Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tätä tehty niin vi tun vaikeaksi saada selville: voiko ulkomaalainen turisti tulla suomeen??

Vierailija
23.06.2020 |

Päästetään maahan ja 14 vrk karanteeni, onko näin???

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15.6. alkaen omaehtoista karanteenia suositellaan kaikille Suomeen saapuville, jotka tulevat maista, joihin kohdistuu edelleen sisä- tai ulkorajavalvonta. Tällaisia maita ovat esimerkiksi Ruotsi, Saksa ja Venäjä.

Omaehtoista karanteenia ei tarvita, jos henkilö saapuu Virosta, Latviasta, Liettuasta, Norjasta, Tanskasta tai Islannista.

Kun saavut Suomeen maasta, johon kohdistuu edelleen sisä- tai ulkorajavalvonta, sinun tulee 14 vuorokauden ajan rajoittaa tarpeettomia lähikontakteja ja noudattaa omaehtoista karanteenia.

Omaehtoisessa karanteenissa saat liikkua työpaikan ja asuinpaikan välillä. Myös muu välttämätön liikkuminen on sallittua. Käytä omaa autoa, jos mahdollista. 

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ohje koskee Suomen kansalaisia.

Vierailija
4/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Suomeen pääsee vain Norjan, Tanskan ja Baltian maiden passeilla ja ilman karanteenia. 13.7 jälkeen maita lisätään, mutta maat päätetään vasta 10.7.

Suomalainen pääsee aina kotiin takaisin, mutta omaehtoiseen kahden viikon karanteeniin jos tulee muista maista kuin noista mihin Suomen rajat on auki.

Suomalaisia hyväksytään muistaakseni Saksaan, Italiaan ja Espanjaan ilman karanteenia, mutta omaehtoinen karanteeni paluun jälkeen.

Schengen-alueelle saa matkustaa työmatkalle ilman karanteenia, omaehtoinen karanteeni paluun jälkeen kuitenkin, ellei ole noista maista mitä Syomi hyväksyy tänne.

Vierailija
5/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaaälyiselle kaikki on vaikeaa.

Vierailija
6/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ohje koskee Suomen kansalaisia.

Tuo THL:n ohje ei koskee kaikkia maahan saapuvia, ei pelkästään suomalaisia.

Vierailija
7/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ruotsalainen tulla Suomeen?

Onko se vain suositus, ettei tulisi, vai voiko hänet rajalla käännyttää?

Vierailija
8/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rajat on avattu vain Norjan, Islannin, Tanskan ja Baltian maiden kansalaisille. Muilla passeilla käännytetään takaisin.

Vierailija
9/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ruotsalainen tulla Suomeen?

Onko se vain suositus, ettei tulisi, vai voiko hänet rajalla käännyttää?

Ei voi, vain hyväksyttyjen maiden passeilla pääsee ja Ruotsi ei kuulu noihin.

Vierailija
10/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mun mielestä tästä kaikesta on hyvin epäselvästi ilmoitettu. Asun ulkomailla mutta mulla on Suomen passi. Mielestäni tässä tapauksessa olen "ulkomaalainen". Ei mulle ole ollut mikään ihan vesikirkkaan selvää moneen viikkoon näissä matkustussuosituksissa.

Vierailija
11/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mun mielestä tästä kaikesta on hyvin epäselvästi ilmoitettu. Asun ulkomailla mutta mulla on Suomen passi. Mielestäni tässä tapauksessa olen "ulkomaalainen". Ei mulle ole ollut mikään ihan vesikirkkaan selvää moneen viikkoon näissä matkustussuosituksissa.

Jos olet Suomen kansalainen pääset matkustamaan tänne. Jos olet kansalaisuudesta luopunut et pääse ilman hyvää syytä.

Vierailija
12/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoituksella tehty epäselväksi, jotta ihmiset käsittäisivät suositusten vastaisen toiminnan jotenkin rangaistavana. Jos olet Suomen kansalainen, niin sinua ei voi estää tulemasta Suomeen.

https://yle.fi/uutiset/3-11338055

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassinen: "Perustuslain 9 §:n mukaan Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan. Jokaisella on myös oikeus lähteä maasta."

Sisäministeri Maria Ohisalo: "Juridisesti on niin, että Suomen kansalainen saa aina lähteä maasta ja saa aina tulla maahan takaisin, me emme tätä hallituksena tietenkään voi kieltää."

Vierailija
13/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tulla.

Ei karanteenilla eikä ilman.

Me ei haluta mitään turisteja tänne nyt.

Vierailija
14/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä tehty niin vi tun vaikeaksi saada selville: voiko ulkomaalainen turisti tulla suomeen??

Sisäministeri Maria Ohisalon mukaan EU-kansalaiset eivät voi tässä tilanteessa valitettavasti vapaasti liikkua.

– Hallituksen päätös on tällä hetkellä se, että EU-kansalaisen vapaata liikkuvuutta voidaan rajoittaa.

Ohisalo nojaa rajavartiolain 15. ja 16. pykälään, jonka nojalla sisärajatarkastukset on palautettu sekä ulkomaalaislain 156. pykälään, jonka perusteella EU-kansalaisen maahan pääsyä voidaan rajoittaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11363140

Vierailija
15/15 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka asuisit kuussa niin olet suomalainen niin kauan kun sulla on Suomen kansalaisuus. Se miten identifioit itsesi on ihan eri asia kun juridiset oikeutesi kotimaahan.