Ärsyttää hitaasti viesteihin vastaava kaveri
Enkä nyt siis puhu mistään tunneista, vaan siitä että jos maanantaina kysyt viestillä lähdetkö perjantaina leffaan niin vastaus tulee ehkä torstaina. Eikä ole edes kyse siitä, etteikö haluaisi, aina välillä itsekin ehdottaa tapaamista ja sitten kun vastaan viestiin, minun viestiini vastataan taas vähintään vuorokauden viiveellä. Mitään "tänään rannalle" tyyppisiä ehdotuksia ei kannata edes yrittää, koska vastaus ei tule samana päivänä. Toki on hienoa, ettei ihminen ole liimattu siihen puhelimeensa, ja myönnän olevani jopa kateellinen hänelle siitä miten läsnä hän osaa olla perheelleen ja jotenkin irti tästä jatkuvasti saatavilla olon vaatimuksesta ja jatkuvasta vuorovaikutuksen tarpeesta, mutta kai se sitä luuriaan edes kerran illassa vilkaisee ja voisi vastata jotain.
Kommentit (16)
Viestien idea taitaa olla, että niihin vastataan sitten kun sopii ja kiireellisemmät asiat hoidetaan sitten soittamalla.
Ei varmaan sit tavoita tätä kautta kaveria. Kannattaisiko sanoa hänelle, et olis kiva saada hyvissä ajoin vastaus.
Mutta silti haluat olla kaveri ja haukkua takana päin .
Vierailija kirjoitti:
Jos on kiire saada vastaus soita.
Niin, ei hän oikein voi vastata tai aina on huono aika lasten kanssa, ymmärrän senkin.
Mutta siis... kyllä, viestien idea on vastata kun on aikaa, mutta oikeastiko ihmisellä on max. kahdesti viikossa aikaa naputtaa kolme sanaa vastaukseksi kaverin kysymykseen?
Oletko koittanut soittaa sillä puhelimella ja sillä tavalla esim. sopia tapaamisia?
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitttttttttttttttttttttttttttttttttäääääääääääääääääääääääääääääääääääääää sssssssssssssssssssssuuuuuuuuuuuuuuuuuuuullllllllllllllllllllllleeeeeeeeeeeeeeee kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuulllllllllllllllllllllllluuuuuuuuuuuuuuuuuuuu?
Vierailija kirjoitti:
No, mua ärsyttää. Ei se ole haukkumista, että ärsyttää. Juurihan sanoin, että oikeastaan ihailen/kadehdin osittain hänen toimintatapaansa, mutta täältä toisesta päästä se on ärsyttävä.
Jospa mieluummin puran ärsytykseni anonyymisti (yksityiskohtia sopivasti muuttaen) palstalle ja yritän työstää ihan itse oman ärsytykseni ja tulla toimeen sen kanssa, sen sijaan että alkaisin vaatia kaveria muuttumaan minun tarpeideni mukaiseksi tai valittaisin hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei hän oikein voi vastata tai aina on huono aika lasten kanssa, ymmärrän senkin.
Mutta siis... kyllä, viestien idea on vastata kun on aikaa, mutta oikeastiko ihmisellä on max. kahdesti viikossa aikaa naputtaa kolme sanaa vastaukseksi kaverin kysymykseen?
Puhelin on sisällä näin kesällä suurimmaksi osaksi ja saatan vasta nukkumaan menessä huomata enkä silloin enää viitsi vastata ja sitten se saattaa unohtua.
Mitä hän on sanonut, kun olet tästä hänen kanssa keskustellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mua ärsyttää. Ei se ole haukkumista, että ärsyttää. Juurihan sanoin, että oikeastaan ihailen/kadehdin osittain hänen toimintatapaansa, mutta täältä toisesta päästä se on ärsyttävä.
Jospa mieluummin puran ärsytykseni anonyymisti (yksityiskohtia sopivasti muuttaen) palstalle ja yritän työstää ihan itse oman ärsytykseni ja tulla toimeen sen kanssa, sen sijaan että alkaisin vaatia kaveria muuttumaan minun tarpeideni mukaiseksi tai valittaisin hänelle.
Ok, kivaa kesää sinulle!
Yllättävää miten moni vastaa että soita. Minun tuttavapiirissäni ennalta sopimatta soittaminen muiden kuin ihan lähimpien kesken tuntuu nykyään jopa vähän hyökkäävältä, vaativalta. Sillä puhelulla keskeytetään mitä toinen on tekemässä ja tunkeillaan toisen elämään itse valittuun aikaan ja vaaditaan toiselta välitöntä reaktiota. Viesti on paljon ystävällisempi lähestyä - ja jos kaverilla ei ole aikaa vastata niihin viesteihin, niin liekö aikaa puheluille sen paremmin? Ja varsinkin jos perheelliselle soitat ehdottaaksesi jotain, niin aika tavallista että pitää ensin varmistyy a, b tai c ennen kuin voi vastata.
Puhelut tietysti toimii jos kyse on siitä ettei toinen osapuoli viitsi tai muista vastata, mutta ehkä silloin on parempi olla ottamatta yhteyttä lainkaan, se ehkä kertoo paljonko toinen yhteydenottoasi arvostaa.
Siinä ajassa kun viestiä kännyn näytölle värkkäät, olisit jo soittanut pariinkin kertaa. Joten ongelmana näyttää olevan jottei kys. ihminen halua pitää yhteyttää _sinun_ ehdoillasi, josta otat sitten itseksesi nokkiisi. Minäminäminä-asenne on kovin suosittua nykyisin...
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää miten moni vastaa että soita. Minun tuttavapiirissäni ennalta sopimatta soittaminen muiden kuin ihan lähimpien kesken tuntuu nykyään jopa vähän hyökkäävältä, vaativalta. Sillä puhelulla keskeytetään mitä toinen on tekemässä ja tunkeillaan toisen elämään itse valittuun aikaan ja vaaditaan toiselta välitöntä reaktiota. Viesti on paljon ystävällisempi lähestyä - ja jos kaverilla ei ole aikaa vastata niihin viesteihin, niin liekö aikaa puheluille sen paremmin? Ja varsinkin jos perheelliselle soitat ehdottaaksesi jotain, niin aika tavallista että pitää ensin varmistyy a, b tai c ennen kuin voi vastata.
Puhelut tietysti toimii jos kyse on siitä ettei toinen osapuoli viitsi tai muista vastata, mutta ehkä silloin on parempi olla ottamatta yhteyttä lainkaan, se ehkä kertoo paljonko toinen yhteydenottoasi arvostaa.
Samaa mieltä. Jos nykypäivänä soitan kaverille ilman että ilmoitan etukäteen niin hän kuvittelee minulla olevan jokin akuutti hätä. Ap, minulla myöskin pari tällaista kaveria. Ymmärrän, että ärsyttää! Ex tempore-ehdotukset kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ajassa kun viestiä kännyn näytölle värkkäät, olisit jo soittanut pariinkin kertaa. Joten ongelmana näyttää olevan jottei kys. ihminen halua pitää yhteyttää _sinun_ ehdoillasi, josta otat sitten itseksesi nokkiisi. Minäminäminä-asenne on kovin suosittua nykyisin...
Hetkinen. Ainakin jos on mahdollisuus tietää toisen maanantaina esittämään kysymykseen vastauksen maanantaina, eikö ole aika minäminä-asennetta roikuttaa toista viime tippaan asti yhteistel suunnitelmien suhteen? Oon huomannut että tätä harrastaa varsinkin nuoret ja nuoret aikuiset, ei voi sitoutua muutama päivä etukäteen kun jos vaikka tuleekin jotain kivempaa tai ei huvitakaan. Ja samalla roikutetaan toista epätietoisuudessa onko hänellä vai eikö ole perjantaiksi sovittua menoa. Vastausta odottava kysyjä on se itsekäs?
Senkin voi sanoa jos ei halua vielä sopia. Silloin toinen on vapaa suunnittelemaan muuta.