Mikä sen "maan keskiosa" oikeasti on?
Välillä se on tv:n sääennusteissa Oulun korkeudella, välillä jopa Hämeenlinnan.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Jyväskyläläisenä pidän itseäni keskiosassa asuvana, mutta olen kyllä huomannut tuon ihan saman. Varsinkin tuota Oulun korkeutta olen huomannut tosi useasti puhuttavan keskiosana.
Mutta pidän edelleen ja onhan meidän lehdenkin nimi Keskisuomalainen :)
Jyväskylä on kyllä vanhan läänijaon mukaan Keski-Suomen lääniä, mutta oikeastihan se ei ole kovinkaan lähellä Suomen keskiosaa. Jos siis mitataan Suomi "päästä-helmaan" ja otetaan siitä keskiosa, jää Jyväskylä reippaasti eteläpuolelle. Melkein Etelä-Suomeen.
T. Toinen jyväskyläläinen
Säätiedotusten termi "maan keskiosa" korvasi aiemman termin Väli-Suomi. Maan keskiosa on Etelä- ja Pohjois-Suomen väliin jäävä alue.
Maan keskiosa ei ole synonyymi Keski-Suomen maakunnalle, mutta Keski-Suomen maakunta sisältyy maan keskiosaan.
Kaipa se tarkoittaa Jyväskylän seutua, sillä Kuopio ja Joensuu ovat Itä-Suomessa ja Seinäjoki ja Vaasa ovat Länsi-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa se tarkoittaa Jyväskylän seutua, sillä Kuopio ja Joensuu ovat Itä-Suomessa ja Seinäjoki ja Vaasa ovat Länsi-Suomessa.
Säätiedotuksissa ei tarkoita. Ennemminkin aluetta vanhan Keski-Suomen läänin ja vanhan Lapin läänin välillä.
Asun Keski-Suomessa (Jyväskylässä), mutta en maan keskiosassa. Keskiosa on pohjoisempana.
Maan pohjoisosaksi katsotaan Lappi, Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa. Maan eteläosaksi katsotaan Varsinais-Suomi, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Eteleä-Karjala. Ahvenanmaata ei tietääkseni katsota maan eteläosaan kuuluvaksi, vaan omaksi alueekseen.
Pohjois- ja eteläosien väliin jäävä alue on maan keskiosa. Maan keskiosa kattaa siis laajan alueen.
Jyväskyläläisenä pidän itseäni keskiosassa asuvana, mutta olen kyllä huomannut tuon ihan saman. Varsinkin tuota Oulun korkeutta olen huomannut tosi useasti puhuttavan keskiosana.
Mutta pidän edelleen ja onhan meidän lehdenkin nimi Keskisuomalainen :)