Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laborantiksi?

Vierailija
30.06.2020 |

Olen miettinyt uranvaihtoa johonkin mihin ei vaadita pitkää koulutusta ja laborantin työt on alkaneet kuulostaa kiinnostavalta. Etenkin teollisuudessa. Kemmasta olen aina tykännyt ja matikkakin sujuu, jotenkin.

Onko täällä laborantteja? Kertoisitteko kokemuksia, koulutuksesta ja palkkauksesta :D Entä pärjääkö alalla jos lähtee sille vasta lähes viiskymppisenä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtilanteestakin saa mielellään kertoa, sekä teollisuudessa että muualla.

-ap

Vierailija
2/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen on laborantti. Isossa teollisuuslaitoksessa kolmivuorotyö. Hän tykkää ja tienaa vuorojen ansioista aika kivasti.

Heillä vuorot 12 h eli klo 7-19 ja klo 19-7. Neljä työvuoroa peräkkäin. Usein pitkiä vapaitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labraus on iha kivvaa mut röitä ei oo

Vierailija
4/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono työtilanne.

Vierailija
5/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nykyään laite tekee sen varsinaisen analyysin, eli laborantin työ voi olla näytteiden esikäsittelyä ja tulosten tulkintaa, hyvät tietotekniset valmiudet kannattaa olla. Riippuu tietenkin paikasta ja työtehtävästä.

Palkkauskin riippuu paljon työpaikasta.

Vierailija
6/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtilanne aivan surkea, ei missään nimessä kannata opiskella. Itse vaihdoin ammattia laborantista suuhygienistiksi kun töitä ei vaan yksinkertaisesti ollut.

Vierailija
7/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko heikko työllisyystilanne uusi juttu, kun olen lukenut että varsinkin sairaaloissa jne. olisi paljon avoimia paikkoja. Itseäkin kiinnostaisi etenkin oppisopimuspaikkana.

Vierailija
8/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko heikko työllisyystilanne uusi juttu, kun olen lukenut että varsinkin sairaaloissa jne. olisi paljon avoimia paikkoja. Itseäkin kiinnostaisi etenkin oppisopimuspaikkana.

Sairaaloissa ei liiemmin ole laborantteja töissä. Laborantin koulutuksessa ei meille opetettu biologisten näytteiden käsittelyä lainkaan.

Toi on valitettavan yleinen suuri harha, että terveydenhuollossa muka olisi paljon tarvetta juuri laboranteille.

Vierailija
9/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja alkoi hävitä etenkin taantuman myötä. Omassa työpaikassa laboranttien määrä oli enää puolet siitä (vuonna 2013) mitä se oli kun valmistuin vuonna 2000. Ja laborantit työskentelevät lähinnä teollisuudessa. Jos haluaa opiskella kemiaa ja työllistyä niin kannattaa ennemmin hakea bioanalyytikoksi (ent. labrahoitaja). Heillä se työtilanne on aivan toinen. Laboranttien työtilanne tuskin paranee vaan todennäköisesti huononee tulevaisuudessa entisestään.

Vierailija
10/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko olisi muuten mahdollinen mutta pitkä koulutusaika (3,5-4 vuotta) ei käy. Taloudellisesti mahdoton vaihtoehto.

Vierailija
11/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikko olisi muuten mahdollinen mutta pitkä koulutusaika (3,5-4 vuotta) ei käy. Taloudellisesti mahdoton vaihtoehto.

Mun laboranttiopinnot kestivät 3v (yo-pohja). Aika ärsyttävää että töitä ei ole ja jouduin vielä toisen ammatin hankkimaan kun en halunnut työttömänäkään olla. Ehdottomasti ennemmin bioanalyytikko, siinä voi jo opintojen ohella tehdä sairaalassa keikkaa ja saada palkkaa.

Vierailija
12/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin yhtä avointa paikkaa juuri tänään. Palkka 2300e/kk. Netto 1800e.

Onneksi en opiskellut laborantiksi 30 vuotta sitten, vaikka oli aikomus.

Tuskin olisi noilla palkoilla omakotitaloa, omaa autoa, kahta lasta, kesä- ja talvilomareissuja.

Nyt minä ja mieheni tienataan molemmat suunnilleen saman verran 2600 nettona.

Vierailija
13/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin yhtä avointa paikkaa juuri tänään. Palkka 2300e/kk. Netto 1800e.

Onneksi en opiskellut laborantiksi 30 vuotta sitten, vaikka oli aikomus.

Tuskin olisi noilla palkoilla omakotitaloa, omaa autoa, kahta lasta, kesä- ja talvilomareissuja.

Nyt minä ja mieheni tienataan molemmat suunnilleen saman verran 2600 nettona.

Niin ja tuohonkin huonopalkkaiseen yhteen paikkaan tulee varmasti n. 150 hakemusta :(

Vierailija
14/14 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labraus on iha kivvaa mut röitä ei oo

Juurikin näin, tokihan voi päästä jonnekin jos joku sattuu jäämään vaikka eläkkeelle. Lisäksi laborantin keskipalkka ei taida olla ihan kovin suuri, mutta jotkut onnekkaat tienaa ihan kivasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan