Taloudellinen pärjääminen hoitovapaalla
Suunnittelemme vauvaa ja nyt vasta oikeasti tajusin, miten pieni tuki on...äitiysloman jälkeen hoitovapaalle...tuki plus lapsilisä niin saan n.400e. mistähän menoista sitä alkaisi ensin karsia. Oletteko säästäneet vauvaa varten, niin että joka kuukaudelle olisi pari kolmesataa säästöistä? Oma autoni on tietysti iso kuluerä, mutta ahdistaa ajatus,etten pääsisi päivällä liikkeelle kun mies töissä...asumme vähän syrjässä.
Kommentit (8)
Hoitovapaalla olevalla on lapsi ja lapsella toinen vanhempi, jonka kanssa kulut jaetaan.
Hoitovapaalle ei ole pakko jäädä. Se on oma valinta.
Monet eivät jää, koska siihen ei ole varaa.
Hyvä, että ihmiset huomioivat ajoissa asioita ja myös uusia kuluja ja elämänmuutoksia, mitä lapsi tuo tullessaan.
Etukäteen voi säästää, tai tehdä samalla töitä (osa-aikaisena)
Jos on 2 vanhempaa, vuoroja voi sovitella, esim. jos toinen tekee ark. 8-16 työtä, voi toinen olla iltaisin/viikonloppuisin töissä.
Tietenkin hoitovapaata varten kannattaa säästää, kuten aina muutenkin. Kun teillä on vauva vasta suunnitteilla, niin ehditte hyvin. Jos teillä ei ole vielä budjettia ja kuluseurantaa, niin se kannattaa aloittaa nyt. Hoitovapaalla ollessa kannattaa ottaa huomioon myös se säästö mikä tulee poisjäävästä hoitomaksusta.
Mekin tällä hetkellä suunnitellaan lapsen hankintaa ja tuo hoitovapaa kauhistuttaa. Ollaan pienituloisia (olemme molemmat yksityisen puolen hoitajia eli meidän bruttopalkka on 1960€/kk). Mies saa toki lisiä, minä en niitäkään. Haluaisin olla kotona ainakin siihen asti että lapsi on 1,5v, mieluiten kahteen vuoteen.
Meillä on oma asunto joten ei saada asumistukea, eikä toimeentulotukea, eli tosiaan pelkällä tuolla pitäisi pärjätä.
Meillä olisi vanhempi lapsi silloin eskarissa ja se ilmeisesti on ilmainen, jos ei ole muuta hoitoaikaa lisäksi. Saataisiin nettona kotihoidontukea tuo 400€.
Meillä mies tekee pitkää päivää, heillä työaika 13h/päivä. Eli tekee 2-4 päivää viikossa töitä. Tämä voisi mahdollistaa sen että minä voisin käydä 2pvä viikossa töissä. Silloin saataisiin noin 700€/kk lisätuloa.
Jäin kelan sivuilta miettimään että voiko toinen vanhempi hakea kotihoidon tuen ja toinen joustavaa hoitorahaa? Kotihoidontuen saa aina jos lapsi ei ole hoidossa muualla, ja joustavaa hoitorahaa voi saada jos tekee osittaista työaikaa. Mutta samalle vanhemmalle näitä ei makseta.
Meillä kaksi lasta, nuorempi nyt 10kk. Palaan töihin tammikuussa, mies pitää silloin isyysvapaat, pekkaset ja talvilomat.
Säästin/säästimme etukäteen, nyt säästöt, tulevat veronpalautukset ja lapsilisät (minulle jää 100e/kk, laitan lasten tileille 50e/kk) yhteenlaskettuna kkn budjetti on 1100e, aika lailla sama kuin vanhempainvapaalla. Koska asumme pienellä paikkakunnalla, asuntolainan lyhennys (320e per pää) rullaa normaalisti puoliksi, minä maksan laskutilille 75e/kk kun normaalisti maksaisimme puoliksi. Opintolainan takaisinmaksua jatkan vasta palattuani töihin.
on jo tullu hyvin selväksi että köyhien ei kannata tehdä lapsia .
ja tuota minäkin kannatan.
palkatkaa hoitaja täyspäiväiseksi ja mee töihin.
siivoojankin voi palkata.
Miehen palkalla plus mun tuilla elettiin. Kai sun miehes saa palkkaa työstään?