Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko minulla olla naisen ADHD?

Vierailija
25.06.2020 |

Olisiko paikalla tietäjiä? Aloin miettiä että voisikohan minulla olla naisen ADHD, kun satuin lukemaan aiheesta jotakin - olen pärjännyt elämässä aika hyvin, mutta ehkä lähinnä siksi että olen voinut kompensoida puutteitani tietyillä muilla ominaisuuksillani...

Olen tällainen:

- En tee oikeastaan MITÄÄN kerralla alusta loppuun. Esim siivoan asuntoa tällä tavalla: viikkaan hieman pyykkiä, dikstraktoidun pöydällä olevista leivänmuruista ja alan pyyhkiä pöytää, saan sen ehkä juuri ja juuri tehtyä kunnes alan keräämään lattialla olevia leluja. Saan kyllä kämpän siivottua mutta en kykene tosiaan tekemään mitään systemaattisesti A:sta Ö:hön, teen vaativan asiantuntijatyöni samalla metodilla ellei ole jokin tosi tiukka DL, todella kovassa paineessa voin keskittyä tuntikausia.

- Vitkuttelen aika paljon, tuntuu että enemmän kuin vaikka muut työkaverit. Ja tosiaan teen lähes kaiken tuolla tilkkutäkkimetodilla. Minua melkein auttaa jos voin selailla nettiä samalla kun teen jotain, omaehtoinen harhauttaminen tekee keskittymisen hieman helpommaksi.

- Lapsena olin haaveilija, unohduin lukemaan ja vaikka piirtelemään tuntikausiksi. Pystyin kyllä keskittymään noihin tehtäviin, mutta ympäristön suljin lähes täysin mieleni ulottumattomiin.

- Opin kuuntelemaan oppituntia/luentoa vasta n 25-vuotiaana. Siihen asti en kuunnellut OLLENKAAN vaikka saatoin jopa tehda aivottomasti muistiinpanoja luennon aiheesta. Koulussa en kyennyt keskittymään opettajan pitämään oppituntiin juuri ollenkaan, kuuntelin vain jos oli jotain tosi mielenkiintoista tai jos jaettiin tehtäväohjeita. Pärjäsin koulussa hyvin kun luin kokeisiin ajatuksella, yliopistossa tämä oli sitten vaikeampaa tosiaan tuonne n 25 v asti.

- Nuorena yksinkertaisetkin valinnat tuntuivat lähes mahdottomilta.

Eli mitä mieltä olette? Pitäisikö tätä mahdollisesti hoitaa? Kyllä tämä jonkin verran taitaa elämää haitata, luulen että olisin pärjännyt elämässä jopa loistavasti jos keskittymiskyky olisi parempi...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi ketju "aikuisen adhd"    ja lue se

Vierailija
2/3 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se tämä? https://www.vauva.fi/keskustelu/3475385/aikuisian-adhd

Tässä ei ainakaan ekoilla sivuilla kuvailla ADHDta (ADDta?) vaan keskitytään diagnoosin hankkimisen problematiikkaan...

-ap