Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (75)

Vierailija

Veikkaan, että johtuu auringolle altistumisesta ja siitä, että on pitänyt olla käytännöllinen, eli ei ole voinut meikata, pitää hiuksia auki ja vaatteet ovat olleet aika alkeellisia ja usein itsetehtyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mummoni oli 43-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsenlapsensa vuonna 1974.

Hänestä on valokuva ristiäisissä ja näyttää kuin nykyajan 65-vuotiaat.

Samoin -70-luvun parikymppiset näyttävät nykypäivän nelikymppisiltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Raskasta työtä, ei meikkiä, ei kasvovoiteita tai aurinkorasvaa, useasti heikkoa ravintoa, vaarallisia synnytyksiä, ei lääkäriä jne. elinikä varmaan siinä 50 paikkeilla.

Höpöhöpö. Olen tehnyt sukututkimusta ja esim äitilinjassani naiset ovat eläneet 70+ vuotiaiksi kaikki. Yksi esiäideistäni lähti kalaan yksin 1800-l alussa ja hukkui 80+ vuotiaana, eli ei silloinkaan mihinkään heikkouteen kuollut. Lapsivuoteeseen on välillä kyllä kuoltu.

Myöskin  yhteiskuntaluokka ,johon oli sattunut syntymään  vaikutti tuolloin paljon ihmisen iän pituuteen .

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mummoni oli 43-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsenlapsensa vuonna 1974.

Hänestä on valokuva ristiäisissä ja näyttää kuin nykyajan 65-vuotiaat.

Samoin -70-luvun parikymppiset näyttävät nykypäivän nelikymppisiltä.

Silloinhan pukeuduttiin siinä iässä jo kuten aikuiset ainakin. 

Vierailija

No yleistää voisi että joo, jos ajassa mennään yli 100v taaksepäin.

Eikä siitäkään kauaa ole kun saatiin tekohampaat rippilahjaksi ja 50 vuotta täyttävälle tyypillinen laha oli keinutuoli.

Toki silti oli porukka ajoka eli pitkäikäseksikin, omaa sukupuuta on tutkittu 1700-luvulle asti, ja kyllä sielläkin on porukkaa jotka on eläneet yli 80 vuotiaiksi.

Mutta kyllä se elinajanodote ennen oli paaaaaljon pienempi ku nykyään, elämä oli kuluttavampaa fyysisesti kuin nykyään jne, elintavat vanhensi, esim pellolla töissä altistui paljolle auringolle jne, sekin vanhentaa, moni myös hyvin laiha, joka myös tekee vanhemman näköseksi. 

Vierailija

Nykyään ihmiset näyttävät huomattavasti nuorekkaammilta ja syitä tähän löytyy varmasti monia. Keskeisimpiä syitä ovat ravinnon laadun parantuminen, elintason yleinen koheneminen, tietoisuus terveyden ja ulkonäön huolehtimisesta, aurinkovoiteet sekä kosmetiikka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset näyttävät huomattavasti nuorekkaammilta ja syitä tähän löytyy varmasti monia. Keskeisimpiä syitä ovat ravinnon laadun parantuminen, elintason yleinen koheneminen, tietoisuus terveyden ja ulkonäön huolehtimisesta, aurinkovoiteet sekä kosmetiikka.

Ja se että yritetään näyttää nuorelta. Ennen sellaista halua, saati pakkoa ei ollut.

Vierailija

Mun mummo näytti 50-vuotiaana noin 80-vuotiaalta.

Ei silloin tunnettu kosteusvoiteita, laadukkaita puhdistusaineita eikä suojakertoimia :D Eikä ravinnosta puhuttu, syötiin mitä saatavilla oli. Toki siihen aikaan oli vähemmän keskivartalolihavuutta kuin nyt joten aidolla luomukermalla ja luomukirnuvoilla lienee osuus asiaan?

Olen 44v ja näytän paljon nuoremmalta, ihonhoitojen ja monipuolisen ravinnon ansiosta ja olen suojannut ihoni auringossa koko ikäni. Enkä pukeudu tanttamaisesti, enkä teinimäisesti vaan klassisesti ja raikkaasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja se että yritetään näyttää nuorelta. Ennen sellaista halua, saati pakkoa ei ollut.

Mitä pahaa siinä että yritetään ja halutaan näyttää nuoremmilta ja hyviltä? Kun meillä on nyt vuonna 2020  uusinta uutta saatavilla sopivaan hintaan kasvohoidoissakin, tekniikka mennyt eteenpäin huimasti siinäkin ja ultraäänen, laserin ja radiofrekvenssihoitojen ansoista kollageenit pidetään kimmoisina kauemmin.

Vierailija

Täällä onkin mainittu jo auringossa oleskelu ja heikompi ruokavalio, mutta lisäisin vielä tupakoinnin. Ennenhän se oli paljon yleisempää. Nykyäänhän myös painotetaan veden juonnin tärkeyttä, liekö silläkin merkitystä.

Olen 24v ja mietin joskus että miltähän oma ikäluokkani näyttää sitten joskus 80 vuotiaina. Saatika minua nuoremmat. Kun plastiikkakirurgia yleistyy ja ihonhoitotuotteet ja meikit aina vaan kehittyvät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä onkin mainittu jo auringossa oleskelu ja heikompi ruokavalio, mutta lisäisin vielä tupakoinnin. Ennenhän se oli paljon yleisempää. Nykyäänhän myös painotetaan veden juonnin tärkeyttä, liekö silläkin merkitystä.

Olen 24v ja mietin joskus että miltähän oma ikäluokkani näyttää sitten joskus 80 vuotiaina. Saatika minua nuoremmat. Kun plastiikkakirurgia yleistyy ja ihonhoitotuotteet ja meikit aina vaan kehittyvät.

Plastiikkakirurgian käytöllä saa aikaan sellaisia vanhuksia kuin amerikkalaiset vanhenevat filmitähdet, eli ei se mitään ikääntymistä piilota, päinvastoin. Ihonhoitotuotteita on käytetty niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa eikä meikilläkään vanhuutta saa piiloon.

Vierailija

No jos otat nytkin jonkun kovassa maatyössä elinikänsä olleen ja puunatun edustusrouvan niin onhan niissä ero. Mutta lähes jokainen jolle laitetaan mummotukka ja mummovaatteet näyttää yhtäkkiä mummolta.

Vierailija

Rankka elämä kulutti ja riudutti ihmisiä, terveydentila oli yleensä heikko, ja se näkyy ulkonäössä. Osittain kyse on kuitenkin myös illuusiosta: useimmat ovat vieraantuneet siitä, miltä 45-vuotias nykyihminen näyttää luonnostaan. Sen huomasi tuossa Irina Björklundia koskevassa keskustelussakin. Moni vetosi siihen, että 47-vuotias on vielä nuori ihminen, eikä siksi mummotukka sovi. No, sellainen useimmilla sen ikäisillä nyt kuitenkin on luonnostaan, enemmän tai vähemmän harmaa kuontalo. Siltä moni sen ikäinen _oikeasti_ näyttäisi. Ero on myös pukeutumisessa. Nykyään 45-vuotiaan tulee vielä pyrkiä korostamaan vartalonsa hyviä puolia ja yrittää näyttää kauniilta ja viehättävältä, jos suinkin mahdollista. Ennen vanhaan kukaan 45-vuotias ei kokenut tarpeelliseksi yrittää näyttää sievältä, se oli naimaikäisten tyttöjen juttuja.

Vierailija

Katsopas sellaista kotimaista sarjaa kuin Sisko ja sen veli mikä on 80-luvun puolivälistä. Ei uskoisi että päähenkilöt ovat vain 35-vuotiaita :o

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Raskasta työtä, ei meikkiä, ei kasvovoiteita tai aurinkorasvaa, useasti heikkoa ravintoa, vaarallisia synnytyksiä, ei lääkäriä jne. elinikä varmaan siinä 50 paikkeilla.

Höpöhöpö. Olen tehnyt sukututkimusta ja esim äitilinjassani naiset ovat eläneet 70+ vuotiaiksi kaikki. Yksi esiäideistäni lähti kalaan yksin 1800-l alussa ja hukkui 80+ vuotiaana, eli ei silloinkaan mihinkään heikkouteen kuollut. Lapsivuoteeseen on välillä kyllä kuoltu.

Teen myös sukututkimusta ja sen perusteella moni sukulaiseni on elänyt yli 80-vuotiaaksi 1800 luvulla, mutta sitten on paljon myös niitä toisenlaisia kohtaloita. Ei kyseisen kommentoijan kirjoitus ollut kuitenkaan mitään höpö höpöä, olet nyt itse väärässä. Suomalaisen elinajan ennuste oli 50 vuotta tosiaan vasta 1900 luvun puolella ja tämän voit tarkistaa alla olevasta linkistä. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00474

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ihmisen keskimääräinen elinikä oli alle 50 vuotta tuolloin. Sinulla on ollut poikkeuksellisen pitkäikäisiä sukulaisia äitilinjassasi. Heillä on ollut tuuria, etteivät ole kuolleet esim. lapsivuoteeseen, johonkin sairauteen tai liialliseen raatamiseen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat