----ooooo HELMET ma-ke ooooo----
Kommentit (28)
Pitkästä aikaa kirjoittelen meidänkin kuulumisia! Elämä on ollut melkoista haipakkaa viime kuukausina, kun muutto toi meidän perheen Etelä-Suomesta Savoon kotikonnuille. Oli asunnon remontointia ja tietysti yleistä muuttohässäkkää, joten netissä pyöriminen oli hiukkasen vähemmällä.
Jos täällä palstailee muita Kuopiolais tai lähiseutujen mammoja, niin eiköhän pistetä rehvit pystyyn?
Aleksi kasvaa huimaa vauhtia, viimeisiä strategisia mittoja ei ole antaa, koska neuvolasta jo pidempi aika ja seuraava neuvola uudella terkalla vasta tämän kuun lopussa. Yöt menivät yhteen vaiheeseen jo tosi hyvin, poitsu nukkui jopa 8 h putkeen, mutta n. kuukausi sitten yöt on muuttuneet rauhattomemmiksi ja syöttöjä on nyt 2 yössä. En tiedä onko öihin vaikuttanut kuumuus, muutto vai kaikki uudet opitut jutut?? Öissä erityisesti ihmetyttää se, että sillon, kun Aleksi nukkui sen 8 tuntia ja heräsi syömään, niin oli oikeasti nälkäinen söi n. 200 ml kertaheitolla. Nyt, kun herää syö ehkä max 100 ml, jos sitäkään. Joten heräilyn syynä ei kai ainakaan aina ole nälkä.
Jos viisaammilla neuvoja, kuinka toimia, niin kiitollisena otetaan vastaan;)
Kiinteitä aloiteltiin ja ne maistuikin jo ihan suhteellisen hyvin ja kiinteiden aloituksen aikoihin yöunet oli hyviä, mutta nyt viimeviikolla Aleksi teki totaalisen lusikkalakon ja pisti suun suppuun. Niinpä söimme sitten velliä ja maitoa. Nyt alkaa pikkuhiljaa soseet taas uppoomaan, paitsi hedelmäsoseet, ne ei putoa millään..
Katsoinkin kateellisena Niiskun ruoka-aikoja, teillähän on jo selkeät rutiinit päivässä. Meillä tissutellaan maitoa miten sattuu, joka toki hyvä näin helteellä. Miten Niisku, juoko teillä Miro maitoa noiden aterioiden välissä vai vaan silloin samalla kun syö? Kun olen itse miettinyt sitä, että tarjoanko maitoa liian helposti jokaiseen pikkukitinään, olettaen sen olevan nälkää. Sillonhan mahassa on koko ajan vähän ruokaa, eikä kunnon nälkää tule. Tästä syystä ei sitten se iltavellkään kai maistu kunnolla, ennenhän sitäkin juotiin tetra, nyt korkeintaan puolet.
No joo, menipä taas varsinaiseksi ruoka paapatukseksi. Olen vaan miettinyt tätä syöntiasiaa jo niin monelta kantilta, että muidenkin neuvoja taidetaan tarvita. Positiivista tässä on se, että vielä pärjätään ilman sitä kiinteääkin ruokaa, maitoa syödään sit vaan vähän useammin, kunnes kiinteät taas maistuu
Miten teidän muiden lapset syö, paljonko kerralla ja kuinka usein?
Aurikoista viikon alkua Helmet, toivon kyllä, et tulis jo vähän viileämpää, olis parempi nukkua.
Ringae ja Aleksi
Laitanpa minäkin meidän ruokailujuttuja -ne onkin äärimmäisen kiintoisia, heh heh. Leo on nyt syönyt kiinteitä aika tarkkaan kuukauden. Ekan viikon pelkkää peruna-maissia ja iltaisin maissivelliä ja sen jälkeen on tuotu uusi maku pari kertaa viikossa. Hedelmäpuolella olen ollut maltillisempi, siellä vasta päärynä ja päärynä-mango, mutta kasvissoseista on syöty jo kaikkia, mitä kaupasta löytyy.
Kiinteitä syödään kahdesti päivässä. Eka kerta noin klo 12 tienoilla -miten sattuu unilta heräämään ja toinen kerta sitten osuu välille 15-18 johonkin kohtaan. Illalla ennen nukkumaanmenoa pullollinen maissivelliä ja avot -uni tulee helposti.
Maitoa menee sitten aamulla 1-2 kertaa, päivällä kerran soseaterioiden välissä ja mahdollisesti vielä illalla kerran ennen velliä. Näin katsoen meidän ateriarytmi on:
1. ateria -maitoa (mahdollisesti myös toinen pieni maitoateria ennen ekoja päikkäreitä)
2. ateria -kasvissose (1prk)
3. ateria -maitoa
4. ateria -kasvissose tai hedelmäsose (1prk)
5. ateria -maitoa (joskus tämä ateria jää pois)
6. ateria -maissivelliä 2dl
Imetyksen lopetin viime viikolla ja se toi selkeyden tähän ruokarytmiin. Ennenhän minulla oli tapana tissitellä vähän jokaväliin. Ennen ja jälkeen unien kun luulin, että on nälkä ja melkein jokaiseen inahdukseen niin, että aamulla ennen ekoja päikkäreitä, Leo saattoi olla 3-4 kertaa tissillä kun luulin, että on nälkä. Nyt kun imetys on loppunut, niin olen huomannut ettei sitä maitoa ihan niin tiuhaan tarvitsekaan tuputtaa vaan tuo ylläoleva lista pitää 90% -välillä maitoa menee enemmän, mutta yleensä siis tuohon malliin.
Maitoateria on meillä nyt 180ml joka tuntuu olevan aika passeli. Jos annan aamulla toisen satsin, niin 120ml riittää siihen. Vettä tarjoan soseaterian jälkeen sen verran kun ottaa. Annan keitettyä vettä -en tiiä, voisko jo antaa kraanavettä... no, mä olen antanut keitettyä ja viilennyttä kun sitä on koko ajan vedenkeittimessä tarjolla.
Unet palasivat meillä hyviksi heti kun saatiin taas antaa velliä. Maidottoman dieetin aikana piti sitä välttää. No, maito ei ollut meidän iho-oireiden syy, joten saatiin ottaa velli takaisin. Sillä aikaa, kun velliä ei annettu, meidän yöt meni heti rikkonaisiksi. Eli heräsi 1-2krt yössä ja illalla saattoi olla tunnin huutosirkus ennen unille menoa. En tiedä, mikä siinä vellissä on, että toimii juuri meille, mutta kun toimii niin pidetään siitä kiinni :-) Leo nukkuu yöt läpi noin 21-07.
jaahas, nyt sieltä taas huudellaankin... pitääpä suunnata viihdyttämään nuorta herraa :-D
Oodi ja Simppu Kalamies
Nyt oli pakko ottaa keskusteluun osaa! Tähän asti olen pysytellyt taustalla, lukien kyllä pinot päivittäin. Pyörin täällä jo tuolla odotuspuolella joten " tuttuja" alatte kaikki olla.. :) Syy siihen miksi en aiemmin ole intoutunut kirjoittelemaan, on varmaankin ollut se kun asustellaan täällä savossa maalla ja kaikki muut tuntuu olevan jostain kaukaa. Jotenka tapaamisiin sun muihin ei valitettavasti ole ollut mahdollisuus osallistua. Mutta nyt täällä siis on joku toinenkin savolainen! Jee!
Vähän meidän perheestä.. Siihen kuuluu minä, mies ja tytöntylleröisemme Iita, joka syntyi helmikuun lopulla. Mukana menossa viipottaa myös koira, bokseri merkkinen. Asutaan siis täällä savossa, Kuopion lähistöllä. Rakennetaan tällä hetkellä omaa taloa, joten touhua riittää!
Ringae: Mukava olisi järkätä tapaaminen, liekkö täällä muita savolaisia?
Nyt kuuluu kutsu, neiti heräsi tirsoilta.. Kirjottelen vaikka myöhemmin lisää, jos vaan huolitte minut vielä mukaan..
Helteisin terveisin, elmiina ja Iita 4 kk ja rapiat
näpyttelen tässä Emman kanssa viestiä. häntä kiinnostaa kovasti nämä nappulat. Samoin kuin kaukosäädin.
Ruoka-asiaa taas: Ringae: Meilläkin maitoa menee välillä aika tiuhaan tahtiin ja oon ihan tarkoituksella antanutkin useammin näillä helteillä. Ensimmäisinä hellepäivinä kun en tätä tehnyt, niin tyttö ei paljoa pissannut. Nyt yritän tuputtaa maitoa enemmän! Meidän Emma on sellainen lintunen, joka ottaa vain pieniä hörppyjä. Tietenkin määrää on aika vaikea arvioida näin imettäessä, mutta Emma siis viihtyy yleensä rinnalla alle 5 minuuttia. Yleensä pärjäilee sitten 3-4 tuntia ennen kuin nälkä iskee, mutta helteillä siiis tarjoan rintaa parin tunnin välein. Illalla annan Emmalle velliä ja sitä menee yleensä noin desi. Jos syö yli desin verran, niin melko varmasti pulauttaa sitten osan pois. Tosin vellin jälkeen tarvii vielä pari imaisua maitoa ennen kuin osaa alkaa yöunille.
Emma siis syö aika pieniä annoksia, taitaa olla pikkuinen masu. Oon kuitenkin ihan tyytyväinen tähän rytmiin. Melko varmasti ainakin kolme tuntia pärjää syötön jälkeen. Ja ilta- ja yösyötöt ovat lähes samoihin aikoihin. Ehkä sitten kiinteiden myötä säännöllistyy tämä syömisrytmi, mutta nyt mennään vielä Emman (vaihtelevien) rytmien mukaan.
Nyt menee neidiltä hermot. Edelleen tämä helle haittaa nukkumista, mutta yöt ollaan molemmat saatu nukuttua paremmin! Eikä Emma enää huuda iltaisin!
Tervetuloa elmiina80 mukaan ja Ringae, pitkästä aikaa :).
Silppu huutelee tuolla yläkerrassa, laitoin juuri sänkyyn siinä toivossa että nukkuisi ruoan päälle -toiveajattelua.... Päikkärit on kyllä surkean lyhyitä nykyään. Toisaalta Silva nukahtaa helposti sitten kun aika on. Tultiin juuri kirpputorireissulta (mies haki kaverinsa polttareihin rompetta, arvatkaapa kumpi meistä loppujen lopuksi osti enemmän tavaraa?) ja Puklu nappaili pieni torkkuja autossa, kantorepussa ja sylissä. Kotiin kun päästiin niin raukalla oli jo karmiva nälkä. Meillä toistuu sama ilmiö kuin niiskun Mirolla, eli kun nälkä pääsee liian isoksi ei sose enää tahdo mennä kaupaksi. Pukelo aukoo suutaan kuin linnunpoika ja mulla on täysi työ pysyä tahdissa, mutta kohta alkaa vinkua että kun mulla on NÄLKÄ (" No mitä luulet että mä lapan sinne kitaan koko ajan?! " )! Ei siis vielä oikein ymmärrä että sose täyttää mutta hitaammin -maito kun auttaa paljon nopeammin siihen nälän tunteeseen. Noo, maissia ja perunaa meni sentään ennen rähinää puolisen purkkia ja maitoa 160 ml päälle, sillä pärjää hetken aikaa.
Meillä ei ole kellontarkkaa ruokailurytmiä. Silva saa yhden kasvis- tai liha-aterian päivässä ja yhden hedelmää, joko erikseen tai " jälkiruokana" . Illalla syö vellin juuri ennen nukkumaanmenoa. Välillä nukkuu suoraan aamuseitsemään tai -kahdeksaan, nyt on viime aikoina herännyt syömään viiden-kuuden hujakoilla. Ylös noustaan noin yhdeksältä. Ai niin, ensipuuroa on annettu useimpina aamuina.
Nyt se höröttää ihan onneissaan tossa vieressä, pakko mennä seukkaamaan ;).
KL.
Voi kökkö, mikä päivä tänään on ollut =( Aamu meni ihan normaalisti. Helmi nukkui ensin kotona ja jatkoi uniaan matkalla puistoon. Nukkui sillä kerralla yhteensä 1 h 15 min. Kun oli ollut hereillä vasta vajaan tunnin, alkoi kitisemään, mitä ei yleensä koskaan tee. Oli just hetki sitten syönyt, mutta kokeilin, jos rinta ois kelvannut uudelleen. Ei kelvannut. Vettä joi vähän. Kitinä jatkui, joten vaihdoin vaipan ja laitoin tytön rattaisiin, jonne nukahti aika nopeasti. Olin ajatellut, että saan Helmin kotiin nukkuvana, mutta Helmi heräsikin jo matkalla vajaan 45 min unien jälkeen, eikä nukahtanut enää uudestaan. Normaalisti nukkuu tuohon aikaan 3 h, vaikkakin heräilee sinä aikana usean kerran. Kotona annoin tissiä ja kokeilin saada jatkamaan uniaan. Helmi oli ihan väsynyt, mutta ei nukahtanut. Yleensä nukahtaa päiväunille tosi aika helposti. Nyt alkoi rattaissa huutamaan ja sängyssä vaan katselee ympärilleen ilman aikomustakaan nukahtaa. Annoin uudestaan tissiä ja nyt on ollut kohta 30 min sängyssään, mutta ei vieläkään nuku. 2 h olen yrittänyt saada tyttöä nukkumaan... Alkaa mennä hermot! Kamalaa, kun monilla muilla on tällaista useana päivänä ja meillä nyt ekaa kertaa (Helmin kanssa, esikoisen kanssa oli aina tällaista) ja heti menee hermot. Ja käy esikoista sääliksi, kun on 2 h leikkinyt itsekseen, kun äiti yrittää nukuttaa siskoa. Onneksi mies tuli kotiin.
Meillä ei ole mitään kellonaikoihin sidottua rytmiä Helmillä, koska kaikki riippuu siitä, monelta Helmi herää aamulla. Joskus herää klo 7.30 ja joskus taas klo 9. Ennen helteitä imetin Helmiä yleensä yhden kerran hereillä olo aikana (valvoo sen 2 h unien välillä) ja illalla useammin, mutta nyt olen tarjonnut rintaa monesti 2 kertaa samassa ajassa. Joskus huolii, joskus ei. Yöllä olisi nyt viime aikoina syönyt varmaan vain 2 kertaa, koska on ekan kerran syönyt vasta joskus klo 4 aikaan ja toisen kerran klo 6 aikaan, mutta on edelleen niin levoton nukkuja tosta klo 6 eteenpäin tai välillä herää vaikkapa klo 7 ja mä haluan vielä nukkua, niin silloin saan usein tytön kunnon uneen, kun isken tissin suuhun. Jos söisi pullosta, yrittäisin varmaan keksiä jonkun toisen keinon. On vaan niin helppoa antaa tytölle rintaa ja jatkaa itse unia, että siksi menen siitä, mistä aita on matalin.
Torstaina on Helmin 5 kk neuvola ja jos painoa on edelleen tullut tarpeeksi, jatkan täysimetystä todennäköisesti sinne 6 kk ikään saakka. Helmillä on samanlaista ihottumaa kuin veljellään oli vauvana (mulla on atooppinen iho, samoin esikoisella), joten aloitellaan kiinteät aika varovaisesti. Esikoisella ei iho reagoinut muuhun kuin puolukkaan (!) ja mansikkaan (kamalat ihottumat tuli niistä), mutta kun kokeiltiin niitä uudelleen muutaman kuukauden päästä, ei niistä enää tullut ihottumaa. Helpolla on päästy, kun olen muutaman moniallergisen lapsen perheiden elämää katsellut!
Mä olen ollut tosi laiska liikkumaan nyt lämpimillä ilmoilla. Ostin kesäkuun alussa punttiskortin ja oon käynyt salilla huimat 3 kertaa. Tosi säälittävää! Tänään illalla menen salille, vaikka mikä olis.
T:Fassiloora ja Helmi (viikkoa vajaa 5 kk)
Heissan :)
Kaalilaatikko : Kiitos kysymästä, eri kivat kemut ja toipunut vasta tänään eli eilen oli kaamea kapula !!!!!!!! ( olin siis ekaa kertaa ulkona :) tyttöjen kaa.
Joo onneksi siis olin varannut maitoa pakkaseen 1,5 litraa ( hui mikä määrä ) nimittäin Oskari näyttää netävän Äm:ää tuon Litran vajaassa vuorokaudessa. Mullahan tuota maitoa siis tuloo aika hyvin ;) Siis ja isänsä oli saanut sen syötettyä tuttipullosta sekä hyvin saanu myös nukkuu -ja oli kerran yöllä heränny syömään ja vetänä vaan 60 ml äm:ää . Eli kun nyt siis tietää mitä määriä milloinkin laittaa kun se oikea polttari kutsu käy ;)
Meidän rytmi tänään :
Ylös 07.30 maitoa
Torkut 08.30 maitoa
Lounas -kasvissose puoli purkkia + maitoa 11.00
torkut 12.00 +
maitoa päälle
maitoa +unet 14.30-19
19.00 kasvissosetta puoli purkkia + hedelmää pari lusikkaa
loppuillan maitoa .... x kertaa
unille 21.30
Nyt kuuluu joten...
Minkki kera Oskun 4,5kk++
Meni nopsaan vkonloppu anoppilassa. Kävin tänään sitten hierojalla ja ah, että teki kutaa!!! Varasin heti uuden ajan :)
Meidän poika sai eilen illalla serkkupojan! Mennään huomenna katsomaan. Poika jää mummon hoiviin kun mennään Poriin saakka eli olisi pienelle turhan rankka reissu. Iltasella tullaan takaisin.
Meidän poika on kaiketi allerginen naudanlihalle. Neuvolassa sanoivat viimeksi, että jos tulee oireita maidosta niin tod.näk. myös naudanlihasta. Nooh, mähän aloin toissaviikon torstaina antamaan Eetulle kasvisnaudaliha -sosetta ja lauantaina toiseen reiteen ilmestyi ihan ihmeellisiä läiskiä. Soitin niistä neuvolaan, mutta epäilivät paarmanpuremiksi. No, läiskiä tuli jalkaan lisää ja varattiin aika neuvolaan tällä viikolla. Sitten kaupassa ollessani yhtäkkiä muistin tuon neuvolan ohjeen ja tajusin yhteyden. Ostin sitten possu-kasvissosetta ja sitä nyt kokeillaan ja toivotaan, että läiskät häipyvät.
Pojalle on tulossa toinen hammas, mutta meillä vain naureskellaan. Tämä meidän Eetu on sellainen hymypoika ettei toista olekaan :) Siis ihan uskomaton ilopilleri! *kop kop*
Meidän ruokailurytmi on suurinpiirtein tällainen:
Poika herää 9-10 aikaan: velli-maitoseosta
n. 12 aikaan: maitoa
n. 15 aikaan: sosetta (purkki) ja maitoa
n. 17 ja 19 aikaan: maitoa
n. 20.30 ja 22 aikaan: velli-maitoseosta
jos vielä syö niin maitoa
Poika ei vielä oikein tykkää pelkästä vellistä ja kun sitä aikani jouduin pois kaatamaan, niin olen sitten antanut sitä edelleen maidon seassa. Että näin meillä.
Olipas muuten virkistävää kun satoi vettä!
Sasuliini ja hymypoika Eetu 5kk ja risat
Ihanaa, kun välillä sataa vettäkin!
Me ollaan reissattu nyt oikein kunnolla, kun lauantaina tultiin meidän mökiltä niin jo sunnuntaina lähdettiinkin sinne takaisin ja tänään tultiin taas takaisin kotiin! Eipä me muuten oltais sinne takaisin menty mutta meidän piti viedä mun vanhempien apuna sinne jotain hirsiä... Että Onni on saanut ihan tarpeeksi automatkailua, kun matka kestää aina n.3h. Onneksi on ilmastointi! Loppumatkasta sillä raukalla meinaa aina hermot mennä, ei ilmeisesti olla pidety tarpeeksi taukoja.
Haaveilin, että olisin voinut mennä sinne mökille vähän pidemmäksi aikaa mutta en varmaankaan viitsi ainakaan ihan heti Onnia rääkätä taas uudella automatkalla. Muuten oltais voitu ollakin siellä nyt pidempään mutta miehellä alkaa huomenna työt niin oli pakko tulla kotiin. :(
Meilläkään ei ole mitään kovin selkeää rytmiä. Syödään ja nukutaan silloin kun sitä tuntuu. No sen verran on rytmiä, että Onni nukahtaa yleensä siinä klo 22 maissa....
Illalla ja yöllä saa velliä niin nukkuu paremmin. Sitä iänikuista maissia yritän syöttää yleensä ainakin iltaisin ennen velliä ja joskus aamullakin. Minäkin huomannut, että jos Onni ehtii väsyä liikaa ja on nälissään niin silloin ei kiinteät kelpaa ollenkaan.
Tänäiltana annoin ekaa kertaa peruna-porkkanasosetta muutaman lusikallisen. Hyvin näytti kelpaavan! Nyt sitten jännityksellä odotan, että tuleeko siitä mitään vaivoja... (" Järkevää" antaa näin yötä vasten uusia makuja... ) Sitä perkkunavelliä aion myös ehkä huomenissa antaa =)
Onnille on nyt helteiden aikaan maistunut maito TOSI huonosti! Saa tosissaan houkutella juomaan! Ja vedestä ei tykkää yhtään! Velliä vaan menis melkein loputtomasti...
Yöt meillä on menyt helteistä huolimatta ihan kohtalaisesti. Hankaluutena on se, että Onni on oppinut möyrimään paremmin eteenpäin ja sitä pitää sitten tehdä aina aamuöisin niin kauan, että on ihan poikittain ja jumissa jossan pinnasängyn nurkassa! Ihan sama vaikka laittaa jalkopäähän niin kohta se on " niskat nurin" toisessa päässä sänkyä... Ja jaloilla pitää pungertaa ylöspäin koko ajan. Meillä myös haluttaisiin istua ja päätä pitää pitää makuullaankin väkisin ylhäällä niin kauan kuin mahdollista! Ja käsistä, kun pitää kiinni niin Onni pungertaa itse itsensä ylös välittömästi! Olisipa itsellänikin yhtä hyvät vatsalihakset! =)
Savolaiset! Vaikka olenkin vaan täältä savon rajamailta niin voisin yrittää joskus raahautua paikalle jos järjestätte rehvejä ja vaan huolitte mukaan?! =) Tosin se vaatis suunnittelua ja vakavaa harkintaa, kun en taida uskaltaa ajaa autolla sinne keskustaan... Eli pitäis saada kuski tai tulla jollain muulla esim. bussilla tai junalla. Yksinhän sitä saattais vaikka ajellakin mutta en halua riskeerata Onnin turvallisuutta! =)
Tulipas taas tekstiä. Parasta lopettaa nyt!
-kumppari&onni-
Kiva kun jaksoitte kertoilla ruokailuistanne, vaiks se onkin se klassinen " eikö äidit osaa muusta puhua" aihe. No niin mäkin rupeen varmaan antaan kahta soseateriaa päivässä. Tänään neiti melkein puhkesi itkuun kun pilttiä oli vain puoli purkkia! Nyt on meillekin löytyny melkein se kellontarkka rytmi, ja velliä menis niin paljon kuin annettais illalla. Tänään neiti huusi kun syötävä kun pullo oli tyhjä, ennen kuin sai rinnan suuhunsa. Söi siis desin. Ehkä huomenna uskallan laittaa jo enemmän velliä. tosin huomennaon tiedossa hesan reissu, eli enpä tiedä miten rytmin käy.
Elmiina, meilläkin rakennetaan taloa. Juuri tänään oltiin Tuurissa koti Sinulle näyttelyssä. Kivoja taloja ja joitain ideoitakin sai. Tosin meillä talo on siinä vaiheessa, että kaikki pinnat saa vielä päättää, siis värit ja materiaalit. Lattiavlu kuivuu kovaa tahtia näillä helteillä ja sitä kastelemassa käydään päivittäin. Muutenkin mies ja appiukko rakentavat ahkerasti.
Terveiset ja koittakaahan jaksaa helteissä! Tosin onneks satoi hiukan viilennykseksi.
T:Minna ja Elsa 4kk ja rapiat päälle
Ollaan laukattu kylässä, uimarannalla ja mummolassa, ja nyt on ihanaa vain olla kotinurkissa. Ja esikoinen 2v5kk oppi vihdoinkin päiväkuivaksi :))) Ens viikolla mies jää lomalle, ja lähdetään Muumimaailmaan.
Meidän lisbetti on nyt oikein valloittava pakkaus; hän juttelee ja karjuu kovasti, ja hymyjä ja kikatusta riittää, tosin osaa hän sitten huutaakin niin, että koko talo kuulee. Mä nautin kovasti tästä meidän pikkuisesta, kun todennäköisesti meidän lapsiluku jää tähän kahteen. Lisbetti oppi kääntymään pari päivää päälle nelikuisena, ja hän viihtyy pitkiä aikoja masullaan, ja nostelee takamustaan kattoa kohti sekä möyrii pinniksessä yön aikana poikittain. Mun puolesta ei ole mitään kiirettä tuon liikkumaan oppimisen kanssa, koska vahtiminen on helpompaa kahden lapsen kanssa, kun toinen pysyy paikoillaan. Lisbetti on nyt vasta päälle kuusikiloinen, ja alkaa vähitellen olla sellainen ihana vauvanpyöreä pallero eikä enää näytä vastasyntyneeltä. Lasten asiat sujuvat mallikkaasti, mutta miehen kanssa kinataan kaikesta tyhjänpäiväisestä kokoajan, kun yhteinen aika on kortilla...mutta onneksi pian mies jää lomalle.
Lisbetti on nyt 4,5kk, ja ollaan maisteltu perunasosetta vajaan viikon. Leikkimistähän se vielä on, joitakin lusikallisia menee. Mutta eipä tässä mikään kiire ole, kun täysimetyssuositus on se 6kk. Lisbetin painokäyrä on laskusuuntainen, siksi kokeilen kiinteiden syöttämistä eli että vaikuttaako tyttö nälkäiseltä (ei vaikuta). Esikoista imetin yli vuoden, ja hänelle kolme ateriaa meni vasta joskus 7-8kk iässä. Eli kyllä helmikset on tosi hanakoita syömään kiinteitä!!
Lisbetin rytmi: aamupäivällä pienet nokoset, sitten päikkärit klo 13-15/16 (thank god, lapset nukkuvat päikkärit yhtaikaa) ja nukkumaan klo 21-22. Herää yöllä kaksi kertaa rinnalle. Herätys klo 7. Sosetta kerran päivässä.
Mutta, nyt menen itsekin nukkumaan, kun tytöt jo koisivat makeasti.
Tytöt nukkuu joten minä käytän tilaisuuden hyväkseni ja istun koneella.
Tänään on hiukan viileämpää ja Inkeri nukkuu heti paremmin. Ruokakin tuntuu maistuvan paremmin kun ei ole niin kuuma. Eilen Rinkeli maistoi kalaa ja päätti välittömästi, että se ei ole hyvää. Meni neidin naama ruttuun ja kaikki sylki ulos. Yritämme tänään uudestaan :) Liharuokia menee jo oikein mukavasti ja annan niitä noin joka toinen päivä. Heldelmäsoseet ei kauhean hyvin maistu, mutta vadelma-kaurapuuro on herkkua jota menisi vaikka kuinka paljon.
Pullerolle alkaa olla 68 vaatteet liian pieniä ainkin jotkut housut. Ei niinkään pituudesta kuin muuten. Rinkeli on sen verran rehevä jotta housut kiristävät vyötärön kohdalta sekä reisistä =)
Perjantaina alkaa mihellä kesäloma ja suuntaamme heti lomailemaan mun vanhempien luokse. Odotan sitä innolla. Me saamme nauttia kesästä rauhassa kun mummu ja pappa hyysää tyttöjä. Isäni on todella hyvä grillaamaan joten tiedossa armotonta syömistä (kuola valuu jo), njam. Olemme noin viikon poissa ja sitten takaisin. Kavereita on tulossa käymään ympäri suomea, Helsingissä pitäisi käydä ja varmaan Loviisassakin, touhu siis riittää. Tänä kesänä mennään myös Puuhamaahan. Ja kaiken tämän keskellä koitan siivota ja tyhjentää kotia :)
Päiväkahvit tekis nyt terää....
Birdy ja Pullero-pallero Inkeri
Kävelin aamusella neuvolaan todetakseni, että th oli merkannut väärän päivämäärän neuvolakorttiin. Ihmettelin eilen miehelleni, että onkohan päivä merkattu oikein, kun edellisestä käynnistä on vasta kolmisen viikkoa. Lähdin aamulla sitten käymään siellä ja aikahan on vasta 19. päivä. No tulipahan mammalle liikuntaa ja hiki=)
Meillä mies meni maanantaina töihin ja nyt on taas opeteltava normaalia elämänrytmiä poikien kanssa kolmisin. Kyllä siinä vaan huomattavasti helpommalla pääsee, kun kotona on kaksi aikuista. Kahden viikon päästä miehellä on sitten lomastaan loput kaksi viikkoa.
Kävin toissa iltana pesemässä matonpesupaikalla makkarin maton ja jätin sen sinne kuivumaan. Eilen odotti " iloinen" ylläri, kun lähdin hakemaan sitä. Joku oli pöllinyt sen sieltä! Vähän ottaa aivoon! Onneksi pesin muut matot mökillä, ettei kaikkia viety...
Mihinkäs Austen ja Reetta on kadonnut?
Palailen myöhemmin...
nonnu78 & pojat
Pitkästä aikaa taas kirjoittelemassa... Jotenki vaan menee noi päivät niin nopeesti..
Meidän tyttö on kasvanut ihan valtavasti, kuukaudessa oli tullut 4 senttiä! 4 kk neuvolassa oli siis 64 senttiä ja 7,3 kiloo. Vähän neuvolan täti katsoi pitkään, kunnes huomasi iskän.. Sillä ku on pituutta sellaset 190 senttiä.. Vaikka äidinmaidollakin on tyttö noin hyvin kasvanut, niin on kuitenkin aloiteltu jo vähä kiinteitäki. Tyttö kun katselee niin innoissaan aina kun muut syö. Ja syökin todella mielellään kasviksia ja hedelmiä. Vesikin kelpaa näin kuumilla ilmoilla. Maito on kuitenkin edelleen mukana kuvioissa, on vaan ollu ihan hyväkin vähä vähentää, tytöllä kun on jo kolme hammasta. Eikä ne tunnu kovin kivoilta äidin rinnassa.. Mut yllättävän helposti on hampaat tullu, pientä kiukuttelua on joskus ollu, mut enimmäkseen tyttö vaan hymyilee.
Kyllä nämä helteet tekevät yöt jotenki levottomiksi. Meillä on myös uusi ongelma öisin.. kun tyttö kääntyy jo helposti mahalleen mut ei pääse takaisin selälleen. Ja siinä menee sit hermot ku on tarpeeks oltu mahallaan. Mut viime yönäkin nukkui 13 tuntia ja söi 3 kertaa. Nukkumaan menee siinä 10 aikaan ja ylös vaihtelevasti 9-11. Päivisin ei sit paljoakaan nukuta, sellaisia puolen tunnin nokosia pari kertaa.
Meillä mies vaihtaa työpaikkaa ens kuussa. Onkin tosi hyvä juttu, sillä alkaa motivaatio olla aika matalalla.. Enkä voi miestä moittia, kun itse olen samassa työpaikassa ja tiedän sen touhun. Nyt kun töissä kuultiin miehen aikeista, niin johan tuli kiire tarjota lisää palkkaa ja vaikka mitä.. Mut ei ne vaan tunnu tajuavan ettei se raha ole se tärkein. Hyvä sitäkin on tulla, mut jos työajat vaihtelee ihan miten sattuu ja iltasin menee aina sinne kahdentoista jälkeen, ni yllättäen tulee mieleen uusi työpaikka. Meillä kävikin jo niin et aina ku iskä otti tytön syliin ni alkoi hirvee huuto. Eikä oo kiva jos lapsi vierastaa isäänsä.. Nyt oiskin toivoa nähdä isää vähä enemmän ku on säännölliset työajat.
Joo, jos lähtis katsoon noita pyykkejä. ja astianpesukoneki pitäis tyhjentää... Tyttö ku saattaa nukkua viä noin vartin..
Jansku & Janika melkein 4 ja ½ kk
Eveliina on tosin nukkunut jo pari tuntia joten heräilee kohta kyllä.
Meillä ei edelleenkään vedellä mitään muuta kuin tissimaitoa, neuvola on torstaina joten siellä kuullaan miten on tytsy kasvanut. Ostin kyllä maissivellit ja vellitutit valmiiksi jo, mutta saapi nähdä tuleeko annettua. Eveliina on muutenkin huono syömään pullosta, joten näinköhän nuo vellit menee yhtään sen paremmin. Aion kyllä ruveta syöttämään kiinteitä mikäli neuvolassa sanovat kasvun hidastuneen, meillä kun ei perheessä ole minkäänlaisia allergioita tms. Esikoisen vauvakirjasta katsoin että poitsu sai perunaa jo 3 kk:n iässä, tosin taisi painakiin jo silloin toista kiloa enemmän kuin Eveliina nyt. Mitään kiirettä ei taideta noiden kiinteiden kanssa pitää.
Kirjoitanpa huvikseni nyt yhden " tissivauvan" päivärytmin, saatte verrata kiinteitä syöviin.
n.7.00 ylös
9.00 tissiä
10.00 - 11.00 unet
12.00 tissiä
14.00 tissiä ja unille, nukkuu 1-2 tuntia, tänään näköjään enemmän
17.00 tissiä
19.00 tissiä
20.00 tissiä
21.00 tissiä ja yöpuulle, sammuu viimeistään klo 22.00
Yöllä syödään kerran n. neljän aikaan.
Tuolla illalla saattaa olla puolen tunnin nokoset, mutta monesti valvoo koko illan.
Ja tyty on edelleenkin kuin enkeli, ei juurikaan koskaan kränää mistään. Itku loppuu välittömästi kun otan syliin. Eilen ostettiin Bumbo-sitteri, yhden päivän käyttökokemuksella voin suositella, Eveliina tuntuu viihtyvän siinä hyvin. Puuhamaassa käytiin pari viikkoa sitten, Muumimaailmaan pitäisi vielä ehtiä.
Nyt taisi tyty heräillä, palaillaan!
Manna ja Eveliina 4 kk
Jospa minäkin kirjoittelen kun Eetu nukkuu.
Tänään Eetu heräs klo 7.30! Vaikka illalla nukahti lähempänä kello yhtätoista, ja yöllä ei syönyt kuin kerran joskus kahden aikaan (jos oikein muistan!)
Käytiin tänään neuvolassa, ja herra oli venähtänyt 2½ senttiä ja painoakin oli tullut ihan hyvin (n300g/kk). Ja Eetu saa alkaa kohta puoliin istuttamaan syöttärissä! (kun joku kävis sen vielä ostamassa...) No, ens viikolla mennään käymään Tampereella, joten jos sieltä löytyis sellainen ihan tavallinen syöttäri, vaikka mun tekis mieli sitä TrippTrapp-tuolia, mutta siinä on niin hunajainen hinta. Saa nähä muuttuuko mun mieli vielä!
Eetu jutteli oikein kovasti terkan kanssa. Ja otti jo hienosti tavaroita terkan käsistä ja siirteli niitä kädestä toiseen. Ja oli muutenkin oikein virkeällä tuulella, itku tuli vasta kun raukka sai piikin!!! Ja sitten ei mikään muu kelvannut kuin tissi!
Olen nyt muutaman päivän antanut Eetulle päärynäsosetta, ja ei tykkää sitten yhtään siitä! Tänään kokeilin mangososetta ja sama tulos, yök! siis Eetu työntää kielellään ulos kaiken sen soseen, mitä mä yritän antaa. (onko vika soseessa vaiko sitten antajassa?) Mutta porkkana-peuna-maissi-sosekaan ei enää vaikuta kovin kiinnostavalta, Eetulle ei mene kuin 1/3 purkkia kun vielä la meni ½purkkia, täytyy vissiin antaa jotain muuta... Oliskohan vielä joku kasvis vaiko lihaa jo? Täytyy vissiin mennä huomenna kauppaan shoppailemaan kasviksia ja lihaa.
Mies on nyt ollut reilu viikon lomalla, ja ollaan saatu aikaiseksikin vaikka mitä. Pihakin alkaa jo miellyttää meitä molempia. Ollaan sieltä raivattu pois melki 20 puskaa, eikä niitä edes nää että on poistettu! Lauantaina oltiin mun isän puolen sukujuhlissa, ja että Eetulla oli hauskaa seurata mun serkun 1½vuotiaan pojan touhuja, ei malttanut nukkua ollenkaan, vasta puoli kuudelta saatiin Eetu simahtamaan (oli valvonut klo 12 eteenpäin...) Huomenna mennää miehen kanssa teatteriin, jippii! Vähän aikuismaisempaa toimintaa tähän hellepäivien ratoksi! Eetu menee mun vanhemmille hoitoon siksi aikaa. Parin viikon päästä ollaan menossa mökille, minkä mies sai vuokrattu töiden kautta muutamaksi päiväksi, ja mikä parasta sinne saa viedä koiratkin mukana! Ja sitten olis pari päivän reissua mm Kirkkonummelle miehen sukulaisille ja Turkuun miehen kaverille... Sitten pitäis alkaa suunnittelemaan mun veljen kolmekymppisii hänen vaimonsa kanssa, tulee sellaiset ylläribileet. Saa nähä kuinka onnistutaan. Mun veli on ihan sika hyvä saamaan aina kaikki asiat tietoonsa, siis jos jollain on jotain salattavaa/salaisuuksia. Ja sitten oliskin noiden bileiden jälkeen miehen kesäloma loppu. Ja alkaa synkeän syksyn odottelu!!!
Larvanto ja Mann@ joskos teille sopis vasta tuollon elokuussa tapaaminen? Meillä on ainakin buukattu kaikki päivät täyteen toimintaa ja reissuja.
Mutta josko jättäis muillekin tilaa kirjoittaa ja menis ite syömään, ja sitten Eetun kummisedän mökille uimaan! Helpompi on mennä ite uimaan kun tietää että saa rauhassa uida (Eetun kummisedän äiti on aina valmis lapsenvahdiksi!).
Napero ja Eetu 5kk
NAM! Ajatelkaa, tätäkään herkkua ei sitten talvella saa! Minä oon yrittäny herkutella kamalasti varastoon, jos vaikka kyllästyis, niin ois sitten helpompaa odotella taas uutta kesää. :)
Isi ja esikoinen on tänään mummulassa niin ehdin vähän kirjottaa. Ollaan oltu Aaron kanssa ihan kaksistaan koko päivä ja huominenkin vielä menee näin iltaan saakka. Nukuttiin aamulla yheksään asti ja päivälläkin Aaro nukku tosi hyvin. Kyllähän se vähän ykstoikkoseksi tietysti käy kaksistaan, kasvimaata käytiin ainakin viis kertaa kattomassa ja vähän harventamassa krassin lehtiä. Aaro on nyt siinä vaiheessa, että kun käsien ulottuville tulee jotain, alkaa mahdoton ähinä ja puhina ja huitominen. Kaikkeen pitäs saada koskea. Meillä on kasvimaa tehty kahteen 1x2 metriä kokoseen laatikkoon, jotka isi nikkaroi kun oltiin esikoisen kanssa syyslomalla mummolassa. Ne on n. metrin korkusia, ja kun kumarrun siihen ylle Aaro sylissä kitkemään rikkaruohoja tai napsimaan tomaateista varkaita, ehtii Aaro repiä hyvän matkaa krassin lehtiä laatikon reunalta. Kylvin krassit laatikon reunaa kiertämään alunperin muuriksi tuholaisia vastaan. Näyttää tehoavan yhtä hyvin Aaroon kuin kirvoihinkin. :)
Päivän jännittävimmäksi hetkeksi osoittautui se, kun muurahainen pisti mua varpaanväliin kun oltiin ännännettä kertaa menossa sitä kasvimaata ihailemaan. Aaro tuli taas siinä sylissä mukana ja säikähti reppana ihan kamalasti kun rupesin ulvomaan ja tanssimaan ripaskaa ihan yhtäkkiä. Se oli luultavasti kuitenkin aikalailla ansaittu pisto, meillä kun on ollut hieman erimielisyyksiä näiden paikallisten murkkujen kanssa heidän asumustensa sijainnista. Oon karkottanu ne jo kolmesta eri paikasta laventeleilla ja siitä tietysti suivaantuneina (tai epätoivoisina, mistä minä tiedän) muuttivat ne mun multapussiin. Viime viikonloppuna kiikutin sen multapussin sisällön tuohon lähimetsään, mistä joku oli tietysti palannut omaisuuttaan noutamaan ja sitten sitä aletaan vielä tallamaan. Toivottavasti en joudu vielä pahempaa liemeen niiden kanssa. Muistelen, että muurahaisista on varoiteltu että kun niiden asumuksia alkaa tuhoamaan niin ne muuttaa sulle kotiin. Hope not.
Niin... oliko mulla jotain asiaa...? Juu, Mannan innoittamana pistän tähän meidän aikataulun. Täysimetyksellä mennään täälläkin.
8 herää
9 tissiä, tirsat 30 min.-tunti
12 tissiä, tirsat 2-3 tuntia
15 tissiä
17 tissiä, tirsat 30 min.-tunti
18 tissiä
19 tissiä
20 nukkumaan
03 tissiä
06 tissiä, nukkuu tästä eteenpäin vähä väliä tisutellen, ei niinkään syöden, vaan läheisyyttä tankaten
Meilläkin nämä ajat on ihan viittellisiä, riippuu ihan siitä moneltako kaveri herää. Pääsääntö on se, ettei jaksa olla kuin 2 tuntia kerrallaan hereillä, sen mukaan aika pitkälti sitten pelataan. Yks aamu nukku puoli kymmeneen, sillon jäi ekat tirsat väliin. Ihan kivasti nää ajat menee yhteen esikoisen kanssa joka syö kans klo 9, 12, 15, 17 ja 19.30 ja nukkuu 20-08 ja 12-15 välillä päikkärit. Aaro nukahtaa aina tosi helposti ja nopeesti, eli rytmi taitaa olla aika hyvin kohdallaan. Kohta tietysti taas systeemit muuttuu, nyt nautiskellaan kun kerrankin menee hyvin.
Meillä vaan ei täällä oo satanu vieläkään. En muistakaan millon viimeksi, joskus toukokuussa kai. Minä tuolla seison letkun kanssa joka ilta pihalla tuntitolkulla. Pitävät varmaan ihan pöhölönä. :)
Nyt meen nukkumaan.
Hyvää yötä helmet!
Heippa !
Kuka fiksu mulle kertoo tai valaa uskoa, viime yö taas tunnin välein tissiä -aikas väsy olo... tätähän oli silloin kaksi viikkoa sitten ja siitä edellisen kaksi viikkoa... huoh nyt ei sitten uppoo ruokakaan siis ei mikään eilen illalla eikä tänään -Oskari istuis vaan tissillä koko ajan...
Tuntuu että tekis mieli luovuttaa koko imetyksen suhteen ( varsin juuri näinä päivinä ) mutta....
Tänään oli tarkoitus mennä rannalle, no eihän sinne nyt voi mennä istumaan tissille ;(
Mies vaan makaa sohvalla, kun on kuulemma väsynyt -arghhhhhh kuka se tässä väsynyt kun on valvonu koko yön ( sori tää marina mut ku v***taa) Se on sentäs nukkuna aina ja mää vaan kerään tätä univelkaa edelleen....
Tekis mieli huutaa tuolle äijälle naama punaisena mut ei voi... Nytkin Osku huutaa tuolla olkkarin lattialla -siis tänään vaan tiristään ja maristaan niin äijä ei edes sanaa saa suusta et lohduttais Oskua saatika ottais sen sieltä syliin.. murinaa ja jupinaa ..... ja marmatusta...
pakko mennä
toooosi väsyny Minkki ja tirisevä- tissi- taneli Oskari
Minkki, tiedän mitä se on kun saa olla koko ajan kukkumassa. Meilläkin Aaro heräili alkuyöstä ihan koko ajan ja meinas hermo mennä. Joskus on koko yö sitä samaa. Vaihdoin sille viime yönä sitten kevyemmän asun ja sen jälkeen nukkua pörötettiin melkein yhteentoista!
Onko Osku vielä täysimetyksellä? Ootko varma, että sillä on nälkä? Imeekö se silleen ahnaasti ja pitkään, vai ahnaasti vaan pari imua? Meillä Aarosta huomaa millon sillä on nälkä ja millon jano. Viime yönä oli selkeesti vaan jano, muuten se pärjää kyllä yhdellä tai kahdella syötöllä yön yli, ja muuten rauhottuu tutilla. Meillä ainakin tuo yöksi pukeminen on aikamoista taiteilua. Yhessä välissä sillä oli selkeesti kylmä lyhkäsillä ja nyt tuntu olevan kuuma. Sehän syö sitten viluissaankin koko ajan. Ja sehän se kruunaa koko jutun, että siitähän seuraa jumalattomat mahavaivat kun koko ajan tankataan ja seuraavana päivänä poika on kiukkunen ku ampiainen! Äitistä puhumattakaan...
Tsemppiä sinne, toivottavasti ensi yö menee paremmin!
enää on 15 astetta ulkona, pystyy ehkä nukkumaan kunnolla.
Miina1980: Mä oon ehkä viikon verran antanut jo kaksi vihannesateriaa päivässä, tai siis toinen niistä on kasvis-liha ateria ja yhden hedelmäaterian(välipalaksi) ja velliä aamulla ja illalla. Kasvis- ja liha aterioiden päälle annan maitoa, hedelmän päälle vettä.
Aikaisemmin annoin vaan iltavellin ja yhden kasvis- ja yhden hedelmäaterian ja ehkä jälkkäriksi hedelmää. Liha-ateriat aloiteltiin vasta tällä viikolla. Tänään just ajattelin että nyt voi jo sanoa että kiinteiden syönti sujuu hyvin, sillä kaikkea menee noin purkki kerralla. Hedelmiä on purkki mennyt jo heti alusta lähtien, mutta vihanneksia meni/tarjosin ensin 1/2 purkkia, sitten 2/3 ja nyt vasta muutaman päivän jo koko purkillisen, mutta meillä onkin maistelu aloiteltu ja yli kuukausi sitten.
Nyt on jo vakiintunut aika hyvin ruoka-ajatkin ihan huomaamatta:
aamuyöllä 4-5:n välillä maitoa
8.00 velli
11.00 liha-ateria + maitoa
14.00 hedelmäateria
17.00 kasvisateria + maitoa
20.00 velli
Kaikki on kyllä noin aikoja, voi heitellä puoli tuntia suuntaan tai toiseen riippuen päivästä, mutta jos paljon heittää eteenpäin, Miro on niin nälkäinen ettei enää soseet kelpaa (paitsi hedelmäsose), joten joskus onkin kasvisten tilalla maitoateria, se kelpaa aina.
Kaikki muut soseet sekä kaupan että omatekemät (lähinnä hedelmä ja marja) on kelvanneet paitsi tänään kun yritin aloittaa kalaa. Kyseessä oli Bonan Pikkukalastajan herkku kasviksia ja lohta. Muuten sekin ois varmaan uponnut, mutta siinä oli ihan hirveitä kokkareita, joita Miro rupes kakomaan, joten kissoille meni se purkki. Ihmettelin kyllä niitä kokkareita, koska kaikki muut 5 kk soseet on todellakin soseita ilman kokkareita, ainakin tähän asti on ollut.
Muutamana päivänä on maisteltu jo metsämansikoita puristelin sormillani vaan mössöksi ja laitoin suuhun(oltiin siis poimimassa niitä). Ekat " kuoret" Miro sylki ulos, mutta sen jälkeen meni alaskin. Tänään poimin niitä jo niin paljon, että muussasin haarukallakin pienen ylimääräsen välipalan.
Tarkotus olis aloittaa ens viikolla aamupuuron maistelu, piti aloittaa jo tällä viikolla, mutta laiskotti. Aion meinaan aloittaa ihan rehellisellä kaurapuurolla, en edes viitsi alkaa totuttaa johonkin kaupan rahastuspuuroihin, joissa yksi ateria maksaa saman verran kuin kuukauden puurot muuten. Ja saispahan itelleenkin terveellisen aamupalan samalla, jospa sitten vihdoin alkais laihtumaankin.
Jos sais pikkuhiljaa korvattua noi kaupan vellit puurolla ja omatekemällä vellillä, sitten kun jaksaa..
Omatekemä velli vaan pitäis syöttää lusikalla, kun ei ne mahdu mistään läpi ja kun Miro kerran ei syö edes tuttia ja kuitenkin imemistarve on vielä kova, niin syököön kaupan velliä.
Piti kyllä taas kirjoittaa muutakin kuin syömisistä mutta näin tällä kertaa.
niisku ja miro