Kiinteistönhoitaja, toimitilahuoltaja, laitoshuoltaja, mikä näistä on paras?
Mikä työllistää parhaiten ja monipuolisimpaan tehtävään? Voiko esim kiinteistönhoitajana hakea erilaisia siivoustöitä sen lisäksi että osaa tehdä pieniä huoltotöitä?
Kommentit (20)
Kyllä minua hävettäisi jos omasta lapsestani tulisi kiinteistönhoitaja. Minä ja mies ollaan molemmat akateemisia maistereita. Suvun duunarit hävettää minua, noloa mennä sieltä missä aita on matalin.
Kiinteistönhoitajana toimit joko huoltomiehenä, joka tekee erilaisia huoltotöitä asunnoissa ja kiinteistöissä. Taikka ulkomiehenä, joka siivoaa pihoja, leikkaa nurmikoita, tekee lumitöitä ja hiekoittaa.
Laitoshuoltaja on käytännössä siivooja.
Toimitilahuoltajan työnkuvaa en osaa tarkalleen sanoa, mutta siivousta ainakin.
Logiikkani oli se, että kiinteistönhoitajaksi ei yleensä pääse ilman alan koulutusta. Siivoojaksi taas voi päästä ilman koulutusta (vaikka nykyään onkin vaikeaa). Niin mietin, jos kiinteistönhoitajana pääsisi helpommin sit molempiin?
Vierailija kirjoitti:
Logiikkani oli se, että kiinteistönhoitajaksi ei yleensä pääse ilman alan koulutusta. Siivoojaksi taas voi päästä ilman koulutusta (vaikka nykyään onkin vaikeaa). Niin mietin, jos kiinteistönhoitajana pääsisi helpommin sit molempiin?
Kiinteistönhoitaja on täysin eri kuin siivooja. Eli jos siivoustyöhön vaaditaan koulutus, niin et sinne kiinteistönhoitajan papereilla pääse.
Ylipäätään typerää kun siirrettiin saman koulutuksen alle molemmat.
Toimitilahuoltaja siivoaa. Ellei ole suuntautunut pesulapalveluun tai ateriapalveluun.
Mikä ero on sit toimitilahuoltajalla ja laitoshuoltajalla?? Näitä tutkintoja on niin monta puhtausalalle ettei pysy perässä, enkä tiedä mikä niistä on paras työllistäjä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pyrkiä huonoihin duunarihommiin? Hae insinööriksi.
Varmaan pärjää tosi hyvin insinöörinä jos ei osaa edes googlettaa mitä eri perustutkinnot tarkoittaa!
Kiinteistönhoitaja ei ole siivousalan ammattilainen. Toimitilahuoltaja on perustutkinto, laitoshuoltaja ammattitutkinto. Jälkimmäiseen vaaditaan väh. puolen vuoden työkokemus alalta. Suosittelen laitoshuoltajan koulutusta mikäli siivoustyö kiinnostaa, avaa enemmän ovia työelämään. Osa työpaikoista kouluttaa oppisopimuksella.
Auttakaa taas hölmöä, miten voin löytää oppisopimuksen? Olen yrittänyt googlettaa, mutta ei niitä kovin avoimesti tunnuta mainostavan. Pitääkö ottaa vaan suoraan yhteyttää firmaan ja kysellä olisiko mahdollista tehdä näin?
Laitoshuoltajan tutkinto on laajempi kuin toimitilahuoltajan, ja kun lähdet sairaalaan laitoshuoltajaksi niin palkkakin on kohdillaan ja töitä riittää. Sairaalat kouluttaa mielellään myös oppisopimuksella.
Ala arvoista haukkua ihmistä sen perusteella mitä hän tekee työkseen. Laitoshuoltajana ei kaikki osaa työtänsä. Pinnat menee pilalle ja taso on huonoa. Kiinteistönhoitajana myös täytyy tietää aika paljon erilaisista asioista.
Toimitilahuoltaja on laitoshuoltajaa alempi tutkinto. Toimitilahuoltaja-laitoshuoltaja-siivoustyönohjaaja-siivousteknikko. Menee koulutuspolku. Eniten tienaa luultavammin sairaalassa työskentelevä laitoshuoltaja noista. Moni sairaala kouluttaa tutkintoon henkilökuntaansa. Tutkinto suoritetaan näytöin omalla työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa taas hölmöä, miten voin löytää oppisopimuksen? Olen yrittänyt googlettaa, mutta ei niitä kovin avoimesti tunnuta mainostavan. Pitääkö ottaa vaan suoraan yhteyttää firmaan ja kysellä olisiko mahdollista tehdä näin?
Juuri noin kannattaa tehdä.
Sairaalat tosiaan paljon kouluttavat itse, työ kaksi- tai kolmivuoroa ja palkka ihan ok, lähes sama kuin hoitajilla. Työ reilusti leppoisampaa ja ihan mielekästä ja monipuolista. Jakautuu ajankäytöllisesti aika puoliksi ruokahuollon ja siivouksen välillä. Ei ollenkaan huono diili. Jossain määrin sosiaalinen, yhteistyökykyinen ja kohtuullisen vahvahermoinen on tosin syytä olla.
Millaiset työajat laitoshuoltajilla esim. sairaalassa tai terveyskeskuksessa? Mihin aikaan alkaa aamuvuoro ja milloin päättyy iltavuoro? Olisko jollain tietoa?
Toimitilahuoltajan koulutus takaa pääsyn esimieskoulutukseen. Laitoshuoltajakoulutuksesta ei ole apua siihen. Olen toimitilahuoltajan koulutuksen käynyt. Nyt esimiehenä siivousalalla ja aion hakea jatkokoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ala arvoista haukkua ihmistä sen perusteella mitä hän tekee työkseen. Laitoshuoltajana ei kaikki osaa työtänsä. Pinnat menee pilalle ja taso on huonoa. Kiinteistönhoitajana myös täytyy tietää aika paljon erilaisista asioista.
Aivan👍
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönhoitajana toimit joko huoltomiehenä, joka tekee erilaisia huoltotöitä asunnoissa ja kiinteistöissä. Taikka ulkomiehenä, joka siivoaa pihoja, leikkaa nurmikoita, tekee lumitöitä ja hiekoittaa.
Laitoshuoltaja on käytännössä siivooja.
Toimitilahuoltajan työnkuvaa en osaa tarkalleen sanoa, mutta siivousta ainakin.
Toimitilahuoltaja siivoaa pääasiassa toimistoja yms mutta ei paljonkaan sairaaloissa/terkkareissa, sairaala- ja laitoshuoltajat siivoaa niissä
ja on myös ruoka- ja välinehuollossa edellämainituissa paikoissa, vaativampaa hommaa siis joka näkyy myös palkassa.
Miksi pyrkiä huonoihin duunarihommiin? Hae insinööriksi.