Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin julkaista tekstejäni, mutten uskalla

Vierailija
26.06.2020 |

Minulla on muutama teksti valmiina, joista saisi pokkareita. On myös lyhyempiä tekstejä, joista saisin novellikokoelman. Olen koko ikäni kirjoittanut tarinoita ja minulla on omasta mielestäni muutama todella hyvä tarina.

Olen harkinnut julkaisevani niitä, mutten uskalla. Olen antanut muutaman ystävän ja sukulaisen lukea niitä, kuunnellut kritiikkiä ja parannellut tekstejä niiden pohjalta. Olen lukenut kaikki tekstit yli 10 kertaa, korjannut ja viilannut niitä. Mielestäni ne olisivat nyt valmiita, mutta arkailen niiden julkaisemista.

Olen harkinnut omakustannetta, mutten tiedä osaanko markkinoida tarpeeksi hyvin. Täyskustanteeksi en varmaankaan tekstejä saisi, enkä pidä ajatuksesta, että en saisi itse vaikuttaa oikein mihinkään. Muutamia yrityksiä olen katsonut, mutta heidän sopimuksensa ovat vaikuttaneet todella huonoilta, varsinkin kun olen lukenut ihmisten kommentteja, jotka ovat näiden yritysten kautta julkaisseet.

Onko täällä joku, joka on julkaissut omia tekstejään? Mitä kautta olet julkaissut, oliko omakustanne, täyskustanne vai minkälainen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sitä mieltä, että kaikki kirjailijat ovat tyytymättömiä kustannussopimuksiinsa? En ihan usko...

Vierailija
2/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että omakustantaminen on vaikea rasti myynnin osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kaikki ovat tyytymättömiä sopimuksiinsa, mutta tuntuu vaikealta lähteä johonkin suuntaan. Nämä muutamat yritykset, joita olen katsonut, ovat suht pieniä ja mainokset kuulostivat hyvältä. Se vaikutus karisi nopeasti, kun luin tarkemmin heidän tarjoamaan sopimusta ja sitten luin julkaisijoiden kommentteja.

Omakustanne mietityttää juuri sen takia, että en osaa luultavasti markkinoida. 

Ap

Vierailija
5/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyskustanteena novelleja osana novellikokoelmia. Toivottavasti joku päivä kokonaan omaakin.

Mikä tuntuu tällä hetkellä suurimmalta esteeltä julkaisemisen tiellä?

Kustantaja ei sanele, mitä teksteille pitää tehdä. Ne ovat enemmänkin hyviä ehdotuksia, joiden tavoite on muokata teksteistä entistä parempia. Jos on eri mieltä, niin sen voi aina sanoa, sun tekstejä ne kumminkin on.

Tulee mieleen myös arvostelupalvelu? Voisit saada ammattilaisen näkemyksen teksteistäsi ja myös vinkkejä, että miten voisi edetä.

Vierailija
6/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyskustanteena novelleja osana novellikokoelmia. Toivottavasti joku päivä kokonaan omaakin.

Mikä tuntuu tällä hetkellä suurimmalta esteeltä julkaisemisen tiellä?

Kustantaja ei sanele, mitä teksteille pitää tehdä. Ne ovat enemmänkin hyviä ehdotuksia, joiden tavoite on muokata teksteistä entistä parempia. Jos on eri mieltä, niin sen voi aina sanoa, sun tekstejä ne kumminkin on.

Tulee mieleen myös arvostelupalvelu? Voisit saada ammattilaisen näkemyksen teksteistäsi ja myös vinkkejä, että miten voisi edetä.

Luultavasti pelkään täydellistä tyrmäämistä, koska olen perfektionisti. Vaikka mielestäni tekstit ovat valmiita, mietin silti, voisiko niitä vielä parannella jotenkin. Ja julkaisutavan valitseminen on toinen iso kysymys.

Olin siinä käsityksessä, että kustantaja sanelee, mitä muutoksia tekstiin tehdään, eikä asiasta keskustella. Nuo pari yritystä joita katsoin, heillä oli sopimuksessa tuollainen kohta. Sitten ei ole mitänä vikaa, jos on tosiaan ehdotus, kunhan tietäisin, minne niitä lähtisin tarjoamaan. Mielestäni olisi ehkä hyvä tarjota jonnekin vähän pienempään kustantamoon, eikä heti esim. Otavalle tai WSOY:lle jne. 

Tiedän tuon Nuoren voiman liiton, lähetinkin sinne nuo tekstini vuoden alussa ja sain hyviä vinkkejä. Jotenkin silti epäilyttää niitä tarjota minnekään, varsinkin kun suuntia on niin monia.

Ap

Vierailija
7/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sinuna yrittäisin vain päästä pahimmasta perfektionismista yli ja lähettäisin pokkana tekstejä moniin eri kustantamoihin. On kyllä totta, että suurin osa lähetetyistä käsikirjoituksista palaa bumerangina takaisin mutta toisaalta osa julkaistaankin, myös aiemmin julkaisemattomilta kirjoittajilta. Jos nyt jo mietit mahdollisia kustannussopimuksia yms, olet väärällä uralla. Sinulle ei ole vielä tarjottu ensimmäistäkään sopimusta, joten älä mene asioiden edelle. 

Vierailija
8/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle olekaan tarjottu sopimuksia, mutta nuo joita katsoin, oli kaikille sama sopimus. Antoi aivan väärän kuvan kyllä koko kustannusalasta.

Te jotka olette julkaisseet, minkä kustantamon kautta olette julkaisseet? Varsinkin ensimmäisen tekstin?

Ap

Vierailija
9/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevästi ajatellen, parasta on aloittaa tavoittelemalla isoimpia firmoja ja parhaita sopimuksia. Mitään muuta perustetta kuin sinun kokemasi pelko ei ole välttää noita WSOY:tä tai Otavaa. Pelko on tietty suuri voima, mutta miksi antaisit sen sanella ratkaisusi?

Et häviä mitään jos sut torjutaan. Saat vähän pyllykipua, mutta siitä ihminen toipuu. 

Lähde yrittämään kunnon firmaa, ap. Mammat kannustaa!

Vierailija
10/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt aivan varma noiden kustantajien suurten tekstinmuutoksien kanssa? Ja vaikka kuinka markkinoit omakustannettasi niin ei niitä osteta silti. Markkinarahat menee aivan varmaan hukkaan.

Vierailija
11/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja novellit eivät kustantajia kiinnosta.

Vierailija
12/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäät jo kustantajia, niin unohda.

Mieti kuinka moni julkaisuja arvostelee ja kritisoi .

Vierailija
13/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkaissut Lulu.comissa pari tietokirjaa. Amerikasta kun katsoo mikä on niiden halvin koko ja paperi niin siitä jää jotain käteenkin (niillä on siis eri maissa eri painotuotteet ja eri hinnat) ja itse niitä saa tilata painotuotteen hinnalla eli muutama dollari per nide. Ei niitä ole paljon myyty, "tuotot" on olleet muutamia euroja viiva muutamia kymmeniä euroja kuukaudessa, mutta on henkisesti jotenkin kivaa kun on omia kirjoja kirjahyllyssä ja tarjolla painettuina edes nettikaupoissa.

Vierailija
14/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ajattelen, että minut torjutaan suoralta kädeltä isommissa kustantamoissa, koska en ole koskaan julkaissut mitään. Järkevintä tietysti olisi heti saada hyvä sopimus.

Omakustanne on todellakin tietääkseni valtava työtaakka, eikä silti oikein ota koskaan tuulta siipiensä alle. Sitten voisin harkita omakustannetta, jos olisin jo julkaissut tekstejä ja edes pieni osa ihmisistä tunnistaisi nimen. 

Noissa sopimuksissa, joita luin, oli maininta jotakuinkin näin: "Ennen julkaisua teksti käydään läpi kustantamon kanssa ja siihen tehdään kustantamon haluamat muutokset." Sanasta sanaan en muista, mutta jotenkin noin se meni. Minä ainakin ymmärrän tuollaisesta, että muutokset tehdään, kuten kustantaja haluaa. Ehdottaminen on aivan eri asia. Noissa yrityksissä oli vielä sekin punainen vaate, että ihmiset, jotka olivat heidän kauttaan julkaisseet, kertoivat tekstin tekijänoikeuden siirtyvän pysyvästi yritykselle, eikä sitä saa itse koskaan julkaista mitään muuta kautta.

Käsitän tietysti, että osa lukijoista pitää tarinoista, mutta osa taas vihaa niitä. Se ei kuitenkaan minua haittaisi, ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Jotenkin ensimmäinen askel vain tuntuu vaikealta ottaa ja tarjota niitä tekstejä.

Ap

Vierailija
15/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ajattelen, että minut torjutaan suoralta kädeltä isommissa kustantamoissa, koska en ole koskaan julkaissut mitään. Järkevintä tietysti olisi heti saada hyvä sopimus.

Omakustanne on todellakin tietääkseni valtava työtaakka, eikä silti oikein ota koskaan tuulta siipiensä alle. Sitten voisin harkita omakustannetta, jos olisin jo julkaissut tekstejä ja edes pieni osa ihmisistä tunnistaisi nimen. 

Noissa sopimuksissa, joita luin, oli maininta jotakuinkin näin: "Ennen julkaisua teksti käydään läpi kustantamon kanssa ja siihen tehdään kustantamon haluamat muutokset." Sanasta sanaan en muista, mutta jotenkin noin se meni. Minä ainakin ymmärrän tuollaisesta, että muutokset tehdään, kuten kustantaja haluaa. Ehdottaminen on aivan eri asia. Noissa yrityksissä oli vielä sekin punainen vaate, että ihmiset, jotka olivat heidän kauttaan julkaisseet, kertoivat tekstin tekijänoikeuden siirtyvän pysyvästi yritykselle, eikä sitä saa itse koskaan julkaista mitään muuta kautta.

Käsitän tietysti, että osa lukijoista pitää tarinoista, mutta osa taas vihaa niitä. Se ei kuitenkaan minua haittaisi, ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Jotenkin ensimmäinen askel vain tuntuu vaikealta ottaa ja tarjota niitä tekstejä.

Ap

Reippaasti vaan kustantamoihin yhteyttä, et voi hävitä siinä mitään! Jos saat kaikista kieltävän vastauksen, sitten voit alkaa selvitellä parhaasi mukaan omakustanteiden vaihtoehtoja. En kuitenkaan lähtisi liikkeelle omakustanteista. Eräs perhetuttu sai käsikirjoituksensa julkaistua Otavan kautta aikanaan. Oli 4-kymppinen perheenäiti, ei aiemmin ollut julkaissut mitään. 

Vierailija
16/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijänoikeudesta et luovu, missään olosuhteissa. Tuo yksin sulkee pois nuo katsomasi "pikkuyritykset". Oikeudet kuuluu sulle, nyt ja aina. 

Mutta sekin on totta mitä joku sanoi: jos et uskalla edes tarjota, et tule kestämään kritiikkiä. Ei ala ole kaikkia varten. Jos mielenterveytesi hajoaa jo miettiessä uskallatko lähestyä julkaisijaa, kannattaa kyllä miettiä vakavasti ihan muita harrasteita.

Kasvata vaikka itseluottamusta parikymmentä vuotta ja palaa sitten asiaan. 

Vierailija
17/17 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä sitten varmaan vain pitää uskaltaa yrittää. Pitää vain jotenkin päästä eroon siitä tunteesta, että jos vielä vähän parantelisi ja viilaisi tekstiä. 

En aio luopua tekijänoikeudesta, minähän sen tekstin olen kirjoittanut. En käsitä, miten jotkut ovat tuohon suostuneet, vai eivätkö ole ymmärtäneet, mitä ovat sopimuksessa hyväksyneet. 

Osaan kyllä ottaa kritiikkiä vastaan, kuuntelen sitä ja yritän "ottaa opikseni". Jotenkin tuo perfektionismi vain kiljuu, että tekstit eivät ole likimainkaan valmiita. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä