Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuisitko 8-vuotiaan tytön oireista?

Vierailija
13.04.2013 |

Valittaa välillä että kurkusta kuristuu ja pelkää tukehtuvansa. Sitten niskaa kuulema kramppaa kamalasti. Sanoo välillä kuulevansa huonosti ja hän itse tai muut ihmiset toimivat "liian nopeasti". Sanoo että sydän kramppaa ja korva rintaa vasten kuunnellessa onkin joskus kuulunut sellainen ilmiö että sydän laukkaa ensin kovaa vauhtia ja sitten yhtäkkiä vaihtaa rytmin puolta hitaammaksi.

Voiko noilhin olla jotain fysiologista syytä vai johtuuko vain ahdistuneisuudesta ja huolestuneisuudesta? OIreita on vain ajottain, yleensä nukkumaan mennessä tai kotona ollessa. Koulussa tai kavereilla ei ikinä, vaikka lähtiessään aina pelkää että jotain tulee. Uskoisin että mitään ei löytyisi jos mentäisiin lääkäriin. Kerran käytiin hengenahdistuskohtauksen takia, mutta se laukesi jo lääkäriä odotellessa eikä mitään löytynyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten paniikkihäiriö?

Vierailija
2/8 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai juttelisin lääkärin kanssa. Tarkkailisin ensin missä tilanteissä näitä 'kohtauksia' tulee. Voisiko olla esim paniikkikohtauksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain psyykkistä, niin olisihan sekin hyvä löytää, jotta lasta osattasiin auttaa ahdistuneisuudessa. 

Vierailija
4/8 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta vaaralliselta. 

Vierailija
5/8 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vähän tuontapaista 40v iässä. Syyksi paljastui että olin allergisoitunut perunalle ihan yllättäen aikuisena. Kun jätin perunan kaikissa muodoissaan pois niin kohtauksetkin loppuivat. Sitten kun kokeilin perunaa tuli todella voimakkaat oireet ja pitkään välttelin perunaa kokonaan ja aina oli mukana antihistamiini varalla.

Parin vuoden välttämisen jälkeen pystyin siedättämään perunan käyttöön ja nyt käytän taas perunaa ihan normaalisti ilman ongelmia.

Minulla oli oireina esim. tunne että kurkkua kuristaa, pyörrytti, tuntui että olin hitaamipi kuin muut, joskus oli näköhäiriöitä, sydän hakkasi oudosti, jne.

Jos yhtään epäilyttää niin pitäkää kirjaa lapsen syömisistä niin tarkkaan kuin voitte (varsinkin viikonloppuisin kirjatkaa KAIKKI mitä lapsi suuhunsa laittaa). Kirjaus ei tarkoita perunamuusia ja lihapullia vaan kaikki aineosat luetellaan tarkkaan. Samoin oireet kirjataan tarkasti ylös ja myös se jos lapsi voi hyvin. Sitten seuraatte löytyykö yhtä tai useampaa ruoka-ainetta joihin kohtaukset liittyisivät.

Vierailija
6/8 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydämen rytmihäiriöitä? Mulla ainakin hetkellisesti salpaa hengityksen rytmihäiriö ja sydän muljahtaa...

Vierailija
7/8 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän huolettaisi että oireet liittyisivät jonkinlaiseen jännitykseen tai ahdistukseen. Itse olisin tilanteessa rauhallinen ja läsnäoleva, koittaisin lievittää lapsen oloa. Ottaisin lapsen syliin ja antaisn ohjeita miten hengittää rauhallisemmin, hartioiden hierominen, silittely voisi helpottaa kuristavaa tunnetta. Pyytäisin lasta kertomaan, milloin oire alkoi tuntua ja miettisin mikä sen laukaisi. Lapselle vois ehkä selittää, että joskus jos jännittää, niin kaikilla alkaa sydän pompottaa kovempaa ja jännitys saattaa tulla kroppaan ja aiheuttaa tuollaisia tuntemuksia jne ja miettiä yhdessä keinoja että mitä voisi tehdä kun sellainen tunne tulee. Auttaisko jos miettisi jotain kivaa hetkeä äidin kanssa, auttaisiko joku hengitysharjoitus (varmaan löytyisi ohjeitain jostain). Soittaisin kouluterveydenhoitajalle jos sieltä saisi neuvoja eteenpäin.

Vierailija
8/8 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tutkia, ehdottomasti. Kuulostaa ahdistukselta ja paniikkikohtaukselta.  Itselläni on ollut ja aika kauheaa se on ihan aikuisellekkin, saati sitten lapselle.

Onko teillä elämässä tapahtunut jotain mikä olisi voinut tuon laukaista? sukulaisen kuolema? ero? muutto? millainen lapsi muuten on? onko täydellisyyden tavoittelija? kiltti ja kuuliainen?