~*~*~ENSIKOT MAANANTAINA 10.7.2006~*~*~
Taas uuteen viikkoon..
Tässä vielä kurkistus viikonlohttp://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7746308&p=2&tmode=1&smode… tapahtumiin:
Kommentit (19)
tässä vaan aamukiireessä kirjoitan...viikonloppu meni taas vauhdilla ja paluu arkeen :( Ei yhtään huvita, varsinkaan kun yöllä kuvotti ja oli ihan merisairas-olo. No, ei saa valittaa...
Milloinkas muuten nuo ultrat yleensä ovat? Se np-ultra mulla on elokuussa, mutta koska on sitten seuraava? (ja montako niitä yhteensä on?!) Tuonne np:uun nimittäin mies ei pääse mukaan kun ei ole vielä kotiutunut silloin Suomeen, mutta haluaisin että seuraavaan sitten jo pääsis. Entäpä koska sen sukupuolen näkeen?
Nyt ei auta ku lähteä lampsimaan töihin. Pirteämpää viikon alkua kaikille!
SS rv9 (jee uus viikko näköjään)
Huomenia ja hyvää viikonalkua!
Toi aloitus johtuu siitä, että mulla on revennyt lihas oikeasta kyljestä ja välillä joudun liikkumaan kaksinkerroin enkä tahdo päästä makuulta ylös kun sattuu niin hemmetisti. Tämän siitä vuosien treenauksesta sitten saa palkkioksi! Saahan nähdä miten töihin paluu onnistuu, keskiviikkona olisi tarkoitus palata lomilta takaisin lasten pariin...
Sitten katsaus viikonlopun pinoon:
Aurora@79: Ei kannata olla huolissaan, vaikka sikiö ei ekassa ultrassa vastaa ihan prikulleen viikkoja. Meilläkin minä tiesin tarkalleen tämän babyn alullelaittamisajan hoitojen takia ja ekassa ultrassa näytti kuitenkin, että vaavi olisi saanut alkunsa myöhemmin. Muissa ultrissa sen jälkeen onkin ollut sitten selkeästi viikkojaan edellä ja vastannut viikoiltaan sitä minun arviota. Merkkaan kuitenkin itse nuo viikot sen neuvolan lasketun ajan mukaan, joka on määritetty sen ekan ultran perusteella. 4D-ultran perusteella tämä vaavi olisi lokakuinen, mutta toisaalta me molemmat miehen kanssa ollaan synnytty pari viikkoa lasketun ajan jälkeen, joten jos on vanhempiinsa tullut niin syntyy vasta marraskuussa.
Burde: Olihan siellä Italiassa ihan hyvää ruokaa, mutta kieltämättä suomalaiset uudet perunat lihamurekkeen kanssa ja tuoreet mansikat eivät varmaan ikinä ole maistuneet näin hyviltä :) Meillä oli miehen kanssa tosi onnistunut reissu ja tuore isukki huolehti viimeisen päälle minun ja vaavin hyvinvoinnista. Tämä kylki vaan tosiaan repesi siellä. Johtuneko siitä, että en pitänyt reissussa tukivyötä kun joka päivä oli lämpöä yli +30 astetta. Lämmintä ja kosteaa siis riitti ja nämä Suomen helteet eivät tunnu nyt läheskään niin rasittavilta ;) Lensimme siis alkuun Roomaan ja olimme siellä neljä yötä ja sitten ajelimme vuokra-autolla San Marinon kautta Venetsiaan ja teimme päivän reissun sinne. Sitten vielä autolla takaisin Rooman lähistölle ja viimeisen päivän kulutimme rannikolla auringon paisteessa. Vaavi kulki hyvin menossa mukana, mitä nyt lentojen aikana potki vilkkaasti. San Marinoon johtavalla serpentiinitiellä taisi tulla " Otso" llekin niin kehno olo, että päätti sitten siirtyä poikkitilasta perätilaan ja niin päin se on nyt sitten pysynyt ;)
(.) Tosiaan vähän vaivainen olo on ollut nyt muutaman päivän tuon kyljen takia ja tänä aamuna se tuntuu olevan erityisen ärhäkkä :( Uimisesta olen nyt nauttinut ja se onkin tehnyt tosi hyvää. Ensi viikolla on sitten seuraava lääkärineuvola ja jospa sitten vihdoin saisin ne paperitkin joilla haetaan sitä äitiyspakkausta ja äitiysrahaa (menikö termit oikein?). Muuttoa tässä olisi nyt tarkoitus alkaa valmistelemaan, mutta tulleko kaappien siivouksesta ja pakkauksesta mitään jos ei tahdo päästä edes tuolilta ylös :( Masu on taas kasvanut ja vauvan kääntymisen myötä myös muuttanut muotoaan. " Otso" pitää äidin virkeänä potkimisellaan ja aamuisin se potkuttelee isukkia takapuoleen, kun nukutaan miehen kanssa sylikkäin ;)
Terkuin,
Mörötin ja " Otso" rv23+3
[color=3A5FCD]Ja taasen on maanantai..Mies lähti klo 03.30 ajelemaan Kotkaan työkeikalle, eikä saanut just nukuttua kun puhelin soi pitkin yötä..Toivottavasti jaksaa =/ Aika painostava ilma on vaihteeksi..Pieni sadekuuro ei olisi pahitteeksi tänne..Huh.[/color]
[color=8B3E2F]Han: Sullahan on ton ekan neuvolan jälkeen varmaan np-ultra aika nopsaan niin sitten ei taas tunnu aikavälit niin pitkiltä =) Mulla on massu sen verran paisunut, että vähän pitää taistella jo farkkujen nappia kiinni..Käytän mun löysempiä kesähousuja nyt puhki, ettei olis niin tukalaa =)[/color]
[color=3A5FCD]SS: Täällä Turussa tarjotaan ainakin 2 ultraa..np-ultra ja sit n. rv20 rakenne, jossa kai pitäis kans nähdä sukupuoli jos suostuvat kertomaan =) Mun mies luuli, että niitä on vähän väliä ja kun kuuli, ettei ole kun 2 niin ilmotti jo töissä, että niihin tulee mukaan =)[/color]
[color=8B3E2F]Enää 2 päivää siihen omaan np-ultraan. Jännittää niin pirusti. Tuntui vaan niin tylyltä lukea neuvolakortista, että tää on jo 4:s raskaus! Kun ei ne ole sitten viikolle 12 jaksaneet. Tulispa jo se keskiviikko niin sais sitä tietoa =/[/color]
[color=3A5FCD]Nyt suihkuun ja kaupungille piipahtaan..Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille enskoille! =)
t. poppis rv11+5
Täällä on kahden viikon loma takana ja paluu arkeen alkanut. Loman aikaisista kuulumisistanne ei ole juuri muuta tietoa kuin nyt viikonlopun aikana kirjoitetut - enkä kehtaa käyttää koko työpäivää pinojen selailuun :)
Neuvolakäynneistä oli ollut juttua viikonloppuna. Itse soitin neuvolaan vasta rv 8 (niin kuin kaupungin nettisivuilla kehotettiin tekemään). Sain ajan siitä viikon päähän eli käytiin ekassa neuvolassa viime maanantaina (rv 9+0). Kaikki arvot sinänsä ok, mutta hemoglobiini oli tippunut normaaleista noin 150-arvoista 122:een eli sainpa selvän syyn uupumukselleni. Mutta ei kuulemma ole huono vielä tuokaan. Onko muilla vastaavanlaisia nopeita hempan putoamisia ollut?
Eka ultra täällä Espoossa tehdään viikoilla 12+0 - 13+6 (neuvolasta saatu ohjeistus) ja mulla olisi nyt aika varattuna rv 12+1 eli parin viikon päästä. Seuraava neuvolakäynti on lääkärille rv 14+2.
SS: Kunnallisten ultrien määrä on kuntakohtainen. Kannattaa oman kotikaupungin nettisivuilta etsiä tietoa. Espoossa ultrataan kahdesti (ja nekin omalla kustannuksella). Yhdestä kolmeen ultraa on kai tavallinen määrä.
Loman aikana kerrottiin uutisista tuleville isovanhemmille ja kaikille sanottiin, että ennen seuraavaa ultraa ei saa muulle suvulle asiasta puhua. Kaikki oli uutisesta mielissään, kuten arvattavaa oli. Nyt sitten vain odotellaan sitä ultraa ja toivotaan, että kaikki on hyvin. Uupumusta lukuunottamatta isompia oireita ei edelleenkään ole. Eikä vatsasta huomaa vielä aikoihin mitään. Menisi nyt aika vaan nopsaan...
Sateita ja helteen hellittämistä odotellen...
- Essi, rv tasan 10 (neuvolan laskujen mukaan)
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, vaikka olen hulluna yrittänyt rehkiä sen minkä jaksan, että saataisiin vaikka raskauden ensimmäinen supistus aikaan. Turhia yrityksiä. En ole äitiysloman aikana tainnut kirjoittaa kertaakaan enkä oikein ole lukenutkaan palstaa, kun kotityöt, vauvahankinnat ym ovat vieneet päivän tunnit tehokkaasti.
Jenni siis kiilasi edelle :D Onnea oikein kovasti ja iloa uudesta perheenjäsenestä! Synnärikokemuksista oli myös kiva lukea - malttamattomana täällä odottelen omaa vuoroa. Toivottavasti Daniel pärjää helteiden kanssa ja saa nukuttua rauhallisesti.
Kiva kun tänne oli kokeneet jo listanneet sairaalaan mukaan otettavia tavaroita ja kotiin hankittavia pikkujuttuja. Itselläni ei ole mitään kassia pakattuna, mutta eiköhän tarpeelliset kamat löydy sitten, kun lähtö koittaa.
Ainoa synnytykseen liittyvä arveluttava juttu on se, että synnytystapa-arviota ei ole tehty. Ei sen puoleen kokoarviotakaan, mutta se nyt on joka tapauksessa vain suuntaa-antava. (Tai no, terkkarini sanoi, että ei ole iso, mutta hänellä on periaatteen olla heittämättä mitään numeroarvoiota.) Kolmannella lääkärikäynnillä oli jo neuvolalääkäri vaihtunut kesätyöntekijään, joka vain totesi olevansa liian kokematon tekemään mitään arvioita. Oma terkkarini sitten vaan pahoitteli, että mulle sattui nyt keltanokkalääkäri. Olisi vaan ollut ihan kiva tietää jotain lantioarviota tms, ettei sen suhteen tule synnärillä mitään yllätyksiä, kuten äkillistä sektiopäätöstä (ja suunnittelemattomaan sektioon ei isä pääse mukaan - se olisi siksi huonoin vaihtoehto...)
Mutt nyt yritän lueskella joitakin vanhempia ketjuja jotta pääsisin hiukan juoneen mukaan.
Aurinkoista päivää mammoille ja masuille! (Paitsi että täällä lännessä näyttäisi olevan harvinaisia pilviä taivaan täydeltä.)
Suippo ja Emppu 38+4
Missä välissä sä oot suippo ehtinyt kerätä noin kunnioitettavan suuret viikot!!! :D Muistan hyvin kun Emppu oli viikolla 16! Sä taidat kyllä tosiaan olla seuraavana vuorossa, ellei toi Niameykin ala kiilailla jonossa. :) Jännä, ettei sulla oo ollut ollenkaan suppareita. Mullakaan ei sitten taida vielä olla ollut, kun ei mulla koskaan maha kovetu kokonaan. Sitä tässä viikonloppuna teiltä kyselinkin, ja viisaiden Enskatovereiden kertomusten perusteella masun pitäis kovettua suppareissa kauttaaltaan.
Päivän TYHMÄ kysymys: Minkä muotoiselta teidän vauvat tuntuu masussa? Mua on alkanut hirveästi kiinnostaa se, miten päin pikkuquu tuolla majailee. Välillä oon ihan varma, että tiedän, että pää on alhaalla ja selkä menee tuota masun oikeaa reunaa pitkin. Peppu tulee sitten ihan tuonne oikean puolen kylkiluiden alle terävänä kumpuna, jota vauva puskee jatkuvasti ylös tai ulos päin. Tosi mukavaa kun yrittää esim. syödä! Musta tuntuu, että me ei kohta enää mahduta molemmat tähän samaan mahaan! :D Mutta siis tää kysymys juontaa juurensa siitä, että onko mahdollista, että tunnen vauvan potkuja/jalkojen liikkeitä suunnilleen samassa kohdassa kuin pepun? Ja mikä voi olla se kolmas iso ja kova kohta vauvassa joka tässä mun kuvailemassa vauvan asennossa tulee sitten ylös mun masun keskelle? Voisiko vauva olla sikiöasennossa, ja se kolmas kohta olisi kippurassa olevat polvet? Ja siksi kantapäiden liikkeet tuntuisi suunnilleen pepun tasolla???
Poppikselle tsemppiä np-ultran odotteluun! Kyllä se on sen arvoista! :)
Ihanalta kuulosti möröttimen lomakuulumiset! Jännä, että sulla on hoidoista huolimatta muutettu laskettua aikaa ultrassa. Meidän vauva on koko ajan ollut reilusti isompi, kuin pitäisi, mutta mä ilmoitin ultrassa, että aikaisempi hedelmöittymisajankohta ei yksinkertaisesti ole mahdollinen, koska vaavi on saanut alkunsa inseminaatiolla, eikä viikkoja sitten alettu muuttamaan.
burde, mullakin kipristelee hassusti masun sivuista ihoa, kun nousee viileästä vedestä! Onkohan se nahka jo niin kireällä, että sen takia tuntuu kaikenlaista ihmeellistä? Mulla ainakin on jo kovin pinkeä olo! :)
WCAnkka, NapNap ja marikakin oli lapsosineen käynyt meitä moikkamassa, kivaa! Kiitos vinkeistä, kirjoitinkin ne heti ylös, kun me lähdetään huomenna miehen kanssa vauvashoppailemaan. Tarkoituksena olis ostaa ainakin pinnasängyn laitasuojus ja ehkä turvakaukalo autoon. Myös noita vauvan hoitovälineitä vois pikkuhiljaa alkaa haalia kasaan...
Nyt taidan kuitenkin alkaa siivoilla tätä kotia kuntoon, kun on kerrankin edes vähän viileämpi päivä.
-Q- ja -q- 34+0
Suipolla on kohta SE hetki käsillä! Hienoa hienoa!
Mullekaan ei ikinä tehty mitään synnytystapa-arviota, vikassa lääkärissä kyllä sanottiin, että hyvin mahtuu tulemaan. Ja mullehan siis arvioitiin suurehkoa vauvaa. No, ei se mun mielestä nyt niin suuri sitten syntyessään ollu, 3630g ja 52cm.
Mä kyllä suosittelisin pakkaamaan sitä kuuluisaa sairaalakassia vähän valmiiksi, mulla kun synnytys alkoi, niin oli todella tuskaa kerätä kamoja kasaan, tuntui että ei pystynyt tekemään mitään. Mulla synnytys meni kyllä niin rytinällä eteenpäin, että kotona supistuksia tuli jo 3min välein. Supistusten välissä oli ehkä vajaa minuutti toimia, muuten ei pystynyt kuin keskittymään siihen supistukseen. Eli vähän kannattaa laittaa jotain kassiin valmiiksi, tai tehdä vaikka joku lista, mies voi sitten pakata.
Oon taas ollut oikein kunnon vapaapäivillä, kun en ole edes intenettiä avannut kertaakaan. Oltiin siis viikonloppuna tangoilemassa tuolla Seinäjoella (taidettiin kuulla jopa kaksi tangoa + kilpailu telkkarista) mutta oli todella mukavaa. Perjantaina ennen kuin lähdettiin reissuun käytiin neuvolassa. SYkettä vauvalla oli 140 ja kaikki oli todella hyvin :) Saatiin myös kelan paperit, mutta täyttelen ne mahdollisimman myöhään. Yritän saada hiukan enemmän äippärahaa kun 6 kk perusteella haetaan.
Isäkin kuuli ensimmäistä kertaa vauvan sydämen äänet. Kyllä oli hymyt herkässä sinä päivänä.
Eilen sitten katseltiin noita jalkapallo-kisoja. Minähän tunsin ensimmäiset potkut silloin jalkapallo-kisojen ensimmäisenä päivänä, ja oli ihanaa eilen illalla kun meidän isäntä tunsi ensimmäiset potkut tuosta vatsan päältä. Oli siis todella hyvät jalkapallo kisat :) Sanoi niiden tuntuvan pojan potkuilta :)
Ultria on siis viikoilla 12-14 ja 18-20 on sitten se rakenneultra. Niin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
Möröttimellä oli todella ihanan ja rentouttavan kuuloinen reissu.
Poppikselle pidetään peukkuja pystyssä, että kaikki olisi tällä kertaa hyvin ja ruudussa näkyisi tomera pikku sikiö :)
Suipolle toivotaan täältä suppareita :)
Nyt jatkamaan tätä hikistä päivää. Pitäisi jaksaa vielä illaksi mennä töihin...plääh...
Heidi <3 toukka 22+1
Eli siis tänään on historialliset viikot: 20+0!!
Jänskää.... :)
Edelleenkään liikkeitä ei tunnu... Tai no yks ilta SAATTOI olla jotain sen tapaista, mut en ole ihan varma..
Ja maha näkyy jo kauas. Oma täti kun kun näki pitkästä aikaa mahan alkoi päivittelemään kun on NIIN iso, ja hämmästeli sitäki ettei kiloja kumminkaan ole tullu 2,5 enempää. Eli siis vauva vain singuttaa minua :)
Olen touhunnu koko viikonlopun ulkosalla kun on meilläki täällä pohjosessa ollu niin mahtavat ilmat! Olen kyykkiny kukkapenkissä, mansikkamaalla ja vihannesmaalla. Ja tietty uinu meidän koiruuksien kanssa. Ja meillä oli täällä viikonloppuna vesicrossi kisatki niin niitäki tuli vahattua jonkin verran.. Siitä tuloksena palaneet olkapäät :(
Tuolla esittelypinosta katsoin että Viivi99 ja Tappert on plussannu!! Hirmuisesti onnea ja sympatiat teille! En nyt ihan muista kauankos tappertilla yritystä oli mutta viivillä ainaski niin siksi erityisen ilonen teitin puolesta!
Ja sit piti sanoa vielä näistä ultrista.. Meillä on vähä laajempi tuo aika nuissa.. mulle np-ultra tehtiin viikoilla 11+4 mut ilmenikin sitten koon perusteella viikoiksi 10+3. Mut oli silti kuulemma ihan ok vaikka niin aikaisin olikin. Ja rakenneultra on sit viikolla 22+0, Eli tasan kaksi viikkoa vielä :)
Niin Auroralle et kyl ne viikot yleensä muuttuu johonki suuntaan ainaski.. :) Ole ihan huoletta. Meilläki nyt vauva on alkanu näyttää vähä isommalta kuin viikot edellyttäis.. Tai ainaki viimeksi kun ultralla saatiin katsoa..
Mut nyt pitää pistää kone kiinni ja repiä johot seinästä kun näkyy taas tulevan ukkonen... :( Viimeksi viime yönä oli aivan kamala rytinä enkä saanu sen takia nukuttua..
fio rv 20+0
Kylläpä olikin eilen tuskasta tulla kotiin, kun tuntu että paistuu sinne. Mökillä oli niin ihana olla siellä merituulen pikkusen tuivertaessa, että sinne olis kyllä voinut jäädä pidemmäksikin aikaa.
Huonovointisuutta koittaa nyt pukata (kumma että se juuri töihin tullessa enemmän nostaa päätään). Saapa nähdä meinaako se jyrätä mut.. huh.. no, kyllähän sen kestää jos vain oman nyytin vain viimein sais kainaloon.
Töissä on niin kamalan hiljaista, että tuntuu että tänne nukahtaa jos ei keksi mitään virikettä itelleen. Kolme viikkoa tässä pitäs vielä kökkiä ennen kuin loma viimein alkaisi. Kyllä tuntuu ikuisuudelta.
Kiitokset Fiorellalle onnitteluista. =)
Säkin olet jo päässyt todella pitkälle.
Muistan kyllä, että teilläkin taisi mennä oma aikansa..
Möröttimenkin muistan.
Te olette sitten käyneet ihan ulkomailla asti rentoutumassa.
Kuulosti todella kivalta teidän reissu. Munkin anoppi koittaa kovasti sysätä meitä jonnekki matkoille, kunhan loma alkaa, mutta katotaan nyt lähdetäänkö me mihinkään. Oon kuitenkin enemmän kotona viihtyvää sorttia, mutta jospa sitä täällä kotomaan puolella jotain keksis.
Jennille kiitokset synnytyskertomuksesta.
Itseäkin kovasti kiinnostaa kaikki siihen liittyvä.
Onneksi kaikki sujui hyvin ja kokemuksesta jä hyvä fiilis.
Täällä onkin monta enskaa jotka jo saavat odottaa vauvaa syntyväksi.
Jaksuja teille tähän tukahduttavaan helteeseen.
Mites, käyttikö teistä kukaan alkuraskuden aikana, tai koko raskauden ajan, jotain vitamiinilisiä?
Mietityttää tuo foolihappo, kun sitä olisi ilmeisesti hyvä saada jostain lisänä kun sitä harva saa ilmeisesti tarpeeksi ravinnosta, niin jos söis tuon Multitabs Special 2+ purkin loppuun nyt, kun se jäi tuosta talvelta käyttämättä. Kattelin miehen siskon neuvolasta saamaa kirjasta, jossa oli kaikki viikot kehitysvaiheineen ja siinä oli sitten kuudennen viikon kohdalla mainittu juuri tuo foolihappo.
Voi kun pääsis kotiin nukkumaan.
Ei jaksas nyt millään olla täällä töissä.
No, eihän tässä onneksi enää ole kuin pari tuntia.
Mukavaa maanantaita kaikille enskoille!
Koitan päästä teidän juttuihinnne kiinni..
-viivi ja onni rv5+5
:) vihdoinkin tällä puolen
FIO; hui kauhistus miten aika rientää, jo puolessa välissä!! Ai sentään. Täältä näkyi esittelypinosta löytyvän paljon tuttuja.
Terve vaan kaikille jotka muistaa, elokuusta lähtien olen tuolla vauvakuumepuolella palstaillut joten vanhat enskat varmaan muistaa..ja niillekin tervehdys jotka ei musta vielä mitään tiedäkään.
Laskelmoinnin mukaan olis nyt menossa rv6+0, mikäli se siis lasketaan ihan viikko=viikko menetelmällä edellisten menkkojen alusta? ja ne + oli kai päiviä? 0-6?
Sitten alankin utelemaan kysymyksiä joihin porukka on varmaan vastannut aina uuden odottajan tullessa palstalle (näistä pitäis varmaan kerätä " usein kysytyt" -lista), elikkäs;
Pahoinvointi? millon on alkanu? onko se siis jatkuvaa, pätkittäistä vai mitä...mietin tätä kun välillä tulee ellotusaalto joak äkkiä sitten poistuukin, johtuneeko helteestä vai onko se sitä itseään.
Huimaus ja päänsärky; löytyykö oirehtijoita? mulla näköjään särkee päätä aika tasaseen tahtiin, ei mitenkään paljoa, mutta särkee kuitenkin, samoin on ollut muutama yllättävä huimausaalto.
Mutta...toivottavasti mahdun joukkoonne
Tappert rv6+0?
HUH, nyt on palattu reissusta (vanhempien luota & mökiltä) takaisin Helsinkiin, ja puolen tunnin päästä pitäisikin jo lähteä töihin... Täällä on niin painostava ilma, että oikein pahaa tekee! Ja junassakin oli niin perhanan kuuma!
Maha ei mielestäni näy vielä yhtään, tosin appiukon avovaimo heti totesi mut nähdessään, että mahakin on alkanut pyöristyä.. Ehkä neljä lasta synnyttänyt terveydenhoitoalan ammattilainen huomaa sen paremmin kuin tällainen hermoileva ensikko :) Mutta siis, toukokuussa tosi isoina ostamani housut vähän kiraa vetoketjun kohdalta, että ilmeisesti jotain on tapahtunut. Nyt odotankin isompaa kasvupyräystä seuraavan kahden viikon sisään...
Täytyy lähteä töihin. Vähemmän omanapaisia juttuja illalla.
Kandi 15+6 (hui, eikös sen mahan jo oikeasti pitäisi näkyä näillä viikoilla?!)
Ensiksi piti kahlata viikonlopun pinoa läpi :)
quero3. En minä ihan vielä ole lähdössä!! Ainakaan toivottavasti ;) Menkkamaisia jomotuksia on välillä ollut jos enempi touhuaa..
Suipolle paljon suppareita.. Ettei tervii alkaan kiilata edelle!!
Sippuliini. Mulla oli kohdunkaula karannut niin " kauas" että lääkärinkin oli sitä hankala tunnustella! Ite en löydä enää ollenkaan.. Aiemmin se tuntui ihan napakalta, mutta nyt ei mitään mahiksia ite kokeilla tilannetta!!
burde. Kokkolassa synnytän. Oli tosi viihtyisää.. Ensisynnyttäjät menee meillä perhehuoneiden jonotuslistassa kärkeen! Että aika todennäköistä että sellaisen saa :)
Jenni. Mukava kun kävit kertomassa synnytyskokemuksestasi :) Jännällä odotan miten meidän tiiti maailmaan tupsahtaa!!
Fiorella. Onnea puolivälin saavuttamisesta!! Kyllä ne liikkeet sieltä alkaa tuntumaan vähitellen :)
Viivi99. Minä oon syönyt koko raskauden ajan ja jo yritys aikana just tuota Multitabs Special 2+ vitamiinia. Foolihappoa olisi hyvä syödä juuri alkuraskaudessa!
Me saatiin vihdoin ja viimein tiitin huone valmiiksi :) Tuli niin ihana että pitää välillä vaan seistä oven raossa ja ihastella!!
Ja varmaan tällä/ens viikolla ostetaan loput tarvikkeet..
Lauantaina käytiin vaasassa ostoksilla! Hyvin jaksoin istua koko matkan pysähtymättä :) Ihmeekseen sitä vielä pystyy pidättään pisua..
Mies osti mulle mammavaatteita.. löysin sitten ihanan farkkuhameen ja raikkaan värisen paidan :) Ihan sama vaikkei kovin kauaa enää käytössä olisikaan kunhan vaan on hyvä olla itsellä!!
Sit käytiin ulkona syömässä.. Voi vitsi ku meni niin tulisesti maustettua kanaa massuun!! Vissiin sai tiitikin osansa mauista kun tuli sellaset potkuharjotukset syönnin päälle että huh huh :)
Tänään onkin parempi päivä kun ei ole niin kuuma.. Varmaan alkaa kohta satamaan! Ihanaa kun nurmikot on ihan palanut niin nekin vähän elpyy :)
Mutta nyt alan kokkailemaan rakkaalle ruokaa! Ite tuossa vetasin ison lautasen ruispuuroa niin menee iltaan mun syöminen :)
Niamey ja tiiti rv 36+4
Tervetuloa Viivi sekä Tappert, ja onnea! Tappert, ihan oikein olet ymmärtänyt viikkojen laskemisen. Viimeisten menkkojen alkamispäivä oli siis rv 0+0, seuraava 0+1 jne. Pahoinvoinnista ja huimauksesta kyselit myös. Mulla lievä kuvotus alkoi joskus rv 6+, mutta oli todella lievää. Kerkesin jo epäillä raskautta kun olin niin oireeton. Rv 7+2 alkoi sitten tosi inhottava pahoinvointi, joka kesti aamusta iltaan aaltomaisena (kun söi jotain, helpotti) 10 päivän ajan loppuen sitten kuin seinään. Oksentaa ei tarvinnut mutta kuvotus oli todella kovaa.. Huimaus liittyi mulla tuohon kovaan kuvotukseen (ja lisäsi sitä), aamulla jo sängyssä tuntui ettei päätä kärsi kääntää juuri yhtään, heti heitti päässä. Kävellessäkin oli hyvin hutera olo. Tämä loppui pahoinvoinnin kanssa yhtä aikaa.
Suipolle suppareita, samoin muille niitä tarvitseville!!
Moni oli palaillut lomalta ja osa vasta lähdössä, hyviä lomia vaan kaikille!
(.) Saikku loppui ja pari päivää olen ollut jo töissä, ihan hyvältä on tuntunut ainakin vielä. Paitsi kuumuus tietenkin verottaa.. Kaapo myllää masussa muistuttaen vähän väliä itsestään (niin kuin sen nyt voisi unohtaa muutenkaan :). Maitoa tulee _joka_yö, liivinsuojia joutuu käyttämään. Ruoka maistuu jo liiankin hyvin, paino on alkanut alun paikallaan pysymisen jälkeen nousemaan hyvää vauhtia.. Häpyliitos on tullut kipeäksi, onko muilla ollut samanlaista jo tässä vaiheessa, liikkuessa kipu tuntuu koko ajan jonkinverran, luulin että tuollainen tulisi vasta myöhemmin?
Kasvatelkaahan masujanne!
Viipero & Kaapo rv 23+0
...Viivi ja Tappert, vielä tälläkin puolella toivottelen! Ihanaa, eikös olekin?!? Mahtavaa saada teidät tänne - toivotaan että vielä kesän aikana tulee paaaaljon lisää kavereita vk-puolelta!!
Viivi kysyi foolihaposta. Olen siitä ennenkin kirjoittanut, että täällä Enkkulassa siihen suhtaudutaan kauhean voimakkaasti. Eli sitä pitäis alkaa syömään jo 3kk ennen kun aloitetaan yrittäminen, ja jatkaa aina 3. raskauskuukauden loppuun. Kun kävin ekan kerran lääkärissä heti plussattuani, niin lääkäri kirjoitti mulle heti foolihapporeseptin. Sitä pitäis päivässä saada muistaakseni 600mg, ja n.200mg ihminen saa ravinnosta - 400mg sitten noista pillereistä. Olen miettinyt, että ehkä täällä sitten vaan panostetaan noihin pillereihin sen takia enemmän, kun tämä paikallisten ruokavalio ei taida kovin ravinteikas olla - paljonkohan foolihappoa on esim. fish & chipseissä?! :) Anyway, olen ajatellut että tuskinpa noista haittaakaan on, ja nappaillut kiltisti pillerini.
Bongasin eilen iiison Mothercare -liikkeen ikkunasta -50% - alekyltit ja pakkohan sinne on nyt mennä vähän hypistelemään vaatteita sun muita juttuja...mui mui kaikille!
SS rv9+0
*Huokaus*
Miehen sisko synnytti eilen tytön ja sitä oltiin äskön ihastelemassa, voi jestas että ne onki pieniä..miten sen aina unohtaa:)
Vähän raotteli toista silmää kun siinä ympärillä hälistiin, oli niiiin pienet varpaat ja sormet ja tuuhea tumma tukka:) Apua miten ihana:)
..mutta se sairaalaympäristö on kyllä aina yhtä kamala, no ehkä sitä ei ees huomaa kun on oma nyytti ihasteltavana!
Tänään käytiin hakemassa noita kokeneempien enskojen vinkkailemia juttuja ja vähän muitankin tarvikkeita, emmetta ja sen sellasta..
Nyt ei heru ees kommentteja mihinkään kun oon niin vauva huumassa..kattelen vaan pikkusen kuvia koneelta...:)
Huomenna lääkäri ja ultra, saas nähä selviääkö pullan sukupuoli vihdoin;)
Queen ja Pulla rv 35+5
Pitkästä aikaa pääsin taas kurkkaan mitä tälle puolelle kuuluu=D
Eli täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena!!
Vai oli Jenni kiilannu edelle??ONNEA ihan älyttömästi uudesta perheenjäsenestä=)voih,toivottavasti itsekin ¿räjähtäisi¿ pian,nämä helteet varsinki verottaa ku tuntuu ettei mitää voi tehdä!!tuuletin pauhaa yötä päivää=)
QUIERO kyseli vauvan asennosta..itse tiedän että vauva pää alaspäin ja potkii oikeaan kylkeen,että vasemmalla kyljellä on selkäranka..ja kipeästi painaa joku terävä tossa vasemmalla puolella,olisko sitte peppu..ota siitä selvää..!
SUIPOLLAKIN menee aika myöhäiseen nuo ekat supparit,mulla tuli viime viikolla ensimmäiset johtuen varmaan näistä helteistä ja ei ne kovin mukavilta tuntunu,alkoi pikkasen tuo synytys jo pelottaan..=/
FIORELLA onnea puolivälistä..siitä ne viikot hurahtaakin sitten ettei huomaakaan!
Vielä ¿hiukan¿ omaa napaa tähän loppuun..viime vklla oli lääkärikäynti ja paino oli pikkasen pompsahtanu 2,2kg viikossa..sokeri oli 6,9 että nyt keskiviikkona saa taas jännätä mitä näyttää..!!kohdunsuu oli kiinni ja 3cm,rautalääkkeet ¿sain ottaa¿ käyttöön loppuajaksi..käytiin tosiaan miehen kans tutustumas synnytyssairaalaan ja oli miehellä hyvä ilme ku nainen meni vauvan kans ohi niin mies mulle että miksi tuolla vauvalla oli parkkikiekko??oli vaan jotenki niin koominen tilanne..=)pikkuhiljaa alkaa olla tukala olo ja alan ottaan SSS:n käyttöön;) ja tuo vasen puoli mahan edessä on välillä todella KIPEÄ!!
Mutta tällaista tänne..kirjoittelen taas huomenna lisää..=)
Jmi82&vaavi36+5
Haki pieni enkeli, ihmeen helmen meiltä.
Itki hiljaa äiti, ei ymmärtänyt vielä.
Nyt on päiväin kuluneet ja utuinen on muisto,
kun sisällään sai kantaa sen,
pienen helmen muiston.
Ehkä vielä joskus saa äiti uuden helmen,
mutta ois hän tahtonut nyt jo oman helmen.
Äiti isi miettien nyt uutta kotii laittaa,
mietteissä on kuitenkin tuo pienen helmen paikka.
Ehkä vielä joskus heistä tulee helmen saaja,
sitä ei voi tietää vain kuin itse helmen Luoja
R.I.P 02.07.2006
Mies sai sitten syntymäpäivälahjaks suru-uutisen..
Jotenkin on niin väsyny olo..
ei jaksais edes ajatella koko asiaa..mutta eihän sitä voi unohtaakkaan..
Jotenkin tää elämä vaan tuntuu potkivan päähän..
tää kun on kuitenkin jo 4 km..ei jaksa..
ei meille vissiin oo edes tarkotettu lapsia kun ei ne ikinä kerkee kasvamaan tarpeeks ja syntymään..
Hei sitten kaikille..
Hieman sekoilin tuossa aloituksessa.. mutta pistetään aamu väsymyksen piikkiin;)
En kerinnyt oikeen viikonloppuna palstailemaan.. kotihommia oli aivan mielettömästi rästissä.. jotenkin tämä helle ja työ on nyt vetänyt ihan mehut tästä mammasta:( Noh, onneksi koti hommat on nyt voiton puolella ja tänään menen vasta yöksi töihin, niin kerkee päivän touhuilemaan:)
Täälä kaivataan sadetta.. meillä tosiaan on tuota piha hommaa ollut ja kylvettiin se uusi nurmikko, sitä saa olla ihan koko ajan kastelemassa, eikä sekään oikeen riitä!! Toivottavasti se ei mene nyt ihan kokonaan pilalle näiden helteiden takia.. pitää varmaan jotain sade-tanssia alkaa tanssimaan, että ees muutaman tipan saisi tuolta taivaaltakin tulemaan;)
Nyt on kyllä ollut palstallakin melko hiljaista.. kaikki kai lomailemassa näin heinäkuussa=) Meillä on nyt sitten ollut paluu arkeen, minä olen ollut jo viikon töissä ja miehellä alkoi tänään työt.. että se siitä kesä lomasta!
Olikohan se han joka ei vielä ollut neuvolassa käynyt? Toivottavasti muistin oikeen.. melko hassu tuo neuvola tädin suhtautuminen.. minä soitin neuvolaan toosi aikasin.. juuri ehkä tulla viikolla viisi, miltein heti niitten plussa testien jälkeen ja siellä kyllä oltiin heti minulle aikaa antamassa.. minä olen käynyt jo kaksi kertaa neuvolassa, kerran lääkärissä ja kerran ultrassa ja viikkoja tosiaan nyt 12+6 ja seuraava neuvola on jo 27.7 että ompa tosiaan erilaisia käytäntöjä eri paikka kunnilla!
En taas yhtään muista, oliko jotain muuta kommentoitavaa.. kamalaa kun pätkii tuo muisti välillä kyllä aivan totaalisesti!
Noh, tulen kommentoimaan jos vielä jotain mieleen juolahtaa:)
Eipä tässä näin aamutuimaan mitään sen kummempia, ei muutakuin mukavaa alkanutta viikkoa kaikille=)
Siru ja tiituli rv 12+6