Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko muut näin nyky-yhteiskunnasta

Vierailija
12.04.2013 |

mielestäni täämä nykymeininki on mennyt ihan överiksi, mitä nyt valvomiseen ja lasten kasvatukseen tai ylipäänsä mihinkään tulee. Varmistellaan, turvataan, huolehditaan ennalta, vastuutetaan joku taho (mutta ei itse) joka asiassa siten, että jos jotain sattuu, niin ollaan suu ymmyrkäisena ja osoittelemassa syyllisisä.

Tarkoitan sitä, että turvallisuushakuisuus tässä elämässä on mennyt niin pitkälle, että se kääntyy itseään vastaan. Kun lapsia suojataan jokaiselta vastoinkäymiseltä, oppivat he sen, että niitä ei kuulu sattua ja kun he ovat aikuisia he ahdistuvat, kun elämä ei olekaan autuasta. Kun suojataan ja varjellaan, ei lapselle kehity omaa itsepuolustusvaistoa ja arviointikykyä hankalista tilanteista, miten toimia. Kun varmistetaan kaikki toiminnot tässä yhteiskunnassa, kasvatetaan valtavia turvarakenteita, joka mielestäni vain luo pelkoja minun ja yhteiskunnan välillä. Suojataan koteja turvahälytyksillä, jolloin luodaan yhteiskuntaa, jossa ei luoteta toisiin. Siirretään vastuuta siten, ettei kukaan lopulta ole valmis sitä kantamaan.

Mielestäni lapsille pitäisi opettaa LUOTTAMAAN yhteisöön, yhteiskuntaan ja ihmisiin. Kun luottamus menee, menee myös mahdollisuus toimia luottamuksellisesti. Kun ajattelee tilannetta, että minuun ei luoteta, niin miksi helvetissä osoittaisinkaan luottamusta suhteessa siihen henkilöön, joka minuun ei luota. Minusta ei voi tulla rehtiä ihmistä, jos kukaan ei usko siihen, että olen se.

Toki tiedän, että rikollisia on, tulee varmasti aina olemaan. Mutta ainakaan rikollisuus ei vähene yhteiskunnassa, jossa kaikki ovat varautuneet rikollisia vastaan. Ymmärtääkö kukaan, mitä tarkoitan? Ja mitä mieltä tästä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tästä on tarkoitus tehdä monikulttuurinen yhteiskunta niin kyllä tuo on utopiaa. Turvajärjestelmät joka talossa aivan välttämättömät ja jatkossa korkeat muurit ja teräsportit

Tällaista tuolla meno jo monin paikoin

http://areena.yle.fi/tv/1853306/?start=20s

Vierailija
2/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vähän samaa mieltä. Liikaa ihmiset pelkää kaikkea mitä voi sattua ja varmistelee ja turvaa, ja lopulta tämä johtaa enemmän pelon ja huolen kuin turvallisuuden lisääntymiseen. 

Pieni arkinen esimerkki tänään, kun näin kun isä ja lapsi ulkoilivat. Isä pakotti lapselle väkisin aurinkolaseja päähän, lapsi itki ja huusi, yritti sanoa että ei kellään muullakaan ole, mutta isä pelotteli miten vaarallista on olla ilman aurinkolaseja. Paitsi muut ihmiset, jo puolipilvisen päivän aurinkokin on sellainen juttu että siitä ei ilman aurinkolaseja ilman vakavaa vaurion pelkoa selviä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä tajusin tänään että eletään yhteiskunnassa jossa edes postilaatikko ei voi olla lukitsematon:((( On oikeasti todella järkyttävä kehitys tämä, ennen eu-ta oli suurin osa postilaatikoita niitä tavallisia, ovet oli auki päivisin yms. Nytkin jo kaikki pitää lukita ettei identiteetti ja omaisuus päädy jonnekin hevoskuuseen. Minä en ikinä ole halunnut tällaista.

Vierailija
4/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelotteluilla on kansoja aina ohjailtu. Että silleen. Kannattaa aika useinkin yrittää käyttää niitä omiakin aivoja! Henkilökohtaisesti vihaan vouhotusta.

Vierailija
5/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat ajatukset kanssasi ap! muttakun tätä ei oikein voi estääkkään, niin olen ajatellut itse elää mahdollisimman rennosti, enkä opeta lapsille että vieraat ihmiset (maahanmuutajat) on paha asia, ei kaatuminen tai haaverit. Koitan opettaa että vastoinkäymisiä sattuu aina vaikka kuinka varautuisi, energia kannattaa kohdentaa siihen miten niistä selviytyy.

Vierailija
6/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Kovin oli ristiriitainen kirjoitus.

Ensin sanot, että lapsia ei pitäisi suojella koska he sitten aikuisina ahdistuvat jos kohtaavat vastoinkäymisiä mutta sitten sanot, että pitäisi luottaa ihmisiin. Siis tuota...jos olet lapsuudessasi oppinut, että ihmiset eivät ole luotettavia eli olet siis oppinut itsepuolustusvaistoa, niin miksi aikuisena alkaisit luottaa ihmisiin eli luopuisit itsesuojeluvaistostasi? Miksi lapsille edes pitäisi opettaa itsesuojeluvaistoa jos sitä ei sitten aikuisena sovi käyttää?

Rikollisuushan vähenee koko ajan. Samoin turvalaitteita yms. on enemmän kuin koskaan ennen. Voisiko näillä kahdella asialla olla jotain tekemistä toistensa kanssa?

Mielestäni kirjoituksesi on aivan epälooginen joten oletan,että haluat kertoa meille jotain rivien välistä. Näin siellä rivien välissä lukee:

- Minua ärsyttää lapseni enkä välitä siitä onko heillä turvallinen lapsuus vai ei.

- Haluaisin, että ihmiset luottaisivat minuun koska olen huijari tai muu moraaliton vilungin tekijä ja hyväksikäytän ihmisten luottamusta. Ärsyttää kaikki turvalaitteet joiden takia jään heti kiinni ja joudun vankilaan.

- Jos joku ei luota minuun, niin se oikeuttaa minut käyttäytymään epäluotettavasti. Mitäs ei luottanut.

Vierailija
7/14 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 23:43"]

Ihan samat ajatukset kanssasi ap! muttakun tätä ei oikein voi estääkkään, niin olen ajatellut itse elää mahdollisimman rennosti, enkä opeta lapsille että vieraat ihmiset (maahanmuutajat) on paha asia, ei kaatuminen tai haaverit.

[/quote]Et varota heikoista jäistä etkä sähköiskun vaarasta. Voi olla ettei sulla ole lasta kovin kauaa. Itse varoitan vaarasta, myös maahanmuuttajista

Vierailija
8/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen kehitys on seurausta feminismistä. Kun miehet päättivät asioista ja olivat perheissä pää, elämässä oli vielä joku järki eikä se ollut nykyisenlaista hysteeristä vouhotusta.

Vierailija
9/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, siis perus maalaisjärjellä kerron ja opetan oikeasti vaaralliset paikat (sähkölaitteet, tien liukkaus, terävät esineet) mutten että vierasmaalaista tulisi heti jotenkin pelätä, opetan että ihmiset ovat suurimmaksi osaksi hyviä, mutta joukossa on myös pahoja. Ja että omalla käytöksellä voi vaikuttaa moneen asiaan elämässä. Ei huolta huomisesta :)

t. 6

Vierailija
10/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:03"]

juu, siis perus maalaisjärjellä kerron ja opetan oikeasti vaaralliset paikat (sähkölaitteet, tien liukkaus, terävät esineet) mutten että vierasmaalaista tulisi heti jotenkin pelätä, opetan että ihmiset ovat suurimmaksi osaksi hyviä, mutta joukossa on myös pahoja. Ja että omalla käytöksellä voi vaikuttaa moneen asiaan elämässä. Ei huolta huomisesta :)

t. 6

[/quote]http://areena.yle.fi/tv/1853306/?start=20s

Vierailija
11/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 23:48"]

Siis mitä? Kovin oli ristiriitainen kirjoitus.

Ensin sanot, että lapsia ei pitäisi suojella koska he sitten aikuisina ahdistuvat jos kohtaavat vastoinkäymisiä mutta sitten sanot, että pitäisi luottaa ihmisiin. Siis tuota...jos olet lapsuudessasi oppinut, että ihmiset eivät ole luotettavia eli olet siis oppinut itsepuolustusvaistoa, niin miksi aikuisena alkaisit luottaa ihmisiin eli luopuisit itsesuojeluvaistostasi? Miksi lapsille edes pitäisi opettaa itsesuojeluvaistoa jos sitä ei sitten aikuisena sovi käyttää?

Rikollisuushan vähenee koko ajan. Samoin turvalaitteita yms. on enemmän kuin koskaan ennen. Voisiko näillä kahdella asialla olla jotain tekemistä toistensa kanssa?

Mielestäni kirjoituksesi on aivan epälooginen joten oletan,että haluat kertoa meille jotain rivien välistä. Näin siellä rivien välissä lukee:

- Minua ärsyttää lapseni enkä välitä siitä onko heillä turvallinen lapsuus vai ei.

- Haluaisin, että ihmiset luottaisivat minuun koska olen huijari tai muu moraaliton vilungin tekijä ja hyväksikäytän ihmisten luottamusta. Ärsyttää kaikki turvalaitteet joiden takia jään heti kiinni ja joudun vankilaan.

- Jos joku ei luota minuun, niin se oikeuttaa minut käyttäytymään epäluotettavasti. Mitäs ei luottanut.

[/quote]

Ok, jos et ymmärtänyt, niin:

maailmassa on pahuutta, se on fakta, ja siihen maailman meidän tulee lapsemme kasvattaakin, koska siltä he eivät tule ikinä välttymään. Mutta se, kuinka sen teemme, on oleellista. Jos alusta saakka suojaamme lapsia kaikelta, he eivät koskaan törmää tilanteisiin, joissa kehittää omaa arviontikykyään ja suojautumistaan. Jos lapsi on elänyt vanhempien turvaamassa pumpulissa, niin lapsi ei osaa aikuisiässä kohdata vaikeita tilanteita.

Mikäli kaikki linnoittautuvat turvamuuriensa sisään, on meillä olemassa ne turvamuurit suhteessa kaikkeen ympärillämme tapahtuvaan ja elämme niiden määrittelemässä todellisuudessa, tällöin luottamus ei pääse kasvamaan. Ja kun kukaan ei luota keneenkään, ei kukaan myöskään ole luottamuksen arvoinen, ei myöskän se suojattua elämää elänyt kullannuppu, joka on ihan normaali ja hyvä ihminen, mutta kun kukaan ei luota häneen.

Niin yhteiskunnan toiminta tulee aika hankalaksi.

Yksi ilmentymä siitä, että vanhemmuus on jollain tavalla paljolti hukassa nykyään on, että lapset eivät enää luota että yhteiskunnassa voi elää ja pärjätä ja tässä yhteiskunnassa on ihan hyvä oikeasti elää. Miksi lapsi sitä oppisi, kun vanhemmatkaan ei luota muihin ihmisiin?

Vierailija
12/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:03"]

t. 6

[/quote]

Miksi opetat, että ihmiset ovat suurimmaksi osaksi hyviä? Lapsellasi, joka on oma itsenäinen persoonansa ja jolla on omat kriteerinsä hyvyydelle, saattaa olla kanssasi eri meiltä.

Vierailija
13/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi,että ihmiset ovat useimmiten kivoja ja kohteliaita,vain pieni osa tekee pahaa.

Vierailija
14/14 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:11"]

Siksi,että ihmiset ovat useimmiten kivoja ja kohteliaita,vain pieni osa tekee pahaa.

[/quote]

Jos asiaa tarkastelee vaikkapa Linkolan näkökulmasta, niin suurin osa ihmisistä on tuhoavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi