Raskausdiabetes ja maha sekaisin dietistä
Onkohan normaalia, olen nyt ruokavaliolla, koska
paastoverensokerini oli raja-arvo.
Nyt olen pari päivää toteuttanut ruokavaliota, ja vatsani on
aivan sekaisin. Onko kellekkään muulle käynyt näin, vai
onko elimistöni ainoa joka sekoaa tästä hitonmoisesta hiilarimäärästä?
rv 27+4
Kommentit (7)
Esim. ton dieetin mukaisen ohjeen kanssa kun syö sen 5-6 leipäviipaletta päivässä, niin jo on kauhee määrä.
Syön kyllä ruisleipää, en vaaleeta. En tiiä vaikuttaako se.
Jotenkin mullakin on semmonen olo että ei tää oo kauheen terveellinen kuuri.
Raja-arvolla luulin että mun pitää pikkasen kattoo mitä pistän suuhuni, mutta ei..
Kauhee natsimeininki..
Itse en ainakaan lisäisi hiilareita ruokavalioon. Sen sijaan lisäisin kyllä kasvisten määrää. Minulle diabeteshoitaja sanoi, että jos syö esim ruisleivän, niin sen päälle pitää laittaa ohut kerros rasvaa, juustoa, leikkelettä ja vaikka tompskua. Ideana on se, että saa pitkä ja lyhytvaikutteisia hiilareita, jotta insuliinipiikki tasoittuu.
Ja on hyvä esim puolituntia-tuntia ennen varsinaista aamupalaa/ateriaa yleensäkin juoda vaikka lasillinen maitoa, jolloin insuliinituotanto heräilee. Tämäkin pitää sen piikin matalampana.
Samoin jos syö hedelmää/jotain makeaa se on syytä säästää aterian päätteeksi ja mielellään pitää vaikka vartin tauko itse ateriasta.
Viikonlopun ruokailut ei myöskään vaikuta, jos olit annetun paastoajan syömättä.
että siis onko mahdollista että pelkästään sillä että oli maanantai olisi ollut vaikutusta siihen, että raja-arvo tuli, kun muut arvot olivat hyviä, sekä tunnin että kahden. Olin viikonloppuna syönyt hyvin epäsäännöllisesti, normaalista poiketen.
Mietin vaan miksi en päässyt uuteen rasitukseen.. eihän nyt yhden raja-arvon perusteella kai voi päätellä mitään?
En tiedä miten vaikuttaa olin kaksitoista tuntia syömättä ja juomatta mutta noin 30 min ennen rasitusta pesin hampaat.. en tiennyt saako niin tehdä, ja tajusin sen vasta kun olin jo pessyt "legoni".. Osaako joku sanoa onko tällä merkitystä, kun sitä vettä en kuitenkaan juonut, purskuttelin vaan. Itseä vaan mietityttää se hammastahna.. eikös siinäkin ole jotain sorbitolia tms.
ap
Meinaan että söin todella vähän sunnuntaina, ja tajusin sen vasta just ennen paaston alkua, ja söin sitten pari leipää sillon.
Kyselin tätä itsekin, koska minulla oli myös raja-arvoilla. Se nyt on vaan hyväksyttävä, että olet jäänyt seulonnassa kiinni. Ja hyvä niin. Nyt tilannetta seurataan ja pääset extra-ultriin helpommin jne.
Mä olen myös aina ihmetellyt sitä dieetin peruna-puuro-leipä-linjaa. Mun järki sanois, että r-diabeteksen kanssa pärjäis kun söis vähemmän hiilareita. Mutta mulla ei kyllä olekaan kokemusta asiasta, onneksi.