Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä diagnoosi henkilöllä, vai onko mikään?

Vierailija
26.06.2020 |

Erinomainen muisti, kirjoittaa todella hyvin ja virheettömästi. Ei puhu oma-alotteisesti mitään, ei edes tervehdi. Kun kysyy jotain, vastaa, mutta lyhyesti, eli ei puhu pitkiä lauseita. Ei vaikuta autistiselta, sillä ei ole omissa maailmoissaan ja vastaa kyllä kaikkeen mitä kysytään. Ei vaikuta aspergeriltakaan, ei jumitu asioihin pitkäksi aikaa. Vai onko tämä vain luonteenpiirre, jännitystä ihmisten seurassa? Olen tuntenut jo jonkin aikaa ja yhtä sulkeutunut on koko ajan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui miksi kysyn tätä, se helpottaisi ymmärtämään paremmin ja ottamaan huomioon, jos on erityistarpeita.

Vierailija
2/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä Asperger? Suomalainen jurotus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusaat ihmistä kysymyksilläsi >( . Kenenkään ei ole pakko vastata mitään.

Vierailija
4/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lääkäri?

Vierailija
5/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samaa, ei ole mitään diagnooseja jne. Olen aivan kauhean ujo, en uskalla ainakaan vieraiden läsnäolessa aloittaa mitään juttua, vastaan tietysti kun kysytään jotain.

Tervehdin takaisin mutta en ole kertaakaan ollut se joka ensin tervehtii toista. 

Vierailija
6/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kuvauksella ei valitettavasti taida minkään diagnoosin kriteerit täyttyä.

Vierailija
7/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako ahdistuneelta ujoudestaan vai ei? On olemassa sellainen persoonallisuushäiriö kuin skitsoidi, joka ei aidosti kaipaa ihmiskontakteja vaan on mieluimmin itsekseen.

Vierailija
8/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako ahdistuneelta ujoudestaan vai ei? On olemassa sellainen persoonallisuushäiriö kuin skitsoidi, joka ei aidosti kaipaa ihmiskontakteja vaan on mieluimmin itsekseen.

Skitsoidi 😂

Vierailija
9/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsoidi 😂

Skitsoidi eli eristäytyvä. Moni tän palstan tyyppi vois miettiä sopisiko.

Persoonallisuushäiriölle on ominaista vetäytyminen pois tunnepitoisista, sosiaalisista ja muista suhteista mielikuvitukseen, yksinäisiin harrastuksiin ja itsetutkiskeluun. Kyky ilmaista tunteita ja kokea mielihyvää on rajoittunut.

Diagnostiset kriteerit:

A. Täyttää persoonallisuushäiriön (F60) yleiset kriteerit.

B.Vähintään neljä seuraavista:

(1) vain harvat asiat tai toiminnat tuottavat mielihyvää

(2) tunne-elämän kylmyys, etäisyys tai tunteiden latistuminen

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(4) välinpitämättömyys sekä kiitoksen että arvostelun suhteen

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(6) jatkuva yksinäisten toimintojen asettaminen etusijalle

(7) mielikuvitusmaailma ja itsetutkistelu hallitsevat ajattelua

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

Vierailija
10/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsoidi 😂

Skitsoidi eli eristäytyvä. Moni tän palstan tyyppi vois miettiä sopisiko.

Persoonallisuushäiriölle on ominaista vetäytyminen pois tunnepitoisista, sosiaalisista ja muista suhteista mielikuvitukseen, yksinäisiin harrastuksiin ja itsetutkiskeluun. Kyky ilmaista tunteita ja kokea mielihyvää on rajoittunut.

Diagnostiset kriteerit:

A. Täyttää persoonallisuushäiriön (F60) yleiset kriteerit.

B.Vähintään neljä seuraavista:

(1) vain harvat asiat tai toiminnat tuottavat mielihyvää

(2) tunne-elämän kylmyys, etäisyys tai tunteiden latistuminen

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(4) välinpitämättömyys sekä kiitoksen että arvostelun suhteen

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(6) jatkuva yksinäisten toimintojen asettaminen etusijalle

(7) mielikuvitusmaailma ja itsetutkistelu hallitsevat ajattelua

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

Esim edelleen yläkoulumaailmassa (mielikuvitusmaailmassa) elävä "kiltti mies" on taatusti tää, laittaisin vaikka pääni pantiksi.

Vierailija
11/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaauaaagh onko pakko diagnosoida kaikki???!

Vierailija
12/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa että henkilö kuuntelee liikaa raskasta musiikkia.

Rock-musiikissahan esiintyy tuollaisia oireita ja välitön rock-musiikin kuuntelun lopettaminen voi auttaa oireisiin kohtuudella.

Vierailija
13/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mikään lääkärin etävastaanotto.

Vierailija
14/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän skitsoidin kriteerit, mutta mulla on poikaystävä ja kaksi ystävää jo ala-asteelta. Mikäköhän minä olen?

Vierailija
15/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, mun koko suku taitaa olla skitsoideja, oon vissiin itsekin. 😂

Vierailija
16/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän skitsoidin kriteerit, mutta mulla on poikaystävä ja kaksi ystävää jo ala-asteelta. Mikäköhän minä olen?

Ei kai se poissuljettua ole että skitsoidi olisi parisuhteessa. Ja jos hänellä olisi ystäviä niin ne olisi luultavasti juurikin alakoulusta peräisin. Luulen että skitsoidin miehen on vaikeampi löytää parisuhdetta.

Vierailija
17/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huvittava tämä skitsoidinkin "diagnoosi". Diagnoosi tarvitaan yleensä silloin, kun oireet haittaavat normaalia elämää. Ei ketään muuten vaan diagnsosoida "vääränlaiseksi" tähän maailmaan. Miten skitsoidin oireet häntä haittavat, hän on todennäköisesti täysin toimintakykyinen?

Se että hän ei tee mitä juuri SINÄ satut haluamaan ei tarkoita että hänessä olisi yhtään mitään vikaa.

Ujossakaan ei mitään vikaa ole.

Katse peiliin?

Vierailija
18/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala, mun koko suku taitaa olla skitsoideja, oon vissiin itsekin. 😂

:D

Vierailija
19/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman huvittava tämä skitsoidinkin "diagnoosi". Diagnoosi tarvitaan yleensä silloin, kun oireet haittaavat normaalia elämää. Ei ketään muuten vaan diagnsosoida "vääränlaiseksi" tähän maailmaan. Miten skitsoidin oireet häntä haittavat, hän on todennäköisesti täysin toimintakykyinen?

Se että hän ei tee mitä juuri SINÄ satut haluamaan ei tarkoita että hänessä olisi yhtään mitään vikaa.

Ujossakaan ei mitään vikaa ole.

Katse peiliin?

No näinhän se käsittääkseni on skitsoidin tapauksessa että heistä on ymmärtääkseni vähän tutkimustietoa koska eivät hakeudu hoitoon. Eivätkä sitä tarvitsekaan jos ovat tyytyväisiä elämäänsä. Voisin kuvitella että päätyvät hoidon piiriin lähinnä työelämän tai parisuhteen ongelmien takia.

Vierailija
20/28 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tavallinen lääkäri edes tälläisiä diagnooseja tee voi vain ohjata toiselle, neurologi, ja vielä parempi jos on erikoistunut neurologi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi