mukavia kätilön ja mieheni kanssa, odoteltiin milloin alkaisi ponnistuttaa. No, ei alkanut. Odotettiin 1½h vaikka olin 10cm auki, mutta ponnistamisen tarvetta ei milloinkaan tullut. Lopulta kätilö käski vain alkaa työntää vaikkei ponnistuttanut, ja vauva syntyi kymmenessä minuutissa. Ponnistusvaihe sattui kamalasti, kirveli ja poltti alapäätä ja paikat repesikin melkoisesti. Mutta siis ilman minkäänlaisia kipulääkkeitä pärjäsin koko synnytyksen, ei tullut mieleen edes pyytää  mitään. 

Toinen synnytys käynnistettiin. 1½h lääkkeestä alkoi supistaa, ensimmäisen tunnin aikana tuli neljä supistusta (15min välein, kesto vain 45sekuntia) ja sitten seuraava tunti olikin rytinää. Yhtä kamalaa supistusta joka ei kunnolla laantunut ennenkuin toinen alkoi.  Olin aivan tuskissani, hiukset hiestä märkinä ja vauhkona kivusta, pyysin saada lääkettä. Sain rakentavia ehdotuksia mennä lämpimään suihkuun tai kokeilla jumppapalloa, myös lämpimästä kauratyynystä voisi olla apua.... Paras kommentti oli että "rouva hyvä, synnyttäminen sattuu". AAAARGH! Lopulta opiskelija suostui tutkimaan minut, totesi että uuuups, paikat 10cm auki ja vauvan pää suunnilleen ulkona jo puoliksi. Sängyllä vietiin juoksujalkaa saliin, jossa kätilöt veti paniikki naamallaan hanskoja käteen kun minä huusin suoraa huutoa että lapsi syntyyyyyyyyy ja minä kuoleeeeeeeeeen.... Pidättelin minkä pystyin, mutta kohtu kramppasi niin että työnsi lapsen minusta ulos parissa minuutissa vaikka miten yritin estää. Lapsella oli petekioita (pieniä verenpurkaumia) keho täynnä, silmistä verisuonet katkenneet ja niin... Molemmat oltiin koko rytäkästä niin säikähtäneitä ja paniikissa että meni jokunen tovi että rauhoituttiin. 

Että omat kokemukseni on, että kukaan ei pysty kohdunsuun tilannetta tutkimatta tietämään missä vaiheessa se synnytys oikein on. Voi olla ettei tunnu missään, ja lapsi on tulossa, tai että on supistanut vain tunnin ja silloinkin se lapsi on tulossa... 

Tsemppiä ap, onnea pian syntyvän (tai ehkä jo syntyneen ;)) vauvan johdosta!

Vierailija
15/34 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

Kävin synnärillä mutta palasin kotiin. Yhdelle sormelle olin auki ja vaikka mitä tekivät, synnytys ei edennyt. Nyt täytyy odotella kotosalla suppareiden kanssa, sain yöksi Litalginia kipua varten kaksi tablettia.

Vierailija
16/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se on yksilöllistä. Mulla ei ollut ainoatakaan kipää supistusta ennen synnytyksen käynnistymistä. Olin sairaalassa ja soitin kelloa, kun heräsin kipeisiin supistuksiin. Kätilö totesi, että synnytys on  nyt sitten käynnissä.

Vierailija
17/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisiksi supistuksia sanotaan vasta, kun ovat alle 10 minuutin välein. Synnytyksen voisi ajatella olevan käynnissä kun on ainakin pari tuntia supistellut 5 minuutin välein. Kivuttomat supistukset ovat harvoin synnytyssupistuksia. Kuulostavat ennoakoivilta supistuksilta nuo aloituksessa kuvailemasi.

Vierailija
18/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nämä siis kivuttomia ole, mutta minulla on tosi matala kipukynnys, siitä arvelen että nämä eivät vielä olisi "the real deal". Suppari lähtee tuolta ihan alhaalta, nousee pikkuhiljaa vatsan keskikohtaan ja sitten kiristää. Koko homma kestää n. 20 sekuntia.

Näitä on ollut aiemminkin mutta ei säännöllisesti.

Vierailija
19/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on synnytys käynnissä jos ei ole kipeitä supistuksia. Ja supistuksen kesto myös on oleellinen asia. Lyhyet vaikkakin kipeät supparit eivät saa lasta syntymään eli silloin ei ole synnytys käynnissä. Supistuksen tulisi kestää niin kauan että ehdit oikeasti ajatella ettet selviä siitä ennen kuin se loppuu.

Vierailija
20/34 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niiden tarvitse olla ihan kipeitä kipeitä. Oon minäkin lähtenyt näytille jo ihan sen takia että supistukset oli säännöllisiä. Ei meinannut kätilö uskoa ja lähettää kotiin ilman tarkistusta. Onneksi ei lähettänyt, kotiin tai matkalle se olisi syntynyt jos olisin jäänyt odottamaan kipeitä.

Väli kun oli 10min, lähdin mieheni kanssa ajelemaan sairaalalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi